2017-08-04, 21:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Hoppas sambon samtyckte till att vara försökskanin, annars är det möjligen en straffbar gärning...
Hur som helst så tackar vi er båda för det mycket intressanta resultatet.
Det visar ju att både bäddmadrass och sovsäck är bra sätt att immobilisera en sovande och förhindra skador på kroppen. Skulle vara intressant att höra om AM saknade någon bäddmadrass eller sovsäck när de röjde ur Granliden för försäljning. Rimligen borde dessa ha blivit blöta.

De kan ha köpt en speciellt för tillfället.
Citera
2017-08-04, 21:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Om vi alla ber en bön ikväll innan vi somnar om ett band med JMs ljuva stämma?
Citera
2017-08-04, 21:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Var du inte bekymrad då du skulle släppa loss henne? Ett slags morrande där inne?
Hur som haver fick det mig att tänka på vadderat överkast. Det borde heller inte vara största problemet att vira runt en dyngfull person. Det lär handla om att få armarna på insidan så han inte kan värja sig.
Det kommer högst bara grymta lite och vilja somna om, kanske tycker det blir deilig og litt koselig da.

I skrivande stund vill jag påminna (andra skeptiker) om hennes mor för att återgå till allvar. Hon var inte i närheten av den promillehalten, nåt runt 0.10 om jag inte minns fel. Hon trodde först att GM knuffade på henne för att hon snarkade - då hade MR huggit maken i sängen bredvid med över 20 hugg. GM hade försökt fösa bort MR, försökt ta sig ur sängen och även frågat vad han gör. Sen gav han sig på AM.

Develi, du som håller ordning på sekten, när kom bäddmadrass upp, tror du?

Finns ju f.ö. alla sorters madrasser, från väldigt tunna till väldigt tjocka.
Citera
2017-08-04, 21:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Va tvungen att göra ett test på sovande sambon Ang teorin att Aki låg i en sovsäck, jag tog helt sonika bara tag i bäddmadrassen och virade/rullade in henne och innan hon vaknade satt hon som i ett skruvstäd. Då va hon nykter och sovit nära 10 timmar så de va ändå dax att vakna, om nån undrar så blev hon inte glad.
Men kan säga att det varit lätt att ställt hon på huvudet i typ en diskbalja/slakteriback med vatten i, tror det ligger nära så det gått till då aki mördades..
Nysarn svamlar som alltid, kisselallger kan inte försvinna pga utan snarare kunde det tillförts men nu va de bara så att det inte fanns några kiselallger i Aki vilket gör att han inte kunde ha drunknat där han hittades.

Sängen som mordredskap
Jag blev så inspirerad av ditt experiment att jag tänkte att man kanske ska samla lite statistik? Innan jag rusade åstad för att testa kom jag på att det kanske ändå är bäst för friden i boet att låta bli?

Veckans rubriker
Kollade lite vad som skrivits om JM & Co i media under den gångna veckan. Här är ett urval.

”Hon kommer gå till den svenska kriminalhistorien”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/6EA08/hon-kommer-ga-till-den-svenska-kriminalhistorien/promo
(plus-artikel tyvärr)

Familjens vädjan till Möller: Låt oss vara
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/familjens-vadjan-till-moller-lat-oss-vara/

Möllers kärleksbråk med pappan Göran
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mollers-karleksbrak-med-pappan-goran/

Johanna Möller varnar tingsrätten för "ny Kaj Linna"
https://www.ekuriren.se/eskilstuna/johanna-moller-varnar-tingsratten-for-ny-kaj-linna/

Johanna Möllers sista desperata försök
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-sista-desperata-forsok/

Personligen tror jag att Mattis Wikström, som skrivit den sista artikeln i listan ovan underskattar JMs idérikedom. Det skulle förvåna mig mycket om vi inte kommer att få höra mer från JM. Hon har säkert fler överraskningar att bjuda på. Jag kan nog säga att jag räknar med att vi får höra mer från henne…

Citera
2017-08-04, 21:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Develi, du som håller ordning på sekten, när kom bäddmadrass upp, tror du?
Finns ju f.ö. alla sorters madrasser, från väldigt tunna till väldigt tjocka.

Jag tror vi har kommit nära ett möjligt överfall som låter realistiskt och eliminerar avvärjningsskador:
När han slocknat på fyllan.
Fortsättningsvis tänker jag så här:
Om det är en sovsäck, bäddmadrass eller som jag nyss nämnde, ett vadderat tjockare överkast, spelar egentligen ingen roll. Det är själva ändamålet och funktionellt som är det centrala.

