2017-08-01, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag var inne på mer intrikat förfarande men anser det inte trovärdigt. Jag tror å andra sidan kanske inte man andas in några polymerer av halt genom förpackningen, så antingen går den sönder i processen eller så har hon tillverkat en polymer-kristall-bomb (i stället för att förbereda maten) och blåst ner kristallerna i halsen på honom med milkshakesugrör, i hopp om att det ska kväva honom under våldsamma plågor (där försvann väl min trovärdighet igen...).
Oroliga mammor frågar om kristallutfällning gällande sina barn vid blöjbyte.
Sök saltkristaller+blöja.
Jag såg det första gången i ett forum på libero (up&go blöjor). Sätt en sån över andningsvägarna så lär det väl inhaleras kristaller (dubbelbrytande material) skulle jag tro.
Citera
2017-08-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Det går inte att läsa wikipedia i det fallet. Druid var en av de första rättsläkarna som felaktigt kollade upp osmo. Efter programmets stripteas granskning av av fallet återupptogs förundersökningen. Även där var druid en av rättsläkarna och självklart stödde han egen första granskning likaså gjorde druids kollega som också var med vid första och andra obduktion. En rättsläkare från danmark och en från finland deltog också och upptäckte flertalet brutna revben som druid missat i den första obduktionen. Druid höll fast vid sin version att osmo dog av exiterat delerium och de av dansken och finnen funna brutna revbenen menade druid att inte fanns vid första obduktionen. Druid och hans kollega fick alltså förundersökningen nerlagd men givetvis blev det flera vändor och druid har starkt kritiserats för sitt agerande från bl a JO. Den tredje obduktionen gjordes av rajs som stödde dansken och finnen och då tog det hus i helvetet och Anders Eriksson gick ut i media och försvarade druid fast AE satt i rättsliga rådet och kom med ett vetenskapligt falsarium av sällan skådat slag i en artikel i DN. Flertalet med rättsläkare reagerade kraftigt mot anders eriksson text i media där han drog in alla rättsläkare och felaktigt påstod att dom också stödde det anders påstod.

Där lämnar vi förtexten och osmofallet som jag kan utantill. Vad vi ser med förtexten är att båda dessa herrar är bundisar nu på åk begäran även är med i detta fall. Wenna och fahlander har noga valt sina rättsläkare. Det är en för liten värld detta med rättsläkare, finns få och sen tycker jag heller inte åk kan begära rättsläkare för varför dessa valts är mindre svårt att förstå. Dessutom sitter båda i rättsliga rådet. Incestfest

Håller med om Osmo, förskräckligt. Men till "våra" rättsläkare: Druid är typ den enda som kan det här med kiselalger, eller i vart fall verkar vara den som är bäst på det. AE är ju kallad av Hikes som jag förstått det så...
Citera
2017-08-01, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Finns en lekstuga eller fiskebod el dyl vid bryggan också väl?
Den som avses?
Jag vet och DÄRFÖR är den inte aktuell om gäststugan diskuteras relaterat till att sova i en sovsäck. Det förvaras redskap, nät, spö i "den unkna boden" om jag inte minns fel.
Senast redigerad av develi 2017-08-01 kl. 13:39.
Citera
2017-08-01, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Håller med om Osmo, förskräckligt. Men till "våra" rättsläkare: Druid är typ den enda som kan det här med kiselalger, eller i vart fall verkar vara den som är bäst på det. AE är ju kallad av Hikes som jag förstått det så...
Jag fortsätter på dina ... och på så vis poängterar det som skall plockas upp i inlägget jag skrev, Vad gjorde AE åt försvarets/åk vägnar?
Senast redigerad av 6nysningar 2017-08-01 kl. 13:47.
Citera
2017-08-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Jag fortsätter på dina ... och på så vis poängterar det som skall plockas upp i inlägget jag skrev, Vad gjorde AE åt försvarets vägnar?

Nej det blev inte så bra, sett från Hikes håll då. I sin plädering säger Hikes att AE menar att det är risk att förlora alger med syrametoden, inget jag antecknat/kommer ihåg från AEs förhör men kan kanske stämma, ingen aning.
Citera
2017-08-01, 13:51
Medlem
Lonnrots avatar
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Svårt att summera, men jag gör ett försök.

Flera olika vittnesmål som pekar i liknande riktning. Svårt att avfärda.

Finns detaljer som inte stämmer, inte minst i vad JJ har berättat vid olika tillfällen.

En tänkbar förklaring är att JM regisserat allt, ungefär som när föräldrarna skulle mördas. De övriga inblandade hade fått utfästelser om rejäl "kompensation" för sina insatser och då menar jag inte bara entrecôte. Två av de övriga kände JM så bra så dom blev inte överraskade när "kompensationen" uteblev. För den tredje var det en hederssak. Han hade riskerat att bli insydd för mord, men insåg när det gått ett par månader utan klirr i kassan att han hade nog blivit blåst. Besvikelsen och ilskan uttryckte han på Facebook. Samma besvikelse och ilska kom till uttryck i samtal med bl.a. MR, men även andra fick höra valda delar om vad som hänt. JJ var samtidigt noga med att inte säga exakt vad som hänt, för då riskerade han för mycket, för egen del. Det JJ sagt räckte för att hålla honom i häkte en dryg månad, men det behövs mer för att han ska kunna åtalas. Vi får se om det som behövs kommer. JJ och JM har hakar på varandra, men när JMs dom vunnit laga kraft så har inte längre JJ någon hållhake på JM.

