På slutklämmen i RPU finns lite advokatkommentarer.
Hikes har då inte haft nån semester i den mening vi andra tänker på vila men så är det väl som advokat: "Möller hade regelbunden kontakt med sin advokat flera gånger om dagen."
JM "tog kontakt med denna flera gånger om dagen."
"Hon uppgav att advokaten var den enda trygghet hon hade kvar samtidigt som hon försökte få advokaten utbytt. Möller försökte därefter kontakta en annan advokat (...)"
JM hade tänkt sig att de skulle gå att skicka brev direkt till sin advokat utan att passera ÅK.
JM är sen inte "intresserad av att skicka posten till den andra advokaten."
Upprepade gånger påtalar JM att rättegångsprocessen "inte var rättsäker", att media "målat upp en "skev" bild av henne."
Så nu lär väl JM vara mer nöjd när hon nu får presentera sig själv via media?
När tillfälle gavs pratade hon om att hon saknade sina barn och familj samt beskrev att "hon varit en kärleksfull mor som tillbringat mycket tid med sin familj och prioriterat deras behov framför allt annat."
"Vid ankomst var hon trevlig mot personalen och medgörlig." JM beskriver att fulla restriktioner varit jobbigt, att hon har kvar "åklagarrestriktionerna men uppgav att hon kände sig lättad över beslutet att få träffa två av sina barn."
" Hon kände sig lättad att få träffa två av sina sex barn."
Mig veterligt har hon redan träffat sina tvillingar som häktad så det kanske gäller några andra?
För övrigt är hon missnöjd med att restriktionerna kvarstår gällande isolering på Helix, missnöjd med för få utredningssamtal samt vill byta ut sin kontaktperson på slutet av utredningen, för att "hon inte längre kände nån tilltro."
Det är därför jag har blivit mer och mer övertygad att Hikes inte visste något om det brev som Johanna skickade till tingsrätten för distribution, det var tänkt att gå till den nya stjärnan inte till Hikes.
Jag tror att Hikes blev rejält rundad i den vevan.
Jag hävdar ännu att det faktum JJ och JB vägrade säga ett ord i rätten är det som talar starkast för att AP blev mördad. Dessa två är nyckeln och troligtvis MGM.
Det brukar kallas talande tystnad.
Ja, ibland kan tystnad tala starkare än ord och det här är nog ett sådant tillfälle.
Samma känsla. Fundering om inte AM och UF haft någon kontakt under denna tid eftersom UF också ringer och sms under samma intervall. Nu kommer jag inte ihåg när systern UF fick kännedom om dödsfallet men bör varit senare. Kan JM telefon varit avstängd vid den här tiden så samtal/sms listor hämtas från AM resp UF. Tycker att polis som fanns vid JM:s sida borde reagerat på att telefonen mottog samtal/sms eftersom de velat ringa in någon person till JM.
Var det inte ett sms/samtal mellan JM och AB (192 sek) under bilresan hem på lördagen, syns konstigt eller var JM hemma då?
Torsdag kväll ingen kontakt av JM via samtal o sms, så kom A*i på torsdag kväll?
Det ser inte riktigt ut som att JM haft sin mobil avstängd; möjligen en dryg timme efter att Räddningstjänst/polis 09:47:23 kontaktat AB, polisen tagit sig en titt inne i huset mm. Sedan har hon fortsatt att med jämna mellanrum besvara SMS:
10:56:23 JM SMS:ar UF
11:19:33 JM SMS:ar AM
11:39:25 JM SMS:ar UF
11:39:52 JM SMS:ar UF
11:40:26 JM SMS:ar UF
11:40:30 JM SMS:ar UF
11:41:12 JM SMS:ar AG
11:41:59 JM SMS:ar UF
11:49:31 JM SMS:ar AG
12:24:05 JM SMS:ar AG
12:24:50 JM SMS:ar AG
12:27:36 JM SMS:ar AG
13:06:41 JM SMS:ar AG
13:06:53 JM SMS:ar AG
13:07:58 JM SMS:ar AG
Här någonstans bör man ha påbörjat färden tillbaka till E-tuna
13:28:20 JM ringer AM; 192 sek
Frågan om AP anlände torsdag kväll eller fredag fm är intressant och av vikt för att rätt kunna analysera fallet.
