2017-08-02, 08:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentium3
Det är galet vad ni drar igång spekulationer med noll i värde, drar upp sånt som redan är avklarat och hänger upp er på minsta ord ni läser men den här tråden har sedan några hundra sidor tillbaka förvandlats till en ryggdunkarklubb mellan några stammisar verkar det som..

Avklarade ämnen:
*Han kan inte byta sim oupptäckt för det märker operatören/polisen som har IMEI-nr på hans telefon. Han måste alltså byta telefonen också.
*Polisen/operatören/föräldrarna vet med största sannolikhet vem sista samtalet gick till såvida han inte haft två telefoner. Polisen har sagt att ingen telefontrafik eller bankkortsanvändning har förekommit sedan dagen han försvann så med andra ord har dom sett vilka han ringt från sin telefon oavsett SIM-kort.
*Hans skor har varit ett hett ämne sedan trådstart: spelar det någon roll vad han hade för skor på sig? Skorna hittar dom antingen på Patriks kropp när den hittas eller när han själv kommer tillbaka självmant eller släpps av eventuella "kidnappare" Skorna kommer ju inte att identifiera honom utan det är tandraden som gör det.
*Det är normalt att säga "puss & kram" till sina föräldrar.

Jag tycker att Patrik målats upp som en osäker, smått efterbliven person men efter att ha sett hans tal till sin vän så tycker jag han verkar vara en helt normal kille. Jag tycker dessutom att han ser längre ut än 173 men det kan vara för att han är smal. Håller han sig undan frivilligt så lär han ha stora problem med ångest efter all cirkus om honom på internet.

Jag hoppas verkligen att han håller sig undan frivilligt men jag finner det extremt osannolikt att han klarat av det så här länge även fast det är möjligt och det har hänt förr. Jag tror tyvärr att han är avliden och när han hittas får vi inte svar på några av frågorna som ställts här inne utom möjligtvis åt vilket håll han gått, vart han hittades och kanske orsaken till hans död.

Mina 2 cent - utan spekulationer om Patriks kidnappare, mördarälgar, gömställe i Junsele eller färg på kalsongerna.

Detta är en spekulationstråd. Då vi inte får korrekt fakta så måste vi spåna. Håller inte med om att det vi drar upp är avklarat. Blir inte avklarat innan vi vet fakta.
Anser inte att detta är en ryggdunkargrupp, vi har många olika tankar och teorier, skillnaden är att vi faktiskt respekterar det. Vi hackar inte på någon som har en annan åsikt
Edit
Tycker inte vi framställer P som smått efterbliven. Verkar som du blandar ihop oss med HP gruppen
Senast redigerad av 57Emma 2017-08-02 kl. 08:36.
Citera
2017-08-02, 08:46
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror att bankernas system har en alert om kontot rörs så skall de kontakta polisen. Mycket sker automatiskt idag så ingen behöver bevaka.

Så kan det ju vara ,men jag har svårt att tänka mig att polisen lägger resurser på sånt ,när ingen brottstanke finns . P har ju inte gjort några fel i deras ögon eller i mina Om ingen olycka eller brott har skett så är det självvalt att han är borta . hur svårt det än är att förstå
Citera
2017-08-02, 08:54
Medlem
Tänkte på en sak. Kan det vara så att p faktiskt sökte sig till Dollar för att se om de hade en laddare?? Han hade väl kontanter vad det sas har jag för mig. Kan man sen ta sig tillbaka via andra sidan av diket på nåt sätt tillbaka till resväskan? Min fundering är om ryggsäcken faktiskt inte är slängd över diket som det uppfattats utan att P kom från andra hållet o blev irriterad på ryggan o slängde av sig den o sen själv hoppade över. Man kan ju behöva söka upp ett buskage om man druckit kaffe på tåget eller nåt annat......
Citera
2017-08-02, 09:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Så kan det ju vara ,men jag har svårt att tänka mig att polisen lägger resurser på sånt ,när ingen brottstanke finns . P har ju inte gjort några fel i deras ögon eller i mina Om ingen olycka eller brott har skett så är det självvalt att han är borta . hur svårt det än är att förstå

Nej men de har ett försvinnande och skulle nya fakta dyka upp så kommer de nog börja söka igen.
Ett sådant fakta kan ju vara att han plötsligt plockar ut pengar
Citera
2017-08-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej men de har ett försvinnande och skulle nya fakta dyka upp så kommer de nog börja söka igen.
Ett sådant fakta kan ju vara att han plötsligt plockar ut pengar
Jag förstår hur du menar, men (!) det är fler personer än P som är försvunna och jag tror inte att detta stäms av mellan polis och bank bara sådär (tekniken finns absolut). För X antal sidor och inlägg sedan skrev någon om en man som inte kom hem på kvällen, framåt jul, om jag inte minns del, ca 6 mån senare smsade han frun från Sthlm och sa att han var på väg hem. Han måste ju använt sig av pengar kan man tycka - då borde det vara liknande där mellan polis och bank, men frun verkade totalt ovetandes att han ens levde vad jag förstod det som...

En annan sak är om det är bekräftat att den försvunne inte kan ta hand om sig själv, t ex en äldre, någon med mental ohälsa, minderårig etc.

Jag tror inte heller de har en aktiv koll på mobilen.

