2017-07-31, 18:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är det tidsfördriv för överklassen att fråga varför?
Jag tar risken att ägna mig åt vad som kan betraktas som sådant i avvaktan på beslut i dagens val mellan filét, hummer, Beluga och några alternativ till. Kanske slutar det med blodpudding?

I fallet och on topic tycker jag att det har ett värde att förstå varför JM begick de vedervärdiga brott som hon är på väg att dömas för. Visst kan man nöja sig med att konstatera att hon är skyldig och se domen vinna laga kraft, men jag vill gå längre. För att om möjligt förstå vad som gått snett och varför.
Ignorera gärna, om du tycker att detta är ointressant.

Några funderingar, observationer och resultat:
▢ I juridisk mening föreligger inte någon allvarlig psykisk störning. Check!
▢ Neuropsykiatrisk utredning. (1)
▢ Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati. (2)
▢ Resultat av personlighetsinventorium. (3)
▢ Värdegrund. (4)
▢ Hur påverkades JM av att gå in i branschen (flyktingboenden) som, enligt henne, "är rena maffian, värre än knarkmaffian". (5)

Neuropsykiatrisk utredning (1)
Någon neuropsykiatrisk utredning har, som jag uppfattat det, inte genomförts. Jag gissar att detta kan ha föreslagits under RPU och då orsakat ilska och krav på byte av utredare...

Resultat av halvstrukturerad intervju med fokus på psykopati (2)
Vad kom den "halvstrukturerade intervju" enligt PCL-R, som omnämns i RPU-protokollet fram till? Är det formellt fastställt nu att JM är en psykopat?

Resultat av personlighetsinventorium (3)
Personlighetsinventorium har genomförts med MMPI-2. Vad var resultatet? Det kan finnas i protokollet, men är i så fall maskat.
De kliniska skalorna som finns där: Hypokondri, Depression, Hysteri, Psykopati, Maskulin-Feminin, Paranoia, Psykasteni, Schizofreni, Hypomani samt Social Introversion (Hs, D, Hy, Pd, Mf, Pa, Pt, Sc, Ma och Si).
Läs mer:
https://www.verywell.com/what-is-the-minnesota-multiphasic-personality-inventory-2795582
https://www.upress.umn.edu/test-division/mtdda/webdocs/mmpi-2-training-slides/interpretation-of-mmpi-2-clinical-scales

Värdegrund (4)
JMs uttalanden om att hon blev socionom och arbetat med flyktingar för att hon ville hjälpa andra stämmer inte bra med snarast rasistiska och fördomsfulla uttalanden som hon gör. Det stämmer definitivt inte med benägenheten att hota med våld och begå våldsbrott. Det finns samband mellan personlighetstyper och värdegrund, men hur förklarar man uttalade värderingar som motsäger varandra? Kanske många gör som förväntas, utan övertygelse, men då tror jag att det oftast sker utan att man uttalar en icke-existerande övertygelse. Väl? Eller, hur ofta görs PK-uttalanden utan underliggande övertygelse?

Flyktingbranschen (5)
Även om JM tagit sig an fosterbarn långt innan hon träffade Aki så tror jag inte att hennes engagemang i flyktingbranschen påverkade JMs planer att mörda Aki. Där var nog girigheten det dominerande motivet, kanske kompletterat med t.ex. någon form av svartsjuka. Möjligen var han i vägen när hon skulle starta eget? Bilden av konflikten med föräldrarna är mer komplex. Där finns element som girighet, Aki, lägenheter, hantering av barn, omhändertagande av flyktingar, Granliden och förväntan om fortsatt ekonomisk hjälp från föräldrarna med i bilden.
Hon gick in i branschen. Väl där så börjar hon ha sex med "klienter", hota och anstifta misshandel och mörda igen, utan att visa någon tendens till att vilja lämna branschen. Hon verkar snarare finna sig tillrätta som del i maffian än att försöka förhindra maffiametoder.

Personlighetstyp och brottslighet i allmänhet och för JM i synnerhet
Jag lånar avsnitt från en debattartikel om vilken betydelse personlighetstyp kan ha i samband med brott och RPU-utredningar.

"Varför används då mer eller mindre projektivt inriktade test inom rättspsykiatrin? För att kunna öka förståelsen för vad som driver vissa att begå både för dem själva och andra ofta helt jagfrämmande, svårförklarliga och inte sällan våldsamma handlingar, kan projektivt inriktade test ge viktig information om deras tankar, känslor och föreställningar. Vilka psykiska krafter är i omlopp och vilka inre konflikter plågas patienten av?
För att kunna upptäcka personer som utåt kan te sig relativt »normala« men som har en mycket störd inre föreställningsvärld, är vår erfarenhet att mera »indirekta« metoder, som olika projektiva test, kan ge mycket värdefull information och bidra till att bedömningarna blir säkrare."

