2017-08-05, 15:55
Medlem
praxes avatar
Kort historik: Började snusa när jag var 16-17 år. Är runt 35 år nu. Har lagt av 1 år+ förut, men alltid börjat igen. Slutat flera gånger.

Är så jävla bra på att sluta.

Gick nu 2v nedtrappning med bara portion (snusar lös annars). Portion är så jävla tråkigt och ger mig inte någon kick alls men det stillar begäret i alla fall, så det är bra när jag vill dra ner. Det gör ju att man ser hur meningslöst det är också, då det verkligen inte ger något annat än en "fix".

Har varit helt nikotinfri nu i 2 veckor+

Är det nu jag slutar för gott? Kanske.

Jävligt less på snuset iaf och det känns skönt att vara fri, jag varken behöver eller vill ha det längre alls. Har dock det jävliga suget under läppen och jag fuskar ibland med papperstuss. Det är kass och en dålig vana men det är iaf jävligt billigt och skadar inte kroppen.

Är en så pass van sluta-snusare iaf att jag inte har problem med humör eller så. Har märkt att ju fler gånger man slutat desto lättare klarar man sig undan 'besvären'.

Ville bara skriva av mig lite.
Citera
2017-08-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
.

Du verkar ha en del bra argument till att sluta. Snusen kontrollerar dig. Skriv en lista, för och emot. Tänk igenom, fyll på den lite till. Du bör inte kunna komma med mer än två positiva skäl till att fortsätta om du verkligen vill sluta. Orsaker till att sluta bör du kunna fylla två A4-sidor med.

Du behöver förstå att snusen aldrig har varit en injektion för ett lugn, det har du lurat dig själv till att tro. Den har ända sen du blev beroende av den egentligen aldrig gjort dig varken gladare, lyckligare, snyggare, tuffare, mindre ledsen etc. Allt positivt tänk du byggt upp kring snusen sen du blev beroende är falska egenskaper som du tillskrivit den.

Är det första gången du ska försöka sluta bör jag inte invända mot att du ska sluta mjukt. Läser du vidare i tråden kommer du emellertid inse att det handlar om att verkligen bestämma sig, man måste vara "färdig" med snusen, och oftast är den mest framgångsfulla metoden att köra cold turkey.

Första perioden löser du med motivation, den håller dig uppe i den första kritiska abstinensfasen. Därefter gäller disciplin. Motivation är inte starkt nog i långa loppet, tror att det är därför så många börjar igen. Läs listan över dina för och nackdelar med att snusa var gång du får för dig att börja igen.
Citera
2017-08-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Kort historik:
.

Jag anser att du har fel kring att det vore lättare att sluta för var gång man slutar.

Det du gör är att göra det lättare till att börja igen. Talar av erfarenhet. Det är inte så tungt om man hela tiden kan tänka t ex "äsch, jag kan ju alltid köra några dar till" eller "äsch, jag kan ta denna nu så kvällen inte blir sabbad, så slutar jag imorgon igen". Du tränar verkligen kroppen på en paus inför nästa injektion och enda anledningen till att din kropp och psyke går med på denna paus är just för att det är en paus!

Prova tänk "Jag kommer aldrig mer ta en snus!". Hur känns det i maggropen då? Jag känner en hånfull glädje mot snusen

Se till att verkligen vilja bli fri från det. Och skippa tussen under läppen. Hur bra är det med en ständig fysisk och psykisk påminnelse om något som faktiskt vore gott och ge dig en riktig "fix" om du stoppade äkta vara under läppen?

Kriga på!
Senast redigerad av starxgvs 2017-08-05 kl. 16:15.
Citera
2017-08-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Det är larvigt när du säger att du "snart" ska sluta, varför ska du inte sluta nu på direkten och utsätta din kropp gör gift? Att du ska sluta snart eller sen är tyvärr ett dystert tecken på att du är beroende men inte låtit din viljekraft eller karaktär bestämma över beroendet.

Började skämmas efter att jag läste det du skrev... slänge sista dosan snus. Är nu snusfri 3 dagar och mår rätt OK. Så länge jag håller mig sysselsatt så märker jag inte ens av suget efter snus.
Citera
2017-08-05, 20:26
Medlem
drunken-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Snart varit helt fri från nikotin i en månad. Gått förvånansvärt enkelt. Det jobbigaste är sömnproblemen, vaknar ofta efter bara några timmar och ofta vaknar jag svettig. Hoppas och tror att sömnen blir bra snart!

Bra jobbat! Jag har varit snusfri i 32 dagar idag. Upplevt samma sak, vaknat några gånger per natt de senaste dagarna, men kunnat somna om ganska omgående. Tidigare hade jag en period på ca 7 dagar där jag somnade som vanligt (runt 22-23 tiden) vaknade mellan 02-03:00 och kunde omöjligt somna om förrän 04-05:00. Liggandes sömnlös med en brännande konstig känsla under läppen, det tär på psyket..

