2017-07-26, 20:32
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fullständiga spelschemat:

http://media2.gazzetta.it/gazzetta/pdf/2017/Calendario_SerieA-TIM.pdf

Grazie!
Citera
2017-07-26, 21:00
Bannlyst
Vilken svensk tv-kanal kommer sända Serie-A?
Citera
2017-07-26, 21:06
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvira96
Vilken svensk tv-kanal kommer sända Serie-A?

Fortsatt är det Viasat som gäller. Bara att hosta upp cashen.
Citera
2017-07-26, 21:13
Medlem
sebastian_s avatar
Omgång 8 den 15 oktober är den häftigaste. Inter-Milan, Juventus-Lazio och Roma-Napoli.
Citera
2017-07-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Omgång 8 den 15 oktober är den häftigaste. Inter-Milan, Juventus-Lazio och Roma-Napoli.

Vilken omgång alltså, grymt , för mig är Inter vs Milan största höjdpunkten i denna omgång.
Citera
2017-07-27, 01:47
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Vilken omgång alltså, grymt , för mig är Inter vs Milan största höjdpunkten i denna omgång.
Och perfekt för att resa till. Antingen Inter-Milan samt Juventus-Lazio när hösten är ett helvete i Sverige men riktigt skön i norditalien eller Lazio-Juventus samt Napoli-Roma till våromgången när våren är ett helvete i Sverige men riktigt skön i mellan och syditalien.
Citera
2017-07-27, 21:57
Medlem
JayGatsbys avatar
Craiova - Milan 0-1

Kul att se detta Milan spela tävlingsmatch.
Märks att de inte är helt samspelat ännu och de tappade lite emellanåt, men såg på det hela väldigt stabila ut och flera spelare briljerade.
Citera
2017-07-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Craiova - Milan 0-1

Kul att se detta Milan spela tävlingsmatch.
Märks att de inte är helt samspelat ännu och de tappade lite emellanåt, men såg på det hela väldigt stabila ut och flera spelare briljerade.

Ja en okej match av dem men skönt med en seger och ett bra utgångsläge inför returen!
Citera
2017-07-28, 18:19
Medlem
Roibots avatar
Lite åldersstatistik:

Med Francesco Totti borta nu så finns det blott 7 stycken 70-talister kvar i Serie A inför säsongen 2017/2018. Topp 5 är alla målvakter:

1. Marco Storari (1977)
2. Albano Bizzarri (1977)
3. Gianluigi Buffon (1978)
4. Bogdan Lobont (1978)
5. Stefano Sorrentino (1979)

Endast Buffon & Sorrentino är fortfarande startspelare för sina respektive lag Juventus & Chievo.

De övriga två 70-talisterna är utespelare från Chievo.

6. Sergio Pellissier (1979)
7. Dario Dainelli (1979)

Det finns en del likheter mellan Pellissier och Totti (äldste offensive spelaren i Serie A just nu samt lojal mot sin klubb nästan hela karriären), även om han inte har samma stjärnstatus. Försvararen Dainelli är ju främst förknippad med Fiorentina, där han var lagkapten ett tag, och ingen trodde nog att han skulle lyckas leverera i fem raka säsonger när han kom till Verona som 33-åring.

Den äldste 80-talisten är Massimo Gobbi. Han spelar tydligen också för Chievo. Fan vad många gamla spelare det finns i den klubben. Dainellis gamle mittbackskollega från Fiorentina Alessandro Gamberini har hunnit bli 35. Slovenen Bostjan Cesar likaså. Fransmannen Nicolas Frey (Sebastiens bror) är 33.

