2017-08-02, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot-alla-odds
Det är fortfarande skillnad på hur/vad andra människor upplever hos andra. Visst är det ett varningstecken men det räcker inte riktigt till.. läkare måste fastställa diagnos innan Lpt. Vill man inte ha frivillig vård så vill man inte.

Artikeln från nyheter 24 är från 12/6-17 ( ca 3 veckor efter försvinnandet). I artikeln intervjuas pappan. Pappan hade väl då fortfarande kontakt med polisen och diskuterade säkert med dom hur man skulle göra om Patrik skulle hittas någonstans. Så yttrandet om att Patrik ska hållas fast är ju pappans.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till
Senare artiklar har ju inte innehållit denna information. Skulle tro att man har förstått att man inte kan uppmana allmänheten till sådana ingripanden hur som helst.

Nu spekulerar jag:
Patriks föräldrar har väl hela tiden haft perspektivet att "Patrik lever, men är förvirrad", kanske har en psykos (det antagande polisens expert gjort). Kan hända att de då pratat om vad man skulle göra om Patrik kände sig förföljd, rädd och skulle försöka fly i sin då förmodade psykos. Kanske polisen då yttrat att om Patrik är fara för sig själv pga av denna psykos så gäller LPV. Därav pappans uttalande.
Slut på spekulationer.

Man kan inte tvångsvårda någon om personen inte utgör fara för sig själv eller annan person. Hålla fast kan du alltså inte göra om pesronen inte gör något som får dig att tro att personen ska skada sig själv eller någon annan, utan det enda du kan göra är ju att tillkalla polis.
Diagnos kan bara en läkare ställa.

Från tidigare inlägg jag gjort här på tråden:

Citat:
Det gäller förstås bara om man inte är en allvarlig fara för sig själv eller andra pga allvarlig psykisk störning. Då gäller LPT (Lagen om psykriatrisk tvångsvård).

Lite vanskligt kan det bli om den som anmälan gäller vägrar bli undersökt. Polis kan tillkallas för tvångshämtning om personen vägrar komma och vägrar medverka till läkarundersökning. Då är det anhörigas eller omgivningens iakttagelser som tas med i bedömningen.
Ett dygn har man på sig sedan för beslut om tvångsinläggning.

Citat:
Citat:
Det är ett stort ingrepp i integriteten att tvingas till vård, men ibland kan det vara nödvändigt om man till exempel är psykotisk och har självmordstankar, eller är farlig för andra människor. Då kan man behöva vård dygnet runt på ett sjukhus, så kallad sluten psykiatrisk tvångsvård.

Citat:
Citat:
När man har en allvarlig psykisk störning och inte går med på frivillig vård måste man bli undersökt av en läkare som kan utfärda ett vårdintyg. Läkaren får bara utfärda vårdintyg om villkoren i lagen om psykiatrisk tvångsvård är uppfyllda.

Ibland kan undersökningen inte göras på grund av att man vägrar eller är våldsam. Då har läkaren möjlighet att tillkalla hjälp från polisen, som till exempel kan ta sig in i bostaden eller hämta till läkarundersökningen.

Om det ändå inte går att genomföra undersökningen får läkaren skriva ner sina iakttagelser och ta med vad närstående och andra i omgivningen berättar.

Citat:
Citat:
När man kommer till sjukhuset eller vårdinrättningen blir man undersökt på nytt. Sedan ska chefsöverläkaren inom ett dygn besluta om man ska tas in för sluten psykiatrisk tvångsvård eller inte. Chefsöverläkarens beslut ska grunda sig på undersökningen och vårdintyget. Det får inte vara samma läkare som har skrivit vårdintyget som fattar beslut om sluten psykiatrisk tvångsvård.
https://www.1177.se/Stockholm/Regler...svard/?ar=True
https://www.flashback.org/sp61170707
Senast redigerad av notknapparen 2017-08-02 kl. 13:39.
Citera
2017-08-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag förstår att det är en polissak och de vet säkert hur man kan konstatera att dom är orörda. Men det skulle vara oerhört intressant att höra polisens teorier
Varför dom inte misstänker något brott, är det på grund av väskorna?
Isf borde de ju ha en teori om varför P lämnade väskorna lite här och lite där.

