2017-07-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Man är väl störd, men någonstans innerst inne, handen på hjärtat, så tycker vi ju, ärligt talat, att den här sortens kriminalitet är liiite häftigt faktiskt. Det finns någonting där som vi gillar. Även om jag såklart hatat det om jag fått min bil repad pga ett slagsmål på gatan.
...

Ha ha jag har full respekt för vad du förmodligen menar. Stenhårda spelare som kan gå över gränsen. Conti var en klassisk sådan, och jag tror att han har världsrekordet för antalet gula kort i Italien. Osäker på om det gäller endast i Serie A eftersom han spelade flera säsonger i Serie B.

Stenhård, men inte ful. Och där har du skillnaden mot Colys påhopp på Dessena. Den var antingen urusel eller avsedd att skada. Conti var klinisk på så vis att han valde sina tillfällen och alltid nådde sitt mål med minimal skada på motståndaren och att han väldigt sällan fick rött kort. Han var respekterad av motståndarna som tuff, men inte ful. Det gjorde ont att möta Cagliari...

Conti, Gattuso osv var hårda och jobbiga att möta, men de ville inte skada motståndarna.
Citera
2017-07-25, 23:48
Medlem
Kanske en jävligt kort beskrivning av Cagliaris kapten är på sin plats?

Dessena är Cagliaris kapten. Inte lätt att ta över bindeln från Conti och Lopez.

Men en kort bakgrund till varför han är kapten. Hans farfar är sard, men Dessena är uppvuxen i Parma. Gjorde 2005 debut i Serie A som 17-åring, samt spelade sex matcher som 17-åring i UEFA-cupen. Parma förlorade semifinalen…

Stor jävla talang.

Sextondelsfinal i UEFA 2007, men då Parma åkte ur Serie A 2008 såldes han till Sampdoria. Och 2009/2010 lånades han ut till Cagliari. Hans första mål för Cagliari kom mot just Parma…

Sedan tillbaka till Sampdoria som åkte ur Serie A 2011, och i januari 2012 köptes han av Cagliari. Bar kaptensbindeln för första gången i januari 2015, men valde att följa med ned till Serie B med Cagliari då de tunga spelarna slutade (Conti, Cossu, Pisanu osv). Han tog då över kaptensbindeln och fyller nu snart 30 år. Haft bindeln i två år och kan ha den ett antal till. Mentalt är han utan tvivel värdig bindeln, men frågan är om han efter skadan lyckas komma upp spelmässigt? Just nu är han inte alls självklar i startelvan…
Citera
2017-07-25, 23:53
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ha ha jag har full respekt för vad du förmodligen menar. Stenhårda spelare som kan gå över gränsen. Conti var en klassisk sådan, och jag tror att han har världsrekordet för antalet gula kort i Italien. Osäker på om det gäller endast i Serie A eftersom han spelade flera säsonger i Serie B.

Stenhård, men inte ful. Och där har du skillnaden mot Colys påhopp på Dessena. Den var antingen urusel eller avsedd att skada. Conti var klinisk på så vis att han valde sina tillfällen och alltid nådde sitt mål med minimal skada på motståndaren och att han väldigt sällan fick rött kort. Han var respekterad av motståndarna som tuff, men inte ful. Det gjorde ont att möta Cagliari...

Conti, Gattuso osv var hårda och jobbiga att möta, men de ville inte skada motståndarna.

Jaha, tolkade du det så? Jag syftade på huliganerna. Att vi innerst inne gillar det litegrann så länge det inte spårar ur. Vi tvingas ofta ta skit från jänkare om att fotboll är fjolligt jämfört med deras variant. Huliganerna ger dock vår fotboll en annan dimension. Fotboll är rått & skitigt medan american football är popcorn & kommers.

Jag trodde det framgick av mitt inlägg.

Men visst, jag gillar ju hårdingar på plan också.
Citera
2017-07-25, 23:59
Medlem
Citat:
...
Inser nu att du kanske inte menade Colys fula tackling utan gatustriderna mellan Brescia och Cagliari.

De var lite sådär… Halvtama utan riktig insats. Mest för att man skulle. Brescia anföll Cagliari på parkeringen utanför arenan, och man stod upp. Båda lagen markerade men var inte tillräckligt investerade för att satsa fullt ut.

Cagliari dunkade till Hellas för drygt tio år sedan. Det var en maktdemonstration, för att visa var man drar gränsen. Men normalt är Cagliari relativt lugna.

Och en självklar skillnad mellan Italien och Sverige är att det i Sverige finns grabbar som bara vill slåss. Som kan avtala om en plats långt borta för at slåss. Det finns inte i Italien, utan ultras sjunger, ordnar banderoller, tifo osv men är också redo att fysiskt stå upp för laget. Grabbarna grus gör allt detta till skillnad mot Sverige där det finns uppdelningar vem som gör vad...
Citera
2017-07-26, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Snackas om att Bernardeschi snart är klar för Juve.

