2017-08-01, 17:32
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vilka samband dillar du om?..
Återigen, vad har du för bevis för att det måste finnas en ”intelligent kraft utöver det egna”?
Säger du att det måste vara på det viset så måste du ju ha bevis för det. Så vilka är bevisen?......
Traditioner lever kvar just därför att de är ”som man alltid har gjort” och inte för att de har hållbara förklaringar....
Var i bibeln hittar du citat som stöder denna teori?
Levande intellekt söker och finner ständigt nya samband. Har du inte märkt det?
Jag skrev inte måste. Läs!
Bevisen växer fram hos dem som förstår att söka utifrån sig själva och använda sin egna bästa förmåga. Varför försöka övertyga andra som inte känner samma behov i att leva?
Traditioner som inte ger något mervärde självdör. Kristna ursprungsidén lever dock vidare i en eller annan form.
Bibeln förklarar sammanlagt att Gud kan verka i vilken form som helst som i sitt väsen visar på något tidlöst gott och sant. Den form som ateister tycks föreställa sig bokstavligen talas det aldrig om.
Citera
2017-08-01, 17:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Levande intellekt söker och finner ständigt nya samband.

Och för din del nya hittapå-koncepter.
Citera
2017-08-01, 18:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Levande intellekt söker och finner ständigt nya samband. Har du inte märkt det?

Vad är skillnaden mellan ett levande intellekt och ett dött intellekt?

Tydligen anser du att det finns en skillnad eftersom du tvunget vill lägga till "levande" framför, som om det skulle göra någon skillnad mot att bara skriva intellekt, utan något "levande" framför.

Citat:
Jag skrev inte måste. Läs!

Du skrev "Att det finns intelligent kraft utöver det egna" med "Att" i fet stil. Det tolkade jag som att du menade att det otvetydigt var på det viset, att du betonade att det var på det viset. Det är samma som att skriva att det "måste" vara på det sättet. Skriv tydligare om du menar något annat.

Och, säger du att det är på det viset så måste du ju ha bevis för det. Så vilka är bevisen?

Citat:
Bevisen växer fram hos dem som förstår att söka utifrån sig själva och använda sin egna bästa förmåga. Varför försöka övertyga andra som inte känner samma behov i att leva?

Kan du inte svara i stället för att slingra dig? Meningslös retorik om andras behov (som du inte vet något om) får dig bara att framstå som en slingrande lögnare som för allt i världen slingrar sig för att han inte kan svara på en rak fråga.

Citat:
Traditioner som inte ger något mervärde självdör. Kristna ursprungsidén lever dock vidare i en eller annan form.

Intressant att du tydligen anser att både midvinterblot och midsommarblot har ett mervärde eftersom dessa traditioner fortfarande firas. Till och med namnet "jul" finns kvar.

Citat:
Bibeln förklarar sammanlagt att Gud kan verka i vilken form som helst som i sitt väsen visar på något tidlöst gott och sant. Den form som ateister tycks föreställa sig bokstavligen talas det aldrig om.

Alltså, jag frågade: "Var i bibeln hittar du citat som stöder denna teori?"
Är du helt oförmögen att ge raka svar på enkla frågor?
Citera
2017-08-01, 19:27
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Alltså, jag frågade: "Var i bibeln hittar du citat som stöder denna teori?"
Är du helt oförmögen att ge raka svar på enkla frågor?

Allt som du har fått förklarat för dig om hur Gud förmodligen skulle se ut är uppenbart felaktigt och väldigt irriterande på grund av den låga kunskaps nivån.
Citera
2017-08-01, 19:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Allt som du har fått förklarat för dig om hur Gud förmodligen skulle se ut är uppenbart felaktigt och väldigt irriterande på grund av den låga kunskaps nivån.

