2017-08-01, 01:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Knappast. Dessutom ringer ju pilot hem till sin sambo på natten. Så K.B kan inte ha jobbat den natten, om K.M är pilot. Och om hon inte jobbade, varför var hon inte med på festen kan man undra.

Knappast? kan du utveckla varför du ser det som så osannolikt?
Nej, det finns INGA uppgifter om att KM ringer HEM till sin sambo, i P4 intervjun säger han: "Om det var så att jag blivit nobbad av Helena kan jag ju ha känt mig sårad och liksom velat höra det jag har där hemma", det tolkar jag som att han i ett nedstämt läge (efter mordet) bara ville höra sin sambos röst, han kan alltså precis lika gärna ha ringt henne på jobbet.
KB kan alltså mycket väl ha jobbat den natten, jag kan även tänka mig att det t.o.m. kan ha varit en bakomliggande orsak, en anledning till varför han just denna kväll aldrig gav sig med Helena, han hade helt enkelt ingen där hemma som väntade på honom, som undrade vart han var eller om han ens kom hem.

Om KB nu skulle jobba natt så avstod hon förmodligen från att festa men ställde upp på att köra sällskapet till Töreboda. Sambon KM gick på inflyttningsfesten tillsammans med systrarna A och ytterligare en mansperson "X" medans KB åkte hem för att vila/sova ett par timmar. KM, HA, UA och X tar sedan en taxi tillbaka till M-stad där KM och HA (ev. även X) bestämmer sig för att festa vidare på Stadt medans UA åker vidare hem.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-01 kl. 01:46.
Citera
2017-08-01, 01:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Knappast. Dessutom ringer ju pilot hem till sin sambo på natten. Så K.B kan inte ha jobbat den natten, om K.M är pilot. Och om hon inte jobbade, varför var hon inte med på festen kan man undra.

Det har väl aldrig framgått att "pilotmannen" ringde hem till sin sambo - bara till sin sambo?!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-01 kl. 01:45.
Citera
2017-08-01, 01:47
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej, det finns INGA uppgifter om att han ringer HEM till sin sambo, i P4 intervjun säger han: "Om det var så att jag blivit nobbad av Helena kan jag ju ha känt mig sårad och liksom velat höra det jag har där hemma", det tolkar jag som att han i ett nedstämt läge bara ville höra sin sambos röst, han kan alltså precis lika gärna ha ringt henne på jobbet.

Nu var inte jag själv i arbetsför ålder 1992, men få som jobbade på sjukhus hade nog ett eget direktnummer att nås på (läkare med kontor, typ). Bör väl snarare ha handlat om ett nummer till rätt avdelning, men där man inte vet vem i personalen som svarar? Och det använde väl knappast en partner, i ett sådant drängfylletillstånd som mannen med pilotglajorna försatt sig i? (Håller förstås annars med dig om bildspråket kring "där hemma", i P4-citatet.)

Glädjande med aktiviteten som råder nu, då den nog ökar chanserna för att saker går framåt, men försök att tänka på att inte chatta och/eller gissa. Inlägg som "bra sagt", "jag håller med", "lägg av" osv gör det extremt snårigt för den som vill läsa in sig. Och detsamma gäller feluppgifter, där rätt info går att söka/googla fram - som svamlet om Brynäs matchtröjor häromdagen. Har själv läst hela tråden och då jag således är "ikapp" stör sådant inte just mig nämnvärt, men det är rörigt nog som det är. Hade inte varit fel med en lista över de säkert 70-80 förekommande initialerna, fäst i startinlägget...
Citera
2017-08-01, 02:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Nu var inte jag själv i arbetsför ålder 1992, men få som jobbade på sjukhus hade nog ett eget direktnummer att nås på (läkare med kontor, typ). Bör väl snarare ha handlat om ett nummer till rätt avdelning, men där man inte vet vem i personalen som svarar? Och det använde väl knappast en partner, i ett sådant drängfylletillstånd som mannen med pilotglajorna försatt sig i? (Håller förstås annars med dig om bildspråket kring "där hemma", i P4-citatet.)

Vem har sagt att KB hade ett direktnummer på sjukhuset? I de allra flesta fall när man sökte folk på jobbet -92 så var man tvungen att fråga efter personen i fråga inget konstigt med det. När dom svarade på avdelningen så frågande han bara efter K*rin, hur svårt kan det vara? hade han tur så svarade hon direkt.
Och nu var det ju inte heller så att KM var i något drängfylletillstånd den här kvällen för då hade Helena förmodligen levt idag, jag kan däremot tänka mig att han var ganska kraftigt berusad, kanske i synnerhet under några timmar. Sen att han själv under förhör påstår att han var så berusad att han inte minns ett skvatt är ju en uppenbar lögn för att komma undan allt ansvar och slippa besvara svåra frågor, då är det betydligt enklare att bara köra på " jag minns inte" som ett konstant svar.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-01 kl. 02:51.
Citera
2017-08-01, 02:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har nu i kväll fått uppgiften att KM ska ha varit med i bilen till Pernillas inflyttningsfest. Det ska alltså ha varit KB (som körde), Helena, Ulrika, Kl*s och ev. en femte person. Personen som berättade detta för mig kommer inte ihåg om KM var med på festen eller ej.

