Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 10:26
  #39133
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det råder nog inget tvivel om att Aki var rädd. Om det vittnar hans arbetskamrat som tyckte han skulle ta de funna tabletterna och ammunitionen till polisen när Aki visade i sin bagagelucka vad han hittat hemma i garaget.

Om det vittnar Akis syster som fått berättat att Johanna injicerat honom i Egypten.

Om det vittnar Akis text-konversationer med ex-frun "om du bara visste... Jag kan inte berätta..."

Om det vittnar den nya kvinnan i hans liv.

Ja, nog var han rädd. Annars hade han nog till slut berättat om det han antydde och stoppade med att "ingen skulle tro mig..."
Tvillingarna var hennes vapen, men antagligen visste Aki något riktigt allvarligt om Johanna som äventyrade hennes liv i frihet. Det ligger nog fler begravda i den här historien...

Det blir fler kapitel att vänta på.
Det är precis det här jag tänker på. Att det var uppenbart för flera att Aki var "rädd" för JM. Men, att han inte tycks ha vågat att berätta riktigt hur jävla rädd han var och den riktiga orsaken till varför.
Det måste ligga något riktigt allvarligt bakom rädslan.
Något som Aki fått veta av JM.
Som höll honom foglig.
Som han var tvungen att hålla inom sig själv.
Vilket lidande, så otroligt hemskt och sorgligt.
Och så har han också tvillingarnas välbefinnande att tänka på.
Tror det handlar om ond, bråd död, att hon har mer på sitt samvete.
Förutom pengarna så är han ju då också ett vittne som måste tystas.
Men, när/om hon berättat sin hemlighet för honom i syfte att få honom rädd och foglig så har hon ju också då kunnat tänka - "han ska ju ändå dödas" så vad han vet kan aldrig skada henne.
D.v.s hans dödsdom var redan undertecknad.

Fria fantasier, jag vet. Men, har alltid känt att det ligger något mer än vi vet bakom Aki:s rädsla och hans foglighet inför JM. Att det finns mer i mörkret kring hans död.

Ingen ro eller upprättelse för Aki eller hans anhöriga så länge som det finns så många frågetecken kvar. Jag önskar verkligen att alla fakta i det här hemska mordet kommer fram när jag tänker på vad Aki måste ha lidit av allt som JM utsatte honom för. När jag tänker på tvillingarna och alla frågor de vill ha besvarade som handlar om deras pappa som älskade dem så mycket.

Att leva i ovisshet i detta måste bli en livslång plåga, att veta att allt inte retts ut.
Därför kan man bara innerligt hoppas - för Aki:s skull, för hans familjs skull - att sanningen kommer fram.
__________________
Senast redigerad av magiciadehex 2018-02-17 kl. 10:53.
Citera
2018-02-18, 17:34
  #39134
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Lyssnade på en riktigt bra podd om detta fallet "En mörk historia" heter den & det va mycket ljud från rättegången i tingsrätten även en del från avlyssningen av JM bil efter att dom vart släppta. Reagerade också på det jag hörde om Afghanen, Att han är född i Iran bott där hela livet & den enda anledningen till att hans föräldrar skickade han till Europa va pga av missbruk, Han skulle tills sin äldre bror i Tyskland, Men misslyckades första gången blev gripen i Turkiet andra gången lyckades han men va bara i Tyskland i 2v träffade aldrig brodern utan Röda Korset hjälpte han till Sverige, Stannades i Sverige & Polisen sa antingen söker du asyl här eller i Danmark sökte här & hamnade i Arboga hos JM. Snacka om slump & att sen hamna hos psykopaten JM undrar hur många fler lyx migranter det springer runt i Sverige med tungt missbruksbakgrund som är lätt manipulerade potentiella mördare?!
Citera
2018-02-18, 22:30
  #39135
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Att leva i ovisshet i detta måste bli en livslång plåga, att veta att allt inte retts ut.
Därför kan man bara innerligt hoppas - för Aki:s skull, för hans familjs skull - att sanningen kommer fram.
Jag håller med Dig i Dina spekulationer i det jag lagt i spoiler.

