2017-08-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märkligt att den som tipsade om lukten inte lokaliserade doftkällan innan hen besvärade polisen.

Sitter kanske i rullstol, är blind eller är rädd för att hitta ett lik.
Igår (2 aug.) så blåste det en del och lukten kan ju ha kommit med vinden. Kommer inte ihåg vindriktningen men orsaken till lukten bör då ligga i riktning mot vinden. Om det t.ex. blåste från väster så skall man gå mot väster. Att det blåste vet jag, då det blåste ner tvätt från min tvättlina.
Om vi hjälps åt att kolla vindriktningen igår, så kanske vi kan hitta platsen som lukten kom ifrån. Polisen kan vi bara glömma de har fullt upp med att fäktas med Dan Eliasson.
Magkänslan säger att det kan vara Patrik, som finns där.
Citera
2017-08-03, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet att det inte är HP sidan och jag har läst många trådar på flashback.
Visst vinklas det, det har vi gjort fram och tillbaka hela tiden men jag tror inte på teorin om missbruksproblem.
Undrar om vi någonsin kommer att få svar på vad som hänt P och alla frågor vi har, alla olika signalement etc. Vi har ju alla sett filmen Patrik på perrongen där syns det att han har jeans på sig. Varför vidhåller pappan så stenhårt att han har ljusa byxor??

I nyheter24 säger pappan såg här

"Observationerna anses vara högst trovärdiga, eftersom han har setts med de skor som familjen tidigare berättat att de tror att han bär.

– Hans beteende och klädsel stämmer in på pricken på båda observationerna, säger Jörgen.

I Kungsör ska Patrik ha varit klädd i en blå kavajjacka, ljusa byxor, mörk keps, en mörk ryggsäck och blommiga skor. "

Ytterligare ett signalement. Vi har flera gånger diskuterat färgen på mössan men helt plötsligt har mössan blivit en keps.

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt men ju mer jag läser om P och funderar ju knäppare blir hela historien. Börjar snart själv att se P ute på stan och i mina drömmar

Nej, vi kommer nog aldrig få svar på allt.
Nu vet jag inte när artikeln från Nyheter 24 kom ut, men den första tiden skrevs det ju väldigt mycket om att Patrik setts än här än där. De signalement som då beskrivs är ju från personer som trott sig sett Patrik.

Min teori:

Jag ser har en pappa som till varje pris vill få hem sin son levande. Som förtränger alla tankar på att Patrik kan vara död. En desperat familj, som inte vill se verkligheten i ögat.

Varje observation ser han som ett bevis, som ett tecken på att Patrik lever, åker runt i Sverige i sitt förvirringstillstånd.

Ja, nu har någon sett honom, nu är han i Kungsör! Och en till som säger det. Och samma kläder som förra gången. Och nu har han fått en ryggsäck av någon och en keps av någon annan. Och de signalementen är viktiga att de kommer ut....

Alla de här tankarna känns konstiga för många av oss. Men om man försöker sätta sig in i föräldrarnas situation, kan man kanske förstå (ana) hur lätt det kan bli som ett starkt hopp, nästan en sanning. Ett hopp som man dessutom inte är ensam om.

De stöttas i den har tron, av HP gruppen. Varje observation som i deras ögon är trovärdig stödjer denna tro. Tillsammans med andra som delar denna tro, har tron fått kraft att leva vidare.

Och hoppet är ju det sista som lämnar människan, sägs det.
Men nu verkar det som om sanningen om vad som kan ha hänt Patrik börjat komma ifatt.
Måste vara hemskt för föräldrarna nu...
Citera
2017-08-03, 10:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Igår (2 aug.) så blåste det en del och lukten kan ju ha kommit med vinden. Kommer inte ihåg vindriktningen men orsaken till lukten bör då ligga i riktning mot vinden. Om det t.ex. blåste från väster så skall man gå mot väster. Att det blåste vet jag, då det blåste ner tvätt från min tvättlina.
Om vi hjälps åt att kolla vindriktningen igår, så kanske vi kan hitta platsen som lukten kom ifrån. Polisen kan vi bara glömma de har fullt upp med att fäktas med Dan Eliasson.
Magkänslan säger att det kan vara Patrik, som finns där.

Visst är det så att man bör kolla mot vinden men den vetskapen borde polisen ha annars blir jag riktigt orolig.

Känner som dig tror mycket väl att det kan vara P.

Det lär finnas en facebook grupp för personer boende i och runt Hallsberg, alltså en grupp för att finna P. Har inte hittat den och tror inte man får bli medlem om man inte bor där. Det hade iaf varit intressant att läsa vad de skriver
Citera
2017-08-03, 10:35
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Visst är det så att man bör kolla mot vinden men den vetskapen borde polisen ha annars blir jag riktigt orolig.

Känner som dig tror mycket väl att det kan vara P.

Det lär finnas en facebook grupp för personer boende i och runt Hallsberg, alltså en grupp för att finna P. Har inte hittat den och tror inte man får bli medlem om man inte bor där. Det hade iaf varit intressant att läsa vad de skriver

Jag var precis inne på en hallsberg sida där någon trodde/ hoppades på att det var stinksvamp som luktade... aldrig känt odör av en sådan, någon som vet ifall doften kan jämföras med likdoft?
Citera
2017-08-03, 10:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, vi kommer nog aldrig få svar på allt.
Nu vet jag inte när artikeln från Nyheter 24 kom ut, men den första tiden skrevs det ju väldigt mycket om att Patrik setts än här än där. De signalement som då beskrivs är ju från personer som trott sig sett Patrik.