Kommer inte ihåg vem det var som skrev några inlägg här för några dagar sedan. Han/hon verkade väldigt insatt och påläst om många försvinnanden. Hoppas han hon läser här och kommer med fler kommentarer
Det låter intressant... Vad skrev denna person om då? Blir ju nyfiken på hur han/hon tänker.
Citera
2017-08-02, 13:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag pratar inte om tvångsvård eller inte tvångsvård.
Jag reagerar på att många inte är beredda att ta lärares och kompisars starka oro på allvar. Förstår inte helt varför.
Om det varit EN person eller BARA föräldrarna som oroat sig för hans tillstånd, skulle jag kunna ta det med en nypa salt. Men då det verkar gälla många i hans närhet (kanske alla eller de flesta) menar jag att de borde ha starka skäl att uttrycka sig så som de gjort.
Folk här talar om diagnoser. För det första vet vi ingenting om vilka diagnoser P ev. har fått. För det andra BÖRJAR ju vägen till ev. diagnos med problem/oro - från eget håll och/eller ofta från omgivningen.
En del här verkar tycka att den oron inte är något att ta på allvar, det är det jag reagerar på.

Tror också att det finns något slags belägg för att man (polis) gjort en sådan bedömning. Diagnos har vi inte, men det finns ett antagande som jag tror är välgrundat innan man går ut till allmänheten om sådant.
Sen kan ju detta visa sig vara fel, eftersom det inte är en läkare med behörighet som gjort en diagnos på Patrik.
Citera
2017-08-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Artikeln från nyheter 24 är från 12/6-17 ( ca 3 veckor efter försvinnandet). I artikeln intervjuas pappan. Pappan hade väl då fortfarande kontakt med polisen och diskuterade säkert med dom hur man skulle göra om Patrik skulle hittas någonstans. Så yttrandet om att Patrik ska hållas fast är ju pappans.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till
Senare artiklar har ju inte innehållit denna information. Skulle tro att man har förstått att man inte kan uppmana allmänheten till sådana ingripanden hur som helst.

Nu spekulerar jag:
Patriks föräldrar har väl hela tiden haft perspektivet att "Patrik lever, men är förvirrad", kanske har en psykos (det antagande polisens expert gjort). Kan hända att de då pratat om vad man skulle göra om Patrik kände sig förföljd, rädd och skulle försöka fly i sin då förmodade psykos. Kanske polisen då yttrat att om Patrik är fara för sig själv pga av denna psykos så gäller LPV. Därav pappans uttalande.
Slut på spekulationer.

Man kan inte tvångsvårda någon om personen inte utgör fara för sig själv eller annan person. Hålla fast kan du alltså inte göra om pesronen inte gör något som får dig att tro att personen ska skada sig själv eller någon annan, utan det enda du kan göra är ju att tillkalla polis.
Diagnos kan bara en läkare ställa.

Från tidigare inlägg jag gjort här på tråden:

