2017-08-04, 19:08
Medlem
elimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frumsk
Var i parken bara några veckor sedan. Såg matning/utplacering av mat till både isbjörnar och kodiakbjörnar. Det var hög nivå på säkerhetstänket kan jag säga. Djuren var i en sluss medans vårdarna lade ut maten i stora inhängnaden, och det var rejäla grejer kan jag säga.

Är nog lite av en filmskadad stackare och kollar gärna på just säkerhetstänket. Både för att jag har respekt för livsfarliga djur och för jag inte vill stå öga mot öga mot t ex en isbjörn utan att veta hur jag kan fly med familjen. Jag har dock jäkligt svårt att se att en björn är så otroligt intelligent att den gräver en Alcatraz-tunnel på det sättet. Och har vi mött den första Einsteinbjörnen i historien så får alla djurparker uppgradera sina inhängnader.

Nu kan jag inget om björnar men kan ändå tänka mig att de kan börja gräva av ren tristess. Förmodligen hade den redan grävt en grop mot hägnet i fråga och tog sedan tillfället i akt att trycka sig igenom när det var matning på gång. Mina hundar som är relativt obegåvade (för att vara hundar, vilket säger en del) klarar av att gräva sig ur en hundgård om andan faller på.

Oerhört tragisk händelse, stackars grabb.
Citera
2017-08-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Nej. I detta fall var de av allt att döma omedvetna om att en björn tagit sig in i inhägnaden. I fallet i Kolmården handlade det om okunskap om vargens beteende. I detta fall verkar det som att det brister i säkerhetsrutinerna.

Samma sak är det förstås inte men,
Kolmården följde inte internationella rekommendationer vad gäller ensamarbete och vargar.
Vilket man fick kritik för.

Mats Amundin i sin tur kritiserade SU:s forskning, de svarade så här:

"Den viktigaste punkten gäller säkerheten. Vi följer de regler som använts internationellt i nästan 40 år vid forskning på varg, som bland annat innebär att personal aldrig går in ensamma till vargarna efter fem månaders ålder."

http://www.su.se/om-oss/press-media-...ionen-1.236117

Tvivlar på att kunskapen inte fanns om farorna på Kolmården. Men ivern att "bygga en naturlig relation" med vargarna verkar ha varit viktigare än säkerheten. Komradion t ex lämnade man utanför när man gick in, för att inte störa vargarnas naturliga beteende.

Det är lätt att bli hemmablind. Och så länge inget händer så är allt gott och väl. Människans förmåga att bedöma risker är inte alltid så god.
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-08-04 kl. 19:15.
Citera
2017-08-04, 19:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Förmodligen var det så som chefen säger. Att sedan en barnfamilj ens kommit nära att som turister att bli dödade av en björn kommer cyniskt förmodligen inte göra att de som har upplevelser som detta kommer tjäna mindre pengar. Faran är liksom en del av varför de tjänar pengar. I detta fall fick då en 18-åring sätta livet till för att han förmodligen då gick emellan och styrde björnen iväg från de mer lätta måltiderna barnen.

Citat:
Familjen lyckades klättra ut över ett staket - och djurskötaren kan ha gjort en hjälteinsats och räddat familjen, enligt anläggningschefen på Orsa Rovdjurspark.

– Det kan vara så att han såg att någonting gick fel och att han har försökt styra undan björnen vilket gjort att han hamnat i en sämre situation för sig själv, säger Sven Brunberg.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...dodad-av-bjorn
Citera
2017-08-04, 19:33
Medlem
Daggizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Dessutom var alltså en hel familj i samma hägn där björnen dödade mannen och de fick fly ut i panik. Huruvida björnen har grävt sig in lär väl visa sig, men uppenbarligen så har parken ingen koll på läget och säkerheten. Överhuvudtaget så verkar det som om respekten och kunskapen om rovdjur har börjat försvinna. Folk ska få latja med livsfarliga djur lite hur som helst. Det här är ju nåt vi fått se i fler och fler djurparker. Det är en irriterande och farlig respektlöshet som har börjat sprida sig.
Jag vill se hålet där björnen grävd sig in!!!!
Jag tror att man glömde honom, han hadde varit utan mat i flera dagar och riktigt irriterad!
Citera
2017-08-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Exakt som beskrivs i det citerade inlägget. I det vilda drar en normal björn så fort den får vittring på eller hör människor. Björnattacker sker oftast när en björn nyss har kommit ur sitt ide och stöter på människor, eller om bärplockande människor råkar hamna i närheten av eller mellan björnhonan och hennes ungar, som hon föder i idet under vintern, mer eller mindre i dvala. Även jägare med hund lyckas emellanåt komma i närkontakt med björn, ibland med förödande resultat.
I en björnpark som Orsa ser och hör björnarna massor av människor dagligen och tappar rädslan och resketen och blir då per definition livsfarliga.
Isbjörnar betraktar allt som föda, inklusive människor, och fruktar ingen levande varelse. Isbjörnen är världes största landlevande rovdjur för övrigt. På Svalbard måste t ex alla lära sig skjuta studsare, det är livsfarligt att ta en längre promenad utan att vara beväpnad.
Revirhävdande björnhanar kan vara mycket aggresiva !
Citera
2017-08-04, 19:39
Medlem
Hade killen överlevt om han hade pepparsprej på sig? Varför skaffa inte alla som jobbar nära farliga djur pepparsprej?
Citera
2017-08-04, 19:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Någon som vet vilken sorts björn som tog den unge mannen av daga? Svensk brunbjörn eller kodiak?
Citera
2017-08-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Någon som vet vilken sorts björn som tog den unge mannen av daga? Svensk brunbjörn eller kodiak?
Brunbjörn står det i tråden.
Citera
2017-08-04, 19:43
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Brunbjörn står det i tråden.

Absolut!

Men kodiakbjörnen är en brunbjörn. Arten alltså.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kodiakbj%C3%B6rn
Citera
2017-08-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Har Orsa Någon form av "bevarandeuppdrag" eller är det enbart ett ställe som finns pga "häftigt att visa upp farliga djur?"
Orsa Björnpark, samarbetar med jägarna och låter dem träna sina hundar där. En bekant till mig såg Gunnar Glöersen, Svenska Jägareförbundet där, så hen brukar uppmana folk att bojkotta björnparken.
Skall bli intressant om det blir samma ramaskri i jakttidningarna, som det blev efter vargattacken i Kolmården.
Citera
2017-08-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Absolut!

Men kodiakbjörnen är en brunbjörn. Arten alltså.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kodiakbj%C3%B6rn
Jag vet faktiskt inte jag! Det kanske kommer fram på nå vis?
Citera
2017-08-04, 19:52
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurinsBane
Är vdn för parken han som brukar kommentera längdskidåkning?

Nej, A Blomqvist är inte VD för rovdjursparken. Men han är nytillträdd tf VD för bolaget som driver parken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in