Inte för jag vill uppmana till brott men det är (i mina ögon) ett relativt harmlöst brott som kan drabba vem som helst och vissa av oss är beroende av bilkörning för att inte bli av med jobbet..
*Bilen ska stå på en person som har körkort
*Bilen ska vara försäkrad, skattad & besiktigad
*Bilen ska även vara i relativt fint skick, mao ingen pundarhäck
*Alla lampor ska fungera
Sen får man köra lagligt, inte för snabbt och inte för sakta och visa STOR hänsyn till andra trafikanter så man inte råkar irritera en "civilare". Och definitiv inte köra i onödan, annars så är det inte så mycket man kan göra mer än att hålla tummarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hitokiri-Battosai
En bekant är en på orten välkänd fifflare som har kört i 15 år utan körkort.
De gånger polisen velat stoppa honom har han kört iväg utom synhåll, in på en skogsväg eller bakgata, öppnat förardörren, hoppat över till passagerarsätet och när polisen kommer säger han att hans polare körde men sprang iväg.
Vilket leder till att polisen säger "kom igen vi vet att du ljuger, det var du som körde"
varpå han fortsätter neka.
Har fungerat varje gång. Han har aldrig blivit dömd för att ha kört utan körkort.
Det funkar inte alltid, förmodligen har din bekant inte så mycket att förlora och är känd av polisen så de inte orkar med honom(?). Min granne som är en tjackis håller också på sådär ibland när han får för sig att köpa bil och punda runt med (läs; stjäla saker) och han klarar sig ibland och ibland blir det en olovlig.
Har man däremot körkort och har det indraget så blir straffet värre om/när man kör än för en person som inte har körkort övht för då blir det grov olovlig körning och det är inte så lätt att snacka sig ur.