Jag försöker dock konstant tänka att kroppen försöker knäcka en, och ge den de nikotin den saknar, det hjälper lite 😊
Citera
2017-08-06, 08:16
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Du verkar ha en del bra argument till att sluta. Snusen kontrollerar dig. Skriv en lista, för och emot. Tänk igenom, fyll på den lite till. Du bör inte kunna komma med mer än två positiva skäl till att fortsätta om du verkligen vill sluta. Orsaker till att sluta bör du kunna fylla två A4-sidor med.

Du behöver förstå att snusen aldrig har varit en injektion för ett lugn, det har du lurat dig själv till att tro. Den har ända sen du blev beroende av den egentligen aldrig gjort dig varken gladare, lyckligare, snyggare, tuffare, mindre ledsen etc. Allt positivt tänk du byggt upp kring snusen sen du blev beroende är falska egenskaper som du tillskrivit den.

Är det första gången du ska försöka sluta bör jag inte invända mot att du ska sluta mjukt. Läser du vidare i tråden kommer du emellertid inse att det handlar om att verkligen bestämma sig, man måste vara "färdig" med snusen, och oftast är den mest framgångsfulla metoden att köra cold turkey.

Första perioden löser du med motivation, den håller dig uppe i den första kritiska abstinensfasen. Därefter gäller disciplin. Motivation är inte starkt nog i långa loppet, tror att det är därför så många börjar igen. Läs listan över dina för och nackdelar med att snusa var gång du får för dig att börja igen.
Skiter i dom där dosorna jag har i frysen och försöker sluta nu istället. Har inte tagit en snus sen igår förmiddag men tagit zonnic sugtabletter.
Har inte varit utan snus på så lång tid (snart 24h) så länge jag kan minnas.
Ska bli intressant att se vad abstinensen gör med mig. Nu känns det bra men jag får se. Vill helst inte ersätta snus med sugtabletter så jag ständigt går och sugen på en sån, vill bli fri från nikotinet!
Citera
2017-08-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Skiter i dom där dosorna jag har i frysen och försöker sluta nu istället. Har inte tagit en snus sen igår förmiddag men tagit zonnic sugtabletter.
Har inte varit utan snus på så lång tid (snart 24h) så länge jag kan minnas.
Ska bli intressant att se vad abstinensen gör med mig. Nu känns det bra men jag får se. Vill helst inte ersätta snus med sugtabletter så jag ständigt går och sugen på en sån, vill bli fri från nikotinet!

Du kommer ha det skitjobbigt ett tag framöver, men det är värt det för att sluta. Hur kul är det att bli så sjuk utan snus, och det enda snusen gör är att göra dig tillfälligt frisk? Det är snusen som får dig att må såhär dåligt! Den får dig aldrig att må bra. Jag tycker du ska försöka att sälja dosorna du har i frysen, eller i värsta fall kasta dem. Klarar du inte av att - eller ens föreställa dig att göra dig av med lorten är du nog inte riktigt redo att sluta (än)nu.

För mig hjälpte det dock att ha en dosa liggandes i kylen. Jag visste att jag kunde ta en om jag ville eller var "tvungen". Jag slapp stressen över tankarna om att affär var stängd eller omöjligt att få tag på snus. Slängde dosan för någon månad sedan när jag hittade efter att ha glömt bort den. Du måste ha en väldans disciplin för att klara hantera snus utan att ta en. Jag är ett undantag, har läst och hört om någon mer som gjort detsamma dvs haft snus inom räckhåll, men för de allra flesta gäller det att mota bort allt som kopplas till snus.

Jag har aldrig använt substitut som plåster, tuggummi, papperstuss, ingefära eller något. Det har alltid fått mig att ge upp mina försök att sluta. Sluta tvärt och inget duttande är det som gäller

Om det fanns "snus" som smakade, luktade och kändes som riktigt äkta snus hade jag fortfarande snusat sådär romantiskt som man ibland tänkte om snusen. Efter maten, till filmen, till whiskyn. Sån snus finns inte, det finns bara skitsnus med nikotin! Eller skitsnus utan typ onico.
Senast redigerad av starxgvs 2017-08-06 kl. 14:05.
Citera
2017-08-06, 18:54
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Prova tänk "Jag kommer aldrig mer ta en snus!". Hur känns det i maggropen då? Jag känner en hånfull glädje mot snusen

Se till att verkligen vilja bli fri från det. Och skippa tussen under läppen. Hur bra är det med en ständig fysisk och psykisk påminnelse om något som faktiskt vore gott och ge dig en riktig "fix" om du stoppade äkta vara under läppen?

Jag känner mig OK med tanken att aldrig mer ta en snus. Helst av allt vill jag dock inte tänka på snus överhuvudtaget. Jag borde inte skriva i tråden alls egentligen, det påminner en ju bara, även om jag fortfarande är trött på skiten.

Tussen under läppen ser jag som sista stegets utfasning, och jag är inte sugen på en riktig fix när jag får min tuss, den ger tillfredsställelse nog, jag är inte sugen på nikotinet i sig längre.

Sömnen börjar äntligen bli riktigt bra också, jag har dragit ner ordentligt på kaffedrickandet med.
Citera
2017-08-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Jag känner mig OK med tanken att aldrig mer ta en snus. Helst av allt vill jag dock inte tänka på snus överhuvudtaget. Jag borde inte skriva i tråden alls egentligen, det påminner en ju bara, även om jag fortfarande är trött på skiten.

