2017-08-02, 12:40
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det kanske är lite tunt att basera funderingar om en trend på dessa framträdanden, men man blir ju orolig för kvinnor som Isabella och DP i AB. Något hos JM tycks fascinerande för en del kvinnor och det tycks vara möjligt att göra någon typ av generell identifikation med henne - förtryckta/utnyttjade kvinnor, övergrepp av manssamhället, eller vad ? Typiskt använder de enbart generaliserande identitetsargument, inte ett uns av vikt läggs på verkliga fakta i målet. Tänk om hon skulle lyckas manipulera inte bara tio utan hundra eller tusen groupies ?

Usch, hoppas iallafall att det inte är fler än denna medelålders, ensamma spillra till människa som fallit in i rollen som JM:s mördargroupie. 😔 Ser ut som hon försökte få några tidningar att skriva om brevet hon fått av JM...men utan framgång, lyckligtvis.
Citera
2017-08-02, 12:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Mycket tyder på att det går bra att köra ner till bryggan:
– Den stora hjulförsedda baracken som körts ner som sjöbod.
– Som du påpekar, räddningsbåten som kördes ner till vattnet ca 9:15 - 9:30 på lördagsmorgonen.

Den enda tvekan som finns är att baracken kan ha körts ner med traktor och räddningstjänsten kan ha haft en 4-hjulsdriven dragbil med stora hjul. De bilder jag sett på vägen ner till bryggan tyder dock IMO på att det går bra att köra ner med en vanlig Volvo också.

JBs uttalande om att det är omöjligt för en 60 kg kvinna att bära en 95 kg tung man "den långa biten" kan tolkas som att hon att hon avser den långa biten från husen till bryggan. Om hon vet att en sådan transport skett, så behövs ett svar och en lösning på detta. Jag tror att JMs Volvo kombi är en tänkbar lösning. Lämnade i så fall transporten spår i bilen? När skedde i så fall transporten?
Tror inte det är ett problem alls att köra ner bilen en varm och torr sensommar, det vore sämre tidig vår eller mot höst/vintern. Därav tror jag att JM likt andra mördare stoppat honom i bilen och kört ner för dumpning. Själv tror jag det sker efter hon skickat sitt sista batteri av sms, när det väl mörknat. Tror det var LOE som skrev nåt om tiderna.
Citera
2017-08-02, 12:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Klurigt. Jag undrar också hur länge spårlukt sitter i.

Den där är ju fin: "Man misstänkte då att det var frågan om ett svartsjukedrama."

Men tanken måste ha blåst ut över sjön.

För att man inte hittade någon levande byggarbetare och död tvåbarnsmor?

Om du tänker på just liklukt så har jag intrycket att likhundar kan identifiera sådant som de flesta av oss skulle uppfatta som omöjligt. Jag hoppas att JMs gamla Volvo v50 testats med avseende på liklukt.

http://forumbilder.se/FAPCJ/image

Bilden har lagts upp av skribenten Nutter tidigare i tråden. Bilden togs efter att DB (utan körkort och kanske påverkad) kvaddat den, sommaren 2016.

Lukt från person i spår på marken tror jag är betydligt mer flyktiga.

Jag fyllde på med det där med "svartsjukedrama", dels för att jag tyckte att det var av intresse hur hundföraren Marie dragit den slutsatsen, men också att det säger något om henne som vittne. Hon observerar och drar slutsatser. Inget fel IOFS, men man måste vara noga med att skilja mellan vad som är observationer och vad som är slutsatser.

Citera
2017-08-02, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Varför krångla till transporten ? Två man bär ledigt liket, en ensam med lite kunskap klarar det (massor av bevis på Youtube). Om man inte vet hur man bär, kan man släpa. Det finns flera fall med ensamma kvinnor som fört bort en manskropp och dumpat. En använde en pirra och flyttbil. Om bara viljan finns så...

Om fru M har sex barn och synbarligen strävsamma föräldrar med stort sommarställe på landet med eka och brygga så kan man nog föreställa sig att hon inte är rädd för att ta i för egen del. Hon verkar inte som den pjåskiga typen innerst inne. Att hon vill ha folk till att göra saker åt henne beror inte på att hon inte klarar av dem själv, inom hennes fysiska gränser.

På liknande sätt som det går att tänka ut hur man får andra att göra saker så går det att tänka ut hur man kan utföra dem själv.