https://www.flashback.org/sp61170707
Mycket bra! Är dock väldigt nyfiken på den här "experten" som polisen skall ha...
I min värld kan det lika gärna vara något pappa fabulerat ihop efter att två aspiranter stod en bit bort och pratade med varandra och den ena säger, "jag han kanske har fått en psykos, Jag sommarjobbade innan phs, på Psykakuten som städare och har sett det många gånger." Att Pappan inte ser skillnaden på en Aspirant och färdig utb är inget konstigt. (Dock var det här med glimten i ögat, inte heller en färdig utb polis har den kunskapen att uttala sig så) Så här har det såklart inte gått till... Men man måste förstå att när folk uttalar sig utan källor/hänvisning eller någon som helst koll i ämnet i sig, Så måste man ta det med en nypa salt. Jag tror inte att Pappan ljuger, han kan ju ha uppfattat det så... Men skulle polisen kalla in en Läkare från psyk som gissar sig till sådant inför föräldrarna? Nä.. det är jag mycket tveksam till.
Citera
2017-08-02, 14:03
Medlem
Citat:
Tror också att det finns något slags belägg för att man (polis) gjort en sådan bedömning. Diagnos har vi inte, men det finns ett antagande som jag tror är välgrundat innan man går ut till allmänheten om sådant.
Sen kan ju detta visa sig vara fel, eftersom det inte är en läkare med behörighet som gjort en diagnos på Patrik.
Precis! Det är klart att det gör det. Även om jag kan tycka att det är fel att gå ut med en sådan sak. Känns så jävla klumpigt bara att polisen skulle ha någon som fastställer det som "troligen en psykos" på en kille dom aldrig träffat. Tror inte riktigt på att det gått till så... I så fall spekulationer och ledande frågor som fått pappa J att uppfatta det som att man tror så.
Citera
2017-08-02, 14:07
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Om observationen i Hällabrottet stämde så är området stort att söka av. Bakom Dollarstore och mot Kumlahållet är det nästan bara åkrar. Några skogsdungar finns det men överlag mest åkrar.
Helt otroligt att en kille kan gå upp i rök utan att någon sett honom.

Du har nämnt denna observation och är du säker på att den var i orten Hällabrottet?

Har inte läst om den innan. Det är runt 1 mil mellan Hallsberg och Hällabrottet.
Citera
2017-08-02, 14:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Mycket bra! Är dock väldigt nyfiken på den här "experten" som polisen skall ha...
I min värld kan det lika gärna vara något pappa fabulerat ihop efter att två aspiranter stod en bit bort och pratade med varandra och den ena säger, "jag han kanske har fått en psykos, Jag sommarjobbade innan phs, på Psykakuten som städare och har sett det många gånger." Att Pappan inte ser skillnaden på en Aspirant och färdig utb är inget konstigt. (Dock var det här med glimten i ögat, inte heller en färdig utb polis har den kunskapen att uttala sig så) Så här har det såklart inte gått till... Men man måste förstå att när folk uttalar sig utan källor/hänvisning eller någon som helst koll i ämnet i sig, Så måste man ta det med en nypa salt. Jag tror inte att Pappan ljuger, han kan ju ha uppfattat det så... Men skulle polisen kalla in en Läkare från psyk som gissar sig till sådant inför föräldrarna? Nä.. det är jag mycket tveksam till.

Ja, jag har försökt googla på något om vad polisen har för resurser till sitt förfogande för liknande situationer men hittade inget.
En möjlighet kan ju vara att de anlitar konsulter inom psykiatrin, t ex en psykiatriker. Men som sagt, inget jag vet något om alls.
Citera
2017-08-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Du har nämnt denna observation och är du säker på att den var i orten Hällabrottet?

Har inte läst om den innan. Det är runt 1 mil mellan Hallsberg och Hällabrottet.

Enligt vad någon annat skrivit så ska en kvinna sett honom eller någon som liknade honom stå i en korsning i Hällabrottet. Hon gav tydligen ett signalement som stämde ganska bra med övriga om hur han var klädd. Tror inte det är 100% dock.
Jag tycker också att det är långsökt att han skulle gått så långt men vem vet. Det ligger en lite sjö i närheten och jag åkte dit och kollade men såg inget konstigt. Men efter att det gått så lång tid så kan man väll inte säga att det jag såg eller inte är intressant.
Citera
2017-08-02, 14:21
Medlem
Det pratades om att P bara hade 400kr på sig. Sen pratades om ett stipendie var det detta man talade om då eller fick han detta också och isåfall när betaldes detta ut?

"Tävlingen ägde rum på Konserthuset i Stockholm och avgjordes söndag 26 mars. Musikkonservatoriet vann i konkurrens med landets jazzutbildningar. Dessutom delades ett pris för bäste solist ut till Patrik Linfeldt, som studerar vid Musikkonservatoriet Falun."

