2017-08-06, 05:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
När hjärtat stannar stannar också cirkulationen och algerna kommer inte längre, annat än möjligen närmsta väg neråt i enlighet med tyngdlagen likt övrig kroppsvätska. De tränger inte in i lungor eller organ eller hud på ett lik.

Det handlar inte heller om att få i sig några när man äter fisk eller sväljer vatten eller på snarlika sätt. Då hade AP nog haft en betydligt större koncentration från sitt tidigare liv. Jag skulle tro att de inte bryts ner så snabbt i en levande kropp heller, men kan ej säga säkert. Eller så sorteras de ändå ut och försvinner de vanliga vägarna.

Hej Lönnrot!

Du har så rätt i det du skriver - det mesta på pricken!

Nu när jag återvänt till civilicerade nätuppkopplade trakter, tänkte jag bara tillfoga lite.

De där numera med kändisstatus försedda kiselalgerna (kommer någon av oss i denna tråd någonsin kunna glömma dem?) har tydligen en unik förmåga att passera våra lungalveoler och gå ut i blodbanan. Om vi andas in dem eller får i oss dem med vatten i lungorna går de ut i blodet och pumpas runt varvid de lätt kan tränga in i benmärg och njurar - och bli kvar där.
Däremot lyckas de inte ta sig in via andra "kroppsöppningar" i blodbanan. De kan inte passera slemhinna, inte magsäckväggen eller tarmväggarna, inte genom huden.

Vi kan sålede banta på ren kiselalgs-diet - utan att några kiselalger kommer ut i blodet och kan återfinnas i njurar, lungor eller benmärg - om vi inte sniffar mycket på maten före förståss.
De går rakt igenom kroppen i magtarmkanalen och ut igen den naturliga vägen.

Bild på kändisarna: https://goo.gl/images/mb31Un
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-06 kl. 05:05.
Citera
2017-08-06, 05:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hej Lönnrot!

Nu när jag återvänt till civilicerade nätuppkopplade trakter, tänkte jag bara tillfoga lite.

De där numera med kändisstatus försedda kiselalgerna (kommer någon av oss i denna tråd någonsin kunna glömma dem?) har tydligen en unik förmåga att passera våra lungalveoler och gå ut i blodbanan. Om vi andas in dem eller får i oss dem med vatten i lungorna går de ut i blodet och pumpas runt varvid de lätt kan tränga in i benmärg och njurar - och bli kvar där.
Däremot lyckas de inte ta sig in via andra "kroppsöppningar" i blodbanan. De kan inte passera slemhinna, inte magsäckväggen eller tarmväggarna, inte genom huden.

Vi kan sålede banta på ren kiselalgs-diet - utan att några kiselalger kommer ut i blodet och kan återfinnas i njurar, lungor eller benmärg - om vi inte sniffar mycket på maten före förståss.

Vad bra att du skrev, jag har suttit och väntat!
Citera
2017-08-06, 05:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hej Lönnrot!

Jag tänkte posta den här saken först, men hittade inte hur man gör inlägg utan att svara på någons tidigare ...

Notera formuleringen i citatet som börjar (Edit) sista stycket:

Citat:
106 SVT Text Söndag 06 aug 2017
INRIKES PUBLICERAD 5 AUGUSTI

Misstänkt mord utanför Enköping

En kvinna har hittats död vid en gård
öster om Enköping i Grillbytrakten.

-Det är skador på kroppen som gör att
vi misstänker att kvinnan är bragd om
livet, säger Christer Nordström,
presstalesperson på Uppsalapolisen.

Polisen har har inlett en förundersök-
ning om mord.

-Just nu håller vi på att kalla in
personal för att kunna genomföra
teknisk undersökning och påbörja
utredningen. Polisen har gripit en
misstänkt man i Håbo kommun.

Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700
Citera
2017-08-06, 05:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Hehe, tänkte faktiskt skriva "La Familia"...
Precis, det blir som en stor symbiotisk amöba, vilket får mig att tänka på vissa scary familjer man sett i diverse skräckfilmer genom åren.

Nu när den dödande gifttentaklen är avskuren från resten av "kroppen" så hoppas jag att naturen har sin gång och att kvarvarande delar tillfrisknar istället för att förblöda.

För att tillfriskna behövs frigörelse.
Att berätta sanningen är också ett krav.

Ska bli intressant att se om JB gör det rätta valet eller om hon stannar kvar i moderns grepp.
DB behöver också frigöra sig och tala sanning.

Hoppas att dessa två är starka nog att försöka få ett bättre liv, att de inte för alltid fastnat i JM:s sjuka grepp.
Ja kanske när det sinat i kassan?
Sa inte JB, när hon var arg för sexskandalen, att hon skulle se till att "allt skulle komma fram". Vad hon nu menade med det.
Citera
2017-08-06, 05:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hej Lönnrot!

Jo, hej själv, Solglittret:

Hoppas du haft solglitter där du var varit för det har saknats här lite på sistone. På flera sätt.

Tack ska du ha. Jo jag är lite förtjust i de små rackarna.

Jag kan ju tillfoga att det vore intressant att veta om de stannar i kroppen om de till äventyrs skulle komma in genom lungorna via någon rejäl kallsup eller inandad spray, och om de då stannar i organen, andra än lungorna (i ryggmärgen finns kanske ingen väg ut?) eller om de sköljs ut om "patienten" fortfarande lever. Eller hur länge de kan påvisas i kroppen om de fastnar.

Edit: Du skriver ju faktiskt det ser jag nu.

Tycker AP borde haft fler i sig om de fastnat.

Jag begär inte att du ska känna till det närmare utan att behöva läsa ett par tre vetenskapliga artiklar, men jag tänkte om du som gammal benskärare kunde extrapolera från kroppens sätt att hantera främmande inandade partiklar i allmänhet.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-06 kl. 05:40.
Citera
2017-08-06, 05:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tänkte posta den här saken först, men hittade inte hur man gör inlägg utan att svara på någons tidigare ...

Vad jag försökte säga är att alla är på semester och att det är Uppsalapolisen (Enköping ligger i Uppsala län) som uttalar sig, om det nu beror på att de är helt rätt instans, eller "sommartjänstgörande" i "regionen", eller för att obduktionen gjorts där.

Hursom har väl inte så mycket blivit gjort vid brottsplatsen hittills...

Det var väl f.ö. Enköpingspolis som var inkopplade i fallet AP, om så bara för att höra AP:s föräldrar. (Men de kanske skickar runt uppdragen, beroende på vem som är närmast eller berörs?)

Så det finns risker för saker att falla mellan solstolarna dessa dagar i augusti, kanske.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-06 kl. 06:24.
Citera
2017-08-06, 06:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hej Lönnrot!

Jag ser nu också att mitt kiselalgsbidrag inte var otvetydigt på punkten att man inte får i sig dem av maten via magsäcken. Jag hade hoppat över ett pedagogiskt tankeled där. Tack för det.
Citera
2017-08-06, 06:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Hej,
Man kan posta genom att klicka på "svara" längst ner till vänster dvs utan att citera någons inlägg.

Jag har lusläst lite härochvar och även det som "Bewitched" spoilade i sitt jätteintressanta inlägg 33663.

Vanligen när man misstänker mord är det viktigt med rättmedicinsk obduktion så snabbt som möjligt, helst inom några timmar. (rättsläkare har jour, tänk filmer med inkallade rättsläkare). Det ska undersökas likstelhet och tittas på likfläckar, ögonutseende, levertemperatur etc framförallt för att kunna bestämma tidpunkten för dödsfallet/mordet. Kan ju vara helt avgörande för att döma någon som saknar alibi vid tidpunkten.

I Akis fall lät man det passsera tre dygn! efter att han hade hittats innan man ens gjorde en yttre likbesiktning eller obduktion! Ej heller tog man kroppstemperatur, letade skum, tittade efter likfläckar, undersökte ögonen. Att ligga på rygg i meterdjupt vatten är väldigt, väldigt suspekt. Men ingen brottsplatsundersökning gjordes heller. En ur räddningstjänsten omtalar till och med att han undvek att titta på den dödes ansikte för att slippa få otäcka minnesbilder.

Om man obducerar någon som kommit i kylrum kanske 8-10 timmar efter att han fiskats upp en varm sommardag i augusti, och därefter ligger nästan tre dygn till, 8/8 -11/8, före obduktion så säger helt enkelt inte likstelhet eller likfläckar så mycket om tidpunkten eller om kroppen flyttats efter döden. Kroppen ligger i kylrum, inte i frysen, det hela åldras.

Utan att vara hundra på att det är så, men nästan hundra, tror jag faktiskt att klockslagen för Akis död baseras mest på uppgivna vittnesmål och inte på obduktionsresultatet 11/8. Att på några timmar kunna pricka in dödsögonblicket borde vara omöjligt efter tre dygn. Eller att helt säker kunna utesluta att kroppen i det gungande vattnet inte också flyttats under första 1-2 timmarna.