Blev officiellt igår tror jag, det har ju ryktats ett tag nu om att Sam Larsson kanske flyttar till Florens, det hade varit skitkul, jag får hoppas att dom är redo att möta det Heerenveen värderar Sam till, bonus om det blir en, med svenska mått mätt, stor transfer, då Blåvitt har % på försäljningen.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-07-26 kl. 00:16.
Citera
2017-07-26, 00:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Och en självklar skillnad mellan Italien och Sverige är att det i Sverige finns grabbar som bara vill slåss. Som kan avtala om en plats långt borta för at slåss. Det finns inte i Italien, utan ultras sjunger, ordnar banderoller, tifo osv men är också redo att fysiskt stå upp för laget. Grabbarna grus gör allt detta till skillnad mot Sverige där det finns uppdelningar vem som gör vad...

Exakt. Det är den där balansgången vi så gärna vill åt. Att alla ska kunna gå på fotboll men att det ändå ska finnas viss skitighet inom sporten. Att ingen ska skadas allvarligt men att där ändå finns viss dramatik kring matcherna.

Angående Daniele Dessena & Ferdinand Coly så spelade de tillsammans i Parma. Oavsett var man står politiskt så är Anna Maria Corazza Bildts bok Kärleksfullt från Parma fullkomligt briljant. Bland pärlorna i min Italien-bokhylla. Beskriver väldigt fint framförallt matkultur i regionen Emilia Romagna. Fina bilder. Kan rekommenderas starkt. Är skriven ihop med Magdalena Ribbing. Tror dock att varken Dessena, Coly eller den andre Coly nämns.
Citera
2017-07-26, 12:34
Medlem
Citat:
Exakt. Det är den där balansgången vi så gärna vill åt. Att alla ska kunna gå på fotboll men att det ändå ska finnas viss skitighet inom sporten. Att ingen ska skadas allvarligt men att där ändå finns viss dramatik kring matcherna.
...

Precis så! Det skitigt folkliga ska finnas kvar. Det kan verka patetiskt med ett lokalpatriotiska älskandet av tröjorna, men det är där den verkliga passionen kommer ifrån. Och på fullaste allvar så njutr jag av hotfull stämning på läktaren. Bengaler, tifo, ramsor, banderoller osv som en slags spektakulär uppvisning för att hylla det egna laget men också hota motståndarna. För det är jävligt sällan som det blir våld inne på arenan. I princip aldrig. Det är passionerad stämning där känslorna löper amok.

Utanför arenan däremot borde man hantera våld på samma vis som tyskarna hanterade G20 i Hamburg eller andra upplopp.

På tal om G20 i Hamburg hade jag en något surrealistisk upplevelse, eftersom jag med min familj ovetande om detta spektakel övernattade på ett obemannat vandrarhem i staden under lördagen (nycklar ligger i en låda). När vi kom dit möttes vi av stenhårda grabbar som var välklädda, artiga och granskande. De var uppenbart drillade tillsammans och beväpnade, även om vapnen aldrig visades. De snackade dessutom rysska med varandra… när de på söndagen lämnade låste de bilarna (tyskregistrerade) så fort de inte var inne i dem, dvs även när de stod bredvid bilen.
Citera
2017-07-26, 16:21
Medlem
Citat:
Sitter & kollar tabeller & mästarlag från jugoslaviska ligan på 80-talet för att få en bild av hur rankingen där var innan landet splittrades. Sinisa Mihajlovic vann ju faktiskt ligan med Vojvodina 1988/89. Det glömmer man lätt bort. Jävligt stort att plocka den titeln före storlagen. Det var såklart hans stora genombrott också för han var ordinarie i Vojvodinas guldlag som 20-åring.

Stor talang och fantastiskt skytt:

https://www.youtube.com/watch?v=XI551ghgfew
Citera
2017-07-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Min inställning till Milanolagen är kritisk till dess att motsatsen är bevisad. Flera mercatos har man varit imponerad av Milan och Inter, för att sedan vid oktober krasst fastslå att lag som Roma, Napoli och tom Lazio är flera steg före.

Även om jag gillar Milan, Bayern-fan annars, hur som helst får jag fullt hålla med dig. Sånt att Milan utklassa Bayern med 4:0 i en vänskapsmatch, men för att innan mötet med Bayern förlora mot Borussia Dortmund med 3:1. Milano-lagen, Milan samt Inter känns som att där är något på GÅNG i varje fall.

Kul i alla fall att Serie A blivit något intressantare än vanligt. Inte bara Juve, Juve, Juve.
Citera
2017-07-26, 19:43
Medlem
Just nu pågår spektaklet angående spelschemat på TV. Första omgången:

https://pbs.twimg.com/media/DFrV8HCXkAAy7SS.jpg
Citera
2017-07-26, 19:45
Medlem
Citat:

Cagliari börjar med två bortamatcher för att hinna bli färdiga med sin tillfälliga arena. Första omgången borta mot Juventus, andra borta mot Milan. En något tuff start
Citera
2017-07-26, 20:16
Medlem
Citat:

Fullständiga spelschemat:

http://media2.gazzetta.it/gazzetta/pdf/2017/Calendario_SerieA-TIM.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera