Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Oj, intressanta teorier du har verkligen. Kan du förklara hur Obamas budget har styrt rörelserna på börserna? Kan du förklara hur överhuvudtaget någons budget styr dem. Fascinerande då jag i min enfald trott något annat.
1. Om du kreddar Trump för börsen och nationalekonomiska indikatorer måste du rimligen kredda Obama för en mångt mycket längre och ihållande ekonomisk uppgång. Det är i så fall ett mynt med två sidor.
2. Jag förstår din förvirring. Den Trumpbro jag replikerade på tycktes påstå att Trumps agerande (jag vet att det är ett oxymoron) på något sätt hade givit upphov till dagens ekonomiska läge. Jag ifrågasatte det påståendet. Han, och såvitt jag kan förstå dig, även du, har bevisbördan för ett sådant påstående. Som jag skrivit i tråden tidigare är det omöjligt för en president i en maktdelad federal demokrati att påverka ekonomin annat än på lång sikt.
Så, ja, Trumps eventuella policies har haft noll inverkan på nutidens amerikanska ekonomi. Om det sker en skattereform eller en ny utnämning till the Fed, eller om Trump lyckas med någon typ av stimulerande budgetproposition så visst, då kan vi snacka.
Milton Friedman har skrivit omfattande om faran med att jämställa börsen med ekonomin.
Det stora problemet med USAs ekonomi just nu är labor productivity. Om Trump lyckas med en skattereform som underlättar investeringar i små och mellanstora företag så kommer jag kredda honom.