2017-08-06, 17:02
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag tittar på det sista förhöret med Robin, den 26/10 -98.
Det fullkomligt lyser oskuld, obehag och förvirring om femåringen.
Harrysson inleder den två timmar långa förhöret med att visa Robin var Kevin haft "blå och röda" skador, hon ritar en teckning som han lite intresserat lutar sig fram och tittar på.
-Vad gjorde ni med Kevins hals, så att han fick de här märkena? frågar Harrysson.
-Inget. svarar Robin.
Harrysson ställer frågan om "hur ni gjorde mot halsen så att Kevin slutade andas" över etthundra gånger.

Efter en tid säger Robin, som grimaserar olyckligt, och stirrar intensivt på Harrysson med rynkade ögonbryn som om han letar intensivt efter det svar hon vill ha.:
-Jo ... Han ... ramlade.
Men Harrysson är inte nöjd med det svaret, (man ramlar sig inte till strypskador) utan fortsätter ihärdigt med samma fråga, om och om och om igen.
-Nöp du Kevin?
-Nej.
-Vem var det som nöp Kevin då?
-Christian.
-Var nöp han?
Robin pekar tafatt på sin hals och tittar olyckligt och frågande på Harrysson- skulle hon äntligen vara nöjd nu?
Men H. är (förstås) ändå inte nöjd, det var ju ingen nypskada som funnits på Kevins hals.
- Vad gjorde Christian mer med Kevin?
- ...Han ... sparkade honom.
- Gjorde ni något mer då?
- Nej. (Den här gången svarar Robin med ett litet bestämt eftertryck.)
Citera
2017-08-06, 17:12
Medlem
Beatriceaurores avatar
I den senare intervjun säger Harrysson "De visste ju sådant som bara den som gjort det kunde veta!" Att det var hon själv som beskrev skadorna på Kevins hals förnekar hon, "minns inte". När hon ser avsnittet från det dokumenterade förhöret ser hon förskräckt ut. Hon vill inte fortsätta intervjun, "Nej nu måste jag lägga locket på. Jag måste lägga locket på".
Detta är en förfärlig rättsskandal.
Citera
2017-08-06, 18:03
Medlem
sillynamnams avatar
Har det kommit fram någonting nytt i fallet?
Jag har inte följt tråden på ett tag.
Utifrån det som kommit fram har åtminstone jag min bild klar: rättsskandal.
Men de nya utredarna måste förstås jobba självständigt.
När väntas de fatta beslut, nån som vet?
Citera
2017-08-06, 18:06
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
I den senare intervjun säger Harrysson "De visste ju sådant som bara den som gjort det kunde veta!" Att det var hon själv som beskrev skadorna på Kevins hals förnekar hon, "minns inte". När hon ser avsnittet från det dokumenterade förhöret ser hon förskräckt ut. Hon vill inte fortsätta intervjun, "Nej nu måste jag lägga locket på. Jag måste lägga locket på".
Detta är en förfärlig rättsskandal.

Ja, det där kan helt enkelt inte stämma.
Sen tror jag Harrysson är en ganska obetydlig skurk i sammanhanget. Sandström, Christiansson och barnpsykologerna tycker jag har största ansvaret. Vet inte varför jag tänker så, kan ha fel…
Citera
2017-08-06, 20:26
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Sen tror jag Harrysson är en ganska obetydlig skurk i sammanhanget. Sandström, Christiansson och barnpsykologerna tycker jag har största ansvaret. Vet inte varför jag tänker så, kan ha fel…
Nejdå, jag ser inte Harrysson som någon skurk. Hon gör bara det som hon blivit tillsagd att göra. Hon är faktiskt väldigt fin och rar mot pojkarna, berömmer dem när de svarat "rätt", stryker dem över håret och visar dem värme som jag tror är äkta. Tyvärr för ju detta också med sig att hon agerar "good cop", alltså den som genom sin schyssta vänlighet får verkliga bovar att öppna sina hjärtan och ge upp.

Egentligen är det något av ett under att pojkarna efter denna enorma och utdragna press, minst 29 förhör, varav åtminstone ett av dem (med Christian) varat i fyra timmar, att de inte erkände precis vad som helst för att slippa förhörshelvetet.
Fast lite grann gjorde de ju faktiskt det, i alla fall Robins försök med "görvass kniv" som han sticker mot sin mage, eller att Kevin skulle ha "ramlat", att de hade dränkt honom genom att knuffa ner honom i vattnet ... Men det fungerade ju inte, de gissade ju fel hela tiden.
Citera
2017-08-06, 20:35
Medlem
Citat:
Nejdå, jag ser inte Harrysson som någon skurk. Hon gör bara det som hon blivit tillsagd att göra. Hon är faktiskt väldigt fin och rar mot pojkarna, berömmer dem när de svarat "rätt", stryker dem över håret och visar dem värme som jag tror är äkta. Tyvärr för ju detta också med sig att hon agerar "good cop", alltså den som genom sin schyssta vänlighet får verkliga bovar att öppna sina hjärtan och ge upp.

Citat:

Nja jag vet inte riktigt, pga hennes bakgrund tror jag faktiskt hon bär mer skuld till att det blev som det än många andra. Det var antagligen hon som fick dit Christiansson och barnpsykologerna från början.
Citera
2017-08-06, 21:23
Medlem
Beatriceaurores avatar
Men jag vill faktiskt ändå lägga skuld på Harrysson, en stor skuld.
Efter förhöret (se ovan) som följdes att ett liknande förhör med Christian samma dag, fanns alltså ytterligare ett förhör - som inte finns dokumenterat, visst är det märkligt där polisen säger sig ha fått ett (en sorts) erkännande. Vad som sagts där vet man alltså inte, men det måste rimligen ha varit så att pojkarna som nu äntligen fått lösningen, fått nycklarna till hur dödandet gått till: alltså strypning genom tryck mot Kevins hals, troligen med ett verktyg, antagligen en pinne, att de nu äntligen kunde "svara rätt". Borta var nu framtvingade berättelser om nypningar, en spark, dränkning med åtföljande räddningsförsök, ramlande, påstådd kännedom om vem mördaren var och var han bodde och andra desperata fantasier.
Nu kunde de kanske nästan beskriva händelsen så att poliserna och alla andra blev nöjda. Bröderna hade nog inte en aning om vilken katastrof detta (eventuella, vi vet inte)"erkännande" skulle komma att föra med sig.

