2017-08-03, 01:38
Medlem
lasternassummas avatar
GGG-syndromet?
Tänk om det blir så att GGG-syndromet sätter vårt lilla land på kartan ungefär som Stockholms-syndromet en gång gjorde…

Varför köper man skaldjur när man ska fiska kräftor?
En lite störande detalj, IMO. Det brukar vara lätt att dra upp uppemot 100 kg kräftor vid Granliden. Varför köper man med sig skaldjur när man ska åka dit och fiska kräftor? En tänkbar förklaring är att det inte fanns några planer på att fiska kräftor. En annan tänkbar förklaring är att skaldjuren hade någon betydelse.
Resultatet av analysen av tarminnehållet har vi väl ännu inte fått veta?

Saxitoxin – STX
I boken "Criminal Poisoning: Clinical and Forensic Perspectives" finns ett kapitel med titeln "Saxitoxin".
https://books.google.se/books?id=oQMdzmnReZ8C&pg=PA144&lpg=PA144&dq=Saxito xin+in+crime&source=bl&ots=qCTM_ZAwhx&sig=0Ptzxqk4 nLECTfKuqHmCwokVslI&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiK-oiez7nVAhXMJ1AKHWkEDDcQ6AEIQTAH#v=onepage&q=Saxito xin%20in%20crime&f=false

Inandning orsakar döden inom minuter, men efter oralt intag kan det dröja timmar. Inte så lätt att skaffa eller hantera. Det är troligen orsaken till att det inte används i brott. Det kan dock leda tankarna vidare till tetrodotoxin.

Tetrodotoxin
Tetrodoxin är betydligt giftigare än cyanid och kan förekomma i blåsfiskens lever. Det har använts i brott och går att köpa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3942760/
http://articles.chicagotribune.com/2011-08-03/news/ct-met-puffer-fish-plea-20110803_1_puffer-fish-plea-agreement-tetrodotoxin

Sammantaget tror jag detta ligger långt utanför JMs horisont, men jag ville ändå dela det jag såg.

Citera
2017-08-03, 01:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Framför dragkroken ser det ut att sitta rester av rep eller liknande. Undrar vad det kan vara?

Jag tror att det är gräs och andra spår från närkontakten mellan bilen och naturen när DB kvaddade den någon gång i juni-juli 2016. Det var ju nästan ett år efter att Aki mördades, så jag tror inte det finns någon koppling där.

Citera
2017-08-03, 01:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilket får en att tro att han dragits genom vattnet eller hissats ner -- snarsre än slängts över räcket av fyra personer. Vilket skulle plaska ordentligt.

Det var 90 k han vägde? Jag minns att längden drogs av lite för ett tag sedan. Han var en kortis.

Ser man till alternativen just i dumpningsavseendet, om vi räknar bort ekan som hjälpmedel, så återstår då kanske att ta honom i vattnet från räckeslös bryggdel eller peta ut honom genom räcket och lägga honom på plats? Ginge det?
Det jag reagerat på är att 14 dar efteråt då de är där över helgen så ligger båten förankrad på andra sidan utstickaren (än på aktuella bilder av idag) - vet inte vart jag såg dem.
Närmre vattenytan och platsen lär man inte komma:
https://images.mmcloud.se/api/v1/images/ab5ac25d-c117-529b-aa2c-80a0c602ff4e/1200.jpg

