2017-07-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det har bl.a. diskuterats om en dränkningshink fylld med isvatten... Betr. de "partylyktor" som inköptes kan följande sägas: Det inköptes 4 st ”Ljuslykta Amber”; typ den här:
https://www.soluppgangen.se/designers/on-interior/ljuslykta-amber/

Det är endast fråga om fyra små gulbruna glas för värmeljus (möjligen kan de ha varit förfyllda med någon vaxmassa och färdiga att tändas). – Sådana glas står lite varstans i lägenheten + ett på balkongen.
Aha, tack! Jag hade sett för mig typ kräftlyktor som man hänger upp. De där små är det inte konstigt om de försvinner kanske.
Citera
2017-07-30, 18:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
JM:s föräldrar gillade inte MR och de övriga afghaner som JM omgav sig med.
Måste det betyda att de är rasister?
De flesta flyktingar som kommer hit är skötsamma men dit hör uppenbarligen inte de som ingick i JM.s bekantskapskrets.
JM fick ihop 10-12 personer som var villiga att delta i misshandeln av de sexutnyttjade pojkarna.
För mig visar det tydligt att det umgänge hon hade inte hör till de invandrare som är välkomna hit och det är lätt att inse att JM:s föräldrar inte ville ha dem i närheten.
Jag har inga som helst sympatier för SD men inte heller några sympatier för invandrare som kommer hit och gång på gång åker fast för brottslighet.
Både MR och JJ är personer som ingen normal person vill ha i sin närhet.

Parentes: om man betraktar "invandrarna" som "flyktingar" så behöver man inte lägga så mycket känslor i om man har sympati för dem eller inte. Det är vad det är och de är vad de är. Man kan inte avkräva konflikthärdsflyende gott bordsskick och borgerlig fostran om man ska leva upp till sitt åtagande. Det finns ju gott om folk som försöker pussla med i vilka länder man ska få människorna att passa in för att rädda dem undan död och utplåning.

Sen hör det ju till att såna som JM inte försöker slå klorna i ingenjörsutbildade med förlovningsring och hästpolo-intresse, de kan och vill ju ofta inte sitta och käka prickigkorvmacka hemma vid JM:s köksbord så många kvällar i rad utan vill nog rå om sig själv; afghan eller ej.

Vilket betyder att man kan förmoda att många av flyktingarna som kommer, och många av dem som kom till JM, har en social slagsida och prägling som gör det troligt att de kan ha fler träffar i ett polisregister. Det torde gälla ungefär samma för alla länder på planeten, bortsett från kanske San Marino och Vatikanstaten.

JM har uppenbarligen utnyttjat detta förhållande, och i det här sammanhanget är det ju rimligare att se det som att de "10-12" är monster som skapas av JM, än att de med nödvändighet är kriminella (mer kriminella än andra jämförbara) innan hon slår klorna i dem, och rimligen genom pengar och grupptryck/ påtryckning/ löften sätter dem i våldsbrottslig verksamhet. Om JM fått fortsätta hade givetvis dessa kunnat bli 40-50, vilket är en oroande tanke: det var inte bara sina egna barn hon fostrade till kriminalitet.

Ser man sen till JM:s hela livssituation över lite tid så framstår onekligen perioden för drömsvärsöner som oåterkalleligen förbi vid pass fyra barn med två fäder, och definitivt vid sex barn inkl tvillingar med tre. I alla fall blir det uppförsbacke. Hon behöver handräckning, och detta passar henne desto bättre som hon "kan" och vill bestämma allt själv. Efter mordet på AP blir det riktigt motlut, men ingen förstår riktgt varför det kan vara på det viset.

I det ljuset så kanske det är mer än en tillfällighet att hon till slut omger sig med någon som MR. Med vilket man kan få sagt att det inte är så stor vits med att vända och vrida på "afghan"-stenen när man har ett kort som JM på hand.

Det rör sig (MR) om folk som inte har någonting, och det rör sig om folk (JM) som är i det närmaste bindgalna. Det är två stenskott som stöter ihop i luften. Ingen av dem inser det förstås.

Det går inte att generalisera. Jag kan inte se att det skulle ha med "invandring" att göra. Samhället är i flux eftersom vi är i historien, men så har det alltid varit, det är bara att namnen och socialgrupperna och strata välvs och skiftar.

Om det handlar om något så handlar det väl om vad som är rätt sak att göra för de här grupperna. JM var inte lösningen, och inte hennes fond heller -- så nu får politikerna tänka ut ngt annat.
Citera
2017-07-30, 19:22
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu fattar jag inte men det kanske klarnar via frågorna.
Rädd i nödens stund? Vilken nöd?
Har nyss gjorda RPU i åtanke som ger vissa hintar och undrar då vad innebörden av rädd vore.
Vad skulle Göran hota JM med?

