2017-07-28, 17:54
Medlem
Det är högkonjunktur för tillfället.Den som tror att ekonomin är svag nu är ju dum i huvudet på riktigt.
Sålunda krävs det lite nyanser i resonemanget..såsom alltid påkallat.
Sverige har en i grunden stark ekonomi där det finns vissa scenarion som pekar emot att denna starka ekonomi inte kan bibehållas i framtiden.

Att bara påpeka worst case scenarion likt många tenderar att göra på FB blir bara löjeväckande till slut.
Citera
2017-07-28, 18:06
Medlem
Det verkligt intressanta är hur tingen faller för medianskattebetalaren.
Folk verkar tro att bara för att vi importerar en stor underklass främst i form av ej anställningsbart MENA folk så kommer detta per definition att innebära ekonomisk misär för resten av det framtida samhället?

Vilken dumhet.Det finns INGENTING som talar för detta.Det gäller dock att placera sig på rätt sida gränsen vilket är fullt möjligt för varje vettigt fungerande svensk.De andra blir trailortrash..och förtjänar ju inget annat.
Citera
2017-07-28, 18:07
Medlem
envackerblommas avatar
Räntedoping. Snart stoppas byggena o BNP faller.
Chefsekonom säger

Citat:
Det säger*Danske Banks chefekonom i Sverige, Michael Grahn, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Det är*jättestarka siffror, men det drivs av hushållens konsumtion och investeringar, framför allt relaterade till bostadsmarknaden. Det är alltså räntekänsliga komponenter som driver. Mitt i all eufori kan man därför höja ett varningens finger och fråga sig hur det skulle se ut om räntorna låg någon procentenhet högre. Då skulle vi kunna få en helt annan utveckling", säger han.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/07/28/rantedriven-tillvaxt-menar-danske.html
Citera
2017-07-28, 18:14
Avstängd
scips avatar
Att enbart redovisa BNP i stället för BNP capita eller HDI ger ju en missvisande bild av Sveriges ekonomi men det går hem i stugorna hos svenne och svea svensson som tror blint på det dom läser i tidningarna.
Det är ju självklart att bnp stiger när dom lånar pengar som dom sedan ger bort helt gratis till invandrare och dom sedan konsumerar upp det sedan slår dom dessutom sönder en massa och eldar upp både bilar skolor förlängningar och stjäler saker som måste ersättas med nytt. Alla sådana här saker höjer ju bnp.
Och att exporten går bra är ju inte konstigt då kronan är billig när dom betalar i dollar.
Citera
2017-07-28, 18:16
Medlem
Vad är BNP/capita..

Det är frågan..

Den är väl negativ med tanke på alla nya Svenskar som är analfabeter..

Maggan bör redovisa det
Citera
2017-07-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hehehehe1
Vad är BNP/capita..

Det är frågan..

Den är väl negativ med tanke på alla nya Svenskar som är analfabeter..

Maggan bör redovisa det

BNP per capita är särdeles ointressant för alla utom möjligen kommunister i Pol Pot genren.
Citera
2017-07-28, 18:21
Medlem
Skall BNP per capita vara intressant så måste den rensas från alla massinvandrade de senaste fem åren PLUS den BNP ökning som just dessa genererat.

Skulle detta dock göras,så skulle det sättas nytt rekord.
Vanligt folk har aldrig haft det bättre än just nu ekonomiskt i Sverige.
Det är fakta,och att ekonomi går upp och ned är likaledes verklighetsbaserat.
Citera
2017-07-28, 18:29
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Detta är preliminära kvartalssiffror och en avancerad gissning från SCB. Det dröjer drygt två år innan all data har kommit in och då kan BNP-tillväxten se annorlunda ut. Det är klart att Maggan tar chansen och lovordar ekonomin för media bryr sig inte om några revideringar.

De senaste åren har SCB överskattat tillväxten, till exempel var den preliminära BNP-siffran för Q2 2012 +2,3 procent men reviderades till slut ned till +0,3 %.
Senast redigerad av MCMLXXVII 2017-07-28 kl. 18:32.
Citera
2017-07-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Detta är preliminära kvartalssiffror och en avancerad gissning från SCB. Det dröjer drygt två år innan all data har kommit in och då kan BNP-tillväxten se annorlunda ut. Det är klart att Maggan tar chansen och lovordar ekonomin för media bryr sig inte om några revideringar.

De senaste åren har SCB överskattat tillväxten, till exempel var den preliminära BNP-siffran för Q2 2012 +2,3 procent men reviderades till slut ned till +0,3 %.

WOW..var du bara tvungen att gå FEM år tillbaka i tiden?
Ekonomin för gemene man går som tåget för tillfället,och har så gjort en längre tid trots finanskriser,bokriser och annat på annat håll.
Jag är inget fan av historieomskrivningar.Sådant torde en normal person anno 2017 hålla sig för god för oavsett om man slickar Åkessons röv eller inte.
Citera
2017-07-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojge
Jag får inte ihop mattematiken där man påstås ha urstark ekonomi trots att man är lånetorsk.
Vad är hindret?
Säg att jag har en inkomst på 60 KSEK/månad och en bostad värd 15 MSEK och ett lån på 6 MSEK.
Då har jag en inkomst på 60 KSEK/månad och tillgångar på 9 MSEK. Varför skulle inte det vara en stark ekonomi?
Citera
2017-07-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Då förstår jag inte varför hon tvingas låna 30 miljoner kronor utomlands varje dygn för att ha råd att driva Sverige.
Varifrån har du fått att Riksgälden lånar utomlands? Jag håller iaf för troligt att Riksgälden emitterar obligationer i SEK som vanligt.

Sedan ser det inte ut att vara några 30 MSEK per dag. Dock stämmer det att statsskulden beräknas öka med 0.5% under året. Personligen tycker jag man borde minska transfereringarna och amortera i stället. Men nu har vi vänsterpolitiker och då slösas det.
Citera
2017-07-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Datan är fel för FB:s domedagsprofeter. Det här säger ju motsatsen.
Det är nog det mest korrekta svaret.
Verkligheten blir fel när den inte stämmer med föreställningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in