Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Knappast? kan du utveckla varför du ser det som så osannolikt?
Nej, det finns INGA uppgifter om att KM ringer HEM till sin sambo, i P4 intervjun säger han: "Om det var så att jag blivit nobbad av Helena kan jag ju ha känt mig sårad och liksom velat höra det jag har där hemma", det tolkar jag som att han i ett nedstämt läge (efter mordet) bara ville höra sin sambos röst, han kan alltså precis lika gärna ha ringt henne på jobbet.
KB kan alltså mycket väl ha jobbat den natten, jag kan även tänka mig att det t.o.m. kan ha varit en bakomliggande orsak, en anledning till varför han just denna kväll aldrig gav sig med Helena, han hade helt enkelt ingen där hemma som väntade på honom, som undrade vart han var eller om han ens kom hem.
Om KB nu skulle jobba natt så avstod hon förmodligen från att festa men ställde upp på att köra sällskapet till Töreboda. Sambon KM gick på inflyttningsfesten tillsammans med systrarna A och ytterligare en mansperson "X" medans KB åkte hem för att vila/sova ett par timmar. KM, HA, UA och X tar sedan en taxi tillbaka till M-stad där KM och HA (ev. även X) bestämmer sig för att festa vidare på Stadt medans UA åker vidare hem.
Detta är nog exakt vad som hände. KB arbetade natt och KM passade på att flirta med HA som inte var intresserad. Hon kanske till och med tog det som "skoj" från KM sida, hon uppfattade inte "uppvaktningen" från KM som allvarligt menat. Att han sedermera trängde sig på när HA skulle promenera hem och efter bron tog han en chans men blev avvisad av HA. Där hände något.
Så långt är vi nog överens om händelseförloppet. Det här med bil blir lite krångligare att få ihop.
KM måste ha transporterat kroppen ganska direkt efter överfallet. Var fick han tag i närmaste och bästa bil för ändamålet (om KB jobbade natt var inte deras bil hemma).
Hur långt borta bor KM närmaste vän som han kan få låna bilen av? Systrarna bor i närheten, hur lång tid tar det att gå/springa dit och komma tillbaka med en bil?
Enligt uppgifter var KM full, så pass full att han inte minns enligt egen utsago, men hur var det i verkligheten? Skulle hans syster låna ut sin bil till honom om han var så pass full eller hade han möjlighet att ta den utan hennes vetskap?
Skulle hon ställa upp som chaufför för sin bror om han begärde det, oavsett vad det handlade om, såsom mord?
Om man byter ut syster mot en förtrogen vän, vem skulle detta vara (som bor alldeles i närheten)?
Jag kan tänka mig att mordet på HA inte var planerat, utan en olyckshändelse, men varför inte larma SOS? Har han försökt att våldta HA och detta är något som KM skäms för och som gör att han därför inte ville ringa SOS?
Oavsett vad som hänt vid överfallet så kan han absolut inte ha lämnat kroppen någon längre stund med risk för upptäckt. Varför väljer man att transportera bort kroppen? Jo, för om kroppen hittas kan den binda sig till en GM genom b. la. DNA. På den tiden hade DNA inte vidareutvecklats som idag, men jag tror att KM redan 1992 visste att sperma kan kopplas till en person. Därför tog han med kroppen - han ville inte åka dit för mord och våldtäkt.
Okej, tillbaka till bilen.
Vem ställer upp på att medvetet transportera en kropp (antagligen på en person som denne känner)? Mitt svar; ingen. Jag tror att KM är helt ensam om detta från början till slut.
Var fick han tag i bilen omgående (flickvännen brukade deras gemensamma bil vid tillfället)?
Skulle syrran gå med på att låna ut sin bil till honom mitt i natten trots att han hade druckit?
Efter en våldtäkt och ett mord är nog adrenalinet och stresshormoner på topp och om han nu var onykter så har han antagligen nyktrat till tillräckligt för att syster skall tro att han är mer eller mindre nykter vid tillfället och går med på att låna ut bilen (efter viss övertalan) till KM.
Frågan som kvarstår dock, var har KM gömt kroppen?
OBS spekulationer! Ja, jag tror att KM är Pilot, tillika GM.