2017-08-02, 16:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visst kan det vara så men nä det vill jag verkligen inte tro. Om det skulle vara så, tror du inte polisen hade fortsatt sökandet och inte slutat så fort.

Man misstänker kanske att han använde droger, inget man vill berätta alla gånger, kan vara så enkelt.

Droger kan förklara alla märkligheter, förvirrad, dålig tidsuppfattning, deprimerad, psykos, irrationell, förföljelsemani etc.
Citera
2017-08-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men har det begärts en sådan?

Det vet inte mer än att nyhet24 skrev det och de kanske skrivit fel. Ganska så kraftigt isåfall! Skulle vara förvånad om det vore så.
Hur som så för det oss inte närmare P men kanske han håller sig undan för att inte bli intagen? Enligt mig så i sånt läge så kanske man skiter i datorer väskor etc.. man bara drar
Citera
2017-08-02, 16:48
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Nä jag tänkte på det med att det är en helomvändning , måste vara tungt att inse tillslut att hoppet om liv är minimal.
Hade varit skönt om någon kunde hitta honom nu så vi får ett slut på det här

Ja! Det vore skönt!
Det är nog så, att eftersom en väldig massa "observationer" avskrivits och avfärdas finns det inga spår, att följa!
Jag MISSTÄNKER dock, att några verkliga observationer avskrivits på felaktiga grunder!
En av anledningarna till mitt antagande är, att det ändrats några gånger i efterlysningen efter det, att folk tyckt sig se P bärandes en ryggsäck, solglasögon och vad det nu var mer, som ändrats.
Citera
2017-08-02, 17:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Det vet inte mer än att nyhet24 skrev det och de kanske skrivit fel. Ganska så kraftigt isåfall! Skulle vara förvånad om det vore så.
Hur som så för det oss inte närmare P men kanske han håller sig undan för att inte bli intagen? Enligt mig så i sånt läge så kanske man skiter i datorer väskor etc.. man bara drar

Oj, det har jag missat helt. Men läkaren kan ju inte skriva ett vårdintyg utan att personligen ha träffat "patienten", dvs Patrik.
Kan du inte länka artikeln?
Citat:
När man har en allvarlig psykisk störning och inte går med på frivillig vård måste man bli undersökt av en läkare som kan utfärda ett vårdintyg. Läkaren får bara utfärda vårdintyg om villkoren i lagen om psykiatrisk tvångsvård är uppfyllda.
https://www.1177.se/Stockholm/Regler...svard/?ar=True
Citera
2017-08-02, 17:14
Medlem
Jag tror att P valt att avsluta sitt liv. Varför förstår jag inte då han låg på top med stipendium och priser. Men tänker att på något sätt kanske allt blev för mycket för han. Föräldrar som vill LPT'a han, berömmelser som ställer krav att ligga på topp. Han kanske hade stora krav på sig att ligga i topp.
Tänker att om han gömmmer sig undan i sverige så borde en liten fågel ha visslat?
Citera
2017-08-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, det har jag missat helt. Men läkaren kan ju inte skriva ett vårdintyg utan att personligen ha träffat "patienten", dvs Patrik.
Kan du inte länka artikeln?

https://www.1177.se/Stockholm/Regler...svard/?ar=True

artikel.. läs nedanför bilden på skon:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till
Citera
2017-08-02, 17:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
artikel.. läs nedanför bilden på skon:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till

Anhöriga vet att P behöver tvångsvårdas men trodde inte att han mådde såååå dåligt när han reste från Falun, hade de vetat så hade de naturligtvis åkt upp och hämtat honom.

Världens story.

Jag lutar mer och mer åt att P missbrukade droger, detta kände anhöriga till och det var därför han var aktuell för LPT.

EDIT;Missbrukare --> LVM.