Min teori:

Jag ser har en pappa som till varje pris vill få hem sin son levande. Som förtränger alla tankar på att Patrik kan vara död. En desperat familj, som inte vill se verkligheten i ögat.

Varje observation ser han som ett bevis, som ett tecken på att Patrik lever, åker runt i Sverige i sitt förvirringstillstånd.

Ja, nu har någon sett honom, nu är han i Kungsör! Och en till som säger det. Och samma kläder som förra gången. Och nu har han fått en ryggsäck av någon och en keps av någon annan. Och de signalementen är viktiga att de kommer ut....

Alla de här tankarna känns konstiga för många av oss. Men om man försöker sätta sig in i föräldrarnas situation, kan man kanske förstå (ana) hur lätt det kan bli som ett starkt hopp, nästan en sanning. Ett hopp som man dessutom inte är ensam om.

De stöttas i den har tron, av HP gruppen. Varje observation som i deras ögon är trovärdig stödjer denna tro. Tillsammans med andra som delar denna tro, har tron fått kraft att leva vidare.

Och hoppet är ju det sista som lämnar människan, sägs det.
Men nu verkar det som om sanningen om vad som kan ha hänt Patrik börjat komma ifatt.
Måste vara hemskt för föräldrarna nu..
.

Ja, får också den känslan. Blir lite ledsen när man läser Pappans senaste vädjan om mark och fastighetsägare skall söka igenom, dammar, diken, vedbodar, träd mm
Förstår deras önskan att finna P levande och de kanske har behövt den här tiden för att kunna lära sig att leva med sanningen. Tror tyvärr inte att P fortfarande lever så jäkla tragiskt, varför skulle han gå av det jäkla tåget?
Citera
2017-08-03, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Från NA idag 3/7-17
Citat:
Efter luktlarmet: Polisen fortsätter söka i Hallsberg – kallar in specialhundar
Citat:
Vi har inte hittat något speciellt, det kan vara ett avlopp eller ett dött djur, sade han på torsdagskvällen.
Citat:
– Vi ska fortsätta söka med specialutbildad hund under dagen, säger Stefan Dangardt, pressinformatör vid polisen i Örebro län.
http://www.na.se/blaljus/efter-luktlarmet-polisen-fortsatter-soka-i-hallsberg-kallar-in-specialhundar
Citera
2017-08-03, 10:41
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
http://www.na.se/blaljus/efter-luktlarmet-polisen-fortsatter-soka-i-hallsberg-kallar-in-specialhundar

Mycket bra gjort av polisen! Va rädd att dom skulle skita i det...

Då får vi hålla oss uppdaterade på nyhetssidor idag...
Citera
2017-08-03, 10:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Tack för länken
Vill så gärna att P hittas vid liv men om det är så att han inte är det så hoppas jag att han finns här så detta kan få ett slut
Citera
2017-08-03, 10:43
Medlem
zippzons avatar
Citat:

va bra ! äntligen ,nu hoppas vi att det leder till något .
Citera
2017-08-03, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Jag var precis inne på en hallsberg sida där någon trodde/ hoppades på att det var stinksvamp som luktade... aldrig känt odör av en sådan, någon som vet ifall doften kan jämföras med likdoft?

Inte helt olika.
Likdoft är lite sötaktig, kvalmig lukt. Kan faktiskt tänka mig att fast du aldrig känt doften tidigare, fattar du att det är lukt från något dött du känner. Kanske ligger i våra gener?

Den här svampdoften är mer stickig, skarp i doften tycker jag. Men den har också den där unkna lukten. Kanske inte lika söt i tonen.

Skulle tro att polisen inte blandar ihop detta. De borde väl sett om det fanns svamp i området, eftersom de säkert lyste upp området med stark belysning. Och säkert har många poliser kommit i kontakt med liklukt.
Citera
2017-08-03, 10:54
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Inte helt olika.
Likdoft är lite sötaktig, kvalmig lukt. Kan faktiskt tänka mig att fast du aldrig känt doften tidigare, fattar du att det är lukt från något dött du känner. Kanske ligger i våra gener?

Den här svampdoften är mer stickig, skarp i doften tycker jag. Men den har också den där unkna lukten. Kanske inte lika söt i tonen.

Skulle tro att polisen inte blandar ihop detta. De borde väl sett om det fanns svamp i området, eftersom de säkert lyste upp området med stark belysning. Och säkert har många poliser kommit i kontakt med liklukt.

Tack för utförligt svar.. likdoft har jag känt vid några tillfällen.. och doften etsar ju sig fast i näsan länge ... går enligt mig inte att förväxlas med någon annan doft... därför jag blev lite konfunderad när jag läste om den svampen.. Men då förstår jag skillnaden! 👍
Citera
2017-08-03, 10:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för länken
Vill så gärna att P hittas vid liv men om det är så att han inte är det så hoppas jag att han finns här så detta kan få ett slut

Ja, man vill ju få ett slut på detta.

Samtidigt blir jag väldigt ambivalent.
Innerst inne förstår jag att Patrik inte lever. Inte ett enda trovärdigt tecken på att Patrik lever, inte en bild, inte använt kort eller mobil.....

Samtidigt bävar jag för att höra att han hittas död.....
Då börjar tankarna snurra runt alla hemska saker som kan ha hänt honom.....

Då känner jag mig lite som pappan (om du fattar vad jag menar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in