Inget av resultatet av MMPI-2 (personlighetstest/personlighetsinventorium) går att läsa i den maskade version av RPU-protokollet som tingsrätten släppt.

I brist på fakta drar jag till med några gissningar av vad som kan finnas i resultatet för JM.
– Narcissistisk.
– Svag eller skadad förmåga till empati.
– Psykopatisk.
– Oförmåga till nära relationer.
– Rastlöst sökande efter stimulans.

Kanske mer?

Kanske ska man väga in att JM troligen är ganska duktig på att manipulera sådana här tester? Hon bör ha sett tillräckligt många för att veta hur svaren på frågorna påverkar resultatet.

Eftersom jag var närvarande när din rubrik först koncipierades kan jag -- om jag får lite av belugan -- låta bli att lämna några allmänna reflektioner....
Citera
2017-07-31, 18:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jag tänkte mest på att skribenten som säger sig ha läst den suddade delen skrivit sånt som "det stod inget av intresse", "hon hade ingen personlighetsstörning" osv, vilket eventuellt kan tolkas som att J inte har psykopatiska drag eller vad man nu kallar det. Så jag undrade om jag missförstått något eftersom det länkas till psykopati-kriterier.

För övrigt har jag varken läst någon omaskad eller maskad version (riktigt så engagerad är jag inte att jag skickat efter ) utan bara läst utdrag här i tråden.
Lär ju stå en hel del om hennes förmåga att manipulera och att hon är känslokall osv, d.v.s psykopatiska drag. MR:s advokat skulle ju använda sig av saker som framkom om henne i RPU:n, i sin slutplädering, även fast detta är sekretess på. Så, det lär inte vara "bra" saker för hennes del.
Citera
2017-07-31, 18:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"– Ja, min pojk, precis som en dr*ke".
Hihi, så kul. Låter som en replik tagen ur "bröderna Lejonhjärta".

Apropå sovande drakar.
JM verkar ha lätt för att slappna av och somna.
T.o.m när MR var inne i huset på mördaruppdrag av henne, så sov hon som en liten gris i bilen när han kom tillbaka. Hur lugn som helst. Har aldrig hört något liknande faktiskt.

Ska jag försöka vara hyperkorrekt så var nog händelsen så tidig att frågan bara bestod av ett enda ord, "Dr*ke?", och ett pekfinger bak över skuldran. Svårt att minnas somt från den tiden längre. Detta om diverse barnspråkutvecklingsexperter som tittar skulle misstänka att jag sitter och blåljuger om treordsmeningar.

Blåljuger tror jag däremot JM gör. Det finns ingen rimlighet på jorden att hon sitter och sover där. Det där är hellre ett moment i hennes "deniability"-upplägg, om det skulle vara GM (alltså inte "gm"), krim, If eller en granne som kommer stormande.

Vore jag henne (hemska tanke) skulle jag hålla en klunk rohypnol-spetsad Cola i munnen, och behålla burken till återkomst hemma.
Citera
2017-07-31, 18:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Instämmer. Kraftigt, högljutt snarkande à la "Motorsågsmassakern", en tung djupsömn som nästan påminner om medvetslöshet. Ingen mening att försöka väcka för att han ska vända sig på sidan och sluta snarka för det finns nästan ingen möjlighet till vakenhet alls i denna kombination av uttröttning och alkohol. Är som om någon tryckt på "off".
Man får ta soffan för att slippa oljudet.