Dock,,,,praktiskmedicin.se citat;

Missbruk är i princip inte skäl för vård enligt LPT- i stället kan Lag om vård av missbrukare (LVM) bli aktuell. Dock kan svårt nedgången individ med psykotiska symtom bli föremål för LPT under kort tid till dess psykosen avklingar.
Senast redigerad av OY 2017-08-02 kl. 17:30.
Citera
2017-08-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Anhöriga vet att P behöver tvångsvårdas men trodde inte att han mådde såååå dåligt när han reste från Falun, hade de vetat så hade de naturligtvis åkt upp och hämtat honom.

Världens story.

Jag lutar mer och mer åt att P missbrukade droger, detta kände anhöriga till och det var därför han var aktuell för LPT.

Om det skulle vara så är Hallsberg inte helt fel ställe då det finns masor av droger där. Men fortfarande borde någon kvittrat lite eller?

Men det ena utesluter inte det andra. Om hans anhöriga försöker få han LPT intagen. Han vill inte utan hoppar av tåget. Han har fått ett pris typ ca 10000kr. Vad gör han då? Går och tar livet av sig eller drar?
Citera
2017-08-02, 17:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om det skulle vara så är Hallsberg inte helt fel ställe då det finns masor av droger där. Men fortfarande borde någon kvittrat lite eller?

Men det ena utesluter inte det andra. Om hans anhöriga försöker få han LPT intagen. Han vill inte utan hoppar av tåget. Han har fått ett pris typ ca 10000kr. Vad gör han då? Går och tar livet av sig eller drar?

Han kan mycket väl ha drdabbats av en psykos, sannolikt då orsakad av droger. Ett drogmissbruk som anhöriga i så fall bör ha känt till eftersom att de och polisen tänker sig att P har drabbats av en psykos och måste tas omhand genom LPT.

Han kan ha lämnat tåget på grund av en kombination av ett för honom känt(samtal med anhörig när han satt på tåget) överhängade hot om LPT/LVM samt en drogutlöst akut psykos.
Citera
2017-08-02, 17:55
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Jag tror att P valt att avsluta sitt liv. Varför förstår jag inte då han låg på top med stipendium och priser. Men tänker att på något sätt kanske allt blev för mycket för han. Föräldrar som vill LPT'a han, berömmelser som ställer krav att ligga på topp. Han kanske hade stora krav på sig att ligga i topp.
Tänker att om han gömmmer sig undan i sverige så borde en liten fågel ha visslat?

MYCKET längre bak i "tråden" skrev jag, att jag misstänkte "prestationsångest!" Det misstänker jag fortfarande!
Citera
2017-08-02, 18:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
MYCKET längre bak i "tråden" skrev jag, att jag misstänkte "prestationsångest!" Det misstänker jag fortfarande!

Det är väl inte otänkbart att prestationsångest även kan leda till missbruk?

Missbruk, depression, ångest samt en ond spiral kanske kan få folk att hamna i en psykos som i förlängningen kan leda till självmord?

Varför gick P plötsligt av i Hallsberg och lämnade stationsområdet?

Kanske för att han faktiskt kände sig förföljd när de fyra killarna satte sig bredvid honom?

Kanske för att han faktiskt blev sugen på narkotika, lämnade stationsområdet och gick till en avskild plats för att inta en drog, platsen där resväskan hittades. Kanske snedtände och fick dille, är det en osannolik förklaring?
Citera
2017-08-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Jag MISSTÄNKER dock, att några verkliga observationer avskrivits på felaktiga grunder!
En av anledningarna till mitt antagande är, att det ändrats några gånger i efterlysningen efter det, att folk tyckt sig se P bärandes en ryggsäck, solglasögon och vad det nu var mer, som ändrats.

Tämligen säker på att du har rätt! Vill minnas att det fanns observationer som avfärdades i sektens begynnelse pga att det var bruna skor den observerade hade och inte blommiga. De där jävla skorna var det enda de var säkra på, och de körde stenhårt att han skulle ha blommiga på sig. Senare har ju innersta kretsen börjat vackla även på den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in