2017-08-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det kan ju var slarv bland personalen. Det går slentrian i sysslorna, "den här björnen är så snäll", han har aldrig varit farlig. Men djur är oberäkneliga, de bryr sig inte om moral, lagar eller regler. En plötslig impuls bara , så har björnen slitit en i stycken. 2-300 kg muskler, 20 rakknivsvassa långa klor och en käft full av huggtänder...
En björn på 1.5-2år väger inte 2-300 kg... Möjligtvis 40-50 vilket gör mig väldigt förvånad att man inte lyckas stoppa attacken från björnen då den är så pass liten. Kom ut i verkligheten 08Tammer
Citera
2017-08-04, 17:58
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Tror inte det. Finns ingen på 18 år i Sverige med det namnet enligt Ratsit. Närmast är en 19-åring från Karlskrona.

Enligt lokaltidningen så var han 19 år.
Citera
2017-08-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
En björn på 1.5-2år väger inte 2-300 kg... Möjligtvis 40-50 vilket gör mig väldigt förvånad att man inte lyckas stoppa attacken från björnen då den är så pass liten. Kom ut i verkligheten 08Tammer

Frågan är inte om brister i säkerheten utan främst hur man INTE lyckas stoppa en liten björnunge från att attackera.
Citera
2017-08-04, 18:18
Medlem
minesofterrors avatar
från SVT "dessutom var staketet strömförande" :-O

jösses vilket trauma, först attackerar björnen vårdaren och besökarna tvingas fly över staktet som är strömförande..
Citera
2017-08-04, 18:22
Medlem
Ingen som har namn på offret mer än det som sades på presskonferensen, Robert ... ?

Reagerade när han sa det, man brukar ju hålla inne på namn ett tag.

Mycket tragiskt händelse.. tankar till familj och anhöriga.

Om björnen "grävt sig under till andra sidan" borde man väl sett det i tid, då de borde ta åtminstone ett fåtal minuter?
Citera
2017-08-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Vilken tur i oturen att björnen valde att gräva sig in i ett annat häng isf ut bland besökarna.

Kanske inte bara tur - jag kan tänka mig att stängsel mot omvärlden är förstärkta på ett sätt man inte kostat på sig för interna stängsel mellan olika hägn.
Citera
2017-08-04, 18:32
Medlem
Hegamons avatar
Svartbjörn som anfaller = fäkta, skrik och bli stor. Svartbjörn vill instinktivt ofta fly. Brunbjörn som anfaller = spela död. Brunbjörn slutar i regel attackera när den tycker du inte är ett hot längre, därför ska du spela död när en brunbjörn attackerar. Tänk på att skydda nacken när en brunbjörn attackerar och ni spelar döda.

I fallet vet vi vilken sorts björn som attackerade?

Edit: En brunbjörn såg jag nu var det som dödade personen i fråga.

Att björnen avlivades ser jag som nödvändigt och hur skulle det annars gå till? Skulle ambulanssjukvårdarna jobba med offret samtidigt som björnen också var i hägnet?
Senast redigerad av Hegamon 2017-08-04 kl. 18:35.
Citera
2017-08-04, 18:51
Medlem
Guldzebrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338

Enligt en artikel i GP som i sin tur hänvisar till SVT ska björnen ha varit tre år.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/bjö...-död-1.4504179

Ser nu att det i Aftonbladets chatt står 1 år och 8 månader.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...-pa-djurparken
Senast redigerad av Guldzebran 2017-08-04 kl. 18:55. Anledning: Tillägg
Citera
2017-08-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minesofterror
från SVT "dessutom var staketet strömförande" :-O

jösses vilket trauma, först attackerar björnen vårdaren och besökarna tvingas fly över staktet som är strömförande..
Hur tog de sig över staketet första gången?
Citera
2017-08-04, 18:56
Medlem
YesMaskindisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ochotnyryad
Det är sjukt att ha vilda djur i fångenskap.
Vad kan man rimligen lära sig av att titta på dem? En naturfilm känns ju mer lärorikt i min mening.
Att en stackars 19-åring får sätta livet till är mkt tragiskt men borde inte ha hänt om man tog sitt förnuft till fånga och förbjöd människor att spärra in vilda djur.
Det är ingen dans på rosor för djur att leva i det vilda med svält, konstant stress, depression, höftfrakturer, bli påkörd, bli uppäten långsamt av björn/hyena, drunkningsolyckor etc.
Citera
2017-08-04, 19:00
Medlem
Var i parken bara några veckor sedan. Såg matning/utplacering av mat till både isbjörnar och kodiakbjörnar. Det var hög nivå på säkerhetstänket kan jag säga. Djuren var i en sluss medans vårdarna lade ut maten i stora inhängnaden, och det var rejäla grejer kan jag säga.

Är nog lite av en filmskadad stackare och kollar gärna på just säkerhetstänket. Både för att jag har respekt för livsfarliga djur och för jag inte vill stå öga mot öga mot t ex en isbjörn utan att veta hur jag kan fly med familjen. Jag har dock jäkligt svårt att se att en björn är så otroligt intelligent att den gräver en Alcatraz-tunnel på det sättet. Och har vi mött den första Einsteinbjörnen i historien så får alla djurparker uppgradera sina inhängnader.

Med det sagt är det jävligt tragiskt att en ung kille fick betala med sitt liv. Och visst är det även tragiskt att björnen avlivades. Det är inte björnens fel att den stängs in i en liten ingängnad.
Citera
2017-08-04, 19:08
Medlem
DyslexiKungens avatar
Detta var ju väldigt tragiskt att han dog.Jag tänkte direkt på detta klipp som jag såg för någon vecka sedan.Han borde ju ha gjort som denna Finländare gjorde när björnen kom till hans hus.

https://www.youtube.com/watch?v=ylAYNpbXcDE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in