Då uppstår frågan igen, som vi diskuterat tidigare, kan han ha dödats hemma hos JM i Eskilstuna? Jag var tveksam för likfläckar skulle avslöjat kroppens biltransport, men jag är inte lika säker längre med tanke på att obduktionen dröjde så länge.

Aki borde skytt Granliden som pesten, aldrig begett sig dit frivilligt. Om han dränktes borde ju det enlaste vara just sovsäck, bäddmadrass, matta eller liknande - och sedan ner i sjön!
Varför krångla till det med barnpooler, regntunnor, kräftburar eller vattenslang - sjön ligger ju där?

Enda skälet till att krångla till hans dränkning med kisealgsfritt vatten vore just om han har dränkts på annan plats än Granliden. Var kan JM och Aki stämt träff för att han skulle hämta tvillingarna? Där har han kanske dränkts i ett badkar? Balja? Pool?

Det skulle stämma med hans rädsla för landstället, med hans kläder som inte passade på kvällen, med bilden av att ingen sovit eller lagat mat på Granliden, med avsaknaden av inköpta maten, med uppenbara mat- och båtarrangemanget på bryggan etc.

När finns sista säkra livstecknet från Aki? Var befann han sig då? Någon som minns?
Citera
2017-08-06, 07:34
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Hej,
Man kan posta genom att klicka på "svara" längst ner till vänster dvs utan att citera någons inlägg.

Jag har lusläst lite härochvar och även det som "Bewitched" spoilade i sitt jätteintressanta inlägg 33663.

Vanligen när man misstänker mord är det viktigt med rättmedicinsk obduktion så snabbt som möjligt, helst inom några timmar. (rättsläkare har jour, tänk filmer med inkallade rättsläkare). Det ska undersökas likstelhet och tittas på likfläckar, ögonutseende, levertemperatur etc framförallt för att kunna bestämma tidpunkten för dödsfallet/mordet. Kan ju vara helt avgörande för att döma någon som saknar alibi vid tidpunkten.

I Akis fall lät man det passsera tre dygn! efter att han hade hittats innan man ens gjorde en yttre likbesiktning eller obduktion! Ej heller tog man kroppstemperatur, letade skum, tittade efter likfläckar, undersökte ögonen. Att ligga på rygg i meterdjupt vatten är väldigt, väldigt suspekt. Men ingen brottsplatsundersökning gjordes heller. En ur räddningstjänsten omtalar till och med att han undvek att titta på den dödes ansikte för att slippa få otäcka minnesbilder.

Om man obducerar någon som kommit i kylrum kanske 8-10 timmar efter att han fiskats upp en varm sommardag i augusti, och därefter ligger nästan tre dygn till, 8/8 -11/8, före obduktion så säger helt enkelt inte likstelhet eller likfläckar så mycket om tidpunkten eller om kroppen flyttats efter döden. Kroppen ligger i kylrum, inte i frysen, det hela åldras.

Utan att vara hundra på att det är så, men nästan hundra, tror jag faktiskt att klockslagen för Akis död baseras mest på uppgivna vittnesmål och inte på obduktionsresultatet 11/8. Att på några timmar kunna pricka in dödsögonblicket borde vara omöjligt efter tre dygn. Eller att helt säker kunna utesluta att kroppen i det gungande vattnet inte också flyttats under första 1-2 timmarna.

Då uppstår frågan igen, som vi diskuterat tidigare, kan han ha dödats hemma hos JM i Eskilstuna? Jag var tveksam för likfläckar skulle avslöjat kroppens biltransport, men jag är inte lika säker längre med tanke på att obduktionen dröjde så länge.

Aki borde skytt Granliden som pesten, aldrig begett sig dit frivilligt. Om han dränktes borde ju det enlaste vara just sovsäck, bäddmadrass, matta eller liknande - och sedan ner i sjön!
Varför krångla till det med barnpooler, regntunnor, kräftburar eller vattenslang - sjön ligger ju där?

Enda skälet till att krångla till hans dränkning med kisealgsfritt vatten vore just om han har dränkts på annan plats än Granliden. Var kan JM och Aki stämt träff för att han skulle hämta tvillingarna? Där har han kanske dränkts i ett badkar? Balja? Pool?

Det skulle stämma med hans rädsla för landstället, med hans kläder som inte passade på kvällen, med bilden av att ingen sovit eller lagat mat på Granliden, med avsaknaden av inköpta maten, med uppenbara mat- och båtarrangemanget på bryggan etc.

När finns sista säkra livstecknet från Aki? Var befann han sig då? Någon som minns?

