2017-08-02, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Finns det verkligen ingen som var på Stadt den aktuella kvällen och
kan bekräfta att KM stötte /klängde på HA??

Vilket år är KM född? Om det kan vara värt att gå upp på vinden och
leta fram skolkatalogerna?
Född -66
Citera
2017-08-02, 08:16
Medlem
Grandpas avatar
Från dagens Skaraborgs Allehanda:
http://sla.se/skaraborg/2017/08/02/helena-anderssons-foraldrar-om

Citat:
I samband med att Helenas försvinnande fick ny uppmärksamhet under försommaren avslöjade P4 Skaraborg att polisen delgivet ”mannen i pilotglasögonen” misstanke om mord. Att det finns en huvudmisstänkt gav familjen nytt hopp om att äntligen få klarhet i vad som hände den där juninatten.

– Jag kan inte förstå varför det inte händer något mer nu. Han säger att han inte minns vad han har gjort under tidpunkten för Helenas försvinnande, men det kan inte vi acceptera. Den minnesluckan känns väldigt strategisk, om han inte gjort Helena något, då finns det knappast något som kan vara värre att dölja. Det måste finnas i allas intressen att få fram om han är skyldig eller inte. Det finns inget mellanläge, säger Arne.

– Vi har gått omkring med det här i så många dagar, månader och år. Om han vet vad som har hänt vår dotter, då tycker jag att han är skyldig oss att förklara det, säger Gudrun.
Citat:
– Det känns otroligt provocerande att han framställer sig som ett offer i den intervjun. Har han inget att dölja så förstår jag inte vad han är rädd för, säger Gudrun.
Citat:
Minst en person har svaret.

– Det finns inget värre än det här som har hänt oss. Ingen som inte har upplevt det kan förstå. Ibland måste jag försöka tränga bort det, stänga av, annars kan jag inte existera. Vi har inget val, men det finns en person som har det och nu är det dags för honom att träda fram, säger Gudrun.
Senast redigerad av Grandpa 2017-08-02 kl. 09:05.
Citera
2017-08-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Knappast? kan du utveckla varför du ser det som så osannolikt?
Nej, det finns INGA uppgifter om att KM ringer HEM till sin sambo, i P4 intervjun säger han: "Om det var så att jag blivit nobbad av Helena kan jag ju ha känt mig sårad och liksom velat höra det jag har där hemma", det tolkar jag som att han i ett nedstämt läge (efter mordet) bara ville höra sin sambos röst, han kan alltså precis lika gärna ha ringt henne på jobbet.
KB kan alltså mycket väl ha jobbat den natten, jag kan även tänka mig att det t.o.m. kan ha varit en bakomliggande orsak, en anledning till varför han just denna kväll aldrig gav sig med Helena, han hade helt enkelt ingen där hemma som väntade på honom, som undrade vart han var eller om han ens kom hem.

Om KB nu skulle jobba natt så avstod hon förmodligen från att festa men ställde upp på att köra sällskapet till Töreboda. Sambon KM gick på inflyttningsfesten tillsammans med systrarna A och ytterligare en mansperson "X" medans KB åkte hem för att vila/sova ett par timmar. KM, HA, UA och X tar sedan en taxi tillbaka till M-stad där KM och HA (ev. även X) bestämmer sig för att festa vidare på Stadt medans UA åker vidare hem.

Detta är nog exakt vad som hände. KB arbetade natt och KM passade på att flirta med HA som inte var intresserad. Hon kanske till och med tog det som "skoj" från KM sida, hon uppfattade inte "uppvaktningen" från KM som allvarligt menat. Att han sedermera trängde sig på när HA skulle promenera hem och efter bron tog han en chans men blev avvisad av HA. Där hände något.

Så långt är vi nog överens om händelseförloppet. Det här med bil blir lite krångligare att få ihop.
KM måste ha transporterat kroppen ganska direkt efter överfallet. Var fick han tag i närmaste och bästa bil för ändamålet (om KB jobbade natt var inte deras bil hemma).
Hur långt borta bor KM närmaste vän som han kan få låna bilen av? Systrarna bor i närheten, hur lång tid tar det att gå/springa dit och komma tillbaka med en bil?