Föräldrarna var där innan så arrangemang lär ha gjorts när han är nere vid sjön. Hon kan ha haft det med sig i bagageutrymmet. Ser han det är det lätt att prata bort, inget större bekymmer.
Hon kan ha även varit där innan vid nåt tillfälle och gömt det nånstans. En arrangemangsdag.

Edit. Hur länge hade föräldrarna varit där månntro innan de far till Gotland? Det har jag inte kollat på.
Edit nr 2. Kan inte anländande medhjälpare ha haft nåt sådant med sig likaväl?
Senast redigerad av develi 2017-08-04 kl. 21:30.
Citera
2017-08-04, 21:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det kan ju inte vara helt lätt att påvisa några som helst förmildrande omständigheter om Johanna inte förses med munkavle men det är väl inte tillåtet i rättssalen.

Fan vet hur det ska läggas upp av den nye advokaten, vi får väl höra om upplägget vad det lider men åtminstone när det gäller GM och AM så är läget som det är.
Gagged?
Njae.. men vittnesed kanske ska införas?
“Do you swear to tell nothing (do you read me? I said: do you read me, Johanna?) Nothing but nothing, so help us God.”
Citera
2017-08-04, 21:50
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är ju lite sorgligt för lilla Arboga att bli ökänt pga dessa två kvinnliga mördarpsykopater.
Kanske rubriksättarna tänker: "Arboga är ju redan kört, alla tänker bara på Arbogamorden så vi kan ju lika gärna kalla Möllerskan för Arbogakvinnan så slipper fler små hålor få det hemska ryktet".

De har nog inget val där i Arboga. Kan ju inte direkt gå "man ur huse" och demonstrera mot den orättvisa mordmobbingen mot orten.

Kunde då bli ungefär såna här vädjande plakat:

Mördar-Johanna hör ej till vår lilla ort.
Allt är svineri som hon gjort.
Vi skäms över att sammankopplas med henne.
Hon som tror att hon är intressant för varje svenne.
Detta måste få ett slut.
På det vill vi alla lägga allt vårt krut.
Hon kommer ju ej från oss.
Från en annan planet är hon, förstås.
Där mörkret och girigheten är ständig gäst.
Snälla, befria oss från henne som är pest.

Det fetade, det var det jag menade. Hade jag varit Arbogabo hade jag jag burit plakatet med din text!
Citera
2017-08-04, 22:00
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Hennes advokat får ensam köra racet mot alla andra, inklusive JM, där hon själv är det största hotet, den svåraste motståndaren ever.

Frivillig till uppdraget?

Inger Rönnbäck är ju van att köra sitt eget race, utan att låta sig påverkas allt för mycket av klienten. Med egenkomponerade alternativscenarion och respektlöshet inför offer, deras anhöriga, mot polis och åklagare - låter lite som JM-style, kan det vara nåt?

Nej, just det. Hon är ju kvinna och det var ju tydligen det som var problemet med AH.
Enligt JM - fancluben.
Nu med bara en medlem.

Får se då vilken advokat det kommer att bli, så småningom.
Kanske JM redan påbörjat massutskick av handskrivna brev till några kändisadvokater.
Med förklaringar, tankekartor, mordplatsskisser, hypoteser.
Där det tydligt framgår att hon är helt oskyldig för hon pallar inte ens att kolla på film där det är våldsamheter med. Och så var det det där med den akuta nattblindheten, eller hur det nu var.
Ja, en advokat har hon i alla fall kontaktat.

Just det, hon pallar inte "änns att kolla när dem slåss." (Jag trodde det bara var ungdomar som inte fixade de-dem. Men jag får uppenbarligen ändra min syn på det.)
Citera
2017-08-04, 22:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Där sa du något - det lilla blodfyndet (eller var det ospecifikt DNA ?) under någon nagel kan ju ha varit spår av en minimal avvärjningsskada, hans eget DNA helt enkelt. Mängden kanske minskat betydligt av badet också ?
En tops med blod lyckades man utvinna plus flera med indikation på blod. - Han tycks ha fått händerna tätt sammantryckta och sedan inte lyckats komma loss med mindre än att han fått gräva naglarna in i sitt eget skinn. - Ja, det långa badet och den initialt mycket bristfälliga besiktningen av kroppen (den vändes t.ex. inte) har bidragit till att ev. mindre avvärjningsskador kan ha missats.