Edit. Länkarna bryts tyvärr, får ta en annan väg:
Det ser att funka att backa ända in på bryggan ((klicka "visa bild")
https://www.google.se/search?q=arboga+sommarstugan&tbm=isch&tbs=simg:CAQ SkwEJiPxMp302uVYahwELEKjU2AQaAAwLELCMpwgaYgpgCAMSK NwU9RTQFLsK9hT0FN0U0xTtFNQUpyrrPu4q9ji GOfc47D6JOYU5hzkaMIW-ejVn2GcuUWZWQw-kmwAEYTijvRXFDvkTxVoVanVt3rvFXIj4AWTm7AUXMyaPriAED AsQjq7-CBoKCgg IARIE8HFIUAw&sa=X&ved=0ahUKEwi_2MHP4LnVAhVRKVAKHTs 7D6kQwg4IJCgA&biw=1366&bih=638#imgrc=5aO4hfRLaZrB9 M:
Översiktsbild (klicka "visa bild"):
https://www.google.se/search?q=water+resources&tbm=isch&tbs=simg:CAQSlQE JPWepwBYiNNgaiQELEKjU2AQaAggEDAsQsIynCBpiCmAIAxIo0 xXPFdYVzBXOFdkV5hXbFf4V_1ArOOM04qS qnKqYqqirjPuQ-ySjROBowbb6eHgX2aMiZ806aEeZZ0PEZgbc5rGofIRRVMna7Rl s4is9SER8LS-fEijNs6GTPIAQMCxCOrv4IGg oKCAgBEgQNSTYwDA&sa=X&ved=0ahUKEwi12v6K4LnVAhXLYVA KHZ3rAYoQwg4IJCgA&biw=1366&bih=638#imgrc=M55TaPLQ2 YFKpM:
Hur är det i den här röran månntro?
JJ:
"Jag förnekar. Jag kommer förneka hela tiden. Jag har inte gjort den grejen, jag kommer aldrig säga att jag gjort det.
Förstår du? Även om Gud kommer ner jag säger nej jag har inte gjort det. Ni borde gå runt och kolla de personer som har sett sin mamma blivit misshandlad. Förstår du?"
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 02:00.
Citera
2017-08-03, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Teoretiskt kan man väl också knyta honom (sovsäcken) i dragkroken eller bogseröglan och släpa honom ner från stugan med bilen. För att slippa lyfta.
Då hade det blivit skador.
Citera
2017-08-03, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om hon är störd funderar jag inte över. Ej heller begreppet empatistörd som sådant. Ej heller flacka känslor hos störda personer.
Jag funderar dock över 1. Hur kan nåt så tossigt ha manipulerat folk. 2. Hur kan man vara så absurd utan att fatta det själv.
Med andra ord fascineras jag av begrepp som självbedrägeri, speciellt när det ställs på sin spets som hos JM. Följden blir då hur fan hon bär sig åt för att lura folk. För verbalt eller i skrift imponerar hon då inte.

Pangelius är med LI. Med CD skulle företaget heta Pangea care. Företaget med TC vet jag inte vad det reggades som, det blev inget. JJ skulle vara tolk skrev jag.

Ja, det är snabba ryck vad det än gäller. Företagsam verkar bli arbetsam.
Hennes ofullkomligheter kanske är till hennes fördel - hon framkallar inte rädsla eller vaksamhet, en enkel, gullig, pratglad tjej bara. Kanske ?
Citera
2017-08-03, 02:01
Medlem
Citat:
Det är nog mest troligt, ja, men att han skulle längre ut det tror jag inte.
Här handlar det om försäkringspengar, att hittas snabbt och att hittas öht.
Jag brukar inte kajka omkring med lik i sjön, men jag föreställer mig att det är lätt att fösa kroppen hit och dit i vattnet, när den väl är där. Stådjup var det väl, om jag minns rätt. I så fall har man haft alla möjligheter att sjösätta och manövrera kroppen i önskat läge. Platsen för dumpningen är då inte kritisk.
Citera
2017-08-03, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Ja, det har du förstås rätt i, Lönnrot. Kroppen kunde ju absolut inte få försvinna pga de ivrigt inväntade livförsäkringsutbetalningarna!

Jag har inte tänkt lika länge och nyanserat som du och trådens andra regelbundet medverkande så jag har rätt mycket att ta igen när det gäller de bakomliggande motiven runt JM:s agerande och mordplanerande. Ska läsa mer, från trådstarten och framåt, i helgen. Tack till alla här som samlat in så mycket info och gjort så många långa och utmärkta sammanställningar! You rock!
Hundra timmars snabbläsning. Under tiden....
Citera
2017-08-03, 02:05
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Hon måste vara manipulativ via att inte prata i för långa meningar? Eller ha tonvis med hållhakar? Använder kroppspråket? Ser oskyldig ut?
Sett i längre sammanhang (förhör, brev, längre samtal osv) är det väl sällan eller aldrig man ser nån prata så skruvat, det finns ju ingen finess i vissa lägen. Hon vet inte ett dugg hur man ska föra sig, vad som är läge att säga, att inte prata mot sig själv eller skena iväg som hon gör i fablernas värld.