Enligt uppgifter var KM full, så pass full att han inte minns enligt egen utsago, men hur var det i verkligheten? Skulle hans syster låna ut sin bil till honom om han var så pass full eller hade han möjlighet att ta den utan hennes vetskap?

Skulle hon ställa upp som chaufför för sin bror om han begärde det, oavsett vad det handlade om, såsom mord?

Om man byter ut syster mot en förtrogen vän, vem skulle detta vara (som bor alldeles i närheten)?

Jag kan tänka mig att mordet på HA inte var planerat, utan en olyckshändelse, men varför inte larma SOS? Har han försökt att våldta HA och detta är något som KM skäms för och som gör att han därför inte ville ringa SOS?
Oavsett vad som hänt vid överfallet så kan han absolut inte ha lämnat kroppen någon längre stund med risk för upptäckt. Varför väljer man att transportera bort kroppen? Jo, för om kroppen hittas kan den binda sig till en GM genom b. la. DNA. På den tiden hade DNA inte vidareutvecklats som idag, men jag tror att KM redan 1992 visste att sperma kan kopplas till en person. Därför tog han med kroppen - han ville inte åka dit för mord och våldtäkt.

Okej, tillbaka till bilen.

Vem ställer upp på att medvetet transportera en kropp (antagligen på en person som denne känner)? Mitt svar; ingen. Jag tror att KM är helt ensam om detta från början till slut.
Var fick han tag i bilen omgående (flickvännen brukade deras gemensamma bil vid tillfället)?

Skulle syrran gå med på att låna ut sin bil till honom mitt i natten trots att han hade druckit?

Efter en våldtäkt och ett mord är nog adrenalinet och stresshormoner på topp och om han nu var onykter så har han antagligen nyktrat till tillräckligt för att syster skall tro att han är mer eller mindre nykter vid tillfället och går med på att låna ut bilen (efter viss övertalan) till KM.

Frågan som kvarstår dock, var har KM gömt kroppen?

OBS spekulationer! Ja, jag tror att KM är Pilot, tillika GM.
Citera
2017-08-02, 08:45
Medlem
Är det någon som vet hur länge utbildade hundar kan nosa sig fram till kvarlevor efter människa med tanke på förmultning osv? Om MGM har en och samma bostad inkl trädgård sedan -92 borde väl polisen kolla allt som står i deras makt?
Citera
2017-08-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta är nog exakt vad som hände. KB arbetade natt och KM passade på att flirta med HA som inte var intresserad. Hon kanske till och med tog det som "skoj" från KM sida, hon uppfattade inte "uppvaktningen" från KM som allvarligt menat. Att han sedermera trängde sig på när HA skulle promenera hem och efter bron tog han en chans men blev avvisad av HA. Där hände något.

Så långt är vi nog överens om händelseförloppet. Det här med bil blir lite krångligare att få ihop.
KM måste ha transporterat kroppen ganska direkt efter överfallet. Var fick han tag i närmaste och bästa bil för ändamålet (om KB jobbade natt var inte deras bil hemma).
Hur långt borta bor KM närmaste vän som han kan få låna bilen av? Systrarna bor i närheten, hur lång tid tar det att gå/springa dit och komma tillbaka med en bil?

Enligt uppgifter var KM full, så pass full att han inte minns enligt egen utsago, men hur var det i verkligheten? Skulle hans syster låna ut sin bil till honom om han var så pass full eller hade han möjlighet att ta den utan hennes vetskap?

Skulle hon ställa upp som chaufför för sin bror om han begärde det, oavsett vad det handlade om, såsom mord?

Om man byter ut syster mot en förtrogen vän, vem skulle detta vara (som bor alldeles i närheten)?

Jag kan tänka mig att mordet på HA inte var planerat, utan en olyckshändelse, men varför inte larma SOS? Har han försökt att våldta HA och detta är något som KM skäms för och som gör att han därför inte ville ringa SOS?
Oavsett vad som hänt vid överfallet så kan han absolut inte ha lämnat kroppen någon längre stund med risk för upptäckt. Varför väljer man att transportera bort kroppen? Jo, för om kroppen hittas kan den binda sig till en GM genom b. la. DNA. På den tiden hade DNA inte vidareutvecklats som idag, men jag tror att KM redan 1992 visste att sperma kan kopplas till en person. Därför tog han med kroppen - han ville inte åka dit för mord och våldtäkt.

