2017-08-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag förstår att det är en polissak och de vet säkert hur man kan konstatera att dom är orörda. Men det skulle vara oerhört intressant att höra polisens teorier
Varför dom inte misstänker något brott, är det på grund av väskorna?
Isf borde de ju ha en teori om varför P lämnade väskorna lite här och lite där.

Kommer inte ihåg vem det var som skrev några inlägg här för några dagar sedan. Han/hon verkade väldigt insatt och påläst om många försvinnanden. Hoppas han hon läser här och kommer med fler kommentarer
Polisen har inget som tyder på brott, däremot så gick dom ju på föräldrarnas linje om psykisk ohälsa.
Väskorna är väl en sak, Sannolikt det som väger tyngst.
Att polisen drog igång en process var nog i största del för man misstänkte att han kunde fara illa p g a sin psykiska hälsa. Att man sedan bröt var ju för att det inte gav något alls, och att P hade setts i princip hela landet. Och ingen observation är bekräftad, bortsett från kameran där han ses lämna tåget i Hallsberg.

Jag har mycket svårt att tro att det finns någon specifik arbetsteori om väskorna, När man gick på linjen psykisk ohälsa. Det kan ju vara allt från att väskorna var Rosa tigrar som ville äta upp honom till att han helt enkelt inte ansåg sig behöva dom. (Mötte en gång en kvinna som kastade iväg sin väska och skrek att det var demoner i den) Helt omöjligt att veta utan att få det bekräftat av Patrik.
Citera
2017-08-02, 12:18
Medlem
Kan det vara den privata delen i samtalet med mamman (tvångsvård)? Inte att han skulle hem, sitta och fiska etc med familjen i lugn och ro.
Om det var det som var erbjudandet så med handen på hjärtat så hade nog många av oss hoppat av tåget i förtid.

Ja visst ska man vara kritisk av vad som skrivs men tror inte de törs skriva en så grov formulering utan belägg, men det är bara vad jag tror. Men om det är sant så tycker jag att det kan ge en del förklaringar till varför han inte hittas.
Citera
2017-08-02, 12:19
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot-alla-odds
Ja detta har vi ju läst tidigare och det är mycket konstigt.. om man nu har en så psykiskt "instabil" människa ute så söker man nog rätt så rejält för att finna personen
Till råga på det om detta är överdrivet så skadar det personen mer nu om denne är i livet.
Om jag avvikit frivilligt trots att jag mår dåligt skulle jag nog raskt ha bytt "identitet", tänker då på byta klädstil, frisyr, hårfärg m.m

Ja det har gått från lpt i ett par intervjuer från pappan till polisen som säger ring 11414 och ta en paus , är det det där som va den proffshjälp han skulle få när han kom hem kanske . Inte så konstigt då kanske att han helt plötsligen inte vill åka hem .
Citera
2017-08-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Kan det vara den privata delen i samtalet med mamman (tvångsvård)? Inte att han skulle hem, sitta och fiska etc med familjen i lugn och ro.
Om det var det som var erbjudandet så med handen på hjärtat så hade nog många av oss hoppat av tåget i förtid.

Ja visst ska man vara kritisk av vad som skrivs men tror inte de törs skriva en så grov formulering utan belägg, men det är bara vad jag tror. Men om det är sant så tycker jag att det kan ge en del förklaringar till varför han inte hittas.

