2017-07-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Nä, men Gud kommer ta bort dom som är onda och dom som inte älskar honom.
Fast det är inte mitt fel att jag inte tror på Gud. Och inte är jag ond heller ...
Inte undra på att JV är impopulär.
Citera
2017-07-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det är människorna som blir så onda i sinnet att dom inte kan vända om från sin ondska:

"Ty syndar vi med vett och vilja efter att ha lärt känna sanningen återstår inte längre något offer för synderna; då väntar en fruktansvärd dom och en glupande eld som skall förtära dem som trotsar Gud." (Hebr 10:26-27 Bibel2000)

"Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande." (Matt 12:31-32 Bibel2000)

"Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse"(Hebr 6:4-6 Bibel2000)
Jag är inte ond. Det finns, med stor sannolikhet, miljontals människor som är ondare än jag, genom tiderna. Och många av dom älskade Gud.
Citera
2017-07-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så du tror på kärlek på befallning? Men ja.....det kan nog bli ett slags Stockholmssyndrom mellan den troende och ett samfund eller en gudom.
Men att älska någon som ska slakta alla som inte älskar honom är patologiskt.

Du har fortfarande en fri vilja att tjäna gud eller inte.
Citera
2017-07-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast det är inte mitt fel att jag inte tror på Gud. Och inte är jag ond heller ...
Inte undra på att JV är impopulär.
De visar verkligen sin godhet på detta forum.😂
Inte undra på att organisationen säger åt medlemmar att inte debattera på Web forum.
Citera
2017-07-28, 18:28
Medlem
Citat:
Du har fortfarande en fri vilja att tjäna gud eller inte.
Gäller det även den som finner Guds bilden vidrig? Ungefär som att vara lojal mot en himmelsk Hitler för att rädda sitt eget skinn? Jag tror många Jv tänker och känner så.
Citera
2017-07-28, 18:30
Medlem
Citat:
Jag är inte ond. Det finns, med stor sannolikhet, miljontals människor som är ondare än jag, genom tiderna. Och många av dom älskade Gud.
Det finns vissa som menar att otro är den värsta synden........i många olika samfund.
Citera
2017-07-28, 18:49
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen har aldrig sagt någon siffra, det är ditt eget påhitt. Man har bara sagt att det är "många", precis det Jesus säger:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

Vad lite du vet om din egen sekt.

"As for humans upon earth, on the side of Jehovah will be all those fully dedicated to him and who are faithfully following Jesus Christ; compared with earth's billions these are indeed few.... On Satan's side will be all the rest of mankind, more than 99.9 percent, even as we read: "The whole world is lying in the power of the wicked one." That includes all the governments of the world together with their supporters, the commercial, religious and social institutions.... Armageddon will be the worst thing ever to hit this earth in the history of man." Watchtower 1958 Oct 15 pp.614-615
Citera
2017-07-28, 18:56
Medlem
Citat:
Lycka till i framtiden! När Harmageddon kommer är det förmodligen för sent att ändra sinne.

Och där kom det typiska hotet från irriterade JV:n när argumenten tar slut.
Citera
2017-07-28, 19:13
Medlem
Citat:

Var har jag påstått att du är ond?
Citera
2017-07-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det finns vissa som menar att otro är den värsta synden........i många olika samfund.
Ja, syndare är jag nog, enligt tron. Men ond? Jag kan ju i så fall inte rå för denna ondska.
Enligt mig är det Gud som är ond.
Citera
2017-07-28, 19:25
Medlem
Citat:
Var har jag påstått att du är ond?
Trodde jag ingick i "människorna"?
Citera
2017-07-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det är inte första gången ttsp inte är uppdaterad. Han kör tex 1976-års version av fåren och getterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vad lite du vet om din egen sekt.

"As for humans upon earth, on the side of Jehovah will be all those fully dedicated to him and who are faithfully following Jesus Christ; compared with earth's billions these are indeed few.... On Satan's side will be all the rest of mankind, more than 99.9 percent, even as we read: "The whole world is lying in the power of the wicked one." That includes all the governments of the world together with their supporters, the commercial, religious and social institutions.... Armageddon will be the worst thing ever to hit this earth in the history of man." Watchtower 1958 Oct 15 pp.614-615

Så det går bra att använda sig av gammal litteratur när det passar? Detta är också ett typexempel på hur oärligt dessa debatterar.

Det jag menade var att Jehovas vittnen säger inga siffror idag. Man kan inte säga någon siffra eftersom det står ingen siffra i bibeln, bara att "många" kommer att vara så onda att dom inte kommer att underordna sig Gud, trots att dom har Gud mitt framför sig.
Senast redigerad av ttsp 2017-07-28 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in