Spännande namn på den man som Pernilla hade inflyttningsfesten med. Alltså, inget konstigt med honom så sett, men för oss med en stor del av vårt yrkesverksamma liv i skolans värld (jag blev ju snarstucket kallad för "magister" häromsistens ...) väcks en del fina minnen till liv.

Vi verkar ha jobbat parallellt med bilresan, Prinzezzan (!), och med lite flyt finns det en fortsättning att presentera!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-01 kl. 02:25.
Citera
2017-08-01, 02:49
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Och nu var det ju inte heller så att KM var i något drängfylletillstånd den här kvällen för då hade Helena förmodligen levt idag, jag kan däremot tänka mig att han var ganska kraftigt berusad, kanske i synnerhet under några timmar.

Troligen korrekt, även om folk ju reagerar väldigt olika på att vara redigt berusade. Men stryker vi "dräng-", håller jag det ändå det för mindre sannolikt att en partner ringer till arbetsplatsen på småtimmarna och är på kanelen. Främst för att det är ohövligt och därmed anmärkningsvärt rent socialt, vilket inte ligger i linje med hur den här personen tycks ha agerat utåt, överlag. Men även för ordvalet (om det nu är ordagrant) "där hemma". Hur mycket det än kan vara bildligt till 100%.

Förresten. När det gäller Pernillas agerande, kring att eventuellt ha gett "oss" en rejäl ledtråd angående den misstänktes identitet, så tror jag inte att vi ska utgå ifrån att det är någon slags journalistisk smartness som talar. Programserien var ur det hänseendet inget vidare, vilket förfarandet med redigerat svar i chatten understryker. Antingen är hon fumlig, eller så handlar hon enligt specifika polisdirektiv. Eller så tänker jag helt enkelt fel (dvs denna lokalradioknegare är oerhört slipad). Möjligen bör vi öppna lite för direktiv-alternativet, iom tajmingen med polisens synkade aktiviteter.
Citera
2017-08-01, 02:50
Bannlyst
Mordet är så gammalt så när man såg bilden på henne så tänkte man en ung tjej det kunde varit min lilesyrra.
Utan att ha lusläst tråden och jag brukar inte hänga i mord. Hon mördades utanför där hon bodde det säger inte ett skit platsen var nog mer viktig det var nog en jävel som följde efter henne.

Det har gått så många år detta är ett mord som bara löses om mördaren snackat och någon vill tjalla.
Eller om man gör som i England Dna testar 10 000 personer.

Jag är inte ett dugg smart men vet hur lätt dom löser mord i England.
Ändra lagarna jag och 7 miljoner till i Sverige har inget emot att finnas på ett Dna register.
Så enkelt är det faktiskt
Citera
2017-08-01, 03:11
Bannlyst
Bäst att säga att vi inte snackar om SeX

Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Jag är rätt säker på att detta INTE är någon som håller på eftersom allt är så tyst.

I bland så tänker man en person som inte gjort något olagligt i alla år typ 25år ska den åka in på 12år på Max anstallt?

Den frågan kan lätt lösas om man Dna tester alla nyfödda och alla andra brottslingar från fortkörning.

Om man frågar mig hade jag mördat någon 1977 då var det möjligt och inte gjort ett skit under 40år hur ska man göra då?
Senast redigerad av svart.framtid 2017-08-01 kl. 03:14.
Citera
2017-08-01, 03:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Spännande namn på den man som Pernilla hade inflyttningsfesten med. Alltså, inget konstigt med honom så sett, men för oss med en stor del av vårt yrkesverksamma liv i skolans värld (jag blev ju snarstucket kallad för "magister" häromsistens ...) väcks en del fina minnen till liv.

Vi verkar ha jobbat parallellt med bilresan, Prinzezzan (!), och med lite flyt finns det en fortsättning att presentera!

Hade Pernilla inflyttningsfesten med sin man som hade ett spännande namn eller hur menar du? Hur vet du att det inte är något konstigt med hennes man? och vad har han med ditt yrkessamma liv i skolan att göra, var han rektor? Nej när du viftar med pekpinnen som du gör får du tåla att bli kallad magister.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-01 kl. 03:26.
Citera
2017-08-01, 04:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Troligen korrekt, även om folk ju reagerar väldigt olika på att vara redigt berusade. Men stryker vi "dräng-", håller jag det ändå det för mindre sannolikt att en partner ringer till arbetsplatsen på småtimmarna och är på kanelen. Främst för att det är ohövligt och därmed anmärkningsvärt rent socialt, vilket inte ligger i linje med hur den här personen tycks ha agerat utåt, överlag. Men även för ordvalet (om det nu är ordagrant) "där hemma". Hur mycket det än kan vara bildligt till 100%.

Förresten. När det gäller Pernillas agerande, kring att eventuellt ha gett "oss" en rejäl ledtråd angående den misstänktes identitet, så tror jag inte att vi ska utgå ifrån att det är någon slags journalistisk smartness som talar. Programserien var ur det hänseendet inget vidare, vilket förfarandet med redigerat svar i chatten understryker. Antingen är hon fumlig, eller så handlar hon enligt specifika polisdirektiv. Eller så tänker jag helt enkelt fel (dvs denna lokalradioknegare är oerhört slipad). Möjligen bör vi öppna lite för direktiv-alternativet, iom tajmingen med polisens synkade aktiviteter.

En alkoholpåverkad person som nyss har mördat sin partners kompis funderar knappast på om det är ohövligt eller anmärkningsvärt rent socialt om han ringer sin sambo på jobbet när hon jobbar natt. I värsta fall kunde det ju ha gällt något akut, något livsviktigt, och det gjorde det ju också i det här fallet även om han nu inte sa det rakt ut till KB, men samtalet ringdes i en extrem situation där alla dina s.k. sociala regler var helt satta ur spel.

Det finns väl inget som säger att PW inte har en egen agenda med radioföljetongen och intervjun med "pilot"? det kan hon mycket väl ha, hon var ju själv en nära vän till Helena och kände familjen väl. Om polisen står och stampar och Helena's familj vill att man ska gå vidare men inget händer så är det väl inte helt otänkbart att vännen PW gör vad hon kan för att försöka lösa fallet med hjälp av sina kanaler och kontakter. Jag tror att KM först tänkte att intervjun skulle gynna honom men nu i efterhand är jag övertygad att han önskar att han aldrig hade ställt upp på den. Han gjorde det för att det var en gammal kompis som bad honom, jag tror definitivt att PW visste vad hon gjorde, det var slipat gjort. KM kan ha varit lite vilsen och off guard med anledning av polisförhöret och dom nya stärkta misstankarna, efter 16 bekymmersfria år trodde han kanske t.o.m. att det hela var över. Tror inte på några polisdirektiv i det här fallet. däremot ett visst samarbete givetvis.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-01 kl. 04:10.
Citera
2017-08-01, 06:22
Medlem
Citat:
En alkoholpåverkad person som nyss har mördat sin partners kompis funderar knappast på om det är ohövligt eller anmärkningsvärt rent socialt om han ringer sin sambo på jobbet när hon jobbar natt. I värsta fall kunde det ju ha gällt något akut, något livsviktigt, och det gjorde det ju också i det här fallet även om han nu inte sa det rakt ut till KB, men samtalet ringdes i en extrem situation där alla dina s.k. sociala regler var helt satta ur spel.

Det finns väl inget som säger att PW inte har en egen agenda med radioföljetongen och intervjun med "pilot"? det kan hon mycket väl ha, hon var ju själv en nära vän till Helena och kände familjen väl. Om polisen står och stampar och Helena's familj vill att man ska gå vidare men inget händer så är det väl inte helt otänkbart att vännen PW gör vad hon kan för att försöka lösa fallet med hjälp av sina kanaler och kontakter. Jag tror att KM först tänkte att intervjun skulle gynna honom men nu i efterhand är jag övertygad att han önskar att han aldrig hade ställt upp på den. Han gjorde det för att det var en gammal kompis som bad honom, jag tror definitivt att PW visste vad hon gjorde, det var slipat gjort. KM kan ha varit lite vilsen och off guard med anledning av polisförhöret och dom nya stärkta misstankarna, efter 16 bekymmersfria år trodde han kanske t.o.m. att det hela var över. Tror inte på några polisdirektiv i det här fallet. däremot ett visst samarbete givetvis.

Det här har jag svårt att få ihop.
Reagerade med stor förvåning från början när de fick en intervju över huvudtaget.
Blev han lovad en annan framställan?
Om jag utgår från att pilot är KM och skyldig, blir det än mer underligt.
Det har framkommit att han är livrädd att hans namn ska dyka upp, och ändå ställer han upp inför vänner som var med den kvällen. Bara det att träffa PW och se henne i ögonen och berätta om kvällen och bli påmind om allt på så nära håll, att han frivilligt utsatte sej för det? Jag är inte övertygad och undrar varför en skyldig utsätter sej så?
Citera
2017-08-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det här har jag svårt att få ihop.
Reagerade med stor förvåning från början när de fick en intervju över huvudtaget.
Blev han lovad en annan framställan?
Om jag utgår från att pilot är KM och skyldig, blir det än mer underligt.
Det har framkommit att han är livrädd att hans namn ska dyka upp, och ändå ställer han upp inför vänner som var med den kvällen. Bara det att träffa PW och se henne i ögonen och berätta om kvällen och bli påmind om allt på så nära håll, att han frivilligt utsatte sej för det? Jag är inte övertygad och undrar varför en skyldig utsätter sej så?
En skyldig som spelar oskyldig? Han vill visa att han absolut inte hade någonting med HA försvinnande att göra. Har tänkt mycket på det. Jag hade aldrig ställt upp på en intervju oavsett om jag hade varit skyldig eller inte. Men pilot vill övertyga PW att han är oskyldig, men mötet var jobbigare än han befarade och han är nervös så händerna skakar. Om han är oskyldig, varför så nervös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in