Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Det fetade: Inte minsta synd om [rätts-]läkare om de brister i kompetens/uppmärksamhet! Däremot synd om alla övriga, inkl de institutioner som bristfälliga utredare (som i det här fallet en rättsläkare) drabbar. Minskad tilltro till RMV är bara en av alla oönskade effekter av detta. Påminnelse: Efter skandalen med Osmo Vallo fick RMV allvarlig och berättigad kritik i hur man t ex missade de inducerade skadorna på dennes rygg.
Den rättsläkare som kanske slarvat vid den första obduktionen, skall naturligtvis inte ens vara närvarande vid den andra, noggrannare, obduktionen! Detta för att inte riskera att påverka resultat. Du 'Solglittret' skriver att om du vore Akis anhöriga, skulle du till IVO anmäla den första obduktionen. Det får stå för dig. Jag skulle, med hänvisning till vad jag ovan skriver, anmält handläggningen av båda obduktionerna för granskning.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag undrar kring det ni skriver - främst med tanke på ordval som "så pass stort fel", "slarvat", "skandal", att Ybo "gjort ett så pass stort fel" - Är det enligt regelverk ett krav på att kiselalger ska analyseras?
Det vore väldigt bra om detta införs som rutin men Ybo har trots allt konstaterat en drunkning. Det fanns för övrigt inga tecken som kunde indikera annat dödssätt än olycksfall.
Om jag förstått det hela rätt (och minns datumen rätt ?) återfanns Aki död på lördag förmiddag 8/8 och obducerade tisdag 11/8. Redan på måndag 10/8 tog Akis anhöriga kontakt med polisen och sa att de trodde det var mord. Denna information borde gått till Rättsmedicinsk i Uppsala där han obducerades.
Det
borde föranlett utvidgad provtagning av blod, magsäcksinnehåll och analyser av vilken vattentyp han fått i sig - ex kiselalgsprov.
Någonstans i informationsvägarna i sommarsverige har denna information kanske inte kommit fram till Rättsmedicin.. Då borde man leta efter ansvarig - polis?
Om informationen om mordmisstanke fanns hos ansvarig rättsmedicinare borde hon ställas till ansvar.
En utredning om var ansvaret för missarna ligger vore väl lämpligt. Leg läkare sorterar under IVO, dock inte alltid arbetsuppgifterna. IVO ska utreda om det förelegat risk för vårdskada och men för patienten - vilket inte torde gälla Aki. Så någon juridiskt ansvarig på Rättsmedicin borde sökas.
Första obduktionen borde absolut anmälas - man kan ju börja med en IVO-anmälan som IVO kan skicka vidare. Anhöriga har till 11/8 på sig, så det brådskar lite...
Om det var fel att Ybo var med vid obduktion nr 2, är svårt att veta, beror på hur aktiv hon var, vem som ledde det hela. Vid normal second opinion brukar ju inte Dr.nr1 vara närvarande utan " "då gäller nya tag"

(citerat ökänt uttalande). Dock kan det ju vara bra att Ybo ex visar var hon tagit en lungbit etc - så man slipper leta.
Men visst - anmäll hela förfarandet, bägge obduktionerna, och så får man det utrett.
Numera kan tydligen även utomstående anmäla till IVO - anhörig/patientrelation är inget krav.
Kanske någon känner sig manad att skicka in en handskriven lapp före 11/8, kan tydligen vara skrivetn hur som helst, på en servett eller i en lypsylförpackning....