2017-08-03, 02:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför köper man skaldjur när man ska fiska kräftor?
En lite störande detalj, IMO. Det brukar vara lätt att dra upp uppemot 100 kg kräftor vid Granliden. Varför köper man med sig skaldjur när man ska åka dit och fiska kräftor? En tänkbar förklaring är att det inte fanns några planer på att fiska kräftor. En annan tänkbar förklaring är att skaldjuren hade någon betydelse.
En tänkbar förklaring är också att kräftorna ska få en chans att kliva in i buren. Därav annan föda fredag kväll innan de vittjas.
Citera
2017-08-03, 02:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Kan rekommendera boken "Har du en psykopat på jobbet? : så avslöjar du psykopatens taktik" av Christina Davidsson som är språkvetare. Hon skriver om psykopaters speciella sätt att tala, att de har kortare tankebanor än "normala" och därför kan säga emot sig själva i samma mening, konstruera lögner på stående fot m.m. Mycket skrämmande läsning.

Ja jag jobbade med (stötte på i jobbet är bättre) en sån där som bara talade i frågor som han själv svarade på. Bara det, ingenting annat. Kan bara bli chef av det till sist. Ha ha ha.

Världen går under om de slutar prata. Eller invaderar.

Så fort man försökte flika in så var det för sent. Han hade ju lite försprång. Och visste ju redan svaren.

Han var "hög på sig själv".

Skulle satt honom i ett passagerarsäte och kört honom runt vårdslöst i bil kanske, till han fick välja att hålla snattran eller kräkas.
Citera
2017-08-03, 03:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En tänkbar förklaring är också att kräftorna ska få en chans att kliva in i buren. Därav annan föda fredag kväll innan de vittjas.
Ja, haha, ren logik.
Ibland hamnar man i alldeles för invecklade tankegångar och missar det enkla, det självklara.
Citera
2017-08-03, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Mitt fetade.
Svar, när det gäller manliga samrbetspartners: En kombination av pippande, hållhakar och löften om snabba cash.
Svar, när det gäller kvinnliga samarbetspartners: En kombination av löften om snabba cash, att hon väljer ut någon likasinnad - lika pengakåt och nästan lika skrupelfri.
MEN har ändå svårt att förstå!? De som joinar henne kan knappast tillhöra gräddan av intelligenta människor i området.

Måste ju vara så att den lukrativa flyktingbranchen lockar till sig de värsta av de värsta.
Är ett rent helvete att det blivit så. Hoppas att det förbättras något sen JM:s tid, men det handlar ju om så stora förtjänster så inte så svårt att räkna ut vilken typ av människor som dras dit.

Ja, "selfien" är finfin. Eller som de skriver på facebook, "fina du <3"

När det gäller manliga ev samarbetspartners räcker det ju att titta vilka de var. Hon satt ju på kortet "socionom", nyckeln till verksamhet inom ekb. Med Calle kan jag tänka mig att hon tänkt starta HVB-hem för ekb, finns en lånehandling i FUP på över 400.000 mellan henne och Calle (dock ej underskriven). Kan vara avsett för inköp av ett hus för HVB-verksamhet. Kommunerna kräver att föreståndaren för ett HVB för ensamkommande har motsvarande socionomexamen. Sen använde hon ju Calle även för att "ragga" familjehem o hon, socionomen, utredde desamma. Omar, en annan som var på g som samarbetspartner, hade hon ju träffat på "Happy Pancake". Han hade väl helt enkelt sett pengarna som fanns i branschen men det var han som upptäckte att något "inte stämde" när JM förklarade att hon fixade 2-3 utredningar/dag. Han visste att det normalt tar 1 vecka för 1 utredning, varför han drog öronen åt sig och backade på samarbetet. TC likaså, det kunde vara en "god affär", money talks osv.

Jag tror inte hon var fullt så här "tokig" som vi nu sett i FUP o rättegång när hon och LI drog igång sin verksamhet. Någon här i tråden hade ju arbetat på soc i Etuna när JM var där och sa att hon, då, verkade "normal". Sen barkade det ju käpprätt åt h-e med värsta hybrisen.