Sen är det klart att muskelstyrkan kan sätta gränserna för lågt för henne när det gäller vissa ofrånkomliga lyft o.a. Mycket i tillvaron är s.a.s. avpassat för karlar, av förklarliga skäl. Om än påhittat av fruntimmer (&#128516.
Citera
2017-08-02, 12:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Jag har länge undrat om JM gjorde en avslöjande felsägning angående DB och natten då AP mördades, eller om det bara var en fortsättning på hennes vidriga försök att misstänkliggöra honom för att rädda sitt eget skinn. När hon förhörs om stämplingarna och förhörsledaren tar upp det faktum att hennes tre vuxna barn alla berättat att hon bett dem att hjälpa henne få AP mördad, så säger hon nämligen i förbifarten att DB var närvarande på Granliden på fredagen, vilket ju är den dagen AP mördades:
F: Och David här säger saker också, du menar att det inte är riktigt eller?
J: Ja han hatade ju, stod och skrek du din djävla finndjävul, bort härifrån.
F: Det säger han inte åt mig när jag...
J: Nej, jag vet.
F: Jag tyckte att David verkade vara en ganska lugn och sansad kille. Jag har inte träffat honom förut.
J: Det är det här som jag sitter med.
F: Och sen även Amanda då har berättat att du har frågat henne om hon kunde fixa fram nån. Hon ljuger också menar du eller?
J: Alltså nu får du det tro att och som att det är jag som hittar på.
F: Nej, men alltså, det är svårt för oss då, det är flera människor som vi hör här och de säger att du sagt det. Du menar på att alla andra...
J: Av mina barn ljuger.
F: Ja, ljuger då
J: Jag tror att de är rädda för att säga sanningen tror jag.
F: Varför skulle göra det då?
J: Att de skulle bli misstänkta exempelvis tror jag. Och jag tycker det är skrämmande att alla, alla här blir så lurade av David. Jag hoppas att ni inte blir lurade av David.
F: Lurad, jag vet inte vad du menar.
J: Ja men du sitter och säger att han verkar vara en sån fin och ordentlig och..
F: Nej jag sa inte ordentlig, men han verkade vara en lugn och sansad kille sa jag. /.../
Jag sa att du hade antytt att David varit inblandad, som jag använde, det har du förklarat
J: Ja, det var inte så jag menade.
F: Och han var inte där den helgen i alla fall, nej
J: Nej han kom ut på fredagen.
F: Sen har du sagt att David var inblandad i mordet på Göran och mordförsöket på Anki.
J: Mmm
F: Det står du fast vid?
J: Det står jag fast vid.
/.../
J: Alltså jag vet inte, jag vill inte hänga ut honom heller och så men jag känner honom, jag vet.
F: Vem pratar du om?
J: David
F: Men du hänger ju faktiskt ut honom.
J: Ja, jag gör ju det, ja jag vet att jag gör det och det känns ju inte så kul att göra det men...
F: Nej, det är ju trots allt din egen son.
J: Ja, exakt men jag är rädd för honom. Jag är rädd för min egen son för han är otäck. Nu får jag säga det faktiskt, han är otäck.

Svårt att göra något av.
Det enda säkra är väl att om JM pekar ut honom så (vilket jag inte riktigt visste) så är det nog inte han.
Citera
2017-08-02, 12:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Bra fråga, tycker jag...
Frågan har kanske inte så stor betydelse för åtalet mot JM, om en dom mot JM för att ha iscensatt mordet på Aki vinner laga kraft, men jag fyller på med en fundering till.

Man kan tolka JMs agerade, som att hon gärna arrangerar mord, men ogärna är med själv när det genomförs. Hon frågar flera om dom inte kan ta livet av Aki åt henne. Hon pratar långt innan mord och mordförsök på Göran och Anki om hur dom ska brännas inne på Granliden. När slutligen Göran mördas och avsikten är att Anki ska gå samma väg, så väljer JM att sitta kvar i bilen i stället för att vara med och se den blodiga slakten.
Detta kan tyda på att någon annan än JM själv utförde mordet på Aki åt JM.
Inte på något sätt fastställt, bara en tanke...

Om någon annan/några andra utfört mordet på Aki åt JM så ska naturligtvis dessa också ställas inför rätta. Kanske blir det ett drama som fortsätter efter att JMs dom har vunnit laga kraft? Kanske finns det redan nu skyddad information i förundersökningen som indikerar hur fortsättningen ser ut?