JM:s sista (kända) telefonaktivitet torsdag 6:
17:51:50 JM SMS:ar AB
JM gör 19.42 ett kontantuttag: 500 kr, och kan då ha hämtat AP vid stationen - vilket kan stämma överens med AP:s fåtaliga mastningstider (den sista: Stuvsta 16:04:35). AP kan ha haft ett ärende i Stuvsta/Huddinge-trakten; sedan tagit ett tåg från Stuvsta station till E-tuna, alt. ha åkt tillbaka till Sthlm och tagit tåget från Centralen. - Han kan också ha åkt hem (till G-berg). Hur som helst har han köpt en regionalbiljett Sthlm och gjort ett inköp på Pressbyrån, Centralen, Sthlm. Sedan om biljetten varit avsedd för den 6:e eller 7:e aug, eller om han beslutat skjuta upp resan till E-tuna, är en öppen fråga. Men som du skriver lyser telefonkontakterna AP/JM med sin frånvaro under torsdagkvällen vilket ju talar för att de då träffades, särskilt som man ser hur frekventa kontakterna tidigare varit såväl morgnar som kvällar.
Fråga uppkommer också om varför barnen över huvud taget skulle vara på dagis under fredagen eftersom deras pappa planerat träffa och umgås med dem. - Skulle AP sitta i JM:s lägenhet och uggla för att barnens dagisaktiviteter var av en sådan vikt att de inte kunde stanna hemma från dagis en dag?
Något som jag tycker talar för att AP anlände fredag fm, är hans inköp på Systemet. Detta inköp talar i vart fall mot att han vid tidpunkten varit medveten om att han och JM skulle åka till Coop forum för att inhandla mat och dricka.
Samtidigt bör JM:s kända aktiviteter parallellköras. En uppdaterad lista för den 7 augusti finns här (AP:s aktiviteter fetmarkerade):
Fredag 7 augusti: 09.54 AP svarar ”god morgon” efter att NL på Messenger hälsat ”god morgon”
09.57 JM ringer AB; pratar 26 sek. (AB tror det kan röra sig om att AB ogillade att AP skulle med till landet). 11.08 AP på Systemet i E-tuna (Kungsg. 12, nära tågstationen): 297,40 kr
11.22 JM SMS:ar barnens dagis (mobilnr till köket)
11.23 JM SMS:ar AP (Skogstorp) AP: E-tuna city 11.39 AP svarar med ett hjärta efter att NL dessförinnan svarat ”inget speciellt” på AP:s fråga vad hon gjorde. 11.54 – 12.06 AP och NL messar varandra och är överens om att de inte har några direkta planer samt att de saknar varandra.
AP berättar att han sovit dåligt och NL frågar om han haft magont.
AP svarar att han har ångest över att han inte hade kommit till henne och att han var ledsen över att hon var ledsen. 12.06 skriver AP och NL att de älskar varandra och NL frågar så småningom AP när de ska träffas nästa gång.
12.19 JM ringer barnens dagis (mobilnr till köket); 32 sek
12:23:09 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 5000 kr
12:24:18 JJ tar ut pengar (F-lunda, E-tuna): 2900 kr XX:XX AP betalar 80 kr på Tu*avallens grill (F-lunda, E-tuna)
12.52 – 12.53 Två SMS från JM till AB varpå följer ett svars-SMS från AB
12.56 JM ringer AP; 7 sek (Snälltorpet) - AP: E-tuna city 13.00 – 13.02 AP utväxlar 11 SMS med sin syster betr. blomvattning (master: E-tuna City, Brottsta, Valhalla) 13.19 AP skriver sitt sista SMS (besvarar ett kl. 13.16 inkommet SMS (mast: Brottsta)
13.35 JM ringer AP; 21 sek Brottsta)
(Härefter ingen aktivitet på AP:s mobil förrän 20.19 då JM upprepade ggr skickar SMS fram till 21.54) 13.42 Med AP:s betalkort inköps mat, blöjor, kaffe, party-is, 4 ljuslyktor mm på Coop Forum: 1.923,72 kr - och därmed töms i princip AP:s personkonto (36 kr kvar; vid augusti månads slut 0,13 kr).
13.51 JM inköper alkohol på Systemet, Coop Forum: 648,10 kr
[Färden bör ha startats c:a 14.45 (se nedan) och efter Systemet finns en tidslucka på 54 min. - Det tar c:a 5 min till JM:s bostad.] 14.48 AP till NL: ”Nu” (som svar på NL:s tidigare fråga när de ska träffas nästa gång)
14.51 NL till AP: ”Jamen dåså” 14.53 AP till NL: ”Det är väll nästa gång”
15.00 NL till AP: ”Joo”
15.04 JM inkommande SMS (Kungsör) - Här bör man sedan c:a 20 min ha påbörjat färden vilket innebär att den startat c:a 14.45 från E-tuna.* XX:XX AP betalar 81,50 kr på ICA Supermarket, Västermov., Arboga
15.18 JM ringer AB: 33 sek (Arboga City) - AB tror att man bråkade om resan till landet.
15.21 – 16.30 Ett flertal SMS mellan JM och AB (AB tror att det rör sig om samma ämnen som avhandlats tidigare under dagen). – AB informeras om att JM under samma tid förflyttar sig från E-tuna till sommarstugan. – AB tycker det är konstigt att JM sms:ar när hon kör bil; hon ska annars inte ens ha velat svara i telefonen vid bilkörning.
