2017-04-23, 23:02
Medlem
Noose..s avatar
Intressant att det inte tas någon hänsyn till årlig körsträcka.
Citera
2017-04-24, 11:58
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, du läste inte så bra va?

Jodå, jag förutsätter att de uppgifter som står i papperstidningen Vi Bilägare är riltiga.

Citat:
För det första är väl ändringen inte klubbad än? Det är alltså inte ens säkert att det kommer se ut på det sättet.

Vilket jag också mycket väl klargjorde i mitt inlägg på förra sidan.

Citat:
För det andra, om förslaget genomförs så gäller det nya bilar, som säljs fr.o.m 1/6 2018, det gäller i tre år efter försäljning sen sjunker skatten.

Din gamla Toyota har ett par generationer äldre skattesystem, den skattas baserat på vikt och det kommer att fortsätta likadant. Den kan säkert få en generell höjning, men den kommer aldrig få det nya skattesystemet.

En ny motsvarande som din släpper ut betydligt mindre co2 än vad din bil gör, så även om du köper en ny Yaris kommer den kosta så mycket som du räknat fram, utan snarare i trakten av vad din kostar i dagsläget ...

Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt att ta till sig hur det eventuellt kommer att fungera.
Jag har ägnat några minuter till att mycket exakt skriva av - ord för ord - vad som står i Vi Bilägare.

Fordonsskatten idag
Grundavgift för alla bilar: 360 kronor
Bensin: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 111 g/km.
Diesel: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 111 g/km. Ta CO2-avgiften och plussa på grundavgiften (360 kr) och multiplicera summan med faktorn 2,37. Lägg till miljötillägget på 250 kr.
Biobränslen: CO2-avgift på 11 kr per gram CO2 över 111 g/km.
Miljöbilar: Fri skatt i fem år, sedan 360 kr.

Nya fordonsskatten år 1 - 3
Bensin: CO2-avgift på 77 kr per gram CO2 över 95 g/km och upp till 140 g/km, samt 100 kr per gram CO2 över 140 g/km.
Diesel: CO2-avgift på 77 kr per gram CO2 över 95 g/km och upp till 140 g/km, samt 100 kr per gram CO2 över 140 g/km. Lägg till bränsletillägget (bilens totala CO2-utsläpp multiplicerat med faktorn 12,88) och miljötillägget på 250 kr.
Biobränsle: CO2-avgift på 11 kr/gram CO2 över 95 g/km.
Miljöbilar: Slopas, ingen mer skattebefrielse.

Nya fordonsskatten år 4- (SAMT FÖR ÄLDRE BILAR)
Bensin: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 95 g/km
Diesel: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 95 g/km. Lägg till bränsletillägget (bilens totala CO2-utsläpp multiplicerat med faktorn 12,88) och miljötillägget på 250 kr.
Biobränsle: Samma som år 1 - 3.
Citera
2017-04-24, 13:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Jodå, jag förutsätter att de uppgifter som står i papperstidningen Vi Bilägare är riltiga.

Vilket jag också mycket väl klargjorde i mitt inlägg på förra sidan.

Jag har ägnat några minuter till att mycket exakt skriva av - ord för ord - vad som står i Vi Bilägare.

Fordonsskatten idag
Bensin: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 111 g/km.
Diesel: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 111 g/km. Ta CO2-avgiften och plussa på grundavgiften (360 kr) och multiplicera summan med faktorn 2,37. Lägg till miljötillägget på 250 kr.
Biobränslen: CO2-avgift på 11 kr per gram CO2 över 111 g/km.
Miljöbilar: Fri skatt i fem år, sedan 360 kr.

Nya fordonsskatten år 1 - 3
Bensin: CO2-avgift på 77 kr per gram CO2 över 95 g/km och upp till 140 g/km, samt 100 kr per gram CO2 över 140 g/km.
Diesel: CO2-avgift på 77 kr per gram CO2 över 95 g/km och upp till 140 g/km, samt 100 kr per gram CO2 över 140 g/km. Lägg till bränsletillägget (bilens totala CO2-utsläpp multiplicerat med faktorn 12,88) och miljötillägget på 250 kr.
Biobränsle: CO2-avgift på 11 kr/gram CO2 över 95 g/km.
Miljöbilar: Slopas, ingen mer skattebefrielse.

