Detta stämmer inte.
Det finns dokument bevarade, skrifter och uträkningar, som i alla fall beskriver en del av vad Erastothenes sysslade med - den grek som räknade ut Jordens omkrets. Han uppfann även flera andra koncept som vi faktiskt använder än idag, såsom Eratosthenes såll, en algoritm som ligger till grund för flera andra avancerade sådana - utan den här upptäckten så skulle massor av saker inte fungera.
Så vi vet att Erastothenes levde, och vi vet att han var oerhört klyftig.
Nu har jag svårt att hitta exakta länkar och bilder av hans manuskript, eller av senare, medeltida avskrifter av dessa, men dom finns, därav varför vi vet vad han höll på med.
Jag föreslår att du läser lite om honom, för han var en väldigt fascinerande figur:
https://www.famousscientists.org/eratosthenes/
Nu handlar dock tråden om huruvida Jorden är PLATT eller ej, inte om huruvida universum snurrar runt jorden eller ej - som du mycket väl vet, så finns det gott om GEOcentrister som menar att Jorden ändå är rund - det är således inte nödvändigt att vara heliocentrist bara för att man anser jorden vara rund.
En annan fråga då, om man bortser från dom andra faktan som jordens form är kopplade till, varför skulle Jorden vara mindre speciell om den var RUND än om den var PLATT? Många plattjordingar menar ju att månen inte är en rund klomp ändå, och att andra runda planeter är något annat än planeter - så varför skulle inte Jorden då ändå kunna vara rund och fortfarande speciell?
Sedan frågar jag mig vilka du menar att Psykopaterna på toppen skulle vara? Om du menar världsledarna och diverse Industriledare så ser jag inte dom som auktoriteter - dom ska ge farao i mig och mina åsikter och tankar -
Donald Trump, Kim Jong Un och Vladimir Putin ser jag som självklara opålitliga psykopater - dom ser jag inte upp till för fem öre.
Om du menar dom ödmjuka, vältaliga och visa historiska Filosofer och Vetenskapsmän som har kommit fram till att Jorden är rund, med sina utmärkta sinnen så JO, dessa ser jag absolut som auktoriteter och föredömen.