Menar du att gud kan finnas i vilken intelligent överordnad naturlig form som helst?
Och var står det i så fall i bibeln?
Citera
2017-08-01, 19:44
Medlem
Kimbo7s avatar
Bevisa att det existerar en Gud för en ateist - en utmaning.
Det finns vetenskapsmän, i synnerhet fysiker, som blir övertygade om något slags gudomlig existens under sitt forskande, men det kan förstås handla om en psykologisk mekanism: mycket går inte att förklara med modern fysik, och jag antar att tanken svindlar ju mer man lär sig om kosmos. Måste det inte finnas en intelligens bakom?
Jag är agnostiker, studerade teologi när jag var ung och det ledde mig till slutsatsen att det inte går att veta något bestämt om guds existens. Sökte mig till buddhismen en period, i synnerhet zen-buddhismen är uppfriskande odogmatisk. Men idag är jag inte ens en "bad buddhist".
Ateisters tvärsäkerhet är nästan lika irriterande som bokstavstroende religiösas dogmatism.
Senast redigerad av Kimbo7 2017-08-01 kl. 19:46.
Citera
2017-08-01, 21:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
...
Ateisters tvärsäkerhet är nästan lika irriterande som bokstavstroende religiösas dogmatism.
Hur är det irriterande att ateister är tvärsäkra på att de är utan tro på gud?
Eller menar du de som är tvärsäkra på att gud inte finns?
Jag känner inte till en enda ateist som är tvärsäker på att gud inte finns.
Citera
2017-08-01, 21:47
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Nej, inte alls irriterande att ateister är tvärsäkra på att de inte tror på gud!
Jag menar det andra, har mött några stycken - mest väldigt unga personer. Unga kommunister. Men det är ett antal år sedan.
Det är ingenting att bli irriterad på egentligen - det är en mycket stark övertygelse som de självklart har rätt att propagera för.
Citera
2017-08-01, 21:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Nej, de flesta ateister anser nog att det inte är omöjligt att det skulle kunna finnas/ha funnits en gud, men att de inte sett något som tyder på det, eller att de inte håller med om att det som t.ex. står i bibeln beskriver hur en sådan gud skulle vara.
Citera
2017-08-02, 07:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, inte alls irriterande att ateister är tvärsäkra på att de inte tror på gud!
Jag menar det andra, har mött några stycken - mest väldigt unga personer. Unga kommunister. Men det är ett antal år sedan.
Det är ingenting att bli irriterad på egentligen - det är en mycket stark övertygelse som de självklart har rätt att propagera för.
De flesta människor har en stark övertygelse om att tomten inte finns, det är inte heller mycket att irritera sig över.
Citera
2017-08-02, 21:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bevisa att det existerar en Gud för en ateist - en utmaning.
Det finns vetenskapsmän, i synnerhet fysiker, som blir övertygade om något slags gudomlig existens under sitt forskande, men det kan förstås handla om en psykologisk mekanism: mycket går inte att förklara med modern fysik, och jag antar att tanken svindlar ju mer man lär sig om kosmos. Måste det inte finnas en intelligens bakom?
Jag är agnostiker, studerade teologi när jag var ung och det ledde mig till slutsatsen att det inte går att veta något bestämt om guds existens. Sökte mig till buddhismen en period, i synnerhet zen-buddhismen är uppfriskande odogmatisk. Men idag är jag inte ens en "bad buddhist".

Det skulle inte skada, om du preciserar och specificerar vad du avser med "ateister" ... och sen förtydliga vilken relevans det har för ett 'guds'-bevis.

(Det blir ju inte automatisk ett bevis för 'guds' existens även om nån form av ateism är fel. Sånt är bara bevisbörda-jonglerande).
Citera
2017-08-02, 21:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Vad är skillnaden mellan ett levande intellekt och ett dött intellekt?
Du skrev "Att det finns intelligent kraft utöver det egna" med "Att" i fet stil. Det tolkade jag som att du menade att det otvetydigt var på det viset, att du betonade att det var på det viset.....
Och, säger du att det är på det viset så måste du ju ha bevis för det. Så vilka är bevisen?
Intressant att du tydligen anser att både midvinterblot och midsommarblot har ett mervärde eftersom dessa traditioner fortfarande firas....
Alltså, jag frågade: "Var i bibeln hittar du citat som stöder denna teori?"....
Ett levande intellekt kan lätt förstå attnågot finns medan kunskapen om vadfår växa fram med tiden.
Ett dött intellekt är ett sådant som kräver bevis och kunskap direkt och aldrig vågar tro eller pröva själv.
Bibeln ger inga som helst bevis för vilken form Gud verkar i. Detta är upp till var och en att föreställa sig.
Även panteister kan räkna sig som kristna i modern tro. I grunden finns ingen motsättning mot nyandlig naturtro heller.
Traditioner som hålls levande måste värderas av sina utövare, inte av mig eller någon annan.
Det enda Bibeln bevisar är att kristna som tror och tilltalats av särskilt utvalda texter finner mervärde gemensamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in