Citat:
Ursprungligen postat av
Kallix
Det fetade - det är precis det jag vill peka på med inlägget från förhöret med JB. Vad menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
JB hade vid upprepade tillfällen svarat på frågor om vilka hon hade diskuterat Akis dödsfall med, hon hade beskrivit att hon både med Jafar, och med syskonen, ”spånat” om att Johanna inte kunde fixat detta själv.
JB – ”Vi har spånat och kollat vem som kan ha varit med henne för det är omöjligt för henne om man säger så att göra det själv.”
Fhl: - ”Mm.”
JB – ”En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man.”
Fhl – ”Nej.”
JB – ”Det är ju mest omöjligt på den långa biten.”
(s. 909-910 Huvudprotokollet, del 8, min fetning.)
JB vet förmodligen om hela scenariot. Aki är dödats/kvävts/dränkts en bra bit från bryggan.
Tror du kan ha missuppfattat mig: ”...att hon vill framhäva att AP inte avled på eller i anslutning till bryggan.” – dvs att hon vill ha bort honom från bryggan; upp till boningshuset och därikring, så att det omöjliga i företaget att frakta (”bära”) den tunge AP flera hundra meter ska framstå som så gott som ogenomförbart. - Det enda som då ska bli kvar av bryggscenariot är en packad AP som för egen maskin drunknar.
Du menar att i och med att JB pratar om omöjligheten att ”på den långa biten” få ned honom till bryggan, och sedan också kasta i honom, innebär att hon vet att det var ungefär så det gick till. Detta utesluter jag absout inte, men menar samtidigt att hon (och JM) genom att ta fasta på avståndet och vikten kan vilja undvika att ur ett mordperspektiv prata renodlade bryggscenarion. – Detta understryks i viss mån också av att JM kvällen 7 aug menat sig ha SMS:at AP från boningshuset, men av mastningslistorna att döma samtidigt rört sig kring bryggområdet. - Ur JB:s aspekt kan det framför allt vara av vikt att få bort JM:s eventuella medhjälpare; ett transportmedel av något slag är säkert inte något hon vill se som ett alternativ. - En bil borde f.ö. vid en undersökning ha lämnat kraftiga spår i aktuell terräng varför man nog aktade sig för att låta AP skumpa omkring i något baksäte eller koffert.
Att JM (och även hennes försvarare) sedan vill framhäva det befängda i att lyfta upp och kasta AP
över det rel. höga bryggräcket (som f.ö. JM säger är 120 cm högt), ned i det grunda vattnet där, i stället för att låta honom rulla av bryggan längst ut på den smalare bryggdelen; ”gåspången”, där det enligt JM ska vara 2 m djupt, understryker att man velat ge sken av att AP precis skulle hoppa i land (och båten under den hastiga rörelsen skjutas i väg bakåt). För att åstadkomma detta scenario tror JM att AP måste hamna i vattnet med huvudet mot gåspången, dvs stupa rakt framåt, utan att slå huvudet i varken bryggan eller båten. Det verkar således vara meningen att AP vid försöket till ilandhoppning ska ha haft båten någonstans bakom sig, för att sedan ha tänkt göra fast den vid en av stolparna ytterst på gåspången. Han är tänkt att ha missat bryggan och då samtidigt sparkat bakut så att båten fått lite hjälp att driva in mot strandkanten. - Med andra ord är ett mordscenario där AP dränkts på land (eller på bryggan) och förövaren (förövarna) sedan i princip inte orkat lyfta ned honom i båten för att dumpa honom lite längre ut på sjön, uteslutet ur JM:s aspekt. Det fick därför bli ett "hopp i land-scenario"; den enklaste och mest kraftbesparande lösningen.
Hade jag dränkt AP på bryggan och sedan försökt arrangera det hela som en drunkningsolycka AP själv stått för, hade jag inte gjort annat än pratat om den långa vägen ned till bryggan, hur tung AP var, hur fullständigt osannolikt det var att jag skulle ha gått i land med detta själv inkl. att kasta den tunga kroppen över bryggräcket. - Mina (i det närmaste osynliga) medhjälpare hade jag naturligtvis talat tyst om. - Hade jag däremot varit en medhjälpare, hade jag inte kunnat göra annat än att försöka se saken ur (den ensamma) JM:s aspekt, vare sig jag hjälpt till nere vid bryggan eller någon annanstans.
Under antagandet att det är deltidsbrandmannen som upptäckte kroppen som har korrekt minnesbild: att AP hade benen riktade mot gåspången, ser det ut som att AP har fallit i det närmaste rakt bakåt från denna bryggdel, nära staketvinkeln, alt. placerats liggande med huvudet ut mot vattnet och sedan från sjösidan dragits ned från gåspången och lagts i den position där han återfanns. - Detta klarar f.ö.
en person; t.o.m. en kvinna - under förutsättning att AP dessförinnan satts ur spel.
Huruvida båtens förtöjningslina vid upptäckten låg i båten, eller delar av linan i vattnet, har jag inte sett någon uppgift om i FUP; däremot ska vid upptäckten av båten en av årorna ha lösgjorts från sitt fäste och lagts på sittbänken; den andra satt fast i årtullen men bladet befann sig i vattnet. (Anm. Det finns två förhör med KB varav det första är ett telefonförhör; det andra ett konceptförhör som godkänts. – Uppgifterna i förhören skiljer sig åt betr. båtens åror; det är det av KB godkända konceptförhörets version av årornas placering som här återgetts.).