2017-08-02, 10:08
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag fick ut Johannas 10 sidor långa brev och RPU:n i måndags. Finns det redan i tråden eller vill ni ha dessa?

Nix! Länka på bara
Citera
2017-08-02, 10:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fetat: Räddningstjänst sjösatte en räddningsbåt ditkörd med släp erinrar jag mig.

Bild i FUP visar hur vägen ser ut i Tilläggsprotokoll II, 2017-04-18 del 1/2 s.35,37,38. Bild tagen på våren, lär vara bättre underlag i augusti (visar dock bredd på vägen).

Edit:
"Ytterligare ett brandfordon med räddningsbåt på trailer följde med på larmet"
"Han minns att han och kollegan fick order av brandbefälet om att sätta i räddningstjänsten räddningsbåt vilken hade körts ner nära stranden."
Samma protokoll

Mycket tyder på att det går bra att köra ner till bryggan:
– Den stora hjulförsedda baracken som körts ner som sjöbod.
– Som du påpekar, räddningsbåten som kördes ner till vattnet ca 9:15 - 9:30 på lördagsmorgonen.

Den enda tvekan som finns är att baracken kan ha körts ner med traktor och räddningstjänsten kan ha haft en 4-hjulsdriven dragbil med stora hjul. De bilder jag sett på vägen ner till bryggan tyder dock IMO på att det går bra att köra ner med en vanlig Volvo också.

JBs uttalande om att det är omöjligt för en 60 kg kvinna att bära en 95 kg tung man "den långa biten" kan tolkas som att hon att hon avser den långa biten från husen till bryggan. Om hon vet att en sådan transport skett, så behövs ett svar och en lösning på detta. Jag tror att JMs Volvo kombi är en tänkbar lösning. Lämnade i så fall transporten spår i bilen? När skedde i så fall transporten?

Citera
2017-08-02, 10:36
Medlem
Harry_s avatar
dum fråga
tror ni att hon har dödat Aki själv?
Citera
2017-08-02, 10:46
Medlem
afKnollentotts avatar
[quote=Lonnrot|61376421]

Borde man förresten inte informera flyktingar om att de inte borde begå mord under första året de kommer eftersom det kan försvåra för dem när de ska in på den vanliga arbetsmarknaden?

Varför då ? Asylanter med eller utan PUT har väl en egen, friserad brottsbalk - en annan lagbok. Den används också vad gäller statstjänstemän av olika kulörer - dock inte bruna....
Citera
2017-08-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Måste kolla, men körde inte räddningstjänsten ner sin egen båt till stranden genast när dom kom, ca 09:15 - 09:30? Hundföraren har jag för mig kom senare.

Hundföraren Marie får frågan om hon såg fordonsspår på tomten som tydde på att "något annat ytterligare fordon kan ha varit där nyligen".

Här är några uppgifter från förhöret med hundföraren Marie E H:

"När man kom dit så fanns räddningstjänsten och ambulansen redan på plats och det var helt pådrag där redan i och med att sökandet efter mannen var igång."

"Man misstänkte då att det var frågan om ett svartsjukedrama."

"Marie får frågan om det möjligen fanns några fordonsspår på tomten som tydde på att något annat ytterligare fordon kan ha varit där nyligen. Nej svarar Marie och tillägger att det inte fanns några tecken på att någon annan än kvinnan och mannen och de två barnen funnits där.

Marie tillägger att hon tjänstgör som hundförare. Hon hade sin tjänstehund med sig vid detta tillfälle. Eftersom man i inledningsskedet fick informationen om att mannen var försvunnen så sökte hon även av tomten och alla byggnader på Granliden med sin hund, i syftet att eftersöka mannen.
Hon sökte då även efter några utgående spår från tomten, men fick ingen markering av hunden som kunde tyda på någonting konstigt."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 98 enligt paginering.

Frågan är om Maries uttalande om spår efter ytterligare fordon på tomten betyder att det inte fanns spår efter fordon på vägen ner till bryggan?

Nej, det kan man inte vara säker på. Jag misstolkade nog. Särskilt om räddningstjänsten kört ner sin båt kan det vara svårt att se dessutom.
Citera
2017-08-02, 11:17
Medlem
Citat:
Mycket tyder på att det går bra att köra ner till bryggan:
– Den stora hjulförsedda baracken som körts ner som sjöbod.
– Som du påpekar, räddningsbåten som kördes ner till vattnet ca 9:15 - 9:30 på lördagsmorgonen.

Den enda tvekan som finns är att baracken kan ha körts ner med traktor och räddningstjänsten kan ha haft en 4-hjulsdriven dragbil med stora hjul. De bilder jag sett på vägen ner till bryggan tyder dock IMO på att det går bra att köra ner med en vanlig Volvo också.

