• 1
  • 2
2017-08-02, 11:32
Medlem
Mitt körkort är indraget några månader framöver. Jag behöver dock fortfarande köra bil. Behöver bara hålla mig från att bli stoppad i några månader till så kan jag köra lagligt sen.

Går det bra om jag skriver bilen på morsan trots att hon själv inte har körkort? Inte p.g.a brott men för att det helt enkelt gått ut för många år sen.

Och hur beter jag mig vid körning i trafiken mm? Och om det hemska skulle inträffa, att jag blir stoppad kan jag då snacka ur mig det på något sätt?
Citera
2017-08-02, 11:38
Medlem
note-its avatar
Du kan väl alltid säga att du ramlade in bakom ratten.
Citera
2017-08-02, 11:43
Medlem
slush-puppies avatar
Byt bil med en polare. Se till att bilen du åker har ett marknadsvärde på minst 100k och är i toppskick med alla lampor mm fullt fungerande. Undvik att köra tidiga morgnar då risken för alkokontroller är störst (de brukar kolla körkort på dessa också)
Sen kör man självklart inga onödiga körningar för att utmana ödet.
Citera
2017-08-02, 12:01
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Och hur beter jag mig vid körning i trafiken mm? Och om det hemska skulle inträffa, att jag blir stoppad kan jag då snacka ur mig det på något sätt?

En bekant är en på orten välkänd fifflare som har kört i 15 år utan körkort.
De gånger polisen velat stoppa honom har han kört iväg utom synhåll, in på en skogsväg eller bakgata, öppnat förardörren, hoppat över till passagerarsätet och när polisen kommer säger han att hans polare körde men sprang iväg.

Vilket leder till att polisen säger "kom igen vi vet att du ljuger, det var du som körde"
varpå han fortsätter neka.

Har fungerat varje gång. Han har aldrig blivit dömd för att ha kört utan körkort.
Citera
2017-08-02, 13:00
Medlem
Tuvtramps avatar
Inte för jag vill uppmana till brott men det är (i mina ögon) ett relativt harmlöst brott som kan drabba vem som helst och vissa av oss är beroende av bilkörning för att inte bli av med jobbet..

*Bilen ska stå på en person som har körkort
*Bilen ska vara försäkrad, skattad & besiktigad
*Bilen ska även vara i relativt fint skick, mao ingen pundarhäck
*Alla lampor ska fungera

Sen får man köra lagligt, inte för snabbt och inte för sakta och visa STOR hänsyn till andra trafikanter så man inte råkar irritera en "civilare". Och definitiv inte köra i onödan, annars så är det inte så mycket man kan göra mer än att hålla tummarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
En bekant är en på orten välkänd fifflare som har kört i 15 år utan körkort.
De gånger polisen velat stoppa honom har han kört iväg utom synhåll, in på en skogsväg eller bakgata, öppnat förardörren, hoppat över till passagerarsätet och när polisen kommer säger han att hans polare körde men sprang iväg.

Vilket leder till att polisen säger "kom igen vi vet att du ljuger, det var du som körde"
varpå han fortsätter neka.

Har fungerat varje gång. Han har aldrig blivit dömd för att ha kört utan körkort.
Det funkar inte alltid, förmodligen har din bekant inte så mycket att förlora och är känd av polisen så de inte orkar med honom(?). Min granne som är en tjackis håller också på sådär ibland när han får för sig att köpa bil och punda runt med (läs; stjäla saker) och han klarar sig ibland och ibland blir det en olovlig.
Har man däremot körkort och har det indraget så blir straffet värre om/när man kör än för en person som inte har körkort övht för då blir det grov olovlig körning och det är inte så lätt att snacka sig ur.
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-08-02 kl. 13:06.
Citera
2017-08-02, 15:40
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Mitt körkort är indraget några månader framöver. Jag behöver dock fortfarande köra bil. Behöver bara hålla mig från att bli stoppad i några månader till så kan jag köra lagligt sen.

Går det bra om jag skriver bilen på morsan trots att hon själv inte har körkort? Inte p.g.a brott men för att det helt enkelt gått ut för många år sen.

Kör i rusningstrafik så åker du aldrig fast!
Citera
2017-08-02, 16:55
Medlem
Uninteresteds avatar
Är väl ett relativt enkelt brott att utföra dessvärre.

Har tyvärr aldrig blivit stoppad av polisen för kontroll under dom 5 åren jag haft körkort och då har jag kört en hel del.
Citera
2017-08-03, 19:24
Medlem
ethernals avatar
tittar man lite på 112 på liv och död, cops, nattpatruljen, highway patrol mfl så ser man ju snabbt ett mönster att polisen stoppar bilar som ser risiga ut, är ute sent som fan på kvällen, är oförsäkrade/avställda/körförbud eller att dom har kört så svinigt att folk faktist ringt in och rapporterat dom. klassikern är ju att dom kör mot stopskylt eller har trasiga lysen, blir stoppade och sen rullas en hel kavalkad av brott upp.

så kör bara dagtid i jobbet, undvik fortkörning/omkörningar och se till att bilen är i tip top skick så kommer du aldrig bli stoppad, om du inte har otur och råkar hamna i en nykterhetskontroll men dom är väldigt ovanliga i rusningstrafik (tyvärr)
Citera
2017-08-03, 20:04
Medlem
miikoss avatar
Det finns en liten risk att fastna i en automatiskt nummerplåtssökning om man har bilen skriven på sig själv med återkallelse eller på en som saknar körkort. Det är inte förbjudet, men kan leda till kontroll av föraren.

Har man körkortet kvar och struntar i skyldigheten att lämna in körkortet. Så brukar man kunna klara en kontroll med. För mig så har de endast kollat vilka behörigheter man har på kortet i 5 fall av 6. Endast en gång så kontrollerade de mot Vägtrafikregistret.

Vanligen färre kontroller på motorvägar. Om det är kontroll där, som ej är misstanke om brott, så är det storkontroll och då kollas alla fordon + förare, men det sker inte ens en gång per år, men har hänt ibland. Om det sker så är det oftast vid uppmärkta "kontrollplatser", med en stor skylt "alla fordon kör in för kontroll". Det man ka göra är att åka av motorvägen innan kontrollplatserna för att vara säker.

Annars är ju ett tips att köra samma väg hela tiden. Vid min väg så står polisen 90 % på samma ställe som vanligt.
Citera
2017-08-04, 01:19
Medlem
Stor-Hakans avatar
Optimala: bilen skriven på kompis som har körkort och är i samma ålder och ungefär samma längd. När bli stoppad så får man frågor om identitet och då anger man kompisens uppgifter, viktigt att kunna personnummer, födelseort,adress, namn på föräldrar och syskon och deras födelseår samt om kompisen lagförts för något och då för vad. Dessa är vanliga kontrollfrågor när man inte har körkort med sig.

De flesta nöjer sig dock med att köra kompisens bil och kunna dennes personnummer.
Citera
2017-08-04, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Optimala: bilen skriven på kompis som har körkort och är i samma ålder och ungefär samma längd. När bli stoppad så får man frågor om identitet och då anger man kompisens uppgifter, viktigt att kunna personnummer, födelseort,adress, namn på föräldrar och syskon och deras födelseår samt om kompisen lagförts för något och då för vad. Dessa är vanliga kontrollfrågor när man inte har körkort med sig.

De flesta nöjer sig dock med att köra kompisens bil och kunna dennes personnummer.

Det låter ju dumt att börja att begå ytterligare brott (urkundsförfalskning) som dessutom är lätt för polisen att syna. Körkortsregistret inklusive fotot har ju polisen tillgång till digitalt så de kan lätt se att personnumret inte matchar personen bakom ratten.
Kompisen ska vara jäkligt lik TS utseendemässigt om det ska gå vägen.

Som sann moraltant tycker jag dock att TS ska ge fan i att köra bil och skaffa sig ett busskort så länge. Myndigheterna har uppenbarligen gjort bedömningen att TS inte är lämpad att köra bil.
Citera
2017-08-04, 04:10
Medlem
killawifes avatar
Jag körde i min ungdom ett tag bil utan körkort. Jag blev bara stoppad två gånger, tyvärr båda gångerna en vecka innan min spärrtid skulle gå ut vilket ledde till förlängd spärrtid. Jag hade bilen ställd på mig vilket så här i efterhand givetvis var dumt men i övrigt körde jag lugnt och sansat och väldigt sällan nån annanstans än till och från jobbet. Det jobbigaste med det är att man blir lätt paranoid och ser snutar överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in