Slump eller en medveten filosofi/strategi som premierar erfarenhet? Tycker det har en viss charm faktiskt, att visa att man kan hålla sig kvar i Serie A med hjälp av spelare som har varit aktiva på hög nivå sedan 90 och/eller 00-talet. I de flesta trupper hade någon som Valter Birsa varit bland de äldsta i truppen. I Chievo är han inte ens topp 7...
Senast redigerad av Roibot 2017-07-28 kl. 18:23.
Citera
2017-07-28, 18:32
Medlem
Romagna verkar nu vara klar för Cagliari. Femårskontrakt men osäker på villkor i övrigt eller om Del Fabro ingick i dealen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Filippo_Romagna

Någon juventino som känner till lite om honom?
Citera
2017-07-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Lite åldersstatistik:

Med Francesco Totti borta nu så finns det blott 7 stycken 70-talister kvar i Serie A inför säsongen 2017/2018. Topp 5 är alla målvakter:

1. Marco Storari (1977)
2. Albano Bizzarri (1977)
3. Gianluigi Buffon (1978)
4. Bogdan Lobont (1978)
5. Stefano Sorrentino (1979)

Endast Buffon & Sorrentino är fortfarande startspelare för sina respektive lag Juventus & Chievo.

De övriga två 70-talisterna är utespelare från Chievo.

6. Sergio Pellissier (1979)
7. Dario Dainelli (1979)

Det finns en del likheter mellan Pellissier och Totti (äldste offensive spelaren i Serie A just nu samt lojal mot sin klubb nästan hela karriären), även om han inte har samma stjärnstatus. Försvararen Dainelli är ju främst förknippad med Fiorentina, där han var lagkapten ett tag, och ingen trodde nog att han skulle lyckas leverera i fem raka säsonger när han kom till Verona som 33-åring.

Den äldste 80-talisten är Massimo Gobbi. Han spelar tydligen också för Chievo. Fan vad många gamla spelare det finns i den klubben. Dainellis gamle mittbackskollega från Fiorentina Alessandro Gamberini har hunnit bli 35. Slovenen Bostjan Cesar likaså. Fransmannen Nicolas Frey (Sebastiens bror) är 33.

Slump eller en medveten filosofi/strategi som premierar erfarenhet? Tycker det har en viss charm faktiskt, att visa att man kan hålla sig kvar i Serie A med hjälp av spelare som har varit aktiva på hög nivå sedan 90 och/eller 00-talet. I de flesta trupper hade någon som Valter Birsa varit bland de äldsta i truppen. I Chievo är han inte ens topp 7...

Skönt inlägg!

Det finns en förkärlek både från klubbarnas sida och från spelaras sida att spela länge. Klubbara vill ha erfarenhet och spelarna vill spela fotboll. Det gör att man i Italien är världsledande på att kunna förlänga karriärer.

En annan aspekt finns att de mycket väl kan fortsätta spela långt bortom den stora scenen. Lucarelli (född 1977) följde med Parma ned till Serie D och tog som kapten upp dem till Serie B. Vem vet, nästa år är han kanske tillbaka i Serie A?

Även Moscardelli (1980), kapten i Arezzo, har nu spelat tre säsonger i Serie C.

Cossu (1980) lämnade Cagliari samtidigt som Conti slutade. Men Cossu slutade inte, utan gick till Olbia i Serie D. Han tog som kapten upp dem till Serie C, och denna säsongen är han nu tillbaka i Serie A.

Och på tal om stora spelare så verkar Gilardino ta ny fart i Serie B med Pescara. Inte helt olikt hur Pazzini tog fart med Hellas förra säsongen. På tal om det hade det kanske varit fint med Gilardino istället för Cassano i Hellas?
Citera
2017-07-28, 19:31
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Romagna verkar nu vara klar för Cagliari. Femårskontrakt men osäker på villkor i övrigt eller om Del Fabro ingick i dealen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Filippo_Romagna

Någon juventino som känner till lite om honom?

Jag tänkte precis fråga dig om det fanns någon klausul så att Juventus kan köpa tillbaka Romagna. Affären är precis klar, så detaljerna kanske kommer senare. Eller så har Cagliari verkligen köpt Romagna.
Del Fabro går till Juventus.

Romagna är bra, i och för sig har jag inte sett han spela så mycket seniorfotboll. Han fick inte mycket speltid i Novara i början av förra säsongen när jag försökte följa honom. I julas gick han till Brescia och där gjorde han mycket fler matcher. Jag såg inte så mycket Brescia då. Men av vad jag sett i primavera och u-landslagen så tror jag att han kan bli en väldigt bra mittback. Läser spelet bra och är trygg med bollen. Jag trodde inte han var till salu, fast satsar Juventus på Rugani och Caldara så litar jag på att klubben gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in