Okej, tillbaka till bilen.

Vem ställer upp på att medvetet transportera en kropp (antagligen på en person som denne känner)? Mitt svar; ingen. Jag tror att KM är helt ensam om detta från början till slut.
Var fick han tag i bilen omgående (flickvännen brukade deras gemensamma bil vid tillfället)?

Skulle syrran gå med på att låna ut sin bil till honom mitt i natten trots att han hade druckit?

Efter en våldtäkt och ett mord är nog adrenalinet och stresshormoner på topp och om han nu var onykter så har han antagligen nyktrat till tillräckligt för att syster skall tro att han är mer eller mindre nykter vid tillfället och går med på att låna ut bilen (efter viss övertalan) till KM.

Frågan som kvarstår dock, var har KM gömt kroppen?

OBS spekulationer! Ja, jag tror att KM är Pilot, tillika GM.
Polisen har ju haft en bil i åtanke, denna bil ska pilot haft tillgång till 1992 ( jag tolkar det som att det inte är hans egen) denna bilen ska ha skrotats innan 1998. Vilket år den skrotades har inte kommit fram tyvärr. Jag TROR att bilen har varit i någon av systrarnas eller KB:s ägo. Det kan ju också varit så att KB skulle upp och jobba tidigt på morgonen och därför valde att inte festa, då fanns ju i så fall hennes bil hemma.
Citera
2017-08-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Från dagens Skaraborgs Allehanda:
http://sla.se/skaraborg/2017/08/02/helena-anderssons-foraldrar-om
Tack för länken! Förstår att familjen är frustrerad, detta fallet är frustrerande för många som inte ens har anknytning till mariestad pga det dåliga polisarbetet. Man blir förbannad å familjens vägnar.
Citera
2017-08-02, 09:11
Medlem
Citat:
Jag har nu hittat en artikel (kan inte länka) i Expressen där det står att Pilot är på sannolika skäl misstänkt i mordet på HA och är delgiven om detta. Han är även fortfarande misstänkt, men släppt i brist på bevis.

För att bli sannolikt misstänkt krävs dock någon form av konkret bevisning. Vad denna bevisning verkligen består av vet vi inte. Det kan vara DNA, vittnesuppgifter mm. trots allt har de något på Pilot. Polisen tror m.a.o. att Pilot är GM.

Det här med sannolika skäl irriterar mig lite grann. Hur kommer det sig att polisen/tidningen påstår att misstanken om mord når upp till sannolika skäl, vilket är den HÖGRE misstankegraden, men samtidigt kan/vågar/vill åklagaren i detta fall INTE häkta Pilot - i brist på bevisning.

Åklagaren tror/vet att den bevisning som finns i fallet inte kommer att räcka för en häktning i en häktesförhandling och därmed avstår att ens försöka. Motstridiga uppgifter.

Någonting är knepigt, men vad?