Och jag hoppas innerligt att Hovrätten, till att börja med, finner JM skyldig till anstiftan av mord på Aki. Och, för alla anhörigas skull, att sanningen hur det gick till kommer fram.
Citera
2018-02-18, 22:32
  #39136
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, om Johanna Möller frias från anstiftan så lär ju åklagaren få svårt att driva ett mordscenario i fallet som rör A*i, hela den delen står ju och faller på tesen att A*i blev mördad och att Johanna Möller anstiftade mordet, om inte HR slår fast att drunkningen var ett mord och att någon såg till att A*i skulle drunknade så tror jag att fallet inte kan drivas vidare.
Finns det ingen "andra chans"? T ex om någon erkänner delaktighet?
Citera
2018-02-18, 23:43
  #39137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Finns det ingen "andra chans"? T ex om någon erkänner delaktighet?
Avgörande för fortsättningen blir att det fastslås att Aki mördats. I så fall måste utredningen fortsätta i all evighet tills åtal kan väckas. Jag tycker att det har bevisats att ett mord har ägt rum. Någon mördare kommer dock inte att kunna identifieras och JM:s anstiftan/medverkan, om än så uppenbar för många av oss, kan komma att bedömas som icke bortom rimligt tvivel fastställd. Detta kan bli domen. För att fallet ska förbli öppet räcker det dock med misstanke om mord och jag kan inte förstå hur HR skulle kunna säga att misstanke om mord saknas - den misstanken behöver ju inte vara bortom rimligt tvivel.

Vi är väl övertygade om att minst en gärningsman går lös, så vid framgångsrik utredning kan denne komma att åtalas och dömas, om ett år, om tio år - vem vet ?

Frågan om ett åtal för Aki-mordet mot JM i en framtida rättegång har diskuterats mycket. Det krävs högsta juridiska kompetens för att bedöma en sådan eventualitet och jag besitter verkligen inte sådan.
Citera
2018-02-18, 23:45
  #39138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Finns det ingen "andra chans"? T ex om någon erkänner delaktighet?

Om någon annan erkänner och kommer med en trovärdig historia i vilken JMs delaktighet kan styrkas på något sätt kan det finnas en liten chans.

Det kommer inte att hända.
Citera
2018-02-19, 00:40
  #39139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det råder nog inget tvivel om att Aki var rädd. Om det vittnar hans arbetskamrat som tyckte han skulle ta de funna tabletterna och ammunitionen till polisen när Aki visade i sin bagagelucka vad han hittat hemma i garaget.

Om det vittnar Akis syster som fått berättat att Johanna injicerat honom i Egypten.

Om det vittnar Akis text-konversationer med ex-frun "om du bara visste... Jag kan inte berätta..."

Om det vittnar den nya kvinnan i hans liv.

Ja, nog var han rädd. Annars hade han nog till slut berättat om det han antydde och stoppade med att "ingen skulle tro mig..."
Tvillingarna var hennes vapen, men antagligen visste Aki något riktigt allvarligt om Johanna som äventyrade hennes liv i frihet. Det ligger nog fler begravda i den här historien...

Det blir fler kapitel att vänta på.

Kanske Aki viste något om fosterbarnen..
Citera
2018-02-19, 00:57
  #39140
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är precis det här jag tänker på. Att det var uppenbart för flera att Aki var "rädd" för JM. Men, att han inte tycks ha vågat att berätta riktigt hur jävla rädd han var och den riktiga orsaken till varför.
Det måste ligga något riktigt allvarligt bakom rädslan.
Något som Aki fått veta av JM.
Som höll honom foglig.
Som han var tvungen att hålla inom sig själv.
Vilket lidande, så otroligt hemskt och sorgligt.
Och så har han också tvillingarnas välbefinnande att tänka på.
Tror det handlar om ond, bråd död, att hon har mer på sitt samvete.
Förutom pengarna så är han ju då också ett vittne som måste tystas.
Men, när/om hon berättat sin hemlighet för honom i syfte att få honom rädd och foglig så har hon ju också då kunnat tänka - "han ska ju ändå dödas" så vad han vet kan aldrig skada henne.
D.v.s hans dödsdom var redan undertecknad.

Fria fantasier, jag vet. Men, har alltid känt att det ligger något mer än vi vet bakom Aki:s rädsla och hans foglighet inför JM. Att det finns mer i mörkret kring hans död.

