Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag tänkte posta den här saken först, men hittade inte hur man gör inlägg utan att svara på någons tidigare ...
Notera formuleringen i citatet som börjar (Edit) sista stycket:
Hej,
Man kan posta genom att klicka på "svara" längst ner till vänster dvs utan att citera någons inlägg.
Jag har lusläst lite härochvar och även det som "Bewitched" spoilade i sitt jätteintressanta inlägg 33663.
Vanligen när man misstänker mord är det viktigt med rättmedicinsk obduktion så snabbt som möjligt, helst inom några timmar. (rättsläkare har jour, tänk filmer med inkallade rättsläkare). Det ska undersökas likstelhet och tittas på likfläckar, ögonutseende, levertemperatur etc framförallt för att kunna bestämma tidpunkten för dödsfallet/mordet. Kan ju vara helt avgörande för att döma någon som saknar alibi vid tidpunkten.
I Akis fall lät man det passsera
tre dygn! efter att han hade hittats innan man ens gjorde en yttre likbesiktning eller obduktion! Ej heller tog man kroppstemperatur, letade skum, tittade efter likfläckar, undersökte ögonen. Att ligga på rygg i meterdjupt vatten är väldigt, väldigt suspekt. Men ingen brottsplatsundersökning gjordes heller. En ur räddningstjänsten omtalar till och med att han
undvek att titta på den dödes ansikte för att slippa få otäcka minnesbilder.
Om man obducerar någon som kommit i kylrum kanske 8-10 timmar efter att han fiskats upp en varm sommardag i augusti, och därefter ligger nästan tre dygn till, 8/8 -11/8, före obduktion så säger helt enkelt inte likstelhet eller likfläckar så mycket om tidpunkten eller om kroppen flyttats efter döden. Kroppen ligger i kylrum, inte i frysen, det hela åldras.
Utan att vara hundra på att det är så, men nästan hundra, tror jag faktiskt att klockslagen för Akis död baseras mest på uppgivna vittnesmål och inte på obduktionsresultatet 11/8. Att på några timmar kunna pricka in dödsögonblicket borde vara omöjligt efter tre dygn. Eller att helt säker kunna utesluta att kroppen i det gungande vattnet inte också flyttats under första 1-2 timmarna.
Då uppstår frågan igen, som vi diskuterat tidigare, kan han ha dödats hemma hos JM i Eskilstuna? Jag var tveksam för likfläckar skulle avslöjat kroppens biltransport, men jag är inte lika säker längre med tanke på att obduktionen dröjde så länge.
Aki borde skytt Granliden som pesten, aldrig begett sig dit frivilligt. Om han dränktes borde ju det enlaste vara just sovsäck, bäddmadrass, matta eller liknande - och sedan ner i sjön!
Varför krångla till det med barnpooler, regntunnor, kräftburar eller vattenslang - sjön ligger ju där?
Enda skälet till att krångla till hans dränkning med kisealgsfritt vatten vore just om han har dränkts på
annan plats än Granliden. Var kan JM och Aki stämt träff för att han skulle hämta tvillingarna? Där har han kanske dränkts i ett badkar? Balja? Pool?
Det skulle stämma med hans rädsla för landstället, med hans kläder som inte passade på kvällen, med bilden av att ingen sovit eller lagat mat på Granliden, med avsaknaden av inköpta maten, med uppenbara mat- och båtarrangemanget på bryggan etc.
När finns sista säkra livstecknet från Aki? Var befann han sig då? Någon som minns?