2017-07-28, 12:28
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Dom vill bara lägga över ansvaret på sossarna så dom kan inte behöver ta det själva. Problemet med ett extraval är,att då måste de ta ansvar. Nu fintade dock sossarma alliansen. Tror det är dags för AKB att avgå och ge plats för nån lite mer strategisk person som klarar av politiken.

Vad anser du då Löfven bör göra som nu försöker dribbla bort det faktum att det är hans regering och tillsatta generaldirektör som är ansvariga för den största säkerhetsläcka riket upplevt sedan spionen Berglings dagar?
Citera
2017-07-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Dom vill bara lägga över ansvaret på sossarna så dom kan inte behöver ta det själva. Problemet med ett extraval är,att då måste de ta ansvar. Nu fintade dock sossarma alliansen. Tror det är dags för AKB att avgå och ge plats för nån lite mer strategisk person som klarar av politiken.

Hur smart är det att lägga fler uppgifter på en minister med tanke på vad som just skett. Då tänker jag på Annika Strandhäll. Inte speciellt smart om du frågar mig. Men Löfven börjar väl få ont om kandidater.
Citera
2017-07-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Inget land vet allt om våra broar. Den kunskapen kommer från Sovjets angrepp på Finland och mer har jag inte lust att säga, jag som inte vet, men gissar.

Jag har varit engagerad i försvaret i 40 år, och vet att en invaderade makt endast behöver information om hållfasthet på de broar/vägar där planerad framridningen är tänkt. Vilket inte är svårt att komma över, det räcker med några foton av broarna, sedan är det lätt för en ingenjör att räkna ut detta. Fiender är inte mindre intelligenta än svenskar.
Citera
2017-07-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så du menar att SD har misslyckats med att ta de framsträckta händerna från andra partier som velat samarbeta med dom?

Nej de har misslyckats med att sträcka ut sin egen hand, ingen vill ta i den. Det klarar alla utom V Och SD. Ser man inte att SD och V är sämst på det på riksdags nivå är man blind.
Citera
2017-07-28, 12:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Ja, jag har den förmåga att kunna erkänna fel ibland. Du borde träna på det. Du behöver det betydligt bättre än jag.

Fel term. Inte obehörig. Behörig men inte säkerhetskontrollerad av kunden. (där hade du behövt den förmågan igen)

Du verkar ha svårt att skilja på att ha access och att ha behörighet. Bara för att du får nycklar från någon betyder inte det att du är behörig. Nu gällde dock kärnfrågan om informationen är röjd och det är den då icke säkerhetsklassad personal fått tillgång till den.
Citera
2017-07-28, 12:42
Citat:
Du menar att myndigheterna står över lagen?

Det har väl dom alltid gjort både officiellt och inofficiellt. Rikets säkerhet hit och tystnadsplikt dit och myndighetssekretess här och munkavle där.

Dessa lallare vet mer om att skydda sig själva än om regelverket inom deras ämbete.
Citera
2017-07-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vad anser du då Löfven bör göra som nu försöker dribbla bort det faktum att det är hans regering och tillsatta generaldirektör som är ansvariga för den största säkerhetsläcka riket upplevt sedan spionen Berglings dagar?

Kunde blivit, ingen vet ju om informationen hamnat hos främmande makt.
Citera
2017-07-28, 12:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik444
Nej de har misslyckats med att sträcka ut sin egen hand, ingen vill ta i den. Det klarar alla utom V Och SD. Ser man inte att SD och V är sämst på det på riksdags nivå är man blind.
Så det är alltså enbart SDs diplomatiska & sociala oförmåga som gör att de andra partierna skapar DÖ för att hålla SD utanför inflytande. Är detta din seriösa ståndpunkt eller bara trollar du?

För att försöka hålla inlägget iallafall marginellt OnTopic så får vi väl se hur det blir med misstroendeförklaringen mot försvarsministern. SD verkar stå kvar vid kravet, vi får se om alliansen, återigen, röstar emot sina egna förslag.
Citera
2017-07-28, 12:44
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Med tanke på vilken spelevink den här Bromander verkat vara kan jag tänka mig att det finns en möjlighet för att han missat detta men att det som SÄPO-chefen vet inte dryftats med statsministern verkar helt ofattbart.
Kan man verkligen tro att SÄPO-chefen och statsministern inte mötts i slutet rum på ca ett år?
Som jag ser det så finns det en möjlighet att stollen Bromander har haft så fullt upp med resande och planerande av resande att han skitit fullständigt att informera, han kanske även var rädd att ryka på grund av vad som hänt.
Men att inte Hultqvist eller Ygeman skulle prata med henne när problemet på deras område bottnar i problemen på transportstyrelsen som Anna ansvarar för verkar väl inte så troligt.
Sannolikt var även Steffe informerad.
Om du var försvarsminister, nog fan hade du frågat Anna vad fan som pågick och hur det gick i arbetet med att täppa till läckor eller?

Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vi noterar där:
"En nyhet är att Säkerhetspolisen nu får ett eget insynsråd med förtroendevalda politiker som följer verksamheten på nära håll och har möjlighet att ifrågasätta och komma med förslag."

Här finns ledamöterna listade:
http://www.sakerhetspolisen.se/om-sa...insynsrad.html

Har alla dessa bara suttit där och låtit sig informeras?
Har den s.k. Sverigevännen Katja bara suttit där utan att ryta till?
Har Beatrice Ask tyckt att allt varit i sin ordning när man berättat att
en utredning och förhör pågår på en av de statliga myndigheterna?
Förmodligen har dessa personer inte blivit informerade om katastrofen.
Har dom det så borde samtliga kastas ut ur riksdagen.
Skandalen skulle då vara total om det fanns medlemmar ur samtliga partier som vetat om allt hela tiden och alla höll käft.
Citera
2017-07-28, 12:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det har väl dom alltid gjort både officiellt och inofficiellt. Rikets säkerhet hit och tystnadsplikt dit och myndighetssekretess här och munkavle där.

Dessa lallare vet mer om att skydda sig själva än om regelverket inom deras ämbete.
Referenser till "Rikets säkerhet" blir ju svårt att hävda när tom. SÄPO säger att detta bryter mot just rikets säkerhet.
Citera
2017-07-28, 12:47
Medlem
Citat:
Om man för ett par veckor sedan hade frågat 1000 slumpmässigt utvalda svenskar vad försvarsministern heter så hade max 100 pers känt till namnet, förmodligen färre. Så att han på något vis skulle vara "populär" bland befolkningen är, som du skriver, en ren medielögn. Eller Fake News som man säger nu för tiden.

100 är ju bättre än 99. Nu vill ju folk ha försvarsförmåga. Tidigare avveckla.
Citera
2017-07-28, 12:48
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Upplys då oss obegåvade om kopplingen & dess relevans för fallet med Transportstyrelsen.
Har du inte visat dig tillräckligt dum nu? När ni inte har några argument så försöker ni trötta ut debattören. Kan du istället förklara varför två olika informationsmissar inte går att jämföra? Det är ju liksom information det hela handlar om. Att hemliga register ska läggas ut på privat entreprenad har ju ingen (Konstigt nog) klagat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in