Så, nog är chansen stor att Aki somnade väldigt tungt.
Av alkohol, av att vara trött av fysiskt arbete och den mentala trötthet det måste ha gett att behöva vistas där JM var. På hennes villkor.
Åå majj gadd, va det kan låta.
När rejäl fylla är med i bilden så kan man rent av vakna och fundera på vad fan som inkommit. Det är nån oidentifierbar klump bredvid som man inte blev kär i, hahahhahaa.
Snudd på att ta fram GCS stundom.
Ja, den delen har jag inga direkta funderingar kring med tanke på etanolhalten.
Citera
2017-07-31, 18:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det framgår inte av telefonlistorna HUR deras kontakt var. Även om de ofta hade tel.kontakt så säger det inget om hur kontakten var. Kan lika gärna ha varit något mycket negativt för Akis del, deras "täta och intensiva" kontakt. Av vad som framkommit i vittnesförhör m.m så är det ganska uppenbart att Aki inte planerade för en framtid ihop med JM utan han ville skiljas. Han hade b.la uppgivit att han var rädd för henne. Om man väljer att tolka den info som finns på ett helt annat sätt, så är det upp till var och en.
Man kan tolka infon som att AP var ambivalent. Samtidigt vet man att han bör ha varit utsatt för olika manipulationer som han kan ha haft svårt att genomskåda och värja sig mot.
Citat:
Om han själv känner sig tvingad att umgås med JM för tvillingarnas skull så är det en situation som är ganska svår att förklara för Nadja. Vilken inverkan/påverkan JM har på folk är nog ganska svår för vem som helst att förklara. Han var väl rädd att Nadja skulle missförstå och kanske bli svartsjuk. lJo, jag tycker att hennes trixande och manipulerande snarare får AP att bli helt övertygad om att det enda rätta är att lämna JM, men att sköta detta bra så att JM inte blev hämndlysten och skulle försöka sabotera hans rätt till umgänge med deras gemensamma barn.
Skulle han då tvingas acceptera vilka eftergifter som helst, t.ex. tillbringa midsommar på hotell tillsammans med JM, gå på tå för att inte förarga henne, osv? - Kanske han så smått började inse att ett nytt förhållande under dessa premisser var dödfött, och att det bästa han kunde göra i stället var att stanna kvar hos JM tills barnen åtminstone hunnit bli lite äldre? - Samtidigt - och inte minst viktigt - tvingades han också ta hänsyn till sin ekonomi som av allt att döma inte skulle tåla ytterligare två underhåll och div. utgifter för fyra barn. - Hans kapitalkonto (där betydande summor härrörande från fastighetsförsäljningar satts in) hade successivt tömts till följd av bl.a. oregelbunden arbetsinkomst och diverse löpande utgifter och kostnader. - Med andra ord: Han satt fast i en rävsax han inte så lätt kunde komma loss ifrån.
Senast redigerad av letsdoit 2017-07-31 kl. 18:48.
Citera
2017-07-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Att inte göra allvar av ett erkänt brott innebär inte att det inte är ett brott, allvarligt med och ger flertalet med år i kurran. Förberedelse till mord heter det. Och det min ulanna är inte att vara god med tvillingarna att stå drogad i en timme brevid mammans o barnens huvuden och vilja skära halsen av mamman. Ett av det dummare svaren någonsin nu givna från dig och endast skrivet för att du tycker JM är intressant.

Trams och du kan lämna källor hela dagen och natten men ASPD är förkortningen och du kan inte svammla bort detta i din iver att citera gamla inlägg som du feltolkade så in i h-vete. APS=allvarlig psykisk sjuksom. ASPD= antisocial personlighetsstörning. Eller du kanske skall ägna din vakna tid till att plocka fram en rpu där aspd blir asp.

Ja, hon är intressant och tacksamt nog har jag inga blods-, vänskaps- (har hon en endaste vän?) eller andra anknytningar till den vedervärdiga Johanna.
Det är två otäcka varelser som sitter bakom låsen och kanske det blir någon mer när hon-djävulen själv inser att hon är rökt...
Citera
2017-07-31, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Säger du det? Det måtte jag ha missat. Du kan väl källhänvisa till att JM inte har antisocial personlighetsstörning (APS) så vi andra också kan ta del av denna intressanta uppgift.

Under rubrik diagnostisk bedömning, starkt sekretessat, finns meningen:
"Möllers funktionsförmåga bedöms dock inte vara reducerad till följd av de dysfunktionella personlighetsdragen."

Vidare beskrivs i inledningen att [flertal sekretessade meningar]" innebärande en personlighetsproblematik som på intet sätt bedöms ha påverkat Möllers rationella tänkande och avsiktliga handlande."

Rationellt tänkande får tas med en nypa salt men versus "sviktande verklighetskontakt, manisk uppvarvning, förvirring, uttalat tvångsmässig beteende eller andra tecken på allvarlig psykisk ohälsa" har det innebörden att det inte kan föranleda rättspsykatrisk vård.
Allvarlig psykiatrisk störning avses eftersom jag skrev om RPU generellt. Den övriga sörjan får du ta med andra. Det kommer inte ens att bli intressant att MRs advokat tror sig kunna använda andras RPU i sin straffpläddering, någon borde undersöka hjärnan på den advokaten för jag har aldrig hört att något sådant gjorts eller gått vägen.
Citera
2017-07-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Visst är du intresserad Finns inget i det som går att läsa som är av intresse, man fångar upp helheten i vissa "punkter" och det mesta som sekretessas berör andra personer somuttalat sig eller andra personer i hennes omgivning som är en del av hennes livshistoria. Hon är definitivt inget spännande studieobjekt som knockat hela helix som magicadehex och reimer m fl skrivit om i tusen och åter tusen inlägg.

Om JM varit "psykopat" hade du varit den första i tråden att få veta men nu mörkas rpu i tråden med den dumma anledningen att en viss skribent påstår sig blivit outad och därmed inte vågar. Vilken bortförklaring. Sanningen är att den inte var så mustig som man trodde. Ja, jähresten har lovat debattera påföljden via hennes rpu men det är i syfte att sänka sin klients straff det. Åk tänker plocka MR på åldern och hikes har som vanligt inte uttalat sig men MR kommer få det hett i HR för än så länge har man bara gullat med honom.
Nja, intresserad vet jag inte. Jag är fascinerad och konfunderad över vad som kan få en människa att handla som hon gjort.

Jag kan konstatera att du inte vill svara rakt ut på vad det stod om psykopati - varför referensen var där - utan hellre förflyttar fokus till förkortningar och annat ovidkommande (på ett sätt jag kunde tycka var manipulativt, men jag känner ju inte dig så det vet jag inte).

Men det är givetvis upp till dig vad du svarar på.

Jag skrev förut en undran om psykopati är ärftligt. Det verkar svårt att veta men som jag förstått det verkar det ha mycket med hjärnans uppbyggnad att göra.

Anledningen att jag funderade på ärftlighet är att fler "utanför familjen" reagerat på att Anki, Göran, Johanna och även hennes döttrar (?) hade något gemensamt: att hemska/allvarliga saker bara rann av dem som vatten på en gås. Jag tror det var både fd mannen Per och Jafar som sa det i olika sammanhang. Med det menar jag inte att alla de är psykopater förstås utan andra faktorer kan spela in. Att farmorn ev hade haft ihjäl farfar är ju också anmärkningsvärt. Man funderar ju på var denna ondska (eller vad man ska kalla det) kommer ifrån.
Citera
2017-07-31, 19:26
Bannlyst
Citat:
"– Ja, min pojk, precis som en dr*ke".
Hihi, så kul. Låter som en replik tagen ur "bröderna Lejonhjärta".

Apropå sovande drakar.
JM verkar ha lätt för att slappna av och somna.
T.o.m när MR var inne i huset på mördaruppdrag av henne, så sov hon som en liten gris i bilen när han kom tillbaka. Hur lugn som helst. Har aldrig hört något liknande faktiskt.
Nej det låter helt osannolikt.
Citera
2017-07-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då ska jag försöka förklara mig mer tydligt.
Sensmoralen är:
Vi VET att det inte öppnades en Fu. Faktan i ärendet finns i FUP och de signaler, gong gongar, varningsklockor, röda flaggor redan år 2015 är det som ligger till grund för det som ses idag.
Det var uppenbart relevant iom att det höll till att väcka åtal idag - men med betydligt sämre förutsättningar pga av tiden som gått gällande kartläggning, spårsäkring, master, mobiler, ev husrannsakan osv som är av högsta vikt för en Fu så snart som möjligt.

Vi VET INTE om Ybo ! några signaler polisiärt sett men det vore väldigt förvånande med tanke på det jag skrev.

Ska då Ybo dömas på förhand baserat på gissningar, farhågor, spekulationer?
Kritisk är en sak - fördömande utan konkret sakfakta (om, borde, kanske) är nåt helt annat. Än värre om det inte ens är en spekulation; att man befäster att så ÄR fallet..

Det är den delen jag är skeptisk emot.

Tycker inte det fetade är en direkt självklar tolkning av sammanhanget, som det Develi citerar kommer ur. Var och en får ju göra sin tolkning av ursprungsinläggen...
Tror Drygeri ibland blir "väldigt arg" ibland när hon med sin "grandio... nä dit ska jag inte sänka mig, skit i det... men upprepade spydiga kommentarer till rumphuggna citat tillför inte tråden något positivt, utan är mest sorgligt (tycker jag). Någon får väl förmedla det till henne, för jag är ignorerad (hoppas hon håller sitt ord).