Men trots hennes tjat och löften får hon inte så ofta så många med sig....
Citera
2017-08-02, 12:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror inte det är ett problem alls att köra ner bilen en varm och torr sensommar, det vore sämre tidig vår eller mot höst/vintern. Därav tror jag att JM likt andra mördare stoppat honom i bilen och kört ner för dumpning. Själv tror jag det sker efter hon skickat sitt sista batteri av sms, när det väl mörknat. Tror det var LOE som skrev nåt om tiderna.

Vägen ser torr, fin och jämn ut på de bilder som finns, så, utan att ha inspekterat på plats, drar jag samma slutsats som du – nemas problemas att köra ner med Volvon eller annat fordon.

"I skydd av mörkret" eller i varje fall i skymning tror jag också är det mest troliga.

Synd att ingen granne var ute med båten och kunde vittna om ett plask som av en 90 kg person som dumpas i vattnet. Gärna tillsammans med ett klockslag.

Citera
2017-08-02, 12:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
develis kommande ”karamell”, fick mig att läsa förhören med JB igen!

I det sista (?) förhöret men JB (den 20/3-17) säger hon något som åtminstone jag reagerade över. Det kan vidimera något av en av de teorier vi diskuterat nyligen i tråden.

JB hade vid upprepade tillfällen svarat på frågor om vilka hon hade diskuterat Akis dödsfall med, hon hade beskrivit att hon både med Jafar, och med syskonen, ”spånat” om att Johanna inte kunde fixat detta själv.

JB – ”Vi har spånat och kollat vem som kan ha varit med henne för det är omöjligt för henne om man säger så att göra det själv.”
Fhl: - ”Mm.”
JB – ”En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man.”
Fhl – ”Nej.”
JB – ”Det är ju mest omöjligt på den långa biten.”
(s. 909-910 Huvudprotokollet, del 8, min fetning.)

JB vet förmodligen om hela scenariot. Aki är dödats/kvävts/dränkts en bra bit från bryggan.
Hahaha, mitt karamellkok. Det är inte märkligt men ska delge receptet.
Den andra meningen påminde mig om JMs sätt att betona kroppsvikterna:

JB: "En 60 kilo tung kvinna kan inte bära en 95 kilo tung man."
JM: "Johanna 170 cm 60 kg. Aki 173 cm 89 kg muskler."

Såg att ev anländare till Granliden (Aki) kan ha parkerat 500 meter innan huset (mastteoeri), verkar finnas nån attraktiv plats där bil inte syns från huset. Hon stod kanske där själv vid mord på sin far.

"D ska säga till polisen att han hatar morfar så han tyckte det var rätt åt han om dem blev rånade. Moh. går upp i sovrummet , Jaf är nere o tittar efter plånbok. D sitter i bilen uppe vid vägen ca 500 meter bort."
Citera
2017-08-02, 12:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Vägen ser torr, fin och jämn ut på de bilder som finns, så, utan att ha inspekterat på plats, drar jag samma slutsats som du – nemas problemas att köra ner med Volvon eller annat fordon.

"I skydd av mörkret" eller i varje fall i skymning tror jag också är det mest troliga.

Synd att ingen granne var ute med båten och kunde vittna om ett plask som av en 90 kg person som dumpas i vattnet. Gärna tillsammans med ett klockslag.
Skydd av mörkret var ett bra ordval (justerar ordval i testhypotes). Jag tror iaf att de (också likt andra mördare) vill ha det överstökat så fort som möjligt.
Citera
2017-08-02, 13:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om du tänker på just liklukt så har jag intrycket att likhundar kan identifiera sådant som de flesta av oss skulle uppfatta som omöjligt. Jag hoppas att JMs gamla Volvo v50 testats med avseende på liklukt.

http://forumbilder.se/FAPCJ/image

Bilden har lagts upp av skribenten Nutter tidigare i tråden. Bilden togs efter att DB (utan körkort och kanske påverkad) kvaddat den, sommaren 2016.

Lukt från person i spår på marken tror jag är betydligt mer flyktiga.

Jag fyllde på med det där med "svartsjukedrama", dels för att jag tyckte att det var av intresse hur hundföraren Marie dragit den slutsatsen, men också att det säger något om henne som vittne. Hon observerar och drar slutsatser. Inget fel IOFS, men man måste vara noga med att skilja mellan vad som är observationer och vad som är slutsatser.

Jag tänkte på spårlukt men liklukt är intressant också. Borde inte hunden i så fall markerat uppe kring huset? Men alla hundar lär väl inte vara tränade likhundar?

I fallet mccann så var det väl långt efteråt som hundar kunde markera på vissa ställen etc.