Skulle kunna tro att det är en rimlig förklaring faktiskt! Om du nu är i livet P så vill jag bara säga att Ingen kan tvinga på dig Lpt eller tvångsvård så vida du inte har diagnos som förutsätter detta.
Citera
2017-08-02, 12:25
Medlem
Ang. Patriks psykiska hälsa: Om kompisar och lärare sett starka tecken på att han varit väldigt dålig psykiskt, såpass att de, i samråd med polis och föräldrar, är orolig för att han glidit in i en psykos och behöver vård - varför ifrågasätta det?
Självklart behöver han inte ha blivit riktigt så sjuk, men uppenbarligen har hans omgivning, och nu talar jag alltså bara inte om föräldrarna, starka skäl att oroa sig, grundat på Patriks beteende den sista tiden innan han försvann. Det är ju inget konstigt i det?
Ni som tvivlar - varför tror ni kompisar och lärare skulle uttrycka detta utan anledning? Man märker ju om en person i ens närhet mår väldigt dåligt. Däremot behöver t.ex. inte kvinnan på tåget ha märkt det. Det är skillnad. Vid ytliga, tillfälliga kontakter kan man vid viss grad av psykos hålla en normal fasad. Just saying.
Citera
2017-08-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Ang. Patriks psykiska hälsa: Om kompisar och lärare sett starka tecken på att han varit väldigt dålig psykiskt, såpass att de, i samråd med polis och föräldrar, är orolig för att han glidit in i en psykos och behöver vård - varför ifrågasätta det?
Självklart behöver han inte ha blivit riktigt så sjuk, men uppenbarligen har hans omgivning, och nu talar jag alltså bara inte om föräldrarna, starka skäl att oroa sig, grundat på Patriks beteende den sista tiden innan han försvann. Det är ju inget konstigt i det?
Ni som tvivlar - varför tror ni kompisar och lärare skulle uttrycka detta utan anledning? Man märker ju om en person i ens närhet mår väldigt dåligt. Däremot behöver t.ex. inte kvinnan på tåget ha märkt det. Det är skillnad. Vid ytliga, tillfälliga kontakter kan man vid viss grad av psykos hålla en normal fasad. Just saying.

Det är fortfarande skillnad på hur/vad andra människor upplever hos andra. Visst är det ett varningstecken men det räcker inte riktigt till.. läkare måste fastställa diagnos innan Lpt. Vill man inte ha frivillig vård så vill man inte.
Citera
2017-08-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Nu menade jag inte om de blivit stulna. Jag tänkte på Patrik själv, om han "vandrat vidare" kroppsligt (inte bildligt talat). Han kan ju ha tagit ut tröjor, skor m.m. Blommiga skorna är ju borta. Kanske ville han ha en väska/kasse som är mindre. Var det det han ville söka efter på Dollarstore? (Men då hade han väl fångats på deras kamera?) Hypotetiskt kan han ha packat om för att få mindre att bära på. Lämna datorn är givetvis konstigt. Men om han har allt i molnet, datorn är gammal, han har en till etc så kanske det inte var så allvarligt....
Okej, Då är jag med. När man skriver orörd och att brott sannolikt ej ligger bakom så menar man såklart att ingen 2a part har varit inblandad i väskorna.
Att Patrik själv kan ha öppnat väskan innan han dumpade den och ta ut en jacka, byta en strumpa eller vad som helst, är ju inte vad man åsyftar. Självklart har han kunnat röra sina väskor under resan. Nu menar jag inte att vara nedvärderande, men det trodde jag faktiskt var en självklarhet att folk förstod.

Man har (Med stor sannolikhet) uteslutit att någon annan (Än Patrik själv) har varit och rotat i Patriks väskor. Att dom ej blivit stulna eller dumpade av en eventuell gärningsman.
Bara Patrik vet vad han packade ner. Och självklart kan inte Polisen eller mamma/pappa veta om Patrik öppnat väskan på tåget t e x och bytt ett plagg eller letat laddare osv... Snarare kan man ju tro att han under resan faktiskt gjort det någon gång. Det gör väl dom flesta? I a f jag. "Packade jag ner det"? Sen kollar man.. Osv.