Och ja, det har ändrats, både i ekb-branschen och flyktingbranschen. Vad gäller ekb har ju "klienterna" minskat otroligt mycket, ca 100/månad i år. Denna volym kan en del kommuner själva hantera utan att behöva dra in familjehemsföretag likt Pangelius. Privata flyktingboenden stängs ner och alltfler drivs direkt av Mig-verket.
Citera
2017-08-03, 07:25
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
GGG-syndromet?
Tänk om det blir så att GGG-syndromet sätter vårt lilla land på kartan ungefär som Stockholms-syndromet en gång gjorde…

Varför köper man skaldjur när man ska fiska kräftor?
En lite störande detalj, IMO. Det brukar vara lätt att dra upp uppemot 100 kg kräftor vid Granliden. Varför köper man med sig skaldjur när man ska åka dit och fiska kräftor? En tänkbar förklaring är att det inte fanns några planer på att fiska kräftor. En annan tänkbar förklaring är att skaldjuren hade någon betydelse.
Resultatet av analysen av tarminnehållet har vi väl ännu inte fått veta?

Saxitoxin – STX
I boken "Criminal Poisoning: Clinical and Forensic Perspectives" finns ett kapitel med titeln "Saxitoxin".
https://books.google.se/books?id=oQMdzmnReZ8C&pg=PA144&lpg=PA144&dq=Saxito xin+in+crime&source=bl&ots=qCTM_ZAwhx&sig=0Ptzxqk4 nLECTfKuqHmCwokVslI&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiK-oiez7nVAhXMJ1AKHWkEDDcQ6AEIQTAH#v=onepage&q=Saxito xin%20in%20crime&f=false

Inandning orsakar döden inom minuter, men efter oralt intag kan det dröja timmar. Inte så lätt att skaffa eller hantera. Det är troligen orsaken till att det inte används i brott. Det kan dock leda tankarna vidare till tetrodotoxin.

Tetrodotoxin
Tetrodoxin är betydligt giftigare än cyanid och kan förekomma i blåsfiskens lever. Det har använts i brott och går att köpa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3942760/
http://articles.chicagotribune.com/2011-08-03/news/ct-met-puffer-fish-plea-20110803_1_puffer-fish-plea-agreement-tetrodotoxin

Sammantaget tror jag detta ligger långt utanför JMs horisont, men jag ville ändå dela det jag såg.

Gällande skaldjuren: behöver inte betyda nåt. Det är väl oftast så att det finns "någon" som inte gillar kräftor och då brukar t ex räkor vara ett alternativ på kräftskivor. Men å andra sidan hade de ju en J-la massa oxfilé 😂.
Citera
2017-08-03, 07:44
Medlem
EndastJag01s avatar
Kan det vara så att "triggern" för JM var strax efter 2011 då GM och UF sålde majoriteten i företaget och de plötsligt satt på en hel del pengar? JM insåg att hon inte skulle vara i samma sits och har ju försökt med olika långsökta bravader att "bräcka" dom?
Citera
2017-08-03, 08:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för tipset, jo jag har allt läst en hel del i ämnet, tyvärr mött dem också.. men oavsett är JM extrem via narcissismen och jag har däremot fått ökat intresse om kvinnliga sådana som det dock inte finns mycket forskat om.
Kanske det finns nåt specifikt i den att börja med?

Mer som förklaring till JMs beteende och sätt att prata.
Den tar upp något som kallas "beats", att vi använder kroppsspråk (t.ex. små handrörelser) för att markera "komma eller punkt" mellan olika tankespår när vi pratar.
Man har sett genom filmade intervjuer med psykopater att de har mycket kortare beats än "normala".
Det ger en förmåga att skifta ämne, konstruera berättelser (lögner), säga motsägelsefulla saker såsom "jag älskar dig, du är helt värdelös" och så vidare. Detta hjälper också att snabbt kunna spela känslouttryck, den omskrivna "on/off"-gråten.
Citera
2017-08-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Kan det vara så att "triggern" för JM var strax efter 2011 då GM och UF sålde majoriteten i företaget och de plötsligt satt på en hel del pengar? JM insåg att hon inte skulle vara i samma sits och har ju försökt med olika långsökta bravader att "bräcka" dom?

Ja inte lätt att gissa. UF pratar om att JM blivit "värre" (inte ordagrant så men i den riktningen) de senaste åren. Ang tiden efter försäljningen av PFG:

UF Pappa trodde väl på allt hon sa.
Fhl Okej.
UF Ah. Tills kanske för ett halvår sedan eller.
Fhl Var, var hon en, pappas flicka eller? Vad var?
UF Hon var. Ja, hon ha-, hon sa ju alltid vad folk ville höra. Hon har ju den förmågan
Fhl Okej?
UF Johanna. Hon har ju alltid sagt till mig vad jag ville höra också.
Fhl Mhm?
UF Alltid.
Fhl Mhm.
UF Hon har aldrig varit. Blivit så här avundsjuk eller. Ja men hon har liksom alltid.
Fhl Ja, har hon varit avundsjuk eller?
UF Det vet jag ju inte. Jag har ju aldrig trott det.

