Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 11:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Guds röst är vi alla kanaler för. Vi är skapade till Herrens avbild, uppfyllda av ande, av Ordet. Jag hör således Guds röst överallt.

Att vänta på Guds röst genom olika slags övningar vänder dig om möjligt bara än mer bort från Gud. För vart mer speciellt ska Guds röst komma ifrån genom att exempelvis sitta och meditera? Ur tomma luften? Är du nyplatoniker?

Som lutheran tror jag på hjärtats tro. Vad mer är Guds röst än skrattet? Sången? Människor som talar av glädje? Någon som säger "jag älskar dig" och med hela sig själv menar detta? Här har Satan inte en chans.

Tala innerligt, vänligt och kärleksfullt till dig själv och andra människor, och Gud ska svara. Ordet är det starkaste som finns, så använd det väl. Håll käften om du vill illa och tala om du vill väl.

Meditation eller annan kontemplation är väl inte fel, men tänk på kraften i att göra nåt så enkelt som att exempelvis säga till någon annan vad fin hon eller han är i dag. Rösten du söker TS börjar med dig! Och andra. En sann vän, en älskade, en förälder talar ömt och milt till dig genom Gud.

Ut med det bara. Fröjdas nu i Guds närvaro. Vänta inte på något som redan är berett att ta emot dig.
Behöver du verkligen Gud för detta?
Citera
2017-07-24, 12:04
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Behöver du verkligen Gud för detta?

En fråga jag funderar ofta på. Men mitt rungande svar blir ja, för det är inte jag eller någon som på egen hand uppfunnit "detta" vilket kommer ur Gud. Människor stod inte bara upp en dag och bestämde sig för "detta". Gud har lagt det i oss. Gud är "detta" och mer än så. Skulle jag bara behöva mig själv menar du för "detta"? Vart tar jag "detta" ur då? Det fanns där innan jag föddes.

Jag tror du finner Gud snart. Jag vet att folk som resonerar som du egentligen är på gränsen till frälsning. Du vandrar raka vägen till Herren, även om du själv tror dig vandra bort😎
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-07-24 kl. 12:08.
Citera
2017-07-24, 12:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
En fråga jag funderar ofta på. Men mitt rungande svar blir ja, för det är inte jag eller någon som på egen hand uppfunnit "detta" vilket kommer ur Gud. Människor stod inte bara upp en dag och bestämde sig för "detta". Gud har lagt det i oss. Gud är "detta" och mer än så. Skulle jag bara behöva mig själv menar du för "detta"? Vart tar jag "detta" ur då? Det fanns där innan jag föddes.

Jag tror du finner Gud snart. Jag vet att folk som resonerar som du egentligen är på gränsen till frälsning. Du vandrar raka vägen till Herren, även om du själv tror dig vandra bort😎
Ja, jag tror du kan säga och göra dessa saker av dig själv.

Ja, vi får väl se om jag finner Gud snart. Men det troligaste är i så fall att Gud finner mig, då det är han som måste övertyga mig om sin existens. Sedan måste han visa att han är god, då jag ofta förknippar Gud med karaktären från bibeln (som inte är god).
Citera
2017-07-24, 13:45
  #16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Vad mer är Guds röst än skrattet?

Visst, den mest sannolika guden är DFSM, humorns gud.
Citera
2017-07-25, 18:02
  #17
Medlem
Jag hade en stark upplevelse för 17 år sedan. Hade alkoholproblem på den tiden och jag försökte sluta, var inne på min andra dag som nykter och låg i sängen. Jag kunde inte somna för alla svettningar & ångest. Plötsligt kom jag att tänka på Jimi Henriks död ( han dog i sina egna spyor då han fraktades till sjukhus). Strax därefter hörde jag klart och tydligt min mors röst snett bakom mej. Jag lovar att det var hennes röst ( hon hade varit död i ca 10 år) hon sa: "Du måste akta dej nu, du får absolut inte somna!" Blev helt
panikslagen, reste mej och började klä på mej, fick för mej att nu tammefan måste jag söka hjälp för första gången. Beställde taxi till Maria pol alkohol mottagning. Fick komma in direkt. Dom tog mitt tillstånd på allvar, en sköterska tittade till mej stup i kvarten under nästan 2 dygn.
Har varit nykter sen dess.
Var det kanske en hallis, vet ej.
I bibeln står det att Jesus sagt att gud finns inom eder. Det kan ju ha varit min inre gud.
Kanske gud finns i vårt undermedvetna som försöker få balans i vårt kaotiska inre.
Har märkt att om jag är deppad drömmer jag om trevliga händelser osv
Kanske fabricerade det min mors röst.....?
Citera
2017-07-25, 18:31
  #18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag hade en stark upplevelse för 17 år sedan. Hade alkoholproblem på den tiden och jag försökte sluta, var inne på min andra dag som nykter och låg i sängen. Jag kunde inte somna för alla svettningar & ångest. Plötsligt kom jag att tänka på Jimi Henriks död ( han dog i sina egna spyor då han fraktades till sjukhus). Strax därefter hörde jag klart och tydligt min mors röst snett bakom mej. Jag lovar att det var hennes röst ( hon hade varit död i ca 10 år) hon sa: "Du måste akta dej nu, du får absolut inte somna!" Blev helt
panikslagen, reste mej och började klä på mej, fick för mej att nu tammefan måste jag söka hjälp för första gången. Beställde taxi till Maria pol alkohol mottagning. Fick komma in direkt. Dom tog mitt tillstånd på allvar, en sköterska tittade till mej stup i kvarten under nästan 2 dygn.
Har varit nykter sen dess.
Var det kanske en hallis, vet ej.
I bibeln står det att Jesus sagt att gud finns inom eder. Det kan ju ha varit min inre gud.
Kanske gud finns i vårt undermedvetna som försöker få balans i vårt kaotiska inre.
Har märkt att om jag är deppad drömmer jag om trevliga händelser osv
Kanske fabricerade det min mors röst.....?

