Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan52
Av samma anledning som allt annat är dyrt i det här landet:
Höga avgifter (försäkring, personal, underhåll etc)
Relativt liten marknad
Höga levnadskostnader (ägarna vill gärna ha pengar också när det inte är campingsäsong)
Säkerhet (man vill ha en buffert så man klarar dåliga somrar)
Folk i Sverige saknar seriöst både affärssinne och ofta vanligt förstånd. Tänk ett steg längre, inga företagare överlever på att leva från hand till mun och vad ni betalar ska inte enbart täcka en sketen gräsplätt eller maten ni äter det ska täcka allt omkring er. Det finns även "vinstintresse" bakom, ingen frisk människa skulle vilja ta på sig ansvaret att husera folk utan att tjäna på det. Bankar ni upp era tält enl allemansrätten gör ni det på "egen risk" och markägaren behöver inte bry sig men om ni härbärgerar på en campingplats som någon upprättat måste ägaren ta på sig ett visst ansvar.
En marina har väl även de utgifter men det är ändå lägre pris där och man slipper vara medlem i någon maffiaklubb.
Ja, ägarna har väl planerat för en förväntad vinst. Dock är det väldigt högt ställd om man tycker 500 kr för en natt är rimligt.
Det finns alltså en marknad för att öppna mer campingar som håller en annan prisnivå?
Det jag vänder mig emot är väl egentligen mest att jag var tvungen att ha ett campingkort. Att gå med i någon slags klubb och betala en omotiverad hög summa som man inte ens redogjorde för vad det var jag betalade för.
Men även att det ska kosta så mycket som 333 kr för ett tvåmannatält.
Jag nyttjade allemansrätten och fick bli snuvad mitt barndomsminne. Det är nu solkat av vreden mot campingföretagen.