Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Levande intellekt söker och finner ständigt nya samband. Har du inte märkt det?
Vad är skillnaden mellan ett levande intellekt och ett dött intellekt?
Tydligen anser du att det finns en skillnad eftersom du tvunget vill lägga till "levande" framför, som om det skulle göra någon skillnad mot att bara skriva intellekt, utan något "levande" framför.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Jag skrev inte måste. Läs!
Du skrev
"Att det finns intelligent kraft utöver det egna" med "Att" i fet stil. Det tolkade jag som att du menade att det otvetydigt var på det viset, att du betonade att det var på det viset. Det är samma som att skriva att det "måste" vara på det sättet. Skriv tydligare om du menar något annat.
Och, säger du
att det är på det viset så måste du ju ha bevis för det. Så vilka är bevisen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Bevisen växer fram hos dem som förstår att söka utifrån sig själva och använda sin egna bästa förmåga. Varför försöka övertyga andra som inte känner samma behov i att leva?
Kan du inte svara i stället för att slingra dig? Meningslös retorik om andras behov (som du inte vet något om) får dig bara att framstå som en slingrande lögnare som för allt i världen slingrar sig för att han inte kan svara på en rak fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Traditioner som inte ger något mervärde självdör. Kristna ursprungsidén lever dock vidare i en eller annan form.
Intressant att du tydligen anser att både midvinterblot och midsommarblot har ett mervärde eftersom dessa traditioner fortfarande firas. Till och med namnet "jul" finns kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ove Mollvik
Bibeln förklarar sammanlagt att Gud kan verka i vilken form som helst som i sitt väsen visar på något tidlöst gott och sant. Den form som ateister tycks föreställa sig bokstavligen talas det aldrig om.
Alltså, jag frågade: "Var i bibeln hittar du citat som stöder denna teori?"
Är du helt oförmögen att ge raka svar på enkla frågor?