JBs uttalande om att det är omöjligt för en 60 kg kvinna att bära en 95 kg tung man "den långa biten" kan tolkas som att hon att hon avser den långa biten från husen till bryggan. Om hon vet att en sådan transport skett, så behövs ett svar och en lösning på detta. Jag tror att JMs Volvo kombi är en tänkbar lösning. Lämnade i så fall transporten spår i bilen? När skedde i så fall transporten?

Varför krångla till transporten ? Två man bär ledigt liket, en ensam med lite kunskap klarar det (massor av bevis på Youtube). Om man inte vet hur man bär, kan man släpa. Det finns flera fall med ensamma kvinnor som fört bort en manskropp och dumpat. En använde en pirra och flyttbil. Om bara viljan finns så...
Citera
2017-08-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
dum fråga
tror ni att hon har dödat Aki själv?
Ja ,men kan ha haft hjälp med dumpningen. Det är inte säkert att det var uppenbart för medhjälparna att hon hade mördat Aki utan kan ha kommit med bortförklaringar som hjärt atack eller minst 10 andra förklaringar men att den eller de som hjälpt henne gick i den tron att de nog var bäst att få det att se ut som en drunkning när hon tog på sig offerkoftan.
Real Eyes Realize Real Lies.
Hittade videon som JB citerade dagen efter mordet
https://www.youtube.com/watch?v=yXqmavC9rIw
Citera
2017-08-02, 12:13
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Bra att du uppmärksammade detta.
Låter som en JM-felsägning, lika avslöjande.
Ja, att JB vet om hela scenariot låter helt uppenbart.
Aki har dödats en bra bit från bryggan.

Jag har länge undrat om JM gjorde en avslöjande felsägning angående DB och natten då AP mördades, eller om det bara var en fortsättning på hennes vidriga försök att misstänkliggöra honom för att rädda sitt eget skinn. När hon förhörs om stämplingarna och förhörsledaren tar upp det faktum att hennes tre vuxna barn alla berättat att hon bett dem att hjälpa henne få AP mördad, så säger hon nämligen i förbifarten att DB var närvarande på Granliden på fredagen, vilket ju är den dagen AP mördades:
F: Och David här säger saker också, du menar att det inte är riktigt eller?
J: Ja han hatade ju, stod och skrek du din djävla finndjävul, bort härifrån.
F: Det säger han inte åt mig när jag...
J: Nej, jag vet.
F: Jag tyckte att David verkade vara en ganska lugn och sansad kille. Jag har inte träffat honom förut.
J: Det är det här som jag sitter med.
F: Och sen även Amanda då har berättat att du har frågat henne om hon kunde fixa fram nån. Hon ljuger också menar du eller?
J: Alltså nu får du det tro att och som att det är jag som hittar på.
F: Nej, men alltså, det är svårt för oss då, det är flera människor som vi hör här och de säger att du sagt det. Du menar på att alla andra...
J: Av mina barn ljuger.
F: Ja, ljuger då
J: Jag tror att de är rädda för att säga sanningen tror jag.
F: Varför skulle göra det då?
J: Att de skulle bli misstänkta exempelvis tror jag. Och jag tycker det är skrämmande att alla, alla här blir så lurade av David. Jag hoppas att ni inte blir lurade av David.
F: Lurad, jag vet inte vad du menar.
J: Ja men du sitter och säger att han verkar vara en sån fin och ordentlig och..
F: Nej jag sa inte ordentlig, men han verkade vara en lugn och sansad kille sa jag. /.../
Jag sa att du hade antytt att David varit inblandad, som jag använde, det har du förklarat
J: Ja, det var inte så jag menade.
F: Och han var inte där den helgen i alla fall, nej
J: Nej han kom ut på fredagen.
F: Sen har du sagt att David var inblandad i mordet på Göran och mordförsöket på Anki.
J: Mmm
F: Det står du fast vid?
J: Det står jag fast vid.
/.../
J: Alltså jag vet inte, jag vill inte hänga ut honom heller och så men jag känner honom, jag vet.
F: Vem pratar du om?
J: David
F: Men du hänger ju faktiskt ut honom.
J: Ja, jag gör ju det, ja jag vet att jag gör det och det känns ju inte så kul att göra det men...
F: Nej, det är ju trots allt din egen son.
J: Ja, exakt men jag är rädd för honom. Jag är rädd för min egen son för han är otäck. Nu får jag säga det faktiskt, han är otäck.
Senast redigerad av fiatigerlilja 2017-08-02 kl. 12:16.
Citera
2017-08-02, 12:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Faran är ju att komplicera till det för mycket, det är ju trots allt Johanna Möller som är hjärnan bakom planen och då lär det inte bli för snillrikt direkt.