Hunden antyder ju möjligen att det åtminstone inte var någon främling där på morgontimmarna, men den slutsatsen är kanske svår att använda.

Vad gäller hundförarens observationer så har du ju rätt. Det låter minst sagt osorterat och kanske mer som ett försök att skjuta ifrån sig ev skuld för att de inget hitta. Det är just det där att "gå runt och misstänka" som inte har räckt till mot JM:s "mastermind" i detta fall, och som fick henne av kroken.
Citera
2017-08-02, 13:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Försök sansa ert hat och er avsky så öppet. kanske PM sinsemellan? Det är extrakilon, det är röst, det är utseende, det är fitta, det är promiskiös, det är påhopp på hennes barn ja t o m JBs val av namn på sin son skall det mobbas om. Sen ondgör ni er också på JM för att hon anklagar sina barn för medverkan de barn ni själva hånar i tråden dagar och nätter och förevigt lämnar ut på nätet som skyldiga. Kom med dom utlovade karamellerna ist och fokusera inte så mycket på att göra er "roliga" på andras utseende. Sen skrivs det brev med t media från er där ni angriper pressen för vad dom orsakar familj o barn. Media är 1000 ggr mildare i sina kommentarer än vad ni är. Skärpning ni är pinsamma.

Fhl är en otrevlig dåre men att ta han för helt inkompetent gällande det med banala i förhörsteknik är kanske inte rättvist. Här gör du så. Till och börja med är det fhl som säger t jb att JM inte skulle klara av att ta aki den långa vägen, detär omöjligt säger han till o med. Varpå jb håller med fhl och säger: "det är ju mest omöjligt på den långa biten". Fhl lämnar sedan änmet med ett "mm" och går vidare t JJs lön. Hade fhl anat en felsägning här hade dåren följt upp detta och inte lämnat ämnet, så inkompetent är han inte fastän du tror så. Du ser nåt som fhl inte ser och helt klart kan han inte ta och följa upp det jb säger då det är han som kommer med påståendet att JM inte skulle klara detta själv att från punk A släpa aki t punkt B. Finns inga "karameller" i JBs förhör, hon fixar allt galant fastän hon psykas och vrålas till. Fast hon sitter anhållen med sin morfar död och sin mamma som häktad för mordet. Fast fhl påstår att JJ är skyldig t misshandeloch medhjälp t mordet på aki. Fast hennes son är hos soc då både hon och JJ är anhållna. Försök tänk dig in hur hon mår just i detta skeende och se att hon är oerhört konsekvent fast hon säkert eg är på väg att svimma av psykisk utmattning. Bedrövligt är att sonens namn inte maskats i protokollet, han skall fan inte lämnas ut så tråden kan göra sig lustig på hans namn.
Sansa ert hat? Jag skrev att Johanna Möller har en röst som borde göra sig bättre i ett barnprogram - hon övertygar nog en 5 åring bättre med sina fabler.

Det var i särklass den sämsta manipulation jag hört röstmässigt sett.

Det finns karameller i förhör. Det är egentligen inget nytt under solen, ska bara saxa runt lite så ska du få ta del - förstår du längtar.
Senast redigerad av develi 2017-08-02 kl. 13:12.
Citera
2017-08-02, 13:09
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Bra fråga, tycker jag...
Frågan har kanske inte så stor betydelse för åtalet mot JM, om en dom mot JM för att ha iscensatt mordet på Aki vinner laga kraft, men jag fyller på med en fundering till.

Man kan tolka JMs agerade, som att hon gärna arrangerar mord, men ogärna är med själv när det genomförs. Hon frågar flera om dom inte kan ta livet av Aki åt henne. Hon pratar långt innan mord och mordförsök på Göran och Anki om hur dom ska brännas inne på Granliden. När slutligen Göran mördas och avsikten är att Anki ska gå samma väg, så väljer JM att sitta kvar i bilen i stället för att vara med och se den blodiga slakten.
Detta kan tyda på att någon annan än JM själv utförde mordet på Aki åt JM.
Inte på något sätt fastställt, bara en tanke...

Om någon annan/några andra utfört mordet på Aki åt JM så ska naturligtvis dessa också ställas inför rätta. Kanske blir det ett drama som fortsätter efter att JMs dom har vunnit laga kraft? Kanske finns det redan nu skyddad information i förundersökningen som indikerar hur fortsättningen ser ut?

ni som har följt allt
vad säger Mohammed om Aki´s död ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in