Det fanns en person en gång i tiden... Som fick en tillfällig psykisk störning och begick ett fruktansvärt våldsbrott. Han Lämnade en väska och tappade sin nycklar, Precis när det hela började. Han är då på sin arbetsplats och det han själv mins var att han tänker när nycklarna faller till golvet, "jag kommer inte att behöva det där, jag kommer inte tillbaka hit". (Inte ordagrant, men typ så) Han räknade alltså med att dö eller åka fast. Och i förvirringen så var inte hans tillhörigheter viktiga överhuvudtaget.. Det är väl kanske en teori om varför man misstänker psykisk ohälsa i Patriks fall. Och fara för hans liv p g a det.
Senast redigerad av Abdullakastrulla 2017-08-02 kl. 12:46.
Citera
2017-08-02, 13:19
Medlem
Citat:
Det är fortfarande skillnad på hur/vad andra människor upplever hos andra. Visst är det ett varningstecken men det räcker inte riktigt till.. läkare måste fastställa diagnos innan Lpt. Vill man inte ha frivillig vård så vill man inte.

Jag pratar inte om tvångsvård eller inte tvångsvård.
Jag reagerar på att många inte är beredda att ta lärares och kompisars starka oro på allvar. Förstår inte helt varför.
Om det varit EN person eller BARA föräldrarna som oroat sig för hans tillstånd, skulle jag kunna ta det med en nypa salt. Men då det verkar gälla många i hans närhet (kanske alla eller de flesta) menar jag att de borde ha starka skäl att uttrycka sig så som de gjort.
Folk här talar om diagnoser. För det första vet vi ingenting om vilka diagnoser P ev. har fått. För det andra BÖRJAR ju vägen till ev. diagnos med problem/oro - från eget håll och/eller ofta från omgivningen.
En del här verkar tycka att den oron inte är något att ta på allvar, det är det jag reagerar på.
Citera
2017-08-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag pratar inte om tvångsvård eller inte tvångsvård.
Jag reagerar på att många inte är beredda att ta lärares och kompisars starka oro på allvar. Förstår inte helt varför.
Om det varit EN person eller BARA föräldrarna som oroat sig för hans tillstånd, skulle jag kunna ta det med en nypa salt. Men då det verkar gälla många i hans närhet (kanske alla eller de flesta) menar jag att de borde ha starka skäl att uttrycka sig så som de gjort.
Folk här talar om diagnoser. För det första vet vi ingenting om vilka diagnoser P ev. har fått. För det andra BÖRJAR ju vägen till ev. diagnos med problem/oro - från eget håll och/eller ofta från omgivningen.
En del här verkar tycka att den oron inte är något att ta på allvar, det är det jag reagerar på.

Även polisen tar inte oron på allvar?

Oavsett ev diagnos eller inte så är han antingen frivilligt försvunnen eller valt en annan utväg.
Hoppas innerligt att anhöriga får veta en dag.
Senast redigerad av mot-alla-odds 2017-08-02 kl. 13:23.
Citera
2017-08-02, 13:25
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Nytt sök

MPS gör en sökinsats nu på söndag den 6 augusti i Hallsberg
kl. 10-17.
Mer information kommer i Missing People

Tack!
Var skall de söka på söndag
Citera
2017-08-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Tack!
Var skall de söka på söndag

Vet inget än men det kommer på Mps sida vart samling sker. Hallsberg. Specifikt sökområde anges nog på plats.
Citera
2017-08-02, 13:28
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Tänkte på en sak. Kan det vara så att p faktiskt sökte sig till Dollar för att se om de hade en laddare?? Han hade väl kontanter vad det sas har jag för mig. Kan man sen ta sig tillbaka via andra sidan av diket på nåt sätt tillbaka till resväskan? Min fundering är om ryggsäcken faktiskt inte är slängd över diket som det uppfattats utan att P kom från andra hållet o blev irriterad på ryggan o slängde av sig den o sen själv hoppade över. Man kan ju behöva söka upp ett buskage om man druckit kaffe på tåget eller nåt annat......
`
Visst kan det vara så!
Då behövde han bara ström!
Han kanske tänkte köpa en "powerbank" förstås....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in