Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Fortfarande så är det inte vetenskapligt att formulera en hypotes så: 2100 kommer x antal människor att dö p.g.a. AGW. Icke-falsifierbart helt enkelt.
Jag gör ett försök med en enkel analogi.
Flera miljarder människor kan dö i ett omfattande kärnvapenkrig
– Det är en rimlig hypotes.
Tycker du att man ska stoppa huvudet i sanden inför en sådan hypotes eftersom den inte kan bevisas med mindre än att det startas ett omfattande kärnvapenkrig?
Är det så du vill att vi ska hantera riskerna med den globala uppvärmningen? Att ignorera dom tills vi har sett konsekvenserna, oberoende av hur skrämmande dessa kan tänkas vara?
Visst bör vi inrymma sannolikhetskalkyler i resonemangen ovan. Att bedöma risken för ett storkrig är svårt, även om jag är säker på att risken ökat med Trump vid knappen.
Den globala uppvärmningen är ett faktum. Den kommer med största sannolikhet att fortsätta ett bra tag till. Osäkerheten är att vi inte exakt vet hur följder som torka, missväxt, svält, människor som dör av värme, människor som flyr värmen till svalare breddgrader blir. Vi kan, som jag rekommenderar, försöka förhindra dessa och många andra konsekvenser av uppvärmningen. Vi kan också som du och andra klimatförnekare rekommenderar låtsas som om inget hänt och hoppas på det bästa.
–