Fhl Nej?
Fhl2 Nej?
UF Jag fick ju loss en summa pengar. Och då tänker man att man kanske som syskon typ
kan tycka att det är jobbigt att en, en har mer pengar än den andra. Men hon har
liksom aldrig. Alltid bjudit flott när man har varit där och hon har liksom aldrig varit
snål eller.

Fhl Mm.
UF Hon har ju alltid varit jättefin mot mina pojkar och
Fhl Mm?
UF kärleksfull och.
Fhl Mm.
UF Väldigt barnkär och så där.
Fhl Mm.
UF Så att det är liksom, det. Den här sidan, det är ju det som man inte fattar liksom. Det är
ju en bubbla.
Fhl Mm.
UF Man måste ju vara oerhört sjuk
Fhl Mm.
UF Hon har liksom. Man har ju tyckt om henne, jag har ju tyckt om henne.
Citera
2017-08-03, 09:14
Medlem
Reimers avatar
Snart är det dags för den stora finalen på akt 1 i det här dramat, åklagarna ska ju nu lägga fram vad de anser att de tilltalade ska ha för straff, i Johanna Möller,s fall så kan det ju bara bli livstid som begärs allt annat är omöjligt med tanke på de brott hon anses ha begått.

I Mohammed Rajabi,s fall så är jag lite mer tveksam hur de kommer att agera, om deras ålderstestning ger ett positivt resultat för dem (åklagarna) så kommer de att begära livstid, blir resultatet tveksamt så vete fan om de lägger så stor möda på att argumentera för att han skulle vara över tjugoett.

Hikes stackaren får sitta där och försöka jobba för sin klient som redan har letat efter en ersättare troligen bakom Hikes rygg, måste ju kännas sådär även om det helt säkert är skönt att slippa en så pass tossig klient som Johanna Möller.

Jähresten kommer ju att slåss med näbbar och klor för att Rajabi ska bedömas som underårig, vi får se hur det går med den saken.

Cirkus Möller fortsätter.
Citera
2017-08-03, 09:30
Medlem
Baborskas avatar
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/svaren-i-sista-stund-om-rajabis-alder/

Idag eller i morgon får vi veta!
Citera
2017-08-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Mohammad rajabi måste med t HR det är redan konstaterat men att du så lätt tror att åk bara kan skita i åldern visar verkligen på mycket liten insikt från dig i detta med åldersbestämning. I och med den nya lagen som trädde i kraft 1 juli är stor fokus riktad mot detta håll och har varit så innan med mycket tack vare alla skandaler runt detta med åldern, fåfängan våltäkten osv. Riksåklagaren har i sina uttalanden sagt att åldersbestämning skall jämföras med nödvärnssituationer, på exakt samma vis som i nödvärnsmål skall åk jobba gällande åldersbestämning wenna och fahlander kan inte bara strunta i detta för att ni avskyr jm som pesten. De innebär inte bara ett utlåtande från RMV där åldern kan justeras + / - ca 4 år, det måste åk gardera sig mot och det visar åk att dom gjort i detta fall genom att hämta ut handlingar från kroatsien och den svenska gränspolisen. Mycket hänger också på vad rajabi själv påstått och det har man på sms, det gagnar inte honom. I många fall tidigare har domstol fällt just "ensamkommandebaaarn" på den punkten, lögner och ändranden i baaarnens utsagor. Här har vi att göra med en notorisk lögnare som sagt sig vara 18, sen i kulisserna erkänner att han är 25 och nu vill ta tillbaka det och påstå att han var 20 när han högg sönder göran. Finns ingen trovärdighet alls i honom så åk har all möjlighet i världen att få denna drogare på livstid för det enda jähresten har att sätta emot är en bäst före id-handling på en afghan i iran knäppt av "rajabis bror" .

Är det så, att man bara har ett foto av id-handlingen? Ingen fysisk handling alltså?
Citera
2017-08-03, 11:01
Medlem
Ingen blodig tröja och inspelning har kommit ännu till Västmanlands tingsrätt från Mohammeds kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in