Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Så du tycker inte att extra sidomaterialet, utredning som undanhölls försvaret, är ett stort fel?
Ska du invänta rättens svar lär du få vänta.
Jag har inte gått igenom slasken, och inte heller detaljläst hela FUP så jag håller det öppet för att det såklart kan finnas en del missar.
I stora utredningar finns i regel som alltid material i slasken som går att lägga den misstänkte/åtalade till last eller vice versa, det finns som regel också saker som hade kunnat utföras bättre.
Om det inte rör sig om ren, konkret bevisning (att man exempelvis "slängt" provresultat som talar till den misstänktes fördel, att man låtit bevismaterial förkomma o.s.v.) så är det alltid en rad faktorer som måste passa in (att det som inte tagits med också faktiskt är underbyggt, dess betydelse för utredningen och den rättsliga utgången o.s.v.) om man ska beviljas resning.
Skulle polisen nu exempelvis medvetet ha manipulerat bilder till den misstänktes nackdel är det såklart väldigt allvarligt. Men intrycket jag har av resningsansökan är så långt att den i mångt och mycket gör hönor av fjädrar.
Oaktat vilket dock finns det ju en god anledning för myndigheterna att se över materialet, för det är om inte annat nyttigt att bemöta.