Samtidigt skall man ha sms trafiken i åtanke. Dvs den till Nad*a. Skulle mordet skett innan Granliden så visar ju detta på ett väl uttänkt mord.

En annan faktor som spelar skulle kunna vara att JM uttryckte att föräldrarna fick under inga omständigheter veta att han drunknat där, ens befunnit sig där. I det skrivet så väcker det självklart frågor. Hon stod ju av allt att döma en risk att förlora jättemycket på om det skulle komma fram. Varför välja Granliden?
Det var ju känt att han inte gillade att fiska. Varför riskera att uttala sig om kräftfiske???
Citera
2017-08-06, 07:55
Medlem
Bewitcheds avatar
Noterar från TR sida:

-Att AG vittnar via video

- Tolkar för, finska, Thai, Dari, Farsi

- Att Hik*s fortsätter

http://www.vastmanlandstingsratt.domstol.se/Domstolar/vastmanlandstingsratt/165_B%203570-16_Övrigt.pdf

Insåg att detta var inte en ny plan utan fortsättning av den första... my bad ... skyller på tidig söndagsmorgon
Senast redigerad av Bewitched 2017-08-06 kl. 08:04.
Citera
2017-08-06, 08:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Samtidigt skall man ha sms trafiken i åtanke. Dvs den till Nad*a. Skulle mordet skett innan Granliden så visar ju detta på ett väl uttänkt mord.

En annan faktor som spelar skulle kunna vara att JM uttryckte att föräldrarna fick under inga omständigheter veta att han drunknat där, ens befunnit sig där. I det skrivet så väcker det självklart frågor. Hon stod ju av allt att döma en risk att förlora jättemycket på om det skulle komma fram. Varför välja Granliden?
Det var ju känt att han inte gillade att fiska. Varför riskera att uttala sig om kräftfiske???

Ja, sms är ju inget säkert livstecken, kan ju mkt väl vara skickade av JM.

Om han nu är dränkt i ledningsvatten så måste man ju göra sken av ett olycksfall. Bästa säkra avskilda platsen med vatten för JM, är antagligen Granliden runt en timmes bilresa bort.

Andra former av "olycksfall" är ju svårare att ordna, blir lätt många frågor och utredningar. Någon - JM- kan ju anklagas och dömas för vållande till Akis död - då blir det inga livförsäkringspengar (tror regeln även gäller vållande). I din spoilade text står till och med att bilolyckor oftare ger misstankar och utreds som misstänkt mord än drunkningsolyckor. Inte säkert att JM visste detta förståss - men drunkningsolycka är ingen dålig mord. Vilket ju också visade sig - inte ens en brottsplatsundersökning gjordes.

Aki hade väl också nämnt att han tänkte ut och fiska till sin arbtsgivare(?), så helt omöjlig var inte den tanken. Dock menade han kanske inte fiska på Granliden.

Så frågan är - när finns sista iaktagelsen/telefonsamtalet av en levande Aki?
Citera
2017-08-06, 08:26
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ja, sms är ju inget säkert livstecken, kan ju mkt väl vara skickade av JM.

Om han nu är dränkt i ledningsvatten så måste man ju göra sken av ett olycksfall. Bästa säkra avskilda platsen med vatten för JM, är antagligen Granliden runt en timmes bilresa bort.

Andra former av "olycksfall" är ju svårare att ordna, blir lätt många frågor och utredningar. Någon - JM- kan ju anklagas och dömas för vållande till Akis död - då blir det inga livförsäkringspengar (tror regeln även gäller vållande). I din spoilade text står till och med att bilolyckor oftare ger misstankar och utreds som misstänkt mord än drunkningsolyckor. Inte säkert att JM visste detta förståss - men drunkningsolycka är ingen dålig mord. Vilket ju också visade sig - inte ens en brottsplatsundersökning gjordes.

Aki hade väl också nämnt att han tänkte ut och fiska till sin arbtsgivare(?), så helt omöjlig var inte den tanken. Dock menade han kanske inte fiska på Granliden.

Så frågan är - när finns sista iaktagelsen/telefonsamtalet av en levande Aki?

En slutsats jag skulle vilja dra är - tillfället gör tjuven - en möjlighet presenterade sig och den togs. Att handla så mycket mat för en kväll är inte i paritet ens med att iscensätta. Tanken var nog att förtära etc. Ett mord skulle ske men jag anar att det skulle vara senare. Kan ha fel här men något stämmer inte med matköp för en kväll.

Precis, drunkningsolyckor är svåra att utreda och jag tänker liksom du - vem talade med honom sist. Har för mig att N var en av de sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in