Men men... till As död och sjösättning och jag är inte alls lika övertygad som damen ovan, om det statliga verket RMVs ofelbarhet (jmf Trafikverket). Ett tänkbart (?) förlopp efter ankomst Granliden: A har fått någon förklaring till att x, som kommer med hans barn, har blivit försenad. Vid någon tidpunkt får han i sig alkohol och mat, blir däst, tänker sig en lur innan tvillingarna kommer, men faller i djup sömn (i en hängmatta kanske?). Sömnen förstärks av någon med en kemikalie, kan vara eter, lustgas, propan... inte en aning och inte heller om det skulle synts vid en obduktion (Solglittret?), men de ingår nog inte bland de 150 vanligaste läkemedlen.
När A kan hanteras utan risk för uppvaknande, kan han flyttas till insynsskyddad plats, om han inte redan finns på en sådan, för det är fortfarande ljust ute. Ett sätt att flytta honom kan vara på en provisoriskt bår. Det kräver att man är två, men gör också att vikten kan fördelas efter bärarnas kapacitet, t.ex 45kg i den ända som kanske bärs av en vuxen man, 35kg i en något mindre kvinnas ända.
Dränkning: den starkare av de två håller As huvud, den andre tar Granlidens vattenkanna, fylld med kran- eller regnvatten och häller över mun/näsa.
När det är tillräckligt mörkt tas det tag i båren igen och de två bär det, som nu bara är As kropp, ner till sjön. Det är ljudlöst, men behöver det pustas ut på vägen, så är det riskfritt. Väl nere knallar de rakt ut vattnet och välter ur kroppen jämte bryggan. Uppe vid huset med (den nu tomma) båren, tas denna isär. Störarna ställs tillbaka mot uthusväggen och presenningen, lakanet eller vad som använts, tar mannen med sig, för nu är det sent och blir han avhämtad av en som samtidigt lämnar ett par sömndruckna tvillingar.
Citera
2017-07-31, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Varför hänvisar du till JB? Fast när hon ändå kommer på tal, kan jag berätta att jag tycker synd om henne. När det gäller MR, så funderar jag på om du anser att jag har försvarat honom när jag menar att Johanna är en vedervärdigt hemsk hondjävul. Då har du uppfattat fel. MR är/var hemsk han med. Dock kvarstår faktum att det är en svensk hondjävul som ligger bakom en serie av händelser.
Följ dina egna inlägg och se på när du omyndigförklarar MR och säger att hon-djävulen är den onda som satt sina klor i honom. För du vill inte veta av annat fastän jag säger att MR "kan själv". Då vrålar du MR är ointressant.

Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Nja, intresserad vet jag inte. Jag är fascinerad och konfunderad över vad som kan få en människa att handla som hon gjort.

Jag kan konstatera att du inte vill svara rakt ut på vad det stod om psykopati - varför referensen var där - utan hellre förflyttar fokus till förkortningar och annat ovidkommande (på ett sätt jag kunde tycka var manipulativt, men jag känner ju inte dig så det vet jag inte).

Men det är givetvis upp till dig vad du svarar på.

Jag skrev förut en undran om psykopati är ärftligt. Det verkar svårt att veta men som jag förstått det verkar det ha mycket med hjärnans uppbyggnad att göra.

Anledningen att jag funderade på ärftlighet är att fler "utanför familjen" reagerat på att Anki, Göran, Johanna och även hennes döttrar (?) hade något gemensamt: att hemska/allvarliga saker bara rann av dem som vatten på en gås. Jag tror det var både fd mannen Per och Jafar som sa det i olika sammanhang. Med det menar jag inte att alla de är psykopater förstås utan andra faktorer kan spela in. Att farmorn ev hade haft ihjäl farfar är ju också anmärkningsvärt. Man funderar ju på var denna ondska (eller vad man ska kalla det) kommer ifrån.
Det står inte, jag menade inte att slingra. Man får bara "kapitlena" och det finstilta har sekretessats men via "kapitlena" kan man se vart det lett. Inget studieobjekt! Jag håller helt med dig om att detta är en familj som drabbats hårt och de "styrande" familjeledlemmarna är inga förebilder. Men man kan inte flyga på barnen, dom är allt från 4 till 25 och har hela livet framför sig och skall inte dömas.
Citera
2017-07-31, 19:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Allvarlig psykiatrisk störning avses eftersom jag skrev om RPU generellt.
Då är det utrett.

Nej, hon lär inte ha varken nån psykos eller annat svårmodigt. Men dysfunktionell är hon uppenbart, nåt så korkat resonemang och beteende får man väl nästintill leta efter.
Citat:
Det kommer inte ens att bli intressant att MRs advokat tror sig kunna använda andras RPU i sin straffpläddering, någon borde undersöka hjärnan på den advokaten för jag har aldrig hört att något sådant gjorts eller gått vägen.
Vad pratar du om mer konkret? Är det nåt uttalande i media eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in