Vad skulle de ha frågat kopplat till vad (varningsklockor)?

Vilken åtgärd? JM har framställt honom som knarkare och barnmisshandlare, han stod väl inte värst högt i kurs via JMs lögner.

Kan det vara så att GM visste allt och han behövdes undanröjas? Menar om det inte vore för pengar
Citera
2017-07-30, 19:34
Medlem
Bewitcheds avatar
Vilken story att läsa häri! Hitchcock släng dig i väggen!!

Mycket spännande teorier gällande AP!

Jag spär på

Sovsäcken! Får de bara ner honom i den så är det enkelt att:

1- försänka under vatten (skulle det filtrera alger?) Kan dock ske i barnpool med någon tyngre ovanpå utan att lämna märken.

2 - i sovsäck skulle kvävning också gå relativt enkelt utan nagel skrap från AP - dock har de funnit skrap som är från man.

3 - Eftersupning!! Är det inte möjligt att hälla i honom alkohol efteråt?

Lite tankar bara!
Citera
2017-07-30, 19:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
JM:s föräldrar gillade inte MR och de övriga afghaner som JM omgav sig med.
Måste det betyda att de är rasister?
De flesta flyktingar som kommer hit är skötsamma men dit hör uppenbarligen inte de som ingick i JM.s bekantskapskrets.
JM fick ihop 10-12 personer som var villiga att delta i misshandeln av de sexutnyttjade pojkarna.
För mig visar det tydligt att det umgänge hon hade inte hör till de invandrare som är välkomna hit och det är lätt att inse att JM:s föräldrar inte ville ha dem i närheten.
Jag har inga som helst sympatier för SD men inte heller några sympatier för invandrare som kommer hit och gång på gång åker fast för brottslighet.
Både MR och JJ är personer som ingen normal person vill ha i sin närhet.

Jag kan för tydlighetens skull lägga till att jag anser att det är fullt rimligt att föräldrarna har synpunkter på JM:s livssätt och partnerval, önskvärt rent av. Det gäller JM:s roll som förebild och vårdnadshavare för sina barn. Sen finns det bra och dåliga sätt att göra det på, men där har vi nog för dålig insyn för att uttala oss. Det är ju strängt taget inte MR:s medborgarskap eller ens hans etniska tillhörighet som är problemet där (så AM:s ev utbrott med ev rasistiska förtecken kanske missar målet) utan, tja, i princip precis just allt annat. T.o.m. en dumskalle som JM borde ha fattat det. Vad ska man tro, "Det är fel på alla karlar"? -- jo du.

Omvänt har ju JM hur man än vänder och vrider på det ett moraliskt och fostrande/ förebildligt ansvar gällande klienterna i hvb-verksamheten. Det kan ju räcka att säga så mycket. Det går inte riktigt välja ut en personlig slav bland de eländigaste av klienterna och tro att omgivningen ska tycka det är prima.
Citera
2017-07-30, 19:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Parentes: om man betraktar "invandrarna" som "flyktingar" så behöver man inte lägga så mycket känslor i om man har sympati för dem eller inte. Det är vad det är och de är vad de är. Man kan inte avkräva konflikthärdsflyende gott bordsskick och borgerlig fostran om man ska leva upp till sitt åtagande. Det finns ju gott om folk som försöker pussla med i vilka länder man ska få människorna att passa in för att rädda dem undan död och utplåning.

Sen hör det ju till att såna som JM inte försöker slå klorna i ingenjörsutbildade med förlovningsring och hästpolo-intresse, de kan och vill ju ofta inte sitta och käka prickigkorvmacka hemma vid JM:s köksbord så många kvällar i rad utan vill nog rå om sig själv; afghan eller ej.

Vilket betyder att man kan förmoda att många av flyktingarna som kommer, och många av dem som kom till JM, har en social slagsida och prägling som gör det troligt att de kan ha fler träffar i ett polisregister. Det torde gälla ungefär samma för alla länder på planeten, bortsett från kanske San Marino och Vatikanstaten.

JM har uppenbarligen utnyttjat detta förhållande, och i det här sammanhanget är det ju rimligare att se det som att de "10-12" är monster som skapas av JM, än att de med nödvändighet är kriminella (mer kriminella än andra jämförbara) innan hon slår klorna i dem, och rimligen genom pengar och grupptryck/ påtryckning/ löften sätter dem i våldsbrottslig verksamhet. Om JM fått fortsätta hade givetvis dessa kunnat bli 40-50, vilket är en oroande tanke: det var inte bara sina egna barn hon fostrade till kriminalitet.

