Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Jag saknar ju den detaljkunskap du har i det här specifika fallet. Såg Mats ut som en långhårig "slusk" innan han träffade Linda? Och vad finns det som pekar på att det skulle vara en genomtänkt strategi, från Mats försvar?
Det finns ju annars en logik och viss erfarenhet som pekar på att GM efter brott ibland gör vissa förändringar med sitt utseende. Grundskälet är väl att försvåra vid en eventuell vittneskonfrontation.
Mats såg "slashasig" ut innan Linda. Linda tyckte nog att han hade förskräcklig (ingen) klädstil o.s.v. så det blev en del uppryckning på den fronten.
När det gäller försvaret är det som regel legio att klienten ska se välvårdad ut i rätten. En domstol ska ju i och för sig alltid förlita sig på föreliggande fakta i ett mål, men när det kommer till indicier och trovärdighet (hos vittnen, tilltalad, motpart o.s.v.) är det absolut inte att förringa hur klienten ser ut och uppför sig i rätten.
Peter Althin är en mycket bra försvarare. Han har garanterat gjort en (medveten eller omedveten) bedömning av Mats "utseende" i rätten. Hade Althin ansett att det var av vikt att Mats skulle se "top notch" ut hade Mats fått instruktioner om detta, och jag tror att Mats hade lytt utan att ifrågasätta.
Därför drar jag slutsatsen att Althin INTE ansett att Mats behövde se "top notch" ut i rätten. Då är vi tillbaka på Althin därmed haft en tanke med det (för jag tror inte en sekund på att han sagt "det spelar ingen roll" eller liknande).
Vad vinner klienten på att se "slashasig" ut i rätten? Jo, klienten framstår som lite korkad och tafatt, obrydd och ömklig.
Om då åklagaren driver linjen att det handlade om ett mord - exempelvis som ett planerat mord utifrån att få ut försäkringspengar - blir avståndet mellan en sådan gärningsbeskrivning (planerad, kall, resolut exekverad o.s.v.) och det rätten ser i rättssalen (en ovårdad, trulig "bonddräng") väldigt stort. Det har ingen betydelse när det gäller sakfrågorna, men det har psykologisk betydelse när en rätt ska resonera om sannolikheter för och emot, värdera indicier etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Den här bilden till exempel;
http://www.expressen.se/nyheter/mats-alm-stalls-infor-ratta-i-falun/
där Mats lagt sig till med skägg, är den tagen en tid efter mordet på Linda?
Jag tror att den bilden är från den rekonstruktion som genomfördes den 11 november 2009, d.v.s. drygt två månader efter mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Sedan under rättegången lägger han sig till med långt hår, men däremot rakat skägget. Det är två olika fysiska exteriörer, som jag tänker mig kan skapa en viss förvirring om det nu skulle finnas vittnesmål som dyker upp från oväntat håll?
Jag tror detta är av mindre betydelse eftersom Mats redan på eget bevåg valsat runt i media. Dessutom ska man komma ihåg att polisen genomfört fotokonfrontationer med de vittnen där en identifiering av Mats varit aktuell, vilket innebär att förhöret i rätten mer handlar om att bekräfta de uppgifter som getts tidigare.
Däremot försöker ju alltid en skicklig försvarare göra vittnet osäkert d.v.s. mindre trovärdigt och om Mats exteriör avviker mycket vid rättegången jämfört med vid observationstillfället är det ju en tacksam fråga: "Är du verkligen säker på att det var min klient du såg?" o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Slutligen tror jag inte din hypotes här utesluter min, utan kanske kompletterar varandra. Om Mats nu är en organiserad mördare kan han mycket väl haft en idé om att det kan vara bra att förändra sitt utseende.
Absolut, men det som talar emot det är att det är oerhört korkat att gå ut i nationell media med samma utseende som man hade när man begick brottet man vill dölja. Det som händer (vilket t.ex. framgår när det gäller vittnesmål om att Linda skulle ha setts i stan) är att människor ser bilder i tidningar, på TV, Internet o.s.v. och sedan så "tror" de att de sett just den personen och lämnar lämpligt nog ett signalement som matchar den bild som de tittat på.