Ytterligare en variant på hur det kan ha gått till när AP dränktes är följande:

AP och Y åker ut en sväng med båten. X är kvar på bryggan. Det hela är förberett så till vida att Y har tagit med sig ett par hinkar färskvatten ned till bryggan (sköljning av grönsaker, champagnekylning, handtvätt mm). När AP och Y åkt ut placerar X ett fyllt dränkningskärl på ”gåspången”; precis i vinkeln mot bryggdäcket.

Efter ett tag kommer AP och Y tillbaka med båten: AP befinner sig i fören och har förtöjningslinan i ena handen. Bakom honom sitter Y som i smyg bundit fast en extralina om sittbänken. När båten befinner sig flera meter från bryggan kastar Y sin lina till X som snabbt tar emot den och drar båten in mot bryggan; snor linan om en staketstolpe. Y har samtidigt rest sig och med hjälp av ett par handklovar låst fast AP:s armar bakom hans rygg; tvingar ned honom på knä vid förspetsen och lindar förtöjningslinan ett par varv runt hans ben. Båtens för når nu gåspången där X står beredd med dränkningskärlet. Y tvingar resolut ned AP:s huvud i kärlet medan X hjälper till från sitt håll. AP; som knappt hunnit reagera, kan inte röra sig. – Tre minuter senare har AP förlorat medvetandet.

Varför hämta ”kranvatten från hus 300 m längre bort”, bara för att fylla en plastlåda 40x50 cm, frågar sig JM i brev till TR den 1 aug.
Citat:
Ursprungligen postat av JM
1. Varför dränka i en låda när hela Hjälmaren finns?
2. Det skulle krävas minst 4 vuxna män att hålla fast han i ben, armar, tvinga huvudet ner i lådan.
3. Han skulle haft märken på vrister, armar o troligtvis ansikte.
4. Hans kropp skulle påvisa att han varit i strid men det gjorde den inte. Urin kvar i blåsan.
Citera
2017-08-04, 22:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:

Jag tror vi har kommit nära ett möjligt överfall som låter realistiskt och eliminerar avvärjningsskador:
Om det är en sovsäck, bäddmadrass eller som jag nyss nämnde, ett vadderat tjockare överkast, spelar egentligen ingen roll. Det är själva ändamålet och funktionellt som är det centrala.

Föräldrarna var där innan så arrangemang lär ha gjorts när han är nere vid sjön. Hon kan ha haft det med sig i bagageutrymmet. Ser han det är det lätt att prata bort, inget större bekymmer.
Hon kan ha även varit där innan vid nåt tillfälle och gömt det nånstans. En arrangemangsdag.

Edit. Hur länge hade föräldrarna varit där månntro innan de far till Gotland? Det har jag inte kollat på.
Jag tror inte föräldrarna var där mycket innan. Dom hade köpt husbilen för att testa det livet. Så jag tror att de mest var ute med den. Vet inte om det finns några uppgifter om just det i FUP ?
Citera
2017-08-04, 22:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Varför så komplicerat? Föräldrarna var utpräglade vanemänniskor och JM visste mycket väl vad som fanns i sängväg på Granliden. Gäststugan är särskilt intressant p.g.a. JMs vittnesmål om att hon inte brydde sig om att leta efter Aki där.
Om inte madrass/sovsäck blev blöta vid dådet så kanske de bara lade tillbaka dem.
Det var inget problem att Akis DNA fanns där eftersom hans övernattning ingick i storyn.
Jag tänker på JMs prat i samband med nästa mord om att hennes och MRs DNA skulle finnas i föräldrarnas säng. Så uppenbarligen har hon koll på såna saker.
Citera
2017-08-04, 22:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Varför så komplicerat? Föräldrarna var utpräglade vanemänniskor och JM visste mycket väl vad som fanns i sängväg på Granliden. Gäststugan är särskilt intressant p.g.a. JMs vittnesmål om att hon inte brydde sig om att leta efter Aki där.
Om inte madrass/sovsäck blev blöta vid dådet så kanske de bara lade tillbaka dem.
Det var inget problem att Akis DNA fanns där eftersom hans övernattning ingick i storyn.
Jag tänker på JMs prat i samband med nästa mord om att hennes och MRs DNA skulle finnas i föräldrarnas säng. Så uppenbarligen har hon koll på såna saker.
Jag pratar inte i termer av DNA.
Jag har hemlighållandet i åtanke att det inte skulle synas några sådana spår efter dem.
Aki fick ju inte vara där.

Men samtidigt hade JM en backup om jag inte helt missminner mig. Jag tror hon frågat/sagt till AM om hon och AG kunde åka dit och fiska (?). Men jag kan vara ute och cykla ang helg (jag menar oavsett inte 14 dar efter).
Kan väl ha varit i ändamål att fejka eventuella spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in