Kan rekommendera boken "Har du en psykopat på jobbet? : så avslöjar du psykopatens taktik" av Christina Davidsson som är språkvetare. Hon skriver om psykopaters speciella sätt att tala, att de har kortare tankebanor än "normala" och därför kan säga emot sig själva i samma mening, konstruera lögner på stående fot m.m. Mycket skrämmande läsning.
Citera
2017-08-03, 02:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag brukar inte kajka omkring med lik i sjön, men jag föreställer mig att det är lätt att fösa kroppen hit och dit i vattnet, när den väl är där. Stådjup var det väl, om jag minns rätt. I så fall har man haft alla möjligheter att sjösätta och manövrera kroppen i önskat läge. Platsen för dumpningen är då inte kritisk.
I vattnet är det nog större problem alls och djupt är det inte heller om nån behagar hoppa i. Se bilder jag la nyss, det ser ut som om det går att backa ända in på bryggan med bil och sen rullas ner i vattnet. Han behöver ju liksom inte kastas i som om det vore dykning i olympiska spelen. Med tanke på att åran inte satt i årtullen kan väl den ha använts.
Citera
2017-08-03, 02:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Kan rekommendera boken "Har du en psykopat på jobbet? : så avslöjar du psykopatens taktik" av Christina Davidsson som är språkvetare. Hon skriver om psykopaters speciella sätt att tala, att de har kortare tankebanor än "normala" och därför kan säga emot sig själva i samma mening, konstruera lögner på stående fot m.m. Mycket skrämmande läsning.
Tack för tipset, jo jag har allt läst en hel del i ämnet, tyvärr mött dem också.. men oavsett är JM extrem via narcissismen och jag har däremot fått ökat intresse om kvinnliga sådana som det dock inte finns mycket forskat om.
Kanske det finns nåt specifikt i den att börja med?
Citera
2017-08-03, 02:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
GGG-syndromet?
Tänk om det blir så att GGG-syndromet sätter vårt lilla land på kartan ungefär som Stockholms-syndromet en gång gjorde…
Ja, omöjligt är det nog inte. Men, hoppas att det inte blir så. Tänk om folk i andra länder ska räkna upp vad Sverige är känt för och så säger de "Björn Borg, ABBA och så Arbogakvinnan". Eller, om de vid psykologikonferenser o.dyl kör föredrag som börjar typ: "Och så i lilla landet Sverige fanns där en så ovanlig personlighetstörning hos en individ, GGG, den störning som Johanna Möller befarats ha haft, hon som även kallades Arbogakvinnan...."
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför köper man skaldjur när man ska fiska kräftor?
En lite störande detalj, IMO. Det brukar vara lätt att dra upp uppemot 100 kg kräftor vid Granliden. Varför köper man med sig skaldjur när man ska åka dit och fiska kräftor? En tänkbar förklaring är att det inte fanns några planer på att fiska kräftor. En annan tänkbar förklaring är att skaldjuren hade någon betydelse.
Resultatet av analysen av tarminnehållet har vi väl ännu inte fått veta?

Saxitoxin – STX
I boken "Criminal Poisoning: Clinical and Forensic Perspectives" finns ett kapitel med titeln "Saxitoxin".
https://books.google.se/books?id=oQMdzmnReZ8C&pg=PA144&lpg=PA144&dq=Saxito xin+in+crime&source=bl&ots=qCTM_ZAwhx&sig=0Ptzxqk4 nLECTfKuqHmCwokVslI&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiK-oiez7nVAhXMJ1AKHWkEDDcQ6AEIQTAH#v=onepage&q=Saxito xin%20in%20crime&f=false

Inandning orsakar döden inom minuter, men efter oralt intag kan det dröja timmar. Inte så lätt att skaffa eller hantera. Det är troligen orsaken till att det inte används i brott. Det kan dock leda tankarna vidare till tetrodotoxin.

Tetrodotoxin
Tetrodoxin är betydligt giftigare än cyanid och kan förekomma i blåsfiskens lever. Det har använts i brott och går att köpa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3942760/
http://articles.chicagotribune.com/2011-08-03/news/ct-met-puffer-fish-plea-20110803_1_puffer-fish-plea-agreement-tetrodotoxin

Sammantaget tror jag detta ligger långt utanför JMs horisont, men jag ville ändå dela det jag såg.–
Ja, det ligger nog långt utanför JM:s horisont om det inte vore så att hon råkat "snubbla" över direkta och konkreta tips av någon "afghansk yrkesmördare" som hon rådfrågat om "tips hur man mördar någon utan att det syns". Men, är nog för avancerat för henne, för avancerat och osäkert. Hon ville nog inte vara osäker på resultatet. Och, nog skulle väl gift ha märkts vid obduktionen, eller kan det finnas gift som inte "syns", som gör att personen "bara" blir helt passiv, som drogad och lätthanterlig?
Hm, nu blev nog detta alldeles för flummiga funderingar. Klockan är mycket.
Citera
2017-08-03, 02:43
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Rösten när hon härmar Fhl är hemsk. Det är skämskudde.
Hennes empatistörda växlingar i skrift gällande ämne, den on/off knapp flertal återger beträffande gråt, hennes offerrollssnyftande med tvärt kast till avsky i rätten - gör att hela larmsamtalet äcklar mig där hon bräker som ett får: "nuu sseer jjjaag båååten..."
När hon lägger på så skulle det inte förvåna mig om hon vänder sig till barnen och säger med ett brett leende:
Nu kommer snart brandbilen, tutut, det blir jättespännande! Jaaa, hurra! Ska vi bada lite tills dess?
Usch ja! Ungefär som när polisen varit hemma hos henne efter att pappan mördats och hon låtsades gråta och vände sig sen till MR och frågade skrattande om hon inte var en bra skådespelerska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in