2017-08-05, 02:12
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Jag är hyggligt insatt i ACA och har skrivit rätt omfattande om hela paketet i tråden tidigare. Jag ställer hemskt gärna upp som svarare om det är nåt ni undrar.
Nu var det några år sedan obamacare verkställdes, men om jag minns rätt så var en del kritik mot obamacare att det var komplicerat och tidskrävande, för gemene man, d.v.s. att en t.e.x. småföretagare på amerikanska landsbygden skulle missgynnas av detta då det var svårt att sätta sig in i det hela.
2017-08-05, 02:19
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nej. Han har en lång historik av att hjälpa motståndarsidan när han har möjlighet till det. Att vara emot Obamacare när Obama är president handlar bara om kampanjande. Obama tänkte naturligtvis inte avskaffa Obamacare medan han var president.
Du menar att han bara var emot obamacare på Twitter för att verka som han var emot det, fast han i själva verket var för det? Han representerar Arizona har jag för mig, eller är där ifrån i vilket fall. På hans Twitter så hade han länkar till tidningsartiklar och hemsidor från Arizona där lokala människor ville upphäva obamacare.
2017-08-05, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Nu var det några år sedan obamacare verkställdes, men om jag minns rätt så var en del kritik mot obamacare att det var komplicerat och tidskrävande, för gemene man, d.v.s. att en t.e.x. småföretagare på amerikanska landsbygden skulle missgynnas av detta då det var svårt att sätta sig in i det hela.

Har man flera år på sig så och dessutom är fungerande nog att vara företagare är 'att sätta sig in i det hela' inte någon större grej.
2017-08-05, 02:24
Medlem
Citat:
Du menar att han bara var emot obamacare på Twitter för att verka som han var emot det, fast han i själva verket var för det? Han representerar Arizona har jag för mig, eller är där ifrån i vilket fall. På hans Twitter så hade han länkar till tidningsartiklar och hemsidor från Arizona där lokala människor ville upphäva obamacare.

Det finns väl ingen som menar annorlunda. Inte vad jag har sett i varje fall. Sen ska vi inte nödvändigtvis göra McCain till en unik person. Det finns gott om republikaner som mer än gärna hjälper Obama och det demokratiska partiet.

Man kan se vad McCain gjorde som en tjänst till sin kollega Dean Heller (republikan) också. När det var Hellers tur att rösta så passade han, McCain röstade nej och sedan röstade Heller ja. Det vill säga McCain tog på sig det hela. Hade McCain röstat ja hade Heller röstat nej.

Det är skillnad på att kampanja och att rösta. Att kampanja mot Obamacare är en sak, att rösta emot det är en annan.

Sedan är det dessutom så att Obamacare-reformen hörde ihop med kommande skattereform. Genom att ha kvar Obamacare så hoppas republikanerna kunna skjuta skattesänkningar i sank. Bristande skattereform gör det dessutom svårare att få igenom en infrastruktursatsning vilket de är motståndare till.
Senast redigerad av experten10 2017-08-05 kl. 02:26.
2017-08-05, 02:29
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Har man flera år på sig så och dessutom är fungerande nog att vara företagare är 'att sätta sig in i det hela' inte någon större grej.
Det var väl en del av kritiken, att det kunde skapa komplikationer. Delstaterna skiljer sig åt vad gäller lagar, och vissa delstater kanske motsatte sig obamacare, just för att det inte ansågs passa in den delstatens lagsystem.
2017-08-05, 02:30
Medlem
Citat:
Det var väl en del av kritiken, att det kunde skapa komplikationer. Delstaterna skiljer sig åt vad gäller lagar, och vissa delstater kanske motsatte sig obamacare, just för att det inte ansågs passa in den delstatens lagsystem.

En större reform skapar kräver per definition omställningar. Annars vore det inte en större reform.
2017-08-05, 02:36
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tänker ej peka på några enskilda skribenter, men endel borde rannsaka sig själva.

Trump junior träffar en rysk advokat : Skandal och man vässer giljotinen för ett förräderi utav historiska proportioner i modern tid..

