Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Exakt. Det är den där balansgången vi så gärna vill åt. Att alla ska kunna gå på fotboll men att det ändå ska finnas viss skitighet inom sporten. Att ingen ska skadas allvarligt men att där ändå finns viss dramatik kring matcherna.
...
Precis så! Det skitigt folkliga ska finnas kvar. Det kan verka patetiskt med ett lokalpatriotiska älskandet av tröjorna, men det är där den verkliga passionen kommer ifrån. Och på fullaste allvar så njutr jag av hotfull stämning på läktaren. Bengaler, tifo, ramsor, banderoller osv som en slags spektakulär uppvisning för att hylla det egna laget men också hota motståndarna. För det är jävligt sällan som det blir våld inne på arenan. I princip aldrig. Det är passionerad stämning där känslorna löper amok.
Utanför arenan däremot borde man hantera våld på samma vis som tyskarna hanterade G20 i Hamburg eller andra upplopp.
På tal om G20 i Hamburg hade jag en något surrealistisk upplevelse, eftersom jag med min familj ovetande om detta spektakel övernattade på ett obemannat vandrarhem i staden under lördagen (nycklar ligger i en låda). När vi kom dit möttes vi av stenhårda grabbar som var välklädda, artiga och granskande. De var uppenbart drillade tillsammans och beväpnade, även om vapnen aldrig visades. De snackade dessutom rysska med varandra… när de på söndagen lämnade låste de bilarna (tyskregistrerade) så fort de inte var inne i dem, dvs även när de stod bredvid bilen.