Citat:
Ursprungligen postat av
FiffelMona
Vilka doser Lyrica ska du äta? Folk som pundar på det trycker ofta i sig 1g+
Jag har Gad och käkade lyrica länge, fungerade jättebra. Men jag har andra missbruksproblem som eskalerade under den här tiden, så det slutade med att jag använde det mest för att boosta mina opiatrus/tog massor för att slippa vara sjuk från heroin. När jag hamnade på sjukhus så jag som det var och tog bort lyrican. Tappade ned från 600mg om dagen under lite mer än en månad och det gick ganska bra. Mådde såklart skit ett tag, men det är mycket värre med en benso-at tycker jag.
På lyrica så behöver man ofta inte äta så höga doser för bra effekt, benso slår snabbt och hårt även om man bara tar några få mg ikto. Så det är mycket lättare att bli beroende av ikto, tycker jag. Jag tror att läkaren resonerar på samma sätt.
Hej, FiffelMona. Tråkigt att höra att du lider av Gad. Hoppas du kan bli av med det under din livstid.
Det är alltså omständigheter som dragit ned dig i träsket där man självmedicinerar?
Jag gillar dina inlägg. Känns som om vi har en del gemensamma beröringspunkter ang. livsåskådning och åsikter.
Har en läkare som vill mig mycket väl. Han har satt in ett helt batteri med olika mediciner för att jag inte ska ha en för snabb kurva gällande opioider. Bl.a. skulle Lyrica boosta effekten på min oxycontine. Tyvärr fungerade Lyrica helt katastrofalt dåligt för mig. Hade en smärtcykel med svår värk som varade i över en månad dygnet runt och hade inget artelleri att bomba tillbaka med.
När jag var på akuten en gång i slutet på denna olidliga situation så uppstod som vanligt ett missförstånd.
Hade ju satt ut oxy på eget bevåg m.h.a. Capio Maria vid Mariatorget. När akutläkaren snabbt ögnade genom min journal så blev titeln Capio Maria för honom detsamma som att jag hade ett missbruk bakom mig.
Läste sen i onlinejournalen att patienten (jag) betedde sig abstinent. Hade sådan smärta som blev värre när jag lade mig på britsen. Hade några vakna dygn bakom mig p.g.a. smärta så det var ju ingen önskvärd situation att dels ha sömnbrist och ovanpå det en värk som ställt till med allt och inte lät mig ligga still.
I ren desperation så tog jag 10 st Imovane per kväll för att kunna få sova en kort stund.
Nu har jag brutit smärtcirkeln. Lyrican som skulle boosta oxy när jag väl erhöll det en vecka efter mitt dygn på akuten där de för övrigt agerade som om jag var paria. Lyrican på nåt vis blockade oxyn. När jag väl slutade med lyrican kunde oxyn börja uträtta sitt arebete.
Alla mediciner fungerar så individuellt vilket nog du vet bättre än mig.
Har sökt på nätet om det finns ett endaste relevant sammanhang där lyrica boostar oxy men inte funnit varken det eller att lyrica skulle slå ut effekten av oxyn.
Har du någon teori?
Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Tanken är väl att jag ska börja på 150/dag. Men även läkaren var införstådd vid tolerans och så att det kan komma att behöva höjas.
Läste att Lyrica sänker kramptröskeln? Har en varningssignal på Theralen redan pga av att jag får kramp av Theralen. Alltså typ epilepsianfall där jag inte minns nåt efteråt. Är det ett krampanfall? Ligger och krampar och kommer skum från munnen och har inget minne. Hände 4 gånger när jag fick Theralen.
Någon medicinering behöver jag ju men blev väldigt skeptisk att ens ta ut Lyrica för läste om den hemska AT alla har.
Fick ingen värre AT av Iktorivil. En vecka i sängen med Netflix, sen var det över.
Har inte ätit ett enda läkemedel på ett halvår, förutom panodil några ggr. Så jag är jävligt glad att ha kommit bort från allt. Men har en svacka nu där jag knappt orkar öppna ett mjölkpaket.