Fru Clinton säljer ut 20 % utav egna energioberoendet utav uran till f-n själv, dvs Putin.. : Nej, här finns inget att se eller tänka på..(och nej, ser ej Putin på personligen som f-n själv)

Tjaa.., det påminner om det Grekiska ordspråket : En sten faller på ett krus.., kruset går sönder. Ett krus faller på en sten.., kruset går sönder. Alltid ve kruset..

Jahaa, och? Vad var det för fel på sälja uranbrytning till ryssarna?
2017-08-05, 02:38
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Det finns väl ingen som menar annorlunda. Inte vad jag har sett i varje fall. Sen ska vi inte nödvändigtvis göra McCain till en unik person. Det finns gott om republikaner som mer än gärna hjälper Obama och det demokratiska partiet.

Man kan se vad McCain gjorde som en tjänst till sin kollega Dean Heller (republikan) också. När det var Hellers tur att rösta så passade han, McCain röstade nej och sedan röstade Heller ja. Det vill säga McCain tog på sig det hela. Hade McCain röstat ja hade Heller röstat nej.

Det är skillnad på att kampanja och att rösta. Att kampanja mot Obamacare är en sak, att rösta emot det är en annan.

Sedan är det dessutom så att Obamacare-reformen hörde ihop med kommande skattereform. Genom att ha kvar Obamacare så hoppas republikanerna kunna skjuta skattesänkningar i sank. Bristande skattereform gör det dessutom svårare att få igenom en infrastruktursatsning vilket de är motståndare till.
Det är komplicerat med den amerikanska politiken. Du skriver att republikanerna vill ha kvar Obamacare för att kunna skjuta skattesänkningar i sank, vilket för mig blir något nytt. Jag har bara läst Trumps Twitter gällande saken, och jag har fått uppfattningen att han vill ha bort Obamacare. Men helt klart så är det delade meningar kring ämnet, och som sagt så röstade McCain emot förändringar förra veckan. Men hur diskussionerna går hos republikanerna är svårt att sia om.
Senast redigerad av frank-costello 2017-08-05 kl. 02:47.
2017-08-05, 02:39
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
En större reform skapar kräver per definition omställningar. Annars vore det inte en större reform.
Jo jo, men vi diskuterade att när det begav sig så fanns det kritik mot att införa det.
Senast redigerad av frank-costello 2017-08-05 kl. 02:44.
2017-08-05, 02:46
Medlem
Citat:
Jo jo, men vi diskuterade att när det begav sig så fanns det kritik mot att införa det.

Konstigt vore det väl annars. Med två partier så måste ju ett av dem kritisera.
2017-08-05, 02:48
Medlem
Citat:
Det är komplicerat med den amerikanska politiken. Du skriver att republikanerna vill ha kvar Obamacare för att kunna skjuta skattesänkningar i sank, vilket för mig blir något nytt.

Det är skillnad på att kampanja och att faktiskt rösta. Saken är den att de större företagen i USA inte har några problem med Obamacare alls, tvärtom. Republikaner har inget emot skattesänkningar som sådant, men de vill helst inte att medelklassen ska få några lättnader. Ej heller att bolagsskatten ska sänkas. De största företagen i USA betalar inte någon nämnvärd bolagsskatt ändå. De är ganska nöjda med situationen som den är.

Att rösta igenom skattesänkningar enbart för de allra högsta inkomsterna däremot, det är något republikanerna kan gå med på.

Citat:
Jag har bara läst Trumps Twitter gällande saken, och han vill ha bort Obamacare. Men helt klart så är det delade meningar kring ämnet, och som sagt så röstade McCain emot förändringar förra veckan. Men hur diskussionerna går hos republikanerna är svårt att sia om.

Detta är kruxet med att vara republiansk lagstiftare. Att vara emot Obamacare (och andra saker) medan Obama är president är en sak, Obama kommer att lägga veto. Om Obama är borta däremot, då blir det svårare. Hur får man kampanjretoriken att gå ihop med vad man faktiskt gör?

https://www.uschamber.com/
2017-08-05, 02:53
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Konstigt vore det väl annars. Med två partier så måste ju ett av dem kritisera.
Jag tror inte de kritiserade det bara för att de kunde. Det fanns folk som inte ville ha det, i alla fall så som jag minns det hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in