Ca 8 veckor innan försvinnandet.. kollade lite liknande prisutdelningar och då rörde det sig om ca 10000kr? Nu vet jag inte hur mycket det var i detta fallet men priset bör han väll hämtat ut? Tänker att han kanske inte var helt strandsatt ekonomiskt?
Citera
2017-08-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ja, jag har försökt googla på något om vad polisen har för resurser till sitt förfogande för liknande situationer men hittade inget.
En möjlighet kan ju vara att de anlitar konsulter inom psykiatrin, t ex en psykiatriker. Men som sagt, inget jag vet något om alls.
Nä, men det gör jag.
Nä men allvarligt talat, jag är inte helt säker hur man har arbetat här. Eller jag är inte ens i närheten av säker. Men man har sannolikt intervjuat Föräldrar, Vänner och annat. I Synnerhet de som varit i hans närhet precis innan avresa. Och efter fynden så har man kunnat utesluta vissa saker och så vidare. Därefter har man delat in Hallsberg i områden och påbörjat sök efter prioriteringar.
Om man har kallat dit en psykolog eller liknande låter jag vara osagt, men ändå osannolikt. Jag har aldrig hört att man gjort så förut i a f. Men visst kan ju Polisen göra vad dom vill egentligen.. Det finns ju möjlighet till rådgivning och frågor för alla. 1177... Vad jag menar är att jag inte tror att dom har någon speciell expert som kommit dit och sagt att Patrik förmodligen fått en psykos. Nu har det inte stått så heller men Pappa J har fått det att framstå som att det varit så, iaf den bild jag byggt upp om det uttalandet. Det jag egentligen vill ha sagt att just det skall man ta med en nypa salt. Alltså vem/hur den här såkallade "experten" uppträtt, För om inte jag är helt ute och cyklar är det Pappa J som sagt att Polisens expert har sagt så... Polisen har väl inte gått ut och sagt "våran expert tror att han gått in i en psykos"? I så fall har jag missat det och får ta tillbaka mycket av det jag skrivit.
Citera
2017-08-02, 14:29
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Enligt vad någon annat skrivit så ska en kvinna sett honom eller någon som liknade honom stå i en korsning i Hällabrottet. Hon gav tydligen ett signalement som stämde ganska bra med övriga om hur han var klädd. Tror inte det är 100% dock.
Jag tycker också att det är långsökt att han skulle gått så långt men vem vet. Det ligger en lite sjö i närheten och jag åkte dit och kollade men såg inget konstigt. Men efter att det gått så lång tid så kan man väll inte säga att det jag såg eller inte är intressant.

En mil är inte så långt egentligen, men det är ju inte Hallsberg. Vet vi exakt var observationen ägde rum? Den observation som gjordes av en kvinna vid en väg den 23/5 tänker jag på, eller syftar du på en annan observation?
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-08-02 kl. 14:35.
Citera
2017-08-02, 14:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det pratades om att P bara hade 400kr på sig. Sen pratades om ett stipendie var det detta man talade om då eller fick han detta också och isåfall när betaldes detta ut?

"Tävlingen ägde rum på Konserthuset i Stockholm och avgjordes söndag 26 mars. Musikkonservatoriet vann i konkurrens med landets jazzutbildningar. Dessutom delades ett pris för bäste solist ut till Patrik Linfeldt, som studerar vid Musikkonservatoriet Falun."

Ca 8 veckor innan försvinnandet.. kollade lite liknande prisutdelningar och då rörde det sig om ca 10000kr? Nu vet jag inte hur mycket det var i detta fallet men priset bör han väll hämtat ut? Tänker att han kanske inte var helt strandsatt ekonomiskt?

Pris, stipendium, bäst, kommit in på utbildning, vad mer har P lyckats med i livet som har gjort honom så deprimerad?

Det verkar inte som om att P har misslyckats med något. Kan en människa verkligen få en psykos av medgångar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in