Ja det var så den anekdotiska information. Nu återstår det att TS "utredar" den.
Citera
2017-07-25, 18:31
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag hade en stark upplevelse för 17 år sedan. Hade alkoholproblem på den tiden och jag försökte sluta, var inne på min andra dag som nykter och låg i sängen. Jag kunde inte somna för alla svettningar & ångest. Plötsligt kom jag att tänka på Jimi Henriks död ( han dog i sina egna spyor då han fraktades till sjukhus). Strax därefter hörde jag klart och tydligt min mors röst snett bakom mej. Jag lovar att det var hennes röst ( hon hade varit död i ca 10 år) hon sa: "Du måste akta dej nu, du får absolut inte somna!" Blev helt
panikslagen, reste mej och började klä på mej, fick för mej att nu tammefan måste jag söka hjälp för första gången. Beställde taxi till Maria pol alkohol mottagning. Fick komma in direkt. Dom tog mitt tillstånd på allvar, en sköterska tittade till mej stup i kvarten under nästan 2 dygn.
Har varit nykter sen dess.
Var det kanske en hallis, vet ej.
I bibeln står det att Jesus sagt att gud finns inom eder. Det kan ju ha varit min inre gud.
Kanske gud finns i vårt undermedvetna som försöker få balans i vårt kaotiska inre.
Har märkt att om jag är deppad drömmer jag om trevliga händelser osv
Kanske fabricerade det min mors röst.....?
Om det är Gud som opererar på detta sätt så är jag glad för din skull, men samtidigt förbannad över de miljontals som Gud inte räddar.
Citera
2017-07-25, 20:10
  #20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om det är Gud som opererar på detta sätt så är jag glad för din skull, men samtidigt förbannad över de miljontals som Gud inte räddar.

Räddar från vad? Från nån 'guds' förbannelser?

(Kommentaren är inte en kritik av dig Kiss, men ett generellt undrande över vad det egentligen är vad biologisk liv skall räddas ifrån och hur).

Men jag förmodar att TS har nån bhakti-patentlösning, som kan förklara det hela (Om h*n nu tänkar delta i sin egen tråd).
__________________
Senast redigerad av Bogomil 2017-07-25 kl. 20:15.
Citera
2017-07-25, 20:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Räddar från vad? Från nån 'guds' förbannelser?

(Kommentarenär inte en kritik av dig Kiss, men ett generellt undrande över vad det egentligen är vad biologisk liv skall räddasifrån och hur).

Men jag förmodar att TS har nån bhakti-patentlösning, som kan förklara det hela (Om h*n nu tänkar delta i sin egen tråd).
Jag tänkte mer ifall Gud inverkar i människors liv och räddar vissa människor ur kriser, samtidigt som han inte räddar andra.
Citera
2017-07-25, 20:20
  #22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tänkte mer ifall Gud inverkar i människors liv och räddar vissa människor ur kriser, samtidigt som han inte räddar andra.

Aaaah, men du vet att detta antingen är "outgrundligt" eller i vissa bibeltolkninger "predestinerat".

D.v.s. människan har egentligen inga möjligheter för att avgöra sanningshalten i det.
Citera
2017-07-30, 16:02
  #23
Medlem
Andeljuss avatar
Jag upplever att Gud talar till mig genom tankar, inte genom röst.
Citera
2017-07-30, 16:12
  #24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Jag upplever att Gud talar till mig genom tankar, inte genom röst.

Det gör du säkert (upplevar detta). Sen kommer den mycket svårare delen ... att "vi" utredar saken.
Citera
gud

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback