Citat:
Ursprungligen postat av
greyhoundbus
Vet inte hur vanligt det är rent statistiskt.
Tror inte GM behöver bli avslöjad bara för att det ges en fingervisning var Helena finns. Och det är ju det som är allra viktigast inte att GM åker fast. Det vore ju iofs rättfärdigt av GM både för sin och Helenas familjs skull, men så är inte människan funtad vanligtvis. Man vill helst inte erkänna något sådant. Pga skam, skuld och rädsla för straffet. Och också för att GM ev. förtränger sin skuld.
Just i det här specifika fallet kan jag tycka att det är "ok" om gärningsmannen "går fri" - något straff tror jag inte att han kommer att få ändå, då fallet säkerligen kommer att rubriceras som vållande till annans död när allt kommer omkring.
Men, med tanke på det faktum att polisen ändå har valt att delge mannen misstanke om just
mord bör det också finnas indikationer på att Helena faktiskt blev mördad. Då kan jag tycka att det kan finnas tecken på att Helena levde när hon transporterades bort från Kohagen - såvida då ingen "städhjälp" bevittnade Helenas döda kropp redan i Kohagen och att den personen också har börjat lätta på sitt samvete (eller någon annan person som var med eller i efterhand har fått veta hur det var.)
Hur som helst, gärningsmannen läser detta: Snälla, gör det enda rätta och åtminstone anonymt tipsa polisen om var Helenas kvarlevor finns. Hur kan du leva med att Helenas föräldrar ska behöva lämna jordelivet utan att åtminstone få hem sin dotter? De är över 80 år och har inte hur många år som helst kvar att leva. Försök att förstå att du kommer att känna en sådan lättnad över att åtminstone kunna slippa just detta oket på dina axlar. Känn att du till slut gjorde
något "rätt", i alla fall. Kom igen!