Varför krossar folk Lyrica och snortar? Är det för att bli "hög"?
För nåt år sedan gick jag på 4 olika utskrivna läkemedel mot depression. Kastade allt åt helvete och äter ingenting idag. Har imovane på recept men tar inte ut det heller.
Det enda som funkar hittills vid mina svackor är Iktorivil. Fick utskrivet Stesolid men det funkade inte heller. Bara iktorivilen som funkar.
Ska nog prova lyrica nu när jag ändå fick utskrivet det men är rädd att bli beroende / missbruka det. Med ikto så låg jag på 4 mg per dag länge utan att öka dosen.
Lider med dig i din situation du befinner dig i. Jag har också fått varningar om att Lyrica ska vara ett veritabelt rävgift att sätta ut när den dagen kommer men är man tillräckligt sjuk i olika former så greppar man till sist varje möjlighet.
Mitt råd är att inte tänka för mycket på framtiden. Vi lever här och nu. Ta som pliktskyldigast din Lyrica en period om nån månad. Har du ingen hjälp av den så kan det vara möjligt att du inte ens får nån At att tala om.
Fungerar inte Lyrican i de föreskrivna doserna (vilka du givetvis inte ska rucka på) så måste läkaren kanske till slut skriva ut t.ex. Stesolid som behovsmedicin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sezlow
Nej jag har inga planer på att trappa ner på Lyrican – som en del här frågat.
Jag är en bit över 60 och kroniskt sjuk i MS och lär aldrig bli frisk, det är således inte aktuellt att trappa ner på något medikament, läkarna ger mig mycket generösa recept, likväl mår jag mycket illa.
Jag är nog lite trög men du har inga planer på att sätta ut Lyrican. Är det lyrican eller din sjukdom som får dig att må illa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Heltutanklass
Iktorivil är klockrent mot ångest men skulle rekommendera stesolid mot ångest om man vill ha benso, halveringstiden på stesolid är riktigt lång.
Stesolid är också lättare att få utskrivet.. (diazepam heter det aktiva ämnet)
Är du vuxen och inte har missbruk i dina papper så funkar det ofta om du säger att du fått [insert valfritt preparat] på akutpsyk då dom inte kan se varandras journaler och att det funkade bra för dig.
Medicinlista tar de ut på en vid inneliggande vård. Annars skulle ju kreti och pleti ta sin drug of choice i några dagar innan det lägger in sig för nedtrappning. Medicinlistan används även inom psykiatrin eftersom de nås lätt online. Man kan inte hitta på ett preparat som inte finns med på medicinlistan -ty den listar även recept äldre än ett år gamla som inte längre går att hämta medicin på. Ursäkta om jag misstolkade din text.
Citat:
Ursprungligen postat av
snowdust
Jag har GAD och har ätit lyrica 1 år och jag tycker det fungerar hur bra som helst mot ångest, så det är ju inte skit för alla bara för det är så för dig.
Benso förvärrade min ångest efter bara några veckor och jag började istället missbruka stora mängder i flera år. Nej jag tycker Lyrica fungerar mycket bättre mot GAD! Jag håller mig på en låg dos varje dag, jag har ingen eufori eller rus på den dosen men det gör susen mot min generella och sociala ångest.
Exakt man kan aldrig utgå från sig själv som måttstock på hur alla reagerar på olika mediciner alt. droger.
Citat:
Ursprungligen postat av
FiffelMona
Jag håller inte med dig alls, min ångest (har GAD) minskade radikalt under den tiden jag åt lyrica. Tycker inte heller det är lika beroende framkallande som bens. Bens slår så snabbt och hårt, även på ganska låga doser. Det gör inte lyrica imo.
Ett tips är att blanda ned lyrica i vatten och svepa, om det är berusning du är ute efter. Slår på snabbare och jag upplevde det som starkare rus. Garanterat mycket snabbare påslag iaf! Smakar inte speciellt mycket heller tyckte jag
Du tar alltså inte längre Lyrica emot din Gad?