2017-07-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det beror förstås på var någonstans hennes kvarlevor finns begravda. Dessa kanske befinner sig på ett ställe som ytterligare skulle kunna öka misstankarna mot något specifikt håll?

En GM vill gärna begrava sitt offer i ett område där denne känner sig komfortabel och trygg. Om det har skett i detta fall vet man förstås inte.
Vet inte hur vanligt det är rent statistiskt.
Tror inte GM behöver bli avslöjad bara för att det ges en fingervisning var Helena finns. Och det är ju det som är allra viktigast inte att GM åker fast. Det vore ju iofs rättfärdigt av GM både för sin och Helenas familjs skull, men så är inte människan funtad vanligtvis. Man vill helst inte erkänna något sådant. Pga skam, skuld och rädsla för straffet. Och också för att GM ev. förtränger sin skuld.
Citera
2017-07-30, 18:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Vet inte hur vanligt det är rent statistiskt.
Tror inte GM behöver bli avslöjad bara för att det ges en fingervisning var Helena finns. Och det är ju det som är allra viktigast inte att GM åker fast. Det vore ju iofs rättfärdigt av GM både för sin och Helenas familjs skull, men så är inte människan funtad vanligtvis. Man vill helst inte erkänna något sådant. Pga skam, skuld och rädsla för straffet. Och också för att GM ev. förtränger sin skuld.

Just i det här specifika fallet kan jag tycka att det är "ok" om gärningsmannen "går fri" - något straff tror jag inte att han kommer att få ändå, då fallet säkerligen kommer att rubriceras som vållande till annans död när allt kommer omkring. Men, med tanke på det faktum att polisen ändå har valt att delge mannen misstanke om just mord bör det också finnas indikationer på att Helena faktiskt blev mördad. Då kan jag tycka att det kan finnas tecken på att Helena levde när hon transporterades bort från Kohagen - såvida då ingen "städhjälp" bevittnade Helenas döda kropp redan i Kohagen och att den personen också har börjat lätta på sitt samvete (eller någon annan person som var med eller i efterhand har fått veta hur det var.)

Hur som helst, gärningsmannen läser detta: Snälla, gör det enda rätta och åtminstone anonymt tipsa polisen om var Helenas kvarlevor finns. Hur kan du leva med att Helenas föräldrar ska behöva lämna jordelivet utan att åtminstone få hem sin dotter? De är över 80 år och har inte hur många år som helst kvar att leva. Försök att förstå att du kommer att känna en sådan lättnad över att åtminstone kunna slippa just detta oket på dina axlar. Känn att du till slut gjorde något "rätt", i alla fall. Kom igen!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-30 kl. 18:47.
Citera
2017-07-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Citerar mig själv! Finns det någon i tråden som kan fundera ut var??

En ganska långsökt ide'
Han jobbade med el-styrning på den tiden, vad jag har förstått. Och kommuner anlitar ofta sådana firmor.
Det kanske var så att han jobbade vid pumpstationen vid den tidpunkten. Och hade en lånenyckel från kommunen. Så han kunde komma in.
Med risk för att bli tjatig.....
Men känns som ett optimalt ställe att gömma en kropp....
Citera
2017-07-30, 18:52
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Just i det här specifika fallet kan jag tycka att det är "ok" om gärningsmannen "går fri" - något straff tror jag inte att han kommer att få ändå, då fallet säkerligen kommer att rubriceras som vållande till annans död när allt kommer omkring. Men, med tanke på det faktum att polisen ändå har valt att delge mannen misstanke om just mord bör det också finnas indikationer på att Helena faktiskt blev mördad. Då kan jag tycka att det kan finnas tecken på att Helena levde när hon transporterades bort från Kohagen - såvida då ingen "städhjälp" bevittnade Helenas döda kropp redan i Kohagen och att den personen också har börjat lätta på sitt samvete (eller någon annan person som var med eller i efterhand har fått veta hur det var.)

Hur som helst, gärningsmannen läser detta: Snälla, gör det enda rätta och åtminstone anonymt tipsa polisen om var Helenas kvarlevor finns. Hur kan du leva med att Helenas föräldrar ska behöva lämna jordelivet utan att åtminstone få hem sin dotter? De är över 80 år och har inte hur många år som helst kvar att leva. Försök att förstå att du kommer att känna en sådan lättnad över att åtminstone kunna slippa just detta oket på dina axlar. Känn att du till slut gjorde något "rätt", i alla fall. Kom igen!

Polisen "valde" inte delgivningen om mord. Det var det enda som aldrig preskriberas. Dråp, människorov t.ex är tydligen preskriberat. I övrigt håller jag med dej.
Citera
2017-07-30, 19:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Polisen "valde" inte delgivningen om mord. Det var det enda som aldrig preskriberas. Dråp, människorov t.ex är tydligen preskriberat. I övrigt håller jag med dej.

Dråp verkar heller inte preskriberas, så polisen tycks ha "valt" mord.

"Brotten mord, dråp, folkmord, terroristbrott och försök till dessa brott har ingen preskriptionstid, om inte gärningspersonen var under 21 år när brottet begicks." (Citat från den första länken.)

http://lawline.se/answers/preskriptionstid-for-brott

http://www.nsd.se/nyheter/hur-lang-ar-preskriptionstiden-for-brott-6393676.aspx

Från regeringen 2009 och som alltså har antagits (redan på första sidan): http://www.regeringen.se/49bb6f/contentassets/b1d757d001754b45afeac66b56e81d5a/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga-brott
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-30 kl. 19:12.
Citera
2017-07-30, 19:09
Medlem
Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
En ganska långsökt ide'
Han jobbade med el-styrning på den tiden, vad jag har förstått. Och kommuner anlitar ofta sådana firmor.
Det kanske var så att han jobbade vid pumpstationen vid den tidpunkten. Och hade en lånenyckel från kommunen. Så han kunde komma in.
Med risk för att bli tjatig.....
Men känns som ett optimalt ställe att gömma en kropp....

Vad är detta för pumpstation du pratar om. Är den för avlopp eller till dricksvattennätet. Vad finns inuti denna pumpstation förutom pumpar. Ligger den på H:s hemväg
Citera
2017-07-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sordin
Vad är detta för pumpstation du pratar om. Är den för avlopp eller till dricksvattennätet. Vad finns inuti denna pumpstation förutom pumpar. Ligger den på H:s hemväg

Det är för avlopp. Och den ligger intill tidan och fängelset. Den vägen de gick enligt media.
Det är pumpgropen jag tänker på. Eftersom de ej behöver tömma gropen vid eventuella pumpbyten eller renoveringar.
Sen är det styrskåp. Som styr pumpar, mm
Citera
2017-07-30, 20:30
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det beror förstås på var någonstans hennes kvarlevor finns begravda. Dessa kanske befinner sig på ett ställe som ytterligare skulle kunna öka misstankarna mot något specifikt håll?

En GM vill gärna begrava sitt offer i ett område där denne känner sig komfortabel och trygg. Om det har skett i detta fall vet man förstås inte.

Om det nu finns några kvarlevor begravda. Kanske var det Helena, Sten Ekholm körde på med sin båt dagen efter försvinnandet.
Citera
2017-07-30, 21:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om det nu finns några kvarlevor begravda. Kanske var det Helena, Sten Ekholm körde på med sin båt dagen efter försvinnandet.

Det borde inte kunna vara så i det här fallet eftersom en nyligen död kropp sjunker. Det är först efter ett par, tre dagar som en kropp flyter upp igen på grund av de gaser som bildas i den, men efter ytterligare en tid sjunker den igen för gott. I Helenas fall skulle hon möjligen ha kunnat flyta redan samma dag om hon hade plastats in så att det hade bildats stora luftfickor upptill, men detta tycker jag känns ganska osannolikt. Men vem vet?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-30 kl. 21:21.
Citera
2017-07-30, 21:26
Medlem
Citat:
Det borde inte kunna vara så i det här fallet eftersom en nyligen död kropp sjunker. Det är först efter ett par, tre dagar som en kropp flyter upp igen på grund av de gaser som bildas i den, men efter ytterligare en tid sjunker den igen för gott. I Helenas fall skulle hon möjligen ha kunnat flyta redan samma dag om hon hade plastats in så att det hade bildats stora luftfickor upptill, men detta tycker jag känns ganska osannolikt. Men vem vet?

Har det stått något i media om detta?
Citera
2017-07-30, 21:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Har det stått något i media om detta?

Ja, tror det var i Göteborgs-Posten.
Citera
2017-07-30, 21:33
Medlem
Citat:

Mycket bra skrivet!

Vill bara lägga till mina åsikter!

Straffet är ju att hela Mariestad snart vet vad du har gjort! Eftersom polisen valde mord istället för dråp så måste de ju ha något specifikt .. börjar tro mer och mer på att någon blev ofrivilligt indragen i detta och har börjat lätta på sitt hjärta!

Det kan ju faktiskt vara så att du har blivit indragen ... men nej det stämmer inte för polisen frihetsberövade digmed rubriceringen för skäligen misstänkt för mord!!

Snälla jag ber dig att berätta för polisen vart Helena finns! För polisen har du ju kontakt med.. vad kan bli värre Klasse ( för det är väl det som dina vänner kallar dig? )
För Helenas familjs skull speciellt föräldrarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in