Ser man sen till JM:s hela livssituation över lite tid så framstår onekligen perioden för drömsvärsöner som oåterkalleligen förbi vid pass fyra barn med två fäder, och definitivt vid sex barn inkl tvillingar med tre. I alla fall blir det uppförsbacke. Hon behöver handräckning, och detta passar henne desto bättre som hon "kan" och vill bestämma allt själv. Efter mordet på AP blir det riktigt motlut, men ingen förstår riktgt varför det kan vara på det viset.

I det ljuset så kanske det är mer än en tillfällighet att hon till slut omger sig med någon som MR. Med vilket man kan få sagt att det inte är så stor vits med att vända och vrida på "afghan"-stenen när man har ett kort som JM på hand.

Det rör sig (MR) om folk som inte har någonting, och det rör sig om folk (JM) som är i det närmaste bindgalna. Det är två stenskott som stöter ihop i luften. Ingen av dem inser det förstås.

Det går inte att generalisera. Jag kan inte se att det skulle ha med "invandring" att göra. Samhället är i flux eftersom vi är i historien, men så har det alltid varit, det är bara att namnen och socialgrupperna och strata välvs och skiftar.

Om det handlar om något så handlar det väl om vad som är rätt sak att göra för de här grupperna. JM var inte lösningen, och inte hennes fond heller -- så nu får politikerna tänka ut ngt annat.
Jag håller med dig helt men ville mest kommentera att man inte behöver vara rasist (eller mot invandring) för att man tycker illa om en eller några invandrare som man har träffat.
Citera
2017-07-30, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Kan det vara så att GM visste allt och han behövdes undanröjas? Menar om det inte vore för pengar
Ta den diskussionen med den/de som dragit upp diskussionen om andra motiv.
Jag ser tyvärr inget annat än en hämndgirig, pengakåt och högst troligt personlighetsstörd JM.
Citera
2017-07-30, 19:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
"Någon giltig livförsäkring har aldrig funnits."
Om Folksam.
Fejkar han med hälsokontroll, att han absolut inte vill teckna men har nåt pappersex att visa upp för JM för att hålla henne lugn och nöjd?
Efter att han begärt ny blankett så inkommer Nadja i hans liv, han har skilsmässopapper redo men vet väl inte hur han ska ta sig ur det hela med tanke på barnen.

I breven från Folksam om krav på läkarundersökning ska en särskild blankett för läkarutlåtande ifyllas som bifogas. Det går inte att missa den informationen.
Aki går och gör hälsokontroll vid två tillfällen men skickar aldrig in den korrekta blanketten.

14 November 2014 ansöker Aki om livförsäkring Folksam på 6 miljoner
Sen gifter de sig i december så han lär i det skedet tro att han har en framtid med JM...

27 april ringer JM till Folksam och vill påskynda ärendet
4 maj ringer JM till Folksam och vill påskynda ärendet
5 maj begär Folksam läkarundersökning
21 maj ringer Aki och ber om ny blankett till ny adress
25 maj begär Folksam läkarundersökning
26 maj är Aki på hälsokontroll vid Nackahälsan
6 juni ringer JM och ber om ny blankett
2 juli är Aki på hälsokontroll vid Nackahälsan
8 juli inkommer dokument från Nackahälsan till Folksam gällande 26 maj + 2 juli
10 juli begär Folksam läkarundersökning samt info om att förs. annars avregistreras

Jag har tolkat detta som att Aki är medveten om att han är på väg att underteckna sin egen dödsdom. Aki var IMO ganska duktig på att tolka och läsa JM. Jag tycker att det framkommer i hans kommunikation både med N*stler och L*vholm. Han mer än anade att hennes "framåtanda" när det gällde att ge henne stora ekonomiska fördelar vid Akis död drevs av mer än att trygga för familjen vid en eventuell olycka. Akis död skulle ge klirr i JMs kassa. Det var också därför Aki knappt han kallna innan JM kontaktar IF och vill ha två miljoner. Gränsöverskridande kanske, men också vedervärdigt.

Citera
2017-07-30, 19:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ta den diskussionen med den/de som dragit upp diskussionen om andra motiv.
Jag ser tyvärr inget annat än en hämndgirig, pengakåt och högst troligt personlighetsstörd JM.

Nej, inte fan behöver man leta efter några skäl hos GM inte, allt terminerar i den skeva JM inget annat, skev i skallen så det räcker och blir över men turligt nog inte skev tillräckligt för RPV.

Lägg till omogen, egoistisk och med en hybris som är större än Grand Canyon så blir listan nästan komplett.