Ingen ro eller upprättelse för Aki eller hans anhöriga så länge som det finns så många frågetecken kvar. Jag önskar verkligen att alla fakta i det här hemska mordet kommer fram när jag tänker på vad Aki måste ha lidit av allt som JM utsatte honom för. När jag tänker på tvillingarna och alla frågor de vill ha besvarade som handlar om deras pappa som älskade dem så mycket.

Att leva i ovisshet i detta måste bli en livslång plåga, att veta att allt inte retts ut.
Därför kan man bara innerligt hoppas - för Aki:s skull, för hans familjs skull - att sanningen kommer fram.
Vi vet ju att hon är otroligt manipulativ. Kan hon förmått Aki att göra något han inte ville och som hon hade som hållhake på honom ?
Citera
2018-02-19, 01:46
  #39141
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vi vet ju att hon är otroligt manipulativ. Kan hon förmått Aki att göra något han inte ville och som hon hade som hållhake på honom ?
Det är också en möjlighet, inget är omöjligt när JM är inblandad.
Däremot har jag lite svårt att tänka mig att han skulle göra något riktigt jävligt, han verkar ha varit så "ofarlig" och snäll. OM hon skulle ha fått honom att göra något för att ha en hållhake, då tror jag att det skulle ha märkts mer som frustration och ilska kanske och inte den här rädslan för JM han verkade känna, som flera har beskrivit. Att han hållit något hemskt inom sig, som han av rädsla inte kunnat berätta. När han sagt/skrivit saker som "om du bara visste...jag kan inte berätta....ingen skulle tro mig", då verkar det som att det är något riktigt allvarligt och hemskt han vet om.
Det hemska han visste som gjorde honom rädd för Johanna.
Citera
2018-02-20, 15:56
  #39142
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är också en möjlighet, inget är omöjligt när JM är inblandad.
Däremot har jag lite svårt att tänka mig att han skulle göra något riktigt jävligt, han verkar ha varit så "ofarlig" och snäll. OM hon skulle ha fått honom att göra något för att ha en hållhake, då tror jag att det skulle ha märkts mer som frustration och ilska kanske och inte den här rädslan för JM han verkade känna, som flera har beskrivit. Att han hållit något hemskt inom sig, som han av rädsla inte kunnat berätta. När han sagt/skrivit saker som "om du bara visste...jag kan inte berätta....ingen skulle tro mig", då verkar det som att det är något riktigt allvarligt och hemskt han vet om.
Det hemska han visste som gjorde honom rädd för Johanna.
Hon kanske ofta smidit mordplaner...
Citera
2018-02-20, 23:30
  #39143
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Avgörande för fortsättningen blir att det fastslås att Aki mördats. I så fall måste utredningen fortsätta i all evighet tills åtal kan väckas. Jag tycker att det har bevisats att ett mord har ägt rum. Någon mördare kommer dock inte att kunna identifieras och JM:s anstiftan/medverkan, om än så uppenbar för många av oss, kan komma att bedömas som icke bortom rimligt tvivel fastställd. Detta kan bli domen. För att fallet ska förbli öppet räcker det dock med misstanke om mord och jag kan inte förstå hur HR skulle kunna säga att misstanke om mord saknas - den misstanken behöver ju inte vara bortom rimligt tvivel.

Vi är väl övertygade om att minst en gärningsman går lös, så vid framgångsrik utredning kan denne komma att åtalas och dömas, om ett år, om tio år - vem vet ?

Frågan om ett åtal för Aki-mordet mot JM i en framtida rättegång har diskuterats mycket. Det krävs högsta juridiska kompetens för att bedöma en sådan eventualitet och jag besitter verkligen inte sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Om någon annan erkänner och kommer med en trovärdig historia i vilken JMs delaktighet kan styrkas på något sätt kan det finnas en liten chans.

Det kommer inte att hända.
Tack båda för svar. Lite hopp och lite förtvivlan sådde ni hos mig. Nu är det bara 7 dagar kvar till HRs dom.
Citera
2018-02-22, 11:35
  #39144
Medlem
nickomyras avatar
För er som följer Möller .. så vill jag tipsa er om ett annat fall .. sök på Jinnerby , kattstryparen ,powermeet .
Det har hänt väldigt mkt runt den kvinnan..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback