Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Båten låg nog och guppade över AP hela natten; sedan bör grannen (som vittjat sina kräftburar) ha hört när den höll på att dras in till platsen där JM med gråten i halsen sedan skulle upptäcka den.Man har inte säkrat ett enda spår (men hittade hans körkort inne i boningshuset): Två beslutsamma män kan under AP:s Spotify-låt ha anlänt till platsen, stegat ned till bryggan, hälsat artigt, för att i nästa sekund slita med sig AP till den av JM förfyllda dränkningshon på bryggan (tid. använd som champagnekyl och med isbitar som knappt hunnit smälta). - 6 min senare ligger AP på Hjälmarens botten och två män drar på sig sina byxor och stegar upp till boningshuset igen; åker snabbt från platsen.
Jag syftade på att JM inte vill att den ska flyta iväg och ev locka dit oroliga före lämplig tid, och att den ingår i hennes "hopp-i-land"-scenario, som inte blir ett lika åskådligt vykort om båten inte syns till.
Sen figurerar den i hennes larmsamtal på ett sätt som låter genomtänkt.
Och damen slipper genera sig med att helikopter och större sökinsats inkallas och kroppen inte hittas förrän framme vid lunchtid. Och hembygdsförening o guvet kommer på fötter.
Den här drunkningen är en sak mellan henne och några uniformer.
Jag tror båten ligger förtöjd hela natten.