Det som är värst med henne är den totala skrupelfrihet hon uppvisar, inget är heligt eller okränkbart, hennes egen avkomma är bara till för att vara henne till hand om hon behöver dem till något, syndabockar t.ex.
Citera
2017-07-30, 20:19
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han visste bara sådant som i förlängningen skulle kunna generera pengar, typ att AP hotade sparka ihjäl henne (pappan köpte lägenhet), DB, alt. JB skulle få fingrarna avskurna pga knarkskuld (pappan, alt. mamman; i förekommande fall AP, vågade inte annat än betala skulden), hon var deprimerad pga dåligt med pengar och hade flera gånger tänkt ta livet av sig (pappan tröstade henne med en bil), hon var slutkörd; hade fått blodproppar och behövde vila (pappan betalade en resa), osv. Kalkyl och utpressning.
När JM också delar sovrum med en drogskadad 20-åring och använder hans lägenhet som härbärge och knarkarkvart, drar på sig grannarnas klagomål (även betr. den fortfarande körkortslöse och kostnadskrävande DB:s lägenhet) bör väl måttet för länge sedan vara rågat.
Att hon skulle få pengar, ja. - Nu fick hon för en gångs skull inte som hon ville - och därmed skrev både han och AM under sina dödsdomar = det enda sättet för JM att få som hon ville.

Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Kunde inte sagt det bättre själv. Mitt i prick!

Själv skulle jag oxå vilja tillägga förlusten av pengahjälp/medömkan och insikten att Granliden skulle slinka henne ur hennes händer.
Granliden känns lite som en akilleshäl för JM.
Citera
2017-07-30, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har tolkat detta som att Aki är medveten om att han är på väg att underteckna sin egen dödsdom. Aki var IMO ganska duktig på att tolka och läsa JM. Jag tycker att det framkommer i hans kommunikation både med N*stler och L*vholm. Han mer än anade att hennes "framåtanda" när det gällde att ge henne stora ekonomiska fördelar vid Akis död drevs av mer än att trygga för familjen vid en eventuell olycka. Akis död skulle ge klirr i JMs kassa. Det var också därför Aki knappt han kallna innan JM kontaktar IF och vill ha två miljoner. Gränsöverskridande kanske, men också vedervärdigt.–
Han var garanterat fundersam - vem hade inte varit det om nån kör en spruta i armen?
Normalt hade vem som helst stuckit vind för våg. Men han är i en sits som är svår att förstå om hon är gravt störd och mycket manipulativ.
Med tanke på att han åker till lägenheten, till västkusten så tror jag däremot inte han riktigt kunde ana vad hon de facto var kompetent till. Det låter långsökt.
Förutom,
att han skyddar han barnen. Fan vet vad hon hotat med, men hon har uppenbart en extrem hållhake på honom.

Hon försöker skynda på försäkringen, han gör som hon säger och går snällt på hälsokontroll - men skiter i att lämna rätt papper.
Jag har även i åtanke att han är arg på henne samt att han anmäler henne för narkotikainnehav kort efter.
Han "blockerar" henne som jag kallat det tidigare.. börjar sätta emot hennes galna upptåg.
Oavsett anledning så stärker det än mer en bild av att han var medveten, är i svår sits och försöker komma på nån lösning.
Han hade kunnat lämna in skilsmässopapper själv men nåt håller honom tillbaka.
Citera
2017-07-30, 20:33
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men hur kan du då visa dig så okunnig?
Börjar misstänka att du inte vill förstå... Har inte tyckt att dina tankar annars varit så korkade, tvärtom har du goda argument och resonerar väldigt vettigt oftast.

Men att binda eller tejpa någon oavsett om han ligger i en sovsäck eller byggsäck ger märken när han kämpar för att komma loss. Och det måste ju också tagit en stund för han måste ju tryckts ner ett tag i vattnet liggande där instängd.

Om man spånar mer, kan Aki gått och lagt sig i en sovsäck, man drar upp den över huvudet och stoppar i en vattenslang? Då drunknar han antagligen och inga rep eller tejp behövs.
Sedan släpar man paketet till bryggan från boden där han sov och häller i honom ur sovsäcken - som naturligtvis är turkos på insidan...

Tror du är nära sanningen gällande sovsäcken, förutsatt att det fanns en sovsäck inblandad.
Tänker närmast på hur tunnklädd Aki var.
På kvällen känns det kyligare och man vill ha ha lite mer kläder på kroppen, om man inte är varm av alkoholen.
Vid läggdax brukar många, åtminstone sommartid, klä av sig och ligga ev. i t-shirt och kallingar/trosor eller medtagen pyamas (vid planerad övernattning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in