15.21 JM till AB (Arboga City)
15.22 JM till AB (Arboga City)
15.25 AB till JM (Arboga)
15.26 JM till AB (Arboga)
15.33 AG ringer JM; 5 sek
15.33 AB till JM (Arboga)
15.35 AB till JM (Arboga)
15.38 AG till JM (Arboga)
15.40 AG till JM (Arboga) 16.13 AP till NL: ”******”
16.15 AG ringer JM; 4 sek (Nannberga)
16.23 NL till AP: ”Tja”
16.23 NL till AP: ”*”
16.24 JM till AG (Grythem)
16.26-53 AG till JM; 6 SMS (Stora Mellösa) 16.29 AP till NL: ”Ja typ hej och alltså puss ***”
16.32 NL till AP: ”Ha en trevlig helg *”
17.07 DB ringer JM; 42 sek
17.08 Tele2: Missat samtal (Stora Mellösa) 17.26 AP till NL: ”Va ? Tack men jag vill ändå ga kontakt med dig ,,,, ***”##
17.50 AB skickar SMS till JM (AB tror att det handlade om resan till landet). 18.11 AP till NL: ”Jag Älskar dig N**ja *”
18.19 JM till AB (Grythem)
18.26 AB till JM (Stora Mellösa)
18.27 JM till AB (Stora Mellösa)
18.30 AB till JM (Stora Mellösa)
18.32 NL till AP: ”***”
Tidslucka: 1 h 6 min
19.38 NL till AP: ”*” 20.14 AP till NL: ”Jag älskar dig för mitt fulla *”
20.18 JM ringer AM; 3 sek (Grythem)
20.19 – 20.21 JM SMS:ar AP: 3 SMS (mast: Grythem)
20.30 JM uppger att AP efter detta klockslag skulle lägga ut nät
20.32 NL till AP: ”***” 20.41 AP till NL: ”***Varför älskar jag dig så mycket ,,,,”##
20.55 – 20.56 JM SMS:ar AP; 5 SMS (mast: Grythem + 3 x Östermällsa/Stora Mellösa + Grythem)
20.59 JM SMS:ar AB – AB svarar inte på detta SMS
21.05 NL till AP: ”Jag vet inte.” – Inget svar 21.19 AP spelar finsk låt på Spotify
Tidslucka: 33 min
21.52 – 21.55 JM SMS:ar AP; 8 SMS (mast: Grythem)
Tidslucka: 42 min
22.34 Inkommande SMS till AP (ev. från samma person som ringde 5 aug kl. 20.22 och med vilken han då pratade en kvart).
22.36 NL till AP: ”sov gott” – Ser att meddelandet levererats: Inget svar.
Se i övrigt betr. Messenger AP/NL: Tilläggsprot. I, 2017-04-13, del 1 (3), s. 92ff
AP:s telefon följer JM:s telefon ut till sommarstugan och synes koppla upp på samma el. närliggande master under samma tid. Uppkopplingarna är bl a:
AP: 11.23: Eskilstuna City TR, 12.56 Mälardalens Högskola, E-tuna, 13.35 Brottsta, 6 h 44 min ingen synlig aktivitet 20.19 Grythem
JM: 11.23: Skogstorp, 12.19 Mälarsjukhuset (utgående samtal 32 sek), 12.52 Snälltorpet (utg. SMS), 12.53 Snälltorpet (utg. samtal 2.43 min, 13.35 Brottsta, 15.04 Kungsör, 15.19 Arboga City, 15.24 Arboga, 15.40 Nannberga, 16.24 Grythem, 16.26 Stora Mellösa Tilläggsprot. II, 2017-04-18, del 2 (2), s. 152ff (JM) resp. s. 166ff (AP)
Har sett att JM under fm vid två tillfällen kontaktat barnens dagis: 11:22 resp. 12.19. – Då uppkommer frågan: Var det någon annan som denna dag skulle hämta barnen? – Varför kontakta dagiset före inköpsrundan; man kunde knappast förrän efter att allt hunnit fixas veta något närmare om när barnen skulle kunna hämtas, och betr. tider för mellanmål mm bör JM sedan länge ha känt till dessa plus alla övriga rutiner?
Jag hävdar ännu att det faktum JJ och JB vägrade säga ett ord i rätten är det som talar starkast för att AP blev mördad. Dessa två är nyckeln och troligtvis MGM.
Men om jag förstod det rätt så var det kristaller av något som borde ha inandats i pulver- eller vätskeform. Stod väl ingen antydan om att detta handlade om långvarig exponering, såvitt synligt, eller slutsats om något allmänt bekant (byggdammlunga).
Borde ju kunna vara något kopplat till vistelsen eller kvävningen/dränkningen. Hade ju varit prima om det gått att bestämma, men eftersom det inte gjorts... -- jag menar, hur kan det inte vara bestämbart eller analyserbart? Går det att se så går det väl att undersöka?
Det är märkligt att man inte provåkt G-gatan-Kontoret-Granliden, det är ju den sträckan som är intressant. Hikes säger i sin plädering att sträckan G-gatan-Kontoret tar 7 minuter, låter länge men har ingen uppfattning om avståndet. Likaså åker man en längre väg (via V-bron) på tillbakavägen, hur mycket längre är det? Hade också varit bra att haft med i FUP. Detaljer iofs men varför slarva med sådant, känns bara onödigt.
Ja, det borde man ha kontrollerat; här är varje minut viktig - även om det kanske bara skiljer två, tre minuter mellan G-gatan och kontoret (K-gatan). - Dessa minuter kan å andra sidan skrivas på AG:s "stund" - men varför inte göra regelrätta rekonstruktioner?
Du fetade följande kommentar från Reimer:"Det finns trots allt lite matnyttig information, t.ex att hon förmodligen inte har ADHD utan bara är allmänt djävlig i största allmänhet."
Det framgår följande, förutom att de klassiska tecken på allvarlig psykisk ohälsa (eller den mer juridiska termen allvarlig psykisk störning) saknas:
"Utifrån tillgängliga handlingar, den av Möller givna historien och den kliniska bild hon uppvisar vid aktuell undersökning , bedöms i dagsläget inga hållpunkter för ADHD tycks föreligga."
Fortsättningsvis ses följande:
- inga tecken på "manisk uppvarvning"
Framledes kommenteras även under rubrik "psykosocial funktionsförmåga "att hon har sannolikt påverkats av en rad stressande faktorer (te.x. ansvar för barn, ekonomi) men tycks ändå hantera dessa med kontroll och lugn."
- "förefaller vid tiden efter gärningarna ha varit känslomässigt obekymrad"
- "handlat instrumentellt och rationellt"
Hon beskrivs att "genom ändamålsenliga instruktioner försökt förmå familjemedlemmar att agera till hennes fördel."
"Samtliga gärningarna bedöms i sin natur vara instrumentella och motiveras av ekonomisk vinning"
(intressant då jag har tidigare påtalat instrumentellt våld gällande mordet på Göran)
Gärningarna har krävt "planering, förberedelser samt ett ändamålsenligt genomförande till andra".
"Det finns ingenting som tyder på att Möller har agerat utifrån en bristfällig verklighetsuppfattning eller psykos."
Ordval är "personlighetsproblematik" i inledningen av RPU; att det "som på intet sätt påverkat Möllers rationella tänkande och avsiktliga handlande."
Under rubrik "diagnostisk bedömning" som givetvis är starkt sekretessad, ses fotnot till Hare's Psychopathy Checklist revised, 2nd edition samt en kommentar att hennes funktionsförmåga inte är reducerad "till följd av de dysfunktionella personlighetsdragen."
Fotnot på sidan är "American psychiatric Associatio (2013) diagnistic and statistical mamal of mental disorders (5:e upplagan).
Gällande alkohol finns inga vanor som talar för missbruk.
"det inte finns misstanke om intellektuell funktionsnedsättning", hon anses åtminstone "genomsnittligt begåvad" via sin socionomutbildning.
Inget kliniskt sett "som tyder på en neuropsykologisk funktionsnedsättning" samt att rtg hjärna "inte visar inga tecken på hjärnskador."
Det måste innebära att hon har dysfunktionella personlighetsdrag, antagligen har de kommit fram till att hon är psykopat (eller om det heter sociopat?) med tanke på referensen. Åtminstone lär psykopati nämnts i de sekretessbelagda delarna.
Vad tycker JM om att diagnostiseras psykopat (om det nu är så)? Hon har ju kallat andra psykopater.
Jag kan inte låta bli att tycka synd om hennes barn. Det kan ju inte vara roligt för dem på något vis. Kanske är några av dem ofrivilligt inblandade i dåden eller kanske inte. Oavsett sitter de inte i någon rolig situation!
Cellofan? Tror du hon slog in honom som en blombukett/present, eller
Giftwrapping har varit på tapeten. Minns inte nu om det fanns seriösa invändningar mot det.
Behövs bara rätt utrustning. Gladpack eller hellre något styvare. Och lite gynnsamma förutsättningar. Kan partiklar ha dragits ner i lungorna om AP lyckats göra hål med fingrarna i första varvet?