Nya fordonsskatten år 4- (SAMT FÖR ÄLDRE BILAR)
Bensin: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 95 g/km
Diesel: CO2-avgift på 22 kr per gram CO2 över 95 g/km. Lägg till bränsletillägget (bilens totala CO2-utsläpp multiplicerat med faktorn 12,88) och miljötillägget på 250 kr.
Biobränsle: Samma som år 1 - 3.
Mmm. Fast om det skulle gälla för din bil som har viktbaserad beskattning, vilket jag inte läst nånstans att de ska ändra det retroaktivt, skulle bli oerhört förvånad om det står i förslaget, så skulle den alltså hamna på ca 1700:- / år.
Bränsletillägget som du räknar in gäller ju bara dieselbilar.

Angående mitt påpekande att det är ett förslag så läste jag inte att du skrev det och dessutom avslutade du hela inlägget som att det vore ett faktum att du skulle få en årsskatt på nästan 4000:-

Det är det inte, din bil kommer (troligtvis absolut säkert eftersom det är få äldre bilar som ens är redovisade vilket co2-utsläpp de har) inte att beskattas enligt det nya systemet, och om du 2021 (om skatteändringen gått igenom) köper en 3 år gammal Yaris så kostar den knappt 700:- / år med de reglerna. Köper du en helt ny 2018 kommer den ligga på 1400:-
Så det känns som att du kan vara lugn.
Citera
2017-08-07, 07:19
Medlem
jackflashs avatar
Regeringen föreslår chockhöjd fordonsskatt. Blir flera 100% dyrare.

Citat:
Fordonsskatt för en V90 T5 AWD kommer att gå från 1 306 till 6 351 kr/år. En BMW X6 M från 3 594 till 15 625 kr/år.

http://teknikensvarld.se/chockhojd-skatt-for-nasta-alla-bilar-437498/

Miljöpartiet förnekar sig aldrig.

Kommer detta förslag att gå igenom?
Citera
2017-08-07, 07:35
Medlem
Frihetskrigets avatar
Vi får hålla tummarna på att det här går igenom. Vi måste ha mer pengar till ökad invandring, annars stannar Sverige!
Citera
2017-08-07, 07:39
Medlem
Säkerligen eller liknande variant.

Har man råd med bil så finns där pengar att hämta för politikerna och du vet till vad pengarna ska gå till!

För varje dag som går ökar min avsky för att betala skatt. När det gäller fordonskatten så kommer jag hålla mig med skattebefriade bilar och om skatt införs på de med så gör jag som blattarna i Malmö, kör avställt (ungefär var 10:e bil framförs avställd/oförsäkrad/obesiktigad/skriven på bilmålvakt
Citera
2017-08-07, 07:39
Medlem
Jernmaskens avatar
Ja, det tror jag nog att det gör. Den som har möjlighet att köpa en BMW X6 M bryr sig nog inte om väggskatten ligger på 15 eller 25 tusen kr. Det är ju liksom inte en vanlig knegare som plockar ut en sån bil.
Citera
2017-08-07, 08:06
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Ja, det tror jag nog att det gör. Den som har möjlighet att köpa en BMW X6 M bryr sig nog inte om väggskatten ligger på 15 eller 25 tusen kr. Det är ju liksom inte en vanlig knegare som plockar ut en sån bil.

Själv kör jag en större familjebuss med dieselmotor. Inte för att den är flashig, utan för att få plats med familjen. Skatten är redan hög, men kan komma att dubblas med förslaget.

Är inte direkt rik och det kommer definitivt att drabba ekonomin.
Citera
2017-08-07, 08:11
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Själv kör jag en större familjebuss med dieselmotor. Inte för att den är flashig, utan för att få plats med familjen. Skatten är redan hög, men kan komma att dubblas med förslaget.

Är inte direkt rik och det kommer definitivt att drabba ekonomin.
Och vem har köpt den bilden? Blev du tvingad??
Citera
2017-08-07, 08:26
Medlem
Men, vilken överraskning regeringen höjer skatten......
Citera
2017-08-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Och vem har köpt den bilden? Blev du tvingad??

Läste du vad han skrev ? För att få plats med sin familj ! Behöver du få det uppläst för dig ??
Citera
2017-08-07, 08:39
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Läste du vad han skrev ? För att få plats med sin familj ! Behöver du få det uppläst för dig ??
Irrelevant och fullständigt ointressant information i sammanhanget. Utgiften är självförvållad. Ät upp den och var glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in