Hade förberett en egen summering igår men du gjorde det mesta obehövligt.

Helt klart talar det materialet intuitivt för att JM planerar hela kalaset.

Jag kan se två möjliga scenarion med någon variationsmöjlighet, varav ditt är ett.

För argumentationens skull så håller jag på två andra möjligheter, eller en annan möjlighet och en version av din.

JJ:s inblandning rör inte honom själv primärt utan hans anskaffande av en torped. Men barnen är involverade från början men blygsamt i det praktiska dödandet. JJ kan förvisso ha hjälpt torpeden om det är en bekant eller släkting.

Andra möjligheten: JM har gjort det själv eller med en egen torped och barnen har inte känt närmare till saken förrän efteråt. Däremot har JM sett till att barnen är marginellt delaktiga och misstänkliggörbara på något sätt. Ev. är JB och DB mer inblandade och JJ mindre, men han hålls tillbaka av relationen till och barnet med JB. JM har inte öppet erkänt saken men bett barnen att berätta versioner av vad som hänt för att ta kål på ryktesspridning. Versionerna har dock inte bara placerat JJ på platsen utan, eftersom versionerna skiftat, till hans överraskning implicerat honom som delaktig när olyckan förlorat sin trovärdighet.

Edit:
Ni blev bestulna på slutsatserna här när moderatorn skickade meddelande om regelöverträdelse.

Får se om jag orkar ta om det
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-01 kl. 13:55. Anledning: Ööh?
Citera
2017-08-01, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som jag kommer ihåg det var det TR som beslutade om gravöppning, så pass ovanligt är det att det krävs ett domstolsbeslut på händelsen.

Vi får se om det var mödan värt, men Druid,s vittnesmål i TR tycker jag var bra, det råder inga tvivel om att drunkningen måste ha skett i annat vatten än Hjälmaren om nu inte A*i hade något på huvudet som filtrerade bort algerna.

MR,s utsaga tyder ju på det.
Ett så naivt inlägg bara för att vara motvalls. Åk köper inte ens MRs version, tar inte ens med den under huvudförhandling. Ingen av er som anser JM promiskiös och skev i skallen vågar bemöta detta utan blundar hårt men inget i MRs utsaga tyder på nåt den utsagan är inte ens med i rättegången utan stannade i skrivbordslådan.
Citera
2017-08-01, 14:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Jag kan öppet medge att jag inget vet om vallofallet, men går det två rättsrötsrättsläkare omkring så bör man kanske hålla ännu hårdare i rodret.

Jag vill inte döma utan att ha på fötterna men branschen måste kanske rensas upp.

Sen är det ju där med politiska häxjakter och sånt, men ibland är det ju befogat.
Citera
2017-08-01, 14:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Rättsliga Rådets
Rättsmedicinska och allmänmedicinska ärenden

I rättsmedicinska ärenden avges utlåtanden i frågor om samband mellan till exempel behandling–medicinering–våld och uppkommen skada eller dödsfall.
"

Jag kan naturligtvis fått det hela om bakfoten, men innebar inte den andra obduktionen av Aki en "second opinion" iscensatt genom Rättsliga rådet? Att gräva upp en ett år gammal grav görs ju inte så där av bara farten för att man vill kontrollera själv en gång. Är ju också väldigt, väldigt ovanligt.

I Rättsliga rådet ingår tre svenska rättsmedicinare - Drui* och And*rs Erik*son är två av dessa.
Ett nytt utredande, där man bör involvera minst två från Rättsliga råder, innebär de fakto att minst en av dessa behöver vara med och granska sig själv om ett "nytt omtag" skulle bli aktuellt. Skulle det hålla juridiskt?

OT: Det finns förutom skandalen Vallo ytterligare märkliga obduktionsresultat i fallet Kevin där man enligt uppgift varken tog barnets fingeravtryck, blodprov, DNA, hårprov eller andra vävnadsprov för konstatera dödsorsak - men ändå skrev ett utlåtande om att det var mord/dråp 1998. Lite kiselalger hade suttit fint där.

Lite Aki-historik
Jag fyller på med lite historik om Aki-fallet.
I början av augusti 2016, strax efter mord och mordförsök på Granliden, tog en bild form. I bilden fanns:
– Mordet på Göran och mordförsöket på Anki.
– Sexutnyttjandet av de ensamkommande som varit i JMs vård.
– Hot och misshandel av de som sexutnyttjats, därför att dom filmat och berättat om sexet.
– Mediauppmärksamhet om stängt hem för ensamkommande och om hur JMs företag drog in stora summor pengar från kommuner genom att placera ensamkommande utan att sköta sitt uppdrag.
– Aki, som dött ett år tidigare vid Granliden under oklara omständigheter. Kampen som Akis efterlevande och IF bedrivit ett år för att få dödsfallet ordentligt utrett.

I tråden och i media fördes en diskussion om det var motiverat med en ny obduktion eller inte.
Experter uttalade sig i media.

Peter Krantz, docent i rättsmedicin:
"Det är extremt ovanligt i Sverige att man i en mordutredning väljer att bryta griftefriden..."
"...det är osannolikt att tillgreppet kommer att leda till några värdefulla fynd."
"Obduktion ett engångstillfälle"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/expert-valdigt-sallan-man-hittar-nagot-klargorande

Petra Råsten Almqvist, chef på rättsmedicinska avdelningen i Stockholm (känd från bl.a. Astrid Lindgrenfallet):
"– I det här fallet har det ju utförts en rättsmedicinsk undersökning."
"Hon menade att det var svårt att finna någon nytta med en gravöppning eftersom alla vävnadsprover redan borde vara tagna."

https://www.ekuriren.se/nyheter/arboga-aklagaren-far-oppna-graven-41-aringens-exmake-kan-ha-mordats/

I tråden följde diskussionen i huvudsak samma linje. Att framföra iden om att göra om och göra rätt föll inte i god jord.

Åklagarna valde att gå emot experternas uttalanden och trenden i tråden. Dom beslutade att begära att få göra en ny utvidgad obduktion, och fick tillstånd av rätten att göra det.

Tack vare de besluten av åklagarna och tingsrätten i Västerås vet vi nu bl.a. att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Vi har också fått resultat av håranalys.

Min summering
Experter har goda kunskaper inom avgränsade områden. Dom kan inte allt och dom har inte alltid rätt.
Var alltid skeptisk mot kategoriska uttalanden. Det finns ofta fler infallsvinklar.

Citera
2017-08-01, 14:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Lite Aki-historik
I början av augusti 2016, strax efter mord och mordförsök på Granliden, tog en bild form. I bilden fanns:
– Hot och misshandel av de som sexutnyttjats, därför att dom filmat och berättat om sexet.
– Mediauppmärksamhet om stängt hem för ensamkommande och om hur JMs företag drog in stora summor pengar från kommuner genom att placera ensamkommande utan att sköta sitt uppdrag.
– Aki, som dött ett år tidigare vid Granliden under oklara omständigheter. Kampen som Akis efterlevande och IF bedrivit ett år för att få dödsfallet ordentligt utrett.

I tråden och i media fördes en diskussion om det var motiverat med en ny obduktion eller inte.

"Det är extremt ovanligt i Sverige att man i en mordutredning väljer att bryta griftefriden..."
"...det är osannolikt att tillgreppet kommer att leda till några värdefulla fynd."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/expert-valdigt-sallan-man-hittar-nagot-klargorande

Petra Råsten Almqvist, chef på rättsmedicinska avdelningen i Stockholm (känd från bl.a. Astrid Lindgrenfallet):
"Hon menade att det var svårt att finna någon nytta med en gravöppning eftersom alla vävnadsprover redan borde vara tagna."

https://www.ekuriren.se/nyheter/arboga-aklagaren-far-oppna-graven-41-aringens-exmake-kan-ha-mordats/

I tråden följde diskussionen i huvudsak samma linje. Att framföra iden om att göra om och göra rätt föll inte i god jord.

Åklagarna valde att gå emot experternas uttalanden och trenden i tråden. Dom beslutade att begära att få göra en ny utvidgad obduktion, och fick tillstånd av rätten att göra det.

Tack vare de besluten av åklagarna och tingsrätten i Västerås vet vi nu bl.a. att Aki inte drunknade i Hjälmaren. Vi har också fått resultat av håranalys.

Min summering
Experter har goda kunskaper inom avgränsade områden. Dom kan inte allt och dom har inte alltid rätt.
Var alltid skeptisk mot kategoriska uttalanden. Det finns ofta fler infallsvinklar.

Ja. Det finns mycket under solen. Men det där är "debattinlägg" och påverkar inte sakligt underbyggda ställningstaganden av åkl-myndigheten. Med facit i hand kan vi se att åklagaren och vem som rått denne (Druid, ditt RR?) haft fullt på fötterna från början.

Resten är snick-snack.
Citera
2017-08-01, 14:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Lite Aki-historik

Min summering
Citat:
[i]"Det är extremt ovanligt i Sverige att man i en mordutredning väljer att bryta griftefriden..."
Ja. Om kiselalgerna håller ställningarna så lär det ha varit av dignitet versus griftefridsbrott.
Citera
2017-08-01, 14:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oroliga mammor frågar om kristallutfällning gällande sina barn vid blöjbyte.
Sök saltkristaller+blöja.
Jag såg det första gången i ett forum på libero (up&go blöjor). Sätt en sån över andningsvägarna så lär det väl inhaleras kristaller (dubbelbrytande material) skulle jag tro.

Se där ett krypande miljöproblem: småbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in