Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Bra tankar! Ett par kommentarer.
Mord klaras ofta upp
Uppklarandefrekvensen för mord är hög. Den eller dom som ger sig in på att under dom omständigheter som omger JM "hjälpa till med" mord är, minst, klent begåvade eller effektivt manipulerade. Då ligger JJ, JB och DB illa till, mest för att dom manipulerats. Det vore intressant att veta när JJ kom till insikten om hur manipulativ och gränsöverskridande (läs "knäpp i huvudet") JM var. Jag har för mig att JJ gett uttryck för att det skurit sig mellan honom och JM redan då han jobbade på boendet i Arboga i slutet av 2015.
Många inblandade
Många inblandade ökar risken/chansen att någon pratar bredvid munnen. Samtidigt ser vi det växande fenomenet med personer som inte sett något eller hört något trots att dom uppenbarligen varit på plats. Jag hoppas att det exakta förloppet om vad som hände när Aki dog kan komma fram, antingen genom tekniska bevis eller genom att dom som varit med berättar. Helst båda. Kanske kan någon avancerad teknik ge ett bättre besked om vem blodet under Akis naglar kom från?
MR
kunde ha varit en sådan person som hållit tyst. Det var han inte. Ett positivt och mänskligt drag IMO, hos en som också visat sig kunna utföra brutala mord och mordförsök.
Dimridåer
JMs dimridåer finns ju ofta. Ibland tänker jag att det är en följd av mytomanin. Ibland tror jag att hon vill vilseleda. Genom att skapa tio "sanningar" så tror hon kanske att den riktiga och för JM skadliga sanningen, försvinner i mängden? En del av hennes historier är sådana att jag nästan beundrar hennes kreativa förmåga. Tre torskar på en mack i Kungsör! I samverkan med en hallik som är inlåst! OMG!

Hon vet hur hon ska få församlingens uppmärksamhet!
–
1. Även vid sidan av gängse "manipulerbara" så uppkommer ibland möjligheten att hitta ngn som redan lurat sig själv eller blivit av med pengar på ngt annat sätt och hamnat i skuld. Jag föreställer mig att sådana kan betala av sin skuld genom att begå mord.
2. Att somliga tiger och andra talar är till viss del en synvilla eftersom de som talar inte sällan måste göra det inofficiellt, medan de tiger officiellt. I andra fall (MR) är riktningen s.a.s. den omvända -- MR började tala officiellt för att han inte hade talat (om det) vare sig inofficiellt eller officiellt; han hade gått ut med en historia officiellt och var tvungen att ändra den officiellt.
MR "tjänade" n-vis på att komma ut, det var för hans bästa i snäv bemärkelse, men här sammanföll det också med att han kan gå vidare genom fängelsetiden med rent på kontoret, och hypotetiskt börja om när han väl frisläpps. Det är kanske inte alltid alla tjänar i dubbel bemärkelse på att "berätta" och det är inte alltid så lätt att avgöra hur det slår. Men i detta fall skulle jag tro att de skyldiga gör bäst i att sitta av den tid som ankommer dem i finkan.
Så att inte någon talar betyder bara att vi inte vet om det (än), vilket är säkrast för den som talar.
Vad gäller de vuxna barnen så får man förstå att lojaliteten sinsemellan kan vara stark.
3. Jag tror en hygglig del av JM:s dumhet och en del "gränsöverskridande" (i den tokamoraliska bemärkelsen) manövrer måste ses på med viss skepsis. Det har funnits ett behov att bli kryssad, vinna tid, skapa falska spår och resa rimligt tvivel och leda tankarna fel och dessutom underskatta de sinnesförmågor hon ändå besuttit. Hon appellerar vidare i alla sammanhang till att hon behöver hjälp för att hon råkat så illa ut, och kan inte du hugga i min make misshandlar mig och min pappa är dement och dricker etc. Allt efter situation. Finns en sådan dimension.
Och sen förstås, oj vad dum jag är som blev blåst av den och den på 100k. Dumma lilla mej.
Så det är mycket tokerier som står och puttrar på spisen.
Ibland lyckas det kanske, ibland inte.
Man får försöka se genom röken till det som betyder något.
Titta åt det håll röken kommer ifrån. Titta åt det håll den inte blåser.