Men. Även om Harrysson idag säger sig inte minnas att det var hon själv som ingående beskrev Kevins halsskador, att dessa medfört "att han slutat andas" som hon säger i dokumentären, så borde hon då, strax efter det äntligen lyckade "avslutet" har varit mycket medveten om att hon, Harrysson, stått för att avslöja "detaljer som bara den som gjort det kunde veta".
Men hon sa inget.
Citera
2017-08-06, 21:38
Medlem
Citat:
Men jag vill faktiskt ändå lägga skuld på Harrysson, en stor skuld.
Efter förhöret (se ovan) som följdes att ett liknande förhör med Christian samma dag, fanns alltså ytterligare ett förhör - som inte finns dokumenterat, visst är det märkligt där polisen säger sig ha fått ett (en sorts) erkännande. Vad som sagts där vet man alltså inte, men det måste rimligen ha varit så att pojkarna som nu äntligen fått lösningen, fått nycklarna till hur dödandet gått till: alltså strypning genom tryck mot Kevins hals, troligen med ett verktyg, antagligen en pinne, att de nu äntligen kunde "svara rätt". Borta var nu framtvingade berättelser om nypningar, en spark, dränkning med åtföljande räddningsförsök, ramlande, påstådd kännedom om vem mördaren var och var han bodde och andra desperata fantasier.
Nu kunde de kanske nästan beskriva händelsen så att poliserna och alla andra blev nöjda. Bröderna hade nog inte en aning om vilken katastrof detta (eventuella, vi vet inte)"erkännande" skulle komma att föra med sig.

Men. Även om Harrysson idag säger sig inte minnas att det var hon själv som ingående beskrev Kevins halsskador, att dessa medfört "att han slutat andas" som hon säger i dokumentären, så borde hon då, strax efter det äntligen lyckade "avslutet" har varit mycket medveten om att hon, Harrysson, stått för att avslöja "detaljer som bara den som gjort det kunde veta".
Men hon sa inget.

Det som jag tror hände var att det blev vad som kallas "group thinking". De involverade poliserna kom fram till lösningen, men sen skulle den också föras i bevis. Så letade de, förhörde efter, och eftersökte all "fakta" som pekade mot deras lösning. All annan fakta bortsåg de från, antagligen omedvetet. Harrysson gjorde samtidigt troligtvis sin livs karriär. Hon var den som fick bra kontakt med småkillarna och därför fick leda förhören. Hon fick antagligen mycket uppmärksamhet och mycket positiv feedback för detta arbetet, och för att hon fick dem att öppna sig och "erkänna". Harrysson växte inombords....
Citera
2017-08-06, 23:02
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Det som jag tror hände var att det blev vad som kallas "group thinking". De involverade poliserna kom fram till lösningen, men sen skulle den också föras i bevis. Så letade de, förhörde efter, och eftersökte all "fakta" som pekade mot deras lösning. All annan fakta bortsåg de från, antagligen omedvetet. Harrysson gjorde samtidigt troligtvis sin livs karriär. Hon var den som fick bra kontakt med småkillarna och därför fick leda förhören. Hon fick antagligen mycket uppmärksamhet och mycket positiv feedback för detta arbetet, och för att hon fick dem att öppna sig och "erkänna". Harrysson växte inombords....

Ja, det är det som är så hemskt - hon verkar liksom rätt gullig i sin kontakt med barnen… Men hon kan inte fråntas ansvar, självklart inte. Det där sista förhöret där hon berättar om Kevins skador och pekar ut dem på dockan, DÄR Christian. Inte ens på den tiden borde någon ha kunnat tro att det får gå till på det sättet. Vet inte varför jag vill "skona" henne lite, och den andra polisen - inte Sandberg alltså utan den andra underordnade, manliga polisen. Men visst, det är inte dem det är synd om i den här soppan...
Citera
2017-08-06, 23:24
Medlem
Beatriceaurores avatar
SaltedCaramel
Ja så tror jag det var, group thinking.
Citera
2017-08-06, 23:30
Medlem
Beatriceaurores avatar
sillynamnam
Jag undrar också vad som händer nu. Om någon, vem? arbetar med detta.
Citera
2017-08-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ja, det är det som är så hemskt - hon verkar liksom rätt gullig i sin kontakt med barnen… Men hon kan inte fråntas ansvar, självklart inte. Det där sista förhöret där hon berättar om Kevins skador och pekar ut dem på dockan, DÄR Christian. Inte ens på den tiden borde någon ha kunnat tro att det får gå till på det sättet. Vet inte varför jag vill "skona" henne lite, och den andra polisen - inte Sandberg alltså utan den andra underordnade, manliga polisen. Men visst, det är inte dem det är synd om i den här soppan...

Hon var vid tiden expert på just incest och övergrepp mot barn, utbildad på 80-talet vilket betyder att hon var skolad i dom gamla Margit Norell lärorna (antagligen under exakt den period då det var som värst och mest sektigt) precis som SÅC. Jag är övertygad om att det var hon som drog igång hela soppan med att försöka gräva i barnens minnen och dra in SÅC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in