2017-08-02, 21:10
Medlem
LaSauges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leifi.plomeros
Även jag tror att det är han

Reijo Olavi Niittyvuopio

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201828931719862&set=pb.1679593784 .-2207520000.1501700602.&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=911609615535074&set=ecnf.1000005813 37776&type=3&theater

Bilden på hennes FB-vän är tagen i Rostock.
Kan även bilden på BO vara tagen i Rostock vid samma strand?
Citera
2017-08-02, 21:23
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaSauge
Rei Olavi Niopio

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201828931719862&set=pb.1679593784 .-2207520000.1501700602.&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=911609615535074&set=ecnf.1000005813 37776&type=3&theater

Bilden på hennes FB-vän är tagen i Rostock.
Kan även bilden på BO vara tagen i Rostock vid samma strand?

Ja om det där är den gripne mannen så kan jag förstå ifall något vittne på avstånd uppskattar honom att vara 30-40. Han ser inte ut som 60 iaf. Är det verkligen han som ska vara över 60 bast?

Edit; kanske inte så bra skriva hans namn utan krumelurer i så här tidigt skede? Han är inte ens häktad än.
Citera
2017-08-02, 21:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja om det där är den gripne mannen så kan jag förstå ifall något vittne på avstånd uppskattar honom att vara 30-40. Han ser inte ut som 60 iaf. Är det verkligen han som ska vara över 60 bast?

Edit; kanske inte så bra skriva hans namn utan krumelurer i så här tidigt skede? Han är inte ens häktad än.
Det är väl en bra bild, kanske redigerad om du tittar på övriga bilder på honom.
Han är 64 år.
Citera
2017-08-02, 21:36
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Okej, tack för klargörande; rätt skola vara rätt. Slöläste bara artikeln.
Skyller på att jag blev lurad av AB:s desinformerande rubrik: 'Här tar polisen misstänkt för mord i Surahammar' och sedan en bild på en granne till MGM.😡

Ja att han gripits vid BO:s hem är nog en omständighet som inte minskar misstankarna, och om de hade ett förhållande och han är helt oskyldig så borde han väl självmant ha kontaktat polisen under gårdagen?
Fast man kan ju inte utesluta att han fick höra idag om ett mord på en kvinna samtidigt som han inte får tag på BO; i panik åker han hem till henne där polisen väntar.
De kanske inte hade så frekvent kontakt.

Han benämner sig själv som "singel" på Facebook i alla fall, vilket indikerar att de inte var tillsammans längre.
Citera
2017-08-02, 21:39
Medlem
Elena jobbade som förskolelärare på Norra Vallby sedan HT 2016. Hon var sjukskriven under senare halvan av VT 2017.
Citera
2017-08-02, 21:41
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag läste också slarvigt, det var en rörig artikel. Men om det stämmer att han hade ett förhållande med kvinnan under flera år och så sent som 2016 så tycker jag det verkar osannolikt att han, om han är oskyldig, inte skulle ha fått höra om hennes död. Också det faktum att polisen direkt efter mordet " tar upp jakten på GM" och
åker till mannens adress, tyder på att polisen hade lite mer att gå på än att BO och mannen var bekanta. Eller åkte polisen till alla BOs bekanta på samma sätt?

Kan hon tidigare ha kontaktat polisen för att han inte lämnade henne ifred eller hade betett sig hotfullt på något vis? De fick ju korn på honom snabbt som sagt.
Citera
2017-08-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag läste också slarvigt, det var en rörig artikel. Men om det stämmer att han hade ett förhållande med kvinnan under flera år och så sent som 2016 så tycker jag det verkar osannolikt att han, om han är oskyldig, inte skulle ha fått höra om hennes död. Också det faktum att polisen direkt efter mordet " tar upp jakten på GM" och
åker till mannens adress, tyder på att polisen hade lite mer att gå på än att BO och mannen var bekanta. Eller åkte polisen till alla BOs bekanta på samma sätt?

Ja artikeln var rent lögnaktig; 'Grannen om dramatiska gripandet', alltså om när grannen L uttalar sig om ett gripande som hon inte bevittnat och därför ej heller uttalar sig om. AB briljerar, som vanligt.👎

Visst är det mindre troligt att MGM inte skulle ha fått höra något om vad som hänt/vem som drabbats men menar bara att det inte skall uteslutas.
Att det kan ha dröjt innan han fick veta; han var utanför täckning, ute o fiska el nåt.
Citera
2017-08-02, 21:44
Medlem
Den anhållne är kanske 165cm lång, smalt byggd men lite biceps. Ofta t-shirt på sig som sitter lite tight därav förstärker han bilden av att vara för åldern vältränad.

Första gången jag såg honom stämplade jag honom som fd gymnast alternativt gammal cirkusartist. Ett vittne på avstånd skulle med lätthet kunna stämpla honom som 30-40 år gammal.

Han har en look som gör att man tar honom för ex-kriminell med skumma kontakter. Han har lite undre världen-aura kring sig. Ser snäll men samtidigt lite otäck ut.

De gånger jag sett honom har han varit lite forcerad (ADHD) och dessutom lätt onykter. Känns som en som gärna tar en busgrogg.

Om detta är GM så kanske de impulsiva dragen fick den lättkränkta lilla mannen att gå över en gräns.

En läskig detalj är att när jag för cirka tre veckor sedan var på den större återvinningscentralen på orten så var han där, utan något direkt att slänga. Reagerade på att han, som inte bor på orten var där, utan skräp..
Senast redigerad av Samtalsklimat78 2017-08-02 kl. 21:48. Anledning: Komplettering
Citera
2017-08-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Kan hon tidigare ha kontaktat polisen för att han inte lämnade henne ifred eller hade betett sig hotfullt på något vis? De fick ju korn på honom snabbt som sagt.

Tror du är inne på något som kan visa sig stämma. Är ju inte direkt ovanligt med den typen av historik vid kvinnomord. Mordet på Tova är ex på ett nu aktuellt fall där anmälan fanns sedan tidigare.
Citera
2017-08-02, 21:54
Medlem
Citat:
Mannen brukade komma över till kvinnan och hjälpa henne med renoveringar i hemmet.
Hon en meriterad förskollärare och han en ambitiös hemmafixare.
En granne till mannen, som bor i Stockholmsområdet, trodde att deras relation var över.
Nu misstänks mannen för att ha knivhuggit henne till döds framför flera vittnen i centrala Surahammar.

Citat:
Mannen, som är i 60-årsåldern, beskrivs som en ambitiös hemmafixare. Grannar till kvinnan i Surahammar säger att de ofta såg mannens bil utanför hennes hus, där han hjälpte henne med olika små renoveringsprojekt.
Men den senaste tiden hade någonting förändrats.

Grannen: Han blev paranoid
Det hade gått ett tag sedan kvinnan setts till hos mannen i Stockholmsområdet. Hans granne tolkade det som att de inte träffades längre.

Mannens granne berättar att den nu misstänkte mannen började bete sig märkligt efter att ha haft inbrott hemma. Han satte upp belysning med rörelsedetektorer, bytte lås och satte in larm.
Blev lite paranoid, säger grannen.
Men på tisdagen stod mannens bil utanför kvinnans hus igen.

http://www.expressen.se/nyheter/den-misstankte-mannen-hjalpte-kvinnan-i-hemmet/
Citera
2017-08-02, 21:54
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samtalsklimat78
Den anhållne är kanske 165cm lång, smalt byggd men lite biceps. Ofta t-shirt på sig som sitter lite tight därav förstärker han bilden av att vara för åldern vältränad.

Första gången jag såg honom stämplade jag honom som fd gymnast alternativt gammal cirkusartist. Ett vittne på avstånd skulle med lätthet kunna stämpla honom som 30-40 år gammal.

Han har en look som gör att man tar honom för ex-kriminell med skumma kontakter. Han har lite undre världen-aura kring sig. Ser snäll men samtidigt lite otäck ut.

De gånger jag sett honom har han varit lite forcerad (ADHD) och dessutom lätt onykter. Känns som en som gärna tar en busgrogg.

Om detta är GM så kanske de impulsiva dragen fick den lättkränkta lilla mannen att gå över en gräns.

En läskig detalj är att när jag för cirka tre veckor sedan var på den större återvinningscentralen på orten så var han där, utan något direkt att slänga. Reagerade på att han, som inte bor på orten var där, utan skräp..

Det sista du nämner;
Vad hade han för sig då? Stod han med händerna i fickorna och glodde rakt ut, eller satt han i en bil eller vad?
Hälsade ni?
Citera
2017-08-02, 21:57
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

Han är skyldig, garanti. Seriemördarfrilla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in