Tussen under läppen ser jag som sista stegets utfasning, och jag är inte sugen på en riktig fix när jag får min tuss, den ger tillfredsställelse nog, jag är inte sugen på nikotinet i sig längre.

Sömnen börjar äntligen bli riktigt bra också, jag har dragit ner ordentligt på kaffedrickandet med.

Grymt kul att det går bra och framåt för dig! Kämpa på. Kom ihåg att motivationen sviktar emellanåt, låt dig då inte luras av dina tankar. Du ska vinna denna kampen. Återvänd i tunga stunder till tråden, läs lite bakåt i tiden för att bli sporrad på nytt
Citera
2017-08-06, 23:14
Medlem
Till er som har misslyckas för att ni inte har haft snus eller substitut hemma, sedan gett er iväg och införskaffat dessa och inte längre kommer på rätt spår i tankarna igen, utan ni kan inte längre låta bli att ta preparatet, jag har lite för er att grunna på:

Jag skrev till en person här ovan om att spara högst 1 dosa om det kanske hjälper denne att koppla av stressen av att inte ha tillgång till snus/substitut. Ett förnämligt tips till denne och alla andra som gör så vore: Förstärk det hela genom att skriva en lapp med texten "TÄNK EFTER LITE TILL FÖR FAAN! ÄR DETTA VERKLIGEN VAD DU VILL?!" och lägg den ovanpå snuset, den ska vara tydlig och läsbar direkt dosan öppnas. Det ger dig en extra chans när/om locket skulle flyga av på dosan att bromsa dig själv. För dem flesta är det kanske helt fel att ha tillgång till snus eller substitut när de ska sluta, allt måste bort! För andra(mig själv inräknat) ger det ett lugn att det inte är omöjligt för mig att ta en precis när jag vill om jag skulle vilja. Men vem fan vill snusa egentligen? Bara slavar under nikotinet! Men ändock skönt att veta att "jag kan ge upp".

Ni vet ju hur det är annars, har man ingenting och man får en fix ide att skaffa så föreligger det en risk att man skaffar, eller hur? Ni vet också hur man är beredd att klättra över lik för att få tag i det? Tanken med att ha en säkerhetsventil, dvs en dosa hemma och sluta med disciplin är för att: Om du är helt utan snus/substitut men sedan sätter du igång att jaga snus då kommer du efter genomgångna strapatser vare sig du köpt eller blivit bjuden till sist sitta där med en snus eller cigarett i munnen.

Hur många har inte misslyckats för att de gett sig iväg för att köpa en dosa bara för att som det brukar heta 'ta en enda snus'? Massor! Det går inte hålla emot längre när man väl står där med sin nyköpta fina glänsande dosa och man öppnar locket och möts av doften. Jag gjorde de här misstagen själv flera gånger. Fimpade ALLT hemma. En gång när jag försökte sluta förr i tiden hann jag fan inte ens betala för snusen innan jag hade tryckt upp en massa snus i käften. Kassörskan våga knappt titta på mig. Jag hade druckit ett par öl och fick inte köra dit. Kollade på klockan och tänkte "shit, affären stänger om 20 minuter". Det var sista chansen. Inget nattöppet! Jävlar vad jag sprang. Jag var den siste in i butiken innan väktarn låste dörren för folk som kom utifrån, jäklar vad svettig jag var när jag stod i kassan. Det här hände dag fem utan snus.

Har aldrig sprungit så fort eller kämpat så eländigt för något. Jag tyckte så synd om mig själv och det fanns där och då absolut INGET som skulle fått mig avstå snusen, tror inte ens om mitt liv hängde på det. Det enda som kunde trösta var snusen och jag fullkomligt åt den. Nästa dag var jag deppig, körde och köpte en ny dosa, för jag hade gjort åt med en hel dosa på tre timmar. Sen tog det ett år till nästa gång jag försökte sluta(misslyckades den gången också)

Jag tror att om man hela tiden kan ta, men i grund och botten verkligen inte vill ta är det mycket lättare att låta bli om man har hemma. Det kaotiska i att försöka skaffa händer inte, eftersom man har, men inte vill. Inte för alla, men om ni misslyckats enligt ovan så är det värt ett försök
Senast redigerad av starxgvs 2017-08-06 kl. 23:19.
Citera
2017-08-06, 23:20
Medlem
randones avatar
Vad håller jag på med? Jag upplevde kaos i kropp och själ nu i helgen. Första tanken var alltså att köpa en snusdosa. Varit nikotinfri i ett år.. tog en snus och fick panik och spottade efter tio sekunder.

Nu har jag småsnusat på två snusar. Stoppat in och tagit ut när det börjat bränna så där skönt.
Fucktaaaard!
Imorgon går jag till gymmet.
Snusningen är inte jag längre, men ändå har jag nån skruvad fantasi av att livet är så mycket bättre med en snus...
Citera
2017-08-06, 23:35
Medlem
Slottsgrytas avatar
Ska ta mig fan sluta efter min stock är slut också, återkommer med resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in