Sannolikt är att de kan ta in pilot på "sannolika skäl misstänkt" för att de har ett vittnesmål. Ett vittnesmål räcker dock inte till att kunna dömmas - därav fick de släppa honom
Citera
2017-08-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MstadBoSen1986
Jag vet inte vem "fighter83" är, så jag kan ärligt talat inte säga nej.
Men med tanke på hur stor (snarare liten) min släkt är så kan jag dock med hyfsat stor sannolikhet säga att Nepp, jag är inte släkt med hen.
Det.är konstigt att man blir ihopkopplad med folk härinne bara för man inte följer drevet. Jag släpper inte dom gamla spåren el vittnena förrän vi vet mer, . El saker som diskuterades bland Mariestsdsborna i nästan 15 år innan ens tråden fanns. Och jag har ingen aning om vem KM är sen tidigare, allt jag vet om honom har jag fått leta reda på själv. När jag letat så har det visat sig att jag har en väninna och en killkompis som är nära vänner med den familjen KM på olika sätt., jag kommer inte röja dom. Det dom sagt är att KM inte varit frihetsberövad el varit inne på nåt förhör iår. Att KM inte är nån nörd el tönt, utan är som vem som helst, som inte sticker ut och aldrig gjort. Jag vet att han jobbar nu på dagarna som vanligt.
Och att familjen vet om vad som skrivs härinne, pga av vänner till dom. Men sen kan inte någon bortse från all information som strömmar in ang KM, alla kopplingar som görs. Vad är sant och inte? Min önskan ju bara att vi inte dömer någon i förväg. som TS tex som i många Mariestads ögon varit istort sett dömd i 25 år? Han är helt borta nu el? .
Senast redigerad av Fighter83 2017-08-02 kl. 09:28. Anledning: Felstavnong
Citera
2017-08-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det.är konstigt att man blir ihopkopplad med folk härinne bara för man inte följer drevet. Jag släpper inte dom gamla spåren el vittnena förrän vi vet mer, . El saker som diskuterades bland Mariestsdsborna i nästan 15 år innan ens tråden fanns. Och jag har ingen aning om vem KM är sen tidigare, allt jag vet om honom har jag fått leta reda på själv. När jag letat så har det visat sig att jag har en väninna och en killkompis som är nära vänner med den familjen KM på olika sätt., jag kommer inte röja dom. Det dom sagt är att KM inte varit frihetsberövad el varit inne på nåt förhör iår. Att KM inte är nån nörd el tönt, utan är som vem som helst, som inte sticker ut och aldrig gjort. Jag vet att han jobbar nu på dagarna som vanligt.
Och att familjen vet om vad som skrivs härinne, pga av vänner till dom. Men sen kan inte någon bortse från all information som strömmar in ang KM, alla kopplingar som görs. Vad är sant och inte? Min önskan ju bara att vi inte dömer någon i förväg. som TS tex som i många Mariestads ögon varit istort sett dömd i 25 år? Han är helt borta nu el? .

Har TS varit dömd i många år i Mariestadsbons ögon? Ändå tog det 25 år innan han ens blev nämnd här inne...

Glöm TS, Pilot är KM, punkt slut.
Citera
2017-08-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Har TS varit dömd i många år i Mariestadsbons ögon? Ändå tog det 25 år innan han ens blev nämnd här inne...

Glöm TS, Pilot är KM, punkt slut.
Han har varit nämnd många gånger läs tråden , och prata med folk, jag tror inte att det är TS heller har aldrig trott.
Citera
2017-08-02, 11:03
Medlem
Citat:
Jag har nu hittat en artikel (kan inte länka) i Expressen där det står att Pilot är på sannolika skäl misstänkt i mordet på HA och är delgiven om detta. Han är även fortfarande misstänkt, men släppt i brist på bevis.

För att bli sannolikt misstänkt krävs dock någon form av konkret bevisning. Vad denna bevisning verkligen består av vet vi inte. Det kan vara DNA, vittnesuppgifter mm. trots allt har de något på Pilot. Polisen tror m.a.o. att Pilot är GM.

Det här med sannolika skäl irriterar mig lite grann. Hur kommer det sig att polisen/tidningen påstår att misstanken om mord når upp till sannolika skäl, vilket är den HÖGRE misstankegraden, men samtidigt kan/vågar/vill åklagaren i detta fall INTE häkta Pilot - i brist på bevisning.

Åklagaren tror/vet att den bevisning som finns i fallet inte kommer att räcka för en häktning i en häktesförhandling och därmed avstår att ens försöka. Motstridiga uppgifter.

Någonting är knepigt, men vad?
Det kan röra sig om något så enkelt att man vill förstärka med annan bevisning. T.ex invänta DNA-analys av skon. Om det nu är så att "pilot" inte har flyttat på sig på 25 år, så är det väl så att åklagaren inte ser någon flyktrisk heller. Skulle han "fly" så gör han sig ju bara mer misstänkt,
Citera
2017-08-02, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83

Ok vi ska sluta spekulera om din koppling till kgm. Men du: vänner till familjen som säger att han inte varit på förhör, kom igen, varför/hur ska de veta det?! Det är knappast något han pratar om över lördagsmiddagen. Och TS nämndes ju här först i juni i år, eller hur? Sista frågan. Vad sas i mstad 15år innan tråden? Jag birde veta men vet ej. Det är ju intressant att vi nu efter 25år kan fokusera istället. Däremot kan det finnas kopplingar till andra personer som nämnts. Kan du inte fråga vännerna om kgm är vän med några av de tidigare nämnda här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in