Quick and dirty är mer hennes signum.

Jo men underskatta inte hennes illvilja och beräkning. Sån kan vara uppfinningsrik.

Får väl anses i det närmaste belagt att hon är manipulativ och för att det ska vara värt manet så kräver det en eftertanke som andra inte brukar utnyttja på de områdena av tillvaron.
Citera
2017-08-02, 12:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Dum fråga...
Tror ni att hon har dödat Aki själv?

Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Ja ,men kan ha haft hjälp med dumpningen. Det är inte säkert att det var uppenbart för medhjälparna att hon hade mördat Aki utan kan ha kommit med bortförklaringar som hjärt atack eller minst 10 andra förklaringar men att den eller de som hjälpt henne gick i den tron att de nog var bäst att få det att se ut som en drunkning när hon tog på sig offerkoftan.
Real Eyes Realize Real Lies.
Hittade videon som JB citerade dagen efter mordet
https://www.youtube.com/watch?v=yXqmavC9rIw

Bra fråga, tycker jag...
Frågan har kanske inte så stor betydelse för åtalet mot JM, om en dom mot JM för att ha iscensatt mordet på Aki vinner laga kraft, men jag fyller på med en fundering till.

Man kan tolka JMs agerade, som att hon gärna arrangerar mord, men ogärna är med själv när det genomförs. Hon frågar flera om dom inte kan ta livet av Aki åt henne. Hon pratar långt innan mord och mordförsök på Göran och Anki om hur dom ska brännas inne på Granliden. När slutligen Göran mördas och avsikten är att Anki ska gå samma väg, så väljer JM att sitta kvar i bilen i stället för att vara med och se den blodiga slakten.
Detta kan tyda på att någon annan än JM själv utförde mordet på Aki åt JM.
Inte på något sätt fastställt, bara en tanke...

Om någon annan/några andra utfört mordet på Aki åt JM så ska naturligtvis dessa också ställas inför rätta. Kanske blir det ett drama som fortsätter efter att JMs dom har vunnit laga kraft? Kanske finns det redan nu skyddad information i förundersökningen som indikerar hur fortsättningen ser ut?

Citera
2017-08-02, 12:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Så fort de överklagat till HR så anses de juridiskt oskyldiga (suck) och då kan de ju strida för att bli frissläppta under tiden. Inte sannolikt men möjligt

Du underskattar å din sida rättsväsendets starka vilja att hålla JM bakom galler så länge som det bara är möjligt.

Hon kommer aldrig ut. Skulle ju krävas beväpnad passning 24/7 med särskild tankeläsare i släptåg.

Vilka poliser skulle ha lust med det.

Du hör ju hur hon går på. Hon kan inte vänta på nästa tillfälle då hon får lura tupén av nån.
Citera
2017-08-02, 12:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Måste kolla, men körde inte räddningstjänsten ner sin egen båt till stranden genast när dom kom, ca 09:15 - 09:30? Hundföraren har jag för mig kom senare.

Hundföraren Marie får frågan om hon såg fordonsspår på tomten som tydde på att "något annat ytterligare fordon kan ha varit där nyligen".

Här är några uppgifter från förhöret med hundföraren Marie E H:

"När man kom dit så fanns räddningstjänsten och ambulansen redan på plats och det var helt pådrag där redan i och med att sökandet efter mannen var igång."

"Man misstänkte då att det var frågan om ett svartsjukedrama."

"Marie får frågan om det möjligen fanns några fordonsspår på tomten som tydde på att något annat ytterligare fordon kan ha varit där nyligen. Nej svarar Marie och tillägger att det inte fanns några tecken på att någon annan än kvinnan och mannen och de två barnen funnits där.

Marie tillägger att hon tjänstgör som hundförare. Hon hade sin tjänstehund med sig vid detta tillfälle. Eftersom man i inledningsskedet fick informationen om att mannen var försvunnen så sökte hon även av tomten och alla byggnader på Granliden med sin hund, i syftet att eftersöka mannen.
Hon sökte då även efter några utgående spår från tomten, men fick ingen markering av hunden som kunde tyda på någonting konstigt."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 98 enligt paginering.

Frågan är om Maries uttalande om spår efter ytterligare fordon på tomten betyder att det inte fanns spår efter fordon på vägen ner till bryggan?

Klurigt. Jag undrar också hur länge spårlukt sitter i.

Den där är ju fin: "Man misstänkte då att det var frågan om ett svartsjukedrama."

Men tanken måste ha blåst ut över sjön.

För att man inte hittade någon levande byggarbetare och död tvåbarnsmor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in