Citat:
Ursprungligen postat av
djupledsboll
Inledningsvis var jag helt övertygad om att Patrik avlägsnat sig på egen hand från platsen för att begå självmord, men börjar bli mer och mer kluven till denna teori.
En detalj som jag finner intressant är hur han med bestämda steg valde att lämna tåget för att han fick sällskap av tre killar vid sitt säte. Spontant tänker jag direkt på någon form av ångest utlöst och Patrik drabbas av flyktbeteende för att slippa situationen och hoppar av tåget. Kombinationen ångestattack och hamna i en okänd miljö där han inte kan navigera sig naturligt lär knappast förbättra tillståndet och med vetskapen av att hans ångest utlöst av människor så borde instinkten vara att röra sig mot en lugn och avskild plats att spendera tiden på tills kroppen återgått till de normala. Med tanke på att mobilen vid denna tidpunkt är urladdad så tror jag att han instinktivt bara går i den riktning som ser mest avlägsen ut och där minst människor huserar.
Om man väger in allt det ovanstående så borde Patrik se ganska vilsen ut, en klädstil som signalerar allt annat än slagsmålskämpe, en avslöjande fysik som inte heller kommer kunna göra allt för mycket motstånd och eventuellt en resväska med sig. Det vill säga att Patrik skulle nog under dessa omständigheter kunna upplevas som inbjudande att råna. Rånet går inte som planerat och med tanke på geografisk placering och att han är ensam utgår man från att han åkt kollektivt via tåg och kastar ut hans resväska på åkern för att få det att se ut som ett självvalt försvinnande?
En annan intressant detalj är att han avslutat ett samtal på tåget genom någon fras i stil med "puss och kram". Kan Patrik under sin resa genom Sverige fördrivit tiden genom att använda gps-baserade mobil-appen Tinder och fått kontakt med någon tjej i en stad omkring Hallsberg? Ett scenario skulle ju kunna vara att Patrik märker att hans telefon håller på att ladda ur. Han ringer upp denna tjejen och bestämmer en tid där hon ska hämta upp Patrik samt delger ett signalement hur han ser ut och hon uppger hur hon ser ut så de känner igen varandra vid platsen för upphämtning. Han hoppar in i bilen och sen går något väldigt fel?
Hej!
Vi har inte fått mycket relevant information, att hålla oss till!
Därav de vilda spekulationerna!
Patrik kan mycket väl ha avtalat möte med någon i Hallsberg.
En av mina tankar är, att Patrik kände igen de fyra nytillkomna resenärerna och inte ville ha med dem, att göra.
Då hastade han iväg av tåget och möttes av "Puss och kram!" Vem det nu var!