2017-08-02, 13:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kan öppet medge att jag inget vet om vallofallet, men går det två rättsrötsrättsläkare omkring så bör man kanske hålla ännu hårdare i rodret.

Jag vill inte döma utan att ha på fötterna men branschen måste kanske rensas upp.

Sen är det ju där med politiska häxjakter och sånt, men ibland är det ju befogat.
Om man pratar om rättsröta bland rättsläkare så är fallet med barnläkaren riktigt relevant.
Citera
2017-08-02, 13:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vägen ser torr, fin och jämn ut på de bilder som finns, så, utan att ha inspekterat på plats, drar jag samma slutsats som du – nemas problemas att köra ner med Volvon eller annat fordon.

Då kanske det till och med är möjligt att köra ner utan att det blir särskilt iögonenfallande spår efter bilen.

Citat:
"I skydd av mörkret" eller i varje fall i skymning tror jag också är det mest troliga.

Synd att ingen granne var ute med båten och kunde vittna om ett plask som av en 90 kg person som dumpas i vattnet. Gärna tillsammans med ett klockslag.
Citera
2017-08-02, 13:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vägen ser torr, fin och jämn ut på de bilder som finns, så, utan att ha inspekterat på plats, drar jag samma slutsats som du – nemas problemas att köra ner med Volvon eller annat fordon.

"I skydd av mörkret" eller i varje fall i skymning tror jag också är det mest troliga.

Synd att ingen granne var ute med båten och kunde vittna om ett plask som av en 90 kg person som dumpas i vattnet. Gärna tillsammans med ett klockslag.

Vilket får en att tro att han dragits genom vattnet eller hissats ner -- snarsre än slängts över räcket av fyra personer. Vilket skulle plaska ordentligt.

Det var 90 k han vägde? Jag minns att längden drogs av lite för ett tag sedan. Han var en kortis.

Ser man till alternativen just i dumpningsavseendet, om vi räknar bort ekan som hjälpmedel, så återstår då kanske att ta honom i vattnet från räckeslös bryggdel eller peta ut honom genom räcket och lägga honom på plats? Ginge det?
Citera
2017-08-02, 13:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ja hahahaha sitter verkligen på sin plats här, hela åtalet bygger på att jm inte kunnat fixa detta påhitt på egen hand. ÅK, tråd, gw ,försvaret och nedia. Men kan inte misstänkliggöra jb för att hon själv anser att hennes mamma inte orkar bära runt på aki, inte heller kan man säga att jb påminner om sin mamma för att hon poängterar vikt och längd. Då påminner vi alla om JM då. Med andra ord det går inget att finna i JBs förhör som skall kunna "sätta dit henne". Ni är två nu som försökt och som sagt var hahahaha passar utmärkt som kommentar t dessa desperata försök.
Detta måtte vara en het potatis för dig - waow som du överreagerar och sprutar adrenalin känslomässigt sett gällande JB.
Ta en våtservett och lägg på pannan så ska du se att du tänker bättre när inte emotioner dimmar din kognitiva förmåga.
Du verkar inte direkt klarsynt.

JB har de facto fått brev från sin mor - det hon återger ur minnet är identiskt innehåll från vissa Lypsylkorksmeddelanden.
Hur fjärran är det då att tro att denna mening (ur andra brev JM skrivit), som JM även med förkärlek upprepar i TR för att betonade det omöjliga i att utföra mordet som ensam kvinna, kan ha stått i brevet som JB brände upp?

Fler våtservetter borde delas ut för Lypsylkorkat nog ger det snarare för handen att det varit fler på Granliden; att JM inte klarat att utföra det här på egen hand.

Gud va du är korkad,
Allt jag behöver nu,
är att hitta en annan du,
det kommer till och med bli lätt,
du är så jävla inkomplett.
Senast redigerad av develi 2017-08-02 kl. 13:46.
Citera
2017-08-02, 13:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha, mitt karamellkok. Det är inte märkligt men ska delge receptet.
Den andra meningen påminde mig om JMs sätt att betona kroppsvikterna:

JB: "En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man."
JM: "Johanna 170 cm 60 kg. Aki 173 cm 89 kg muskler."

Såg att ev anländare till Granliden (Aki) kan ha parkerat 500 meter innan huset (mastteoeri), verkar finnas nån attraktiv plats där bil inte syns från huset. Hon stod kanske där själv vid mord på sin far.

"D ska säga till polisen att han hatar morfar så han tyckte det var rätt åt han om dem blev rånade. Moh. går upp i sovrummet , Jaf är nere o tittar efter plånbok. D sitter i bilen uppe vid vägen ca 500 meter bort."

Hm. Sa du att det fanns gemensamt motiv mellan AP och GM/AM? Kroppsvikten?

Men du har rätt i att JB:s vittnesmål låter sufflerat för att rikta misstankarna från JM.

Är inte JM:s intresse i AP:s mått och vikt lite för bra? Om hon kallar honom åki i korrespondensen till If (för att antyda att hon inte fyllt i hans anmälan...)? Fena på siffror eller utrymmesmedveten?

Här byts det profilbilder må jag säga.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-02 kl. 13:32.
Citera
2017-08-02, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Hm. Sa du att det fanns gemensamt motiv mellan AP och GM/AM? Kroppsvikten?

Men du har rätt i att JB:s vittnesmål låter sufflerat för att rikta misstankarna från JM.

Här byts det profilbilder må jag säga.
Va? Läs mitt inlägg innan så kommer förklaringen med tyngd.
Citera
2017-08-02, 13:33
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Om du tänker på just liklukt så har jag intrycket att likhundar kan identifiera sådant som de flesta av oss skulle uppfatta som omöjligt. Jag hoppas att JMs gamla Volvo v50 testats med avseende på liklukt.

http://forumbilder.se/FAPCJ/image

Bilden har lagts upp av skribenten Nutter tidigare i tråden. Bilden togs efter att DB (utan körkort och kanske påverkad) kvaddat den, sommaren 2016.

Lukt från person i spår på marken tror jag är betydligt mer flyktiga.

Jag fyllde på med det där med "svartsjukedrama", dels för att jag tyckte att det var av intresse hur hundföraren Marie dragit den slutsatsen, men också att det säger något om henne som vittne. Hon observerar och drar slutsatser. Inget fel IOFS, men man måste vara noga med att skilja mellan vad som är observationer och vad som är slutsatser.

En människa, ja inte vem som helst förstås, kan om hen har en bra dag och dessutom en hund - åstadkomma något. Nåt sånt här, kanske.....

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2012/03/21/vi-behover-inte-ens-lara-hundarna-att-kanna-lukten-for-det-gor-dom-redan/
Citera
2017-08-02, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Vilket får en att tro att han dragits genom vattnet eller hissats ner -- snarsre än slängts över räcket av fyra personer. Vilket skulle plaska ordentligt.

Det var 90 k han vägde? Jag minns att längden drogs av lite för ett tag sedan. Han var en kortis.

Ser man till alternativen just i dumpningsavseendet, om vi räknar bort ekan som hjälpmedel, så återstår då kanske att ta honom i vattnet från räckeslös bryggdel eller peta ut honom genom räcket och lägga honom på plats? Ginge det?
Varför ska han över ett räcke?
Detta är JMs pantade ordval du kommer med. Vem skulle lyfta ett lik över ett räcke när det inte finns nåt på utstickaren några meter åt sidan?
Säger JM detta för att rädda sin röv så har det högst troligt inte hänt.

Däremot såg jag en kommentar från FBI och drunkningsmord (dock några år på nacken så reservation relevans) att andra orsaker till att flyta på rygg inledningsvis (än luftfickor kläder) versus sjunka hamna i ryggläge kunde indikera det sällsynta laryngospasm eller dödsfall med hjärtinfarkt för där är lungorna luftfyllda snarare.
Senast redigerad av develi 2017-08-02 kl. 13:40.
Citera
2017-08-02, 13:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Men trots hennes tjat och löften får hon inte så ofta så många med sig....

Men hon samlar på sig en massa vittnen om stämpling. Passar uttrycket "inget ont utan att det har något gott med sig" här?

Citera
2017-08-02, 13:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Va? Läs mitt inlägg innan så kommer förklaringen med tyngd.

Jag kanske är dum men begriper inte.

Vad jag begriper är att en medhjälpare rörande AP kan ha stannat och väntat med bilen "bortivägen" för att inte fångas av masten, sen stängt av tfn efter klartecken och rullat ner bilen för att hjälpa till att frakta kroppen till bryggan.

Eller gått därifrån, hjälpt till med mordet, och sedan hämtat bilen.
Citera
2017-08-02, 13:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag tänkte på spårlukt men liklukt är intressant också. Borde inte hunden i så fall markerat uppe kring huset? Men alla hundar lär väl inte vara tränade likhundar?

I fallet mccann så var det väl långt efteråt som hundar kunde markera på vissa ställen etc.

Hunden antyder ju möjligen att det åtminstone inte var någon främling där på morgontimmarna, men den slutsatsen är kanske svår att använda.

Vad gäller hundförarens observationer så har du ju rätt. Det låter minst sagt osorterat och kanske mer som ett försök att skjuta ifrån sig ev skuld för att de inget hitta. Det är just det där att "gå runt och misstänka" som inte har räckt till mot JM:s "mastermind" i detta fall, och som fick henne av kroken.

Likhundar är tränade på den mycket speciella liklukten.
Dom hittar t.ex. döda i vatten på ganska stort djup.
Jag vet inte hur länge en person ska vara död för att lukt som hunden markerar på ska uppkomma.

Citera
2017-08-02, 13:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Varför ska han över ett räcke?
Detta är JMs pantade ordval du kommer med. Vem skulle lyfta ett lik över ett räcke när det inte finns nåt på utstickaren några meter åt sidan?
Säger JM detta för att rädda sin röv så har det högst troligt inte hänt.

Däremot såg jag en kommentar från FBI och drunkningsmord (dock några år på nacken så reservation relevans) att andra orsaker till att flyta på rygg inledningsvis (än luftfickor kläder) versus sjunka hamna i ryggläge kunde indikera det sällsynta laryngospasm eller dödsfall med hjärtinfarkt för där är lungorna luftfyllda snarare.

Jag nämnde "kasta över räcket" som just vad JM vill få oss att se och tro nu när hon vant sig vid kiselalgerna och tanken att AP inte drunknat där. Skulle använt citationstecken. Men det skulle ju bullra ngt hysteriskt.

Och eftersom hon vet att det inte gått till så så kan vi kanske utesluta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in