Allt detta just pga av att han är myndig, inga tidigare sjukdomar, han har visat att han är kapabel till både skolgång och, om inte arbeta, söka arbete.
Citera
2017-08-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Jag förstår hur du menar, men (!) det är fler personer än P som är försvunna och jag tror inte att detta stäms av mellan polis och bank bara sådär (tekniken finns absolut). För X antal sidor och inlägg sedan skrev någon om en man som inte kom hem på kvällen, framåt jul, om jag inte minns del, ca 6 mån senare smsade han frun från Sthlm och sa att han var på väg hem. Han måste ju använt sig av pengar kan man tycka - då borde det vara liknande där mellan polis och bank, men frun verkade totalt ovetandes att han ens levde vad jag förstod det som...

En annan sak är om det är bekräftat att den försvunne inte kan ta hand om sig själv, t ex en äldre, någon med mental ohälsa, minderårig etc.

Jag tror inte heller de har en aktiv koll på mobilen.

Allt detta just pga av att han är myndig, inga tidigare sjukdomar, han har visat att han är kapabel till både skolgång och, om inte arbeta, söka arbete.

Så här skrev de på nyheter24: "Istället är det viktigt att ringa 112, eftersom Patrik behöver tas om hand genom LPT – lagen om psykisk tvångsvård."
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till

Vård och behandling under tvång:
För att tvångsvård enligt LPT ska bli aktuellt måste följande villkor vara uppfyllda:
Personen lider av en allvarlig psykisk störning.
Personen har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård (vården kan ej tillgodoses på annat sätt än genom inläggning).
Personen motsätter sig frivillig vård eller att det "till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_psykiatrisk_tv%C3%A5ngsv%C3%A5rd

Ville de LPT:a honom? Fanns det ett sjävskadebeteende med i bilden? Kan P vetat om det och avslutade hemresan i förtid?
Citera
2017-08-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Så här skrev de på nyheter24: "Istället är det viktigt att ringa 112, eftersom Patrik behöver tas om hand genom LPT – lagen om psykisk tvångsvård."
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886788-patrik-har-varit-i-forsvunnen-i-tre-veckor-sa-har-kan-du-hjalpa-till

Vård och behandling under tvång:
För att tvångsvård enligt LPT ska bli aktuellt måste följande villkor vara uppfyllda:
Personen lider av en allvarlig psykisk störning.
Personen har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård (vården kan ej tillgodoses på annat sätt än genom inläggning).
Personen motsätter sig frivillig vård eller att det "till följd av patientens psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans eller hennes samtycke".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_psykiatrisk_tv%C3%A5ngsv%C3%A5rd

Ville de LPT:a honom? Fanns det ett sjävskadebeteende med i bilden? Kan P vetat om det och avslutade hemresan i förtid?

Vad jag förstår så hade inte P någon diagnostiserad psykisk sjukdom/ohälsa? Det är stor skillnad att påstå att någon är deprimerad och diagnos som fastställts som depression.
Någonstans läste jag att P hade kontakt med kurator och det kan man ha utan att ha en fastställd diagnos.
Lpt och intagning av det då krävs det mer än så..
Citera
2017-08-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mot-alla-odds
Vad jag förstår så hade inte P någon diagnostiserad psykisk sjukdom/ohälsa? Det är stor skillnad att påstå att någon är deprimerad och diagnos som fastställts som depression.
Någonstans läste jag att P hade kontakt med kurator och det kan man ha utan att ha en fastställd diagnos.
Lpt och intagning av det då krävs det mer än så..

Ja det vet jag.. det var därför jag vart förvånad när jag läste det i nyheter24. Tror inte de bara skulle hitta på en sådan sak. Artikeln är ju intervju med P´s pappa och det är ju bra mycket allvarligare än den infon jag läst om tidigare.
Citera
2017-08-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ja det vet jag.. det var därför jag vart förvånad när jag läste det i nyheter24. Tror inte de bara skulle hitta på en sådan sak. Artikeln är ju intervju med P´s pappa och det är ju bra mycket allvarligare än den infon jag läst om tidigare.

Tror att man ska vara lite källkritisk, alternativt vet vi inte riktigt allt om tillstånd osv?! Men jag tror mer att man gått ut med vilseledande info om Lpt
Senast redigerad av mot-alla-odds 2017-08-02 kl. 12:05.
Citera
2017-08-02, 12:04
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:

Minns att jag reagerade starkt på dessa kommentarer. "Hålla fast honom", "körs direkt till sjukhus", "tvångsvård" mm. Om P aldrig tidigare haft psykiska problem låter detta som en otäck överreaktion. Eller så har han en sjukdomsbild som de inte vill berätta om. T ex självskadebeteende eller agressivitet (kan han ha "gått på" fel person i så fall?)
Citera
2017-08-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Minns att jag reagerade starkt på dessa kommentarer. "Hålla fast honom", "körs direkt till sjukhus", "tvångsvård" mm. Om P aldrig tidigare haft psykiska problem låter detta som en otäck överreaktion. Eller så har han en sjukdomsbild som de inte vill berätta om. T ex självskadebeteende eller agressivitet (kan han ha "gått på" fel person i så fall?)

Ja detta har vi ju läst tidigare och det är mycket konstigt.. om man nu har en så psykiskt "instabil" människa ute så söker man nog rätt så rejält för att finna personen
Till råga på det om detta är överdrivet så skadar det personen mer nu om denne är i livet.
Om jag avvikit frivilligt trots att jag mår dåligt skulle jag nog raskt ha bytt "identitet", tänker då på byta klädstil, frisyr, hårfärg m.m
Senast redigerad av mot-alla-odds 2017-08-02 kl. 12:13.
Citera
2017-08-02, 12:15
Medlem
Nytt sök

MPS gör en sökinsats nu på söndag den 6 augusti i Hallsberg
kl. 10-17.
Mer information kommer i Missing People
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto