2017-07-26, 14:08
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
OM "olyckan" hade inträffat så hade det löst en del problem för Mats Alm.
1. Hans dåliga ekonomi hade inte kommit ut till allmän beskådan.
2. Bröllopet hade inte blivit av.
3. Han hade kunnat hämta ut försäkringspengarna och behålla dem själv.
4. De flesta hade tyckt synd om honom.

Mats Alm var tvungen att lura LC in i bilen, så det var därför de gjorde inköpet på CG. På väg hem lyckas han få med LC på en liten kort tur för att kolla något längs vägen mot Rättvik.
Turen blir längre än vad MA hade lovat så LC tappar humöret och börja skälla ut honom. Hon kan ha viftat/slagit mot MA och orsakat rodnaden på hans hals.

Det börjar bli en vinglig färd och MA lyckas få LC att lugna sig så pass att han kan svänga inpå vägen mot FP. Väl framme drar MA ut henne ur bilen och ett rejält gräl uppstår. MA gör ett försök att lugna henne men misslyckas. Under fighten kommer MA upp bakom LC och får armen runt hennes hals i ilskan så res han sig i sin fulla längd, vilket innebär att LC:s fötter hänger fritt i luften. Skillnaden i längd mellan de båda på ca 30-35 cm gör att LC stryps.

Såret på MA:s knä kan ha uppkommit när han transporterar in kroppen på FP. Kvistar eller andra vassa saker kan orsakat såret.
Ett annat scenario är att LC har sparkat mot MA för att få honom att släppa taget så hon får fast mark under fötterna.

Vid det sista scenariot så blir det blodspår på klacken som måste tas bort men det inser inte MA direkt.
Dagen efter är MA och någon/några åter på plats och blodfläcken upptäcks på skon och skorna tas med hem, tvättas och sätts på plats för att ska framstå som om LC hade haft andra skor på sig.
Det kan också vara ett försök att få lgh att framstå som MP.
Pepparbiffen! När man kör till Rättvik från City Gross måste de tillbaka till Falun och är då extremt nära deras lägenhet. Det är för mig helt uteslutet att de bara skulle kört förbi lägenheten med färsk kött i bilen utan att Linda hade flippat ut. Aldrig att han skulle komma så långt som till N.Bertilsbo, inte en chans! Oavsett vart hon mördades måste de efter CG åkt till lägenheten och lämnat köttet. Och här blir det spännande. I första förhöret säger han att de parkerar nere i garaget för att de inte ville stå på gatan för att det kostar pengar. Direkt när han säger det rättar han sig själv genom att komma på att det är lördag och att det inte kostar något. Bland de första förhören med honom som misstänkt säger han att han är säker på att de ställde sig på gatan. Jag tolkar det som att han ändrar sig för att det är mest logiskt (om de nu bara ska upp och lämna köttet är det onödigt att åka ner i garaget). Han säger även att båda går upp, men börjar i senare förhör vackla även där, för varför skulle båda gå upp? Det är tydligt att han mer och mer vill flytta fokus bort från lägenheten.

FP kan därför inte vara mordplatsen! Om nu mordet inte skett i lägenheten bör det i så fall skett i eller runt Falun, och att de således aldrig kom hem efter CG. Personligen håller jag fortfarande lägenheten som mest trolig.
Citera
2017-07-26, 21:39
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Pepparbiffen! När man kör till Rättvik från City Gross måste de tillbaka till Falun och är då extremt nära deras lägenhet. Det är för mig helt uteslutet att de bara skulle kört förbi lägenheten med färsk kött i bilen utan att Linda hade flippat ut. Aldrig att han skulle komma så långt som till N.Bertilsbo, inte en chans! Oavsett vart hon mördades måste de efter CG åkt till lägenheten och lämnat köttet. Och här blir det spännande. I första förhöret säger han att de parkerar nere i garaget för att de inte ville stå på gatan för att det kostar pengar. Direkt när han säger det rättar han sig själv genom att komma på att det är lördag och att det inte kostar något. Bland de första förhören med honom som misstänkt säger han att han är säker på att de ställde sig på gatan. Jag tolkar det som att han ändrar sig för att det är mest logiskt (om de nu bara ska upp och lämna köttet är det onödigt att åka ner i garaget). Han säger även att båda går upp, men börjar i senare förhör vackla även där, för varför skulle båda gå upp? Det är tydligt att han mer och mer vill flytta fokus bort från lägenheten.

FP kan därför inte vara mordplatsen! Om nu mordet inte skett i lägenheten bör det i så fall skett i eller runt Falun, och att de således aldrig kom hem efter CG. Personligen håller jag fortfarande lägenheten som mest trolig.

Han kan inte stanna till vid lgh för då kommer inte LC vilja följa med på tur. Jag tror absolut att FP är MP.
Varför står skorna i lgh om han vill flytta fokus från lgh?
Citera
2017-07-26, 22:30
Medlem
Kan bilen vara platsen därhon stryps? Skorna blir kvar i bilen och av stress tas hem
?
Citera
2017-07-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Kan bilen vara platsen därhon stryps? Skorna blir kvar i bilen och av stress tas hem
?
Är det ingen som har gett denna Mats en rak höger och en vänsterkrok för skyldig är han ju även om tingsrätten säger nej.
Citera
2017-07-27, 00:49
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Han kan inte stanna till vid lgh för då kommer inte LC vilja följa med på tur. Jag tror absolut att FP är MP.
Varför står skorna i lgh om han vill flytta fokus från lgh?
Jag har svårt att se att de bara åker förbi lägenheten utan att lämna biffarna. Inte bara det, deras tvättid börjar om tio minuter. Hur i hela friden kan han åka 35 min till N.Bertilsbo med henne gapandes bredvid. Linda bli lätt aggressiv och skrikig för minsta lilla, det vittnas det mycket om i FUPn. Efter att ha läst om förhören med honom stärks lägenheten som mordplats. Han säger i första förhören (ej som misstänkt) att de körde ner bilen i garaget. I det läget tror jag han talar sanning, det är först när han själv inser att det inte är troligt att de ställer bilen där bara för att springa upp med köttet som han ändrar sig. Då har de ställt den på gatan!!
Vidare skyller han Linda för att ha suddat ut tvättiden tidigare i veckan för att de skulle ge sig ut på en tur. Det är så uppenbart att han ljuger! Varför skulle de stryka tiden? De hade säkert mycket tvätt! Hade de ens tvättat efter resan?! Och varför skulle hon stryka tiden då de var på en tur dagen innan? Nej, det är HAN som strukit den. Förmodligen i samband som han gjorde sig av med kroppen.

Tvättiden ÄR oerhört intressant, och faktiskt avgörande. Då det inte finns något som tyder på att de skulle ge sig ut på en planerad tur borde de rimligen direkt efter CG börjat med att plocka ihop tvätt. Vad annars skulle de göra?! Mats berättar flera gånger i förhör att Linda kunde bli skriktokig om han sorterade tvätten fel. En gång glömde han en strumpa när maskinen startat och han fick sig en rejäl avhyvling. Förhörsledarna var inne på om det var det som faktiskt hände den kvällen. Och jag håller det inte otroligt. Varför skulle han annars i allt detta komma ihåg att stryka tiden?!

Skorna ja. Det fattas ju ett par andra skor. Jag är inte ens säker på att han visste vilka skor hon hade på sig den dagen. Det är lätt att bara slänga ett par och säga att det var de hon hade på sig när hon gick ut. Om han nu mördade henne vid FP, varför då inte göra sig av med de skorna istället?
Citera
2017-07-27, 10:12
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se att de bara åker förbi lägenheten utan att lämna biffarna. Inte bara det, deras tvättid börjar om tio minuter. Hur i hela friden kan han åka 35 min till N.Bertilsbo med henne gapandes bredvid. Linda bli lätt aggressiv och skrikig för minsta lilla, det vittnas det mycket om i FUPn. Efter att ha läst om förhören med honom stärks lägenheten som mordplats. Han säger i första förhören (ej som misstänkt) att de körde ner bilen i garaget. I det läget tror jag han talar sanning, det är först när han själv inser att det inte är troligt att de ställer bilen där bara för att springa upp med köttet som han ändrar sig. Då har de ställt den på gatan!!
Vidare skyller han Linda för att ha suddat ut tvättiden tidigare i veckan för att de skulle ge sig ut på en tur. Det är så uppenbart att han ljuger! Varför skulle de stryka tiden? De hade säkert mycket tvätt! Hade de ens tvättat efter resan?! Och varför skulle hon stryka tiden då de var på en tur dagen innan? Nej, det är HAN som strukit den. Förmodligen i samband som han gjorde sig av med kroppen.

Tvättiden ÄR oerhört intressant, och faktiskt avgörande. Då det inte finns något som tyder på att de skulle ge sig ut på en planerad tur borde de rimligen direkt efter CG börjat med att plocka ihop tvätt. Vad annars skulle de göra?! Mats berättar flera gånger i förhör att Linda kunde bli skriktokig om han sorterade tvätten fel. En gång glömde han en strumpa när maskinen startat och han fick sig en rejäl avhyvling. Förhörsledarna var inne på om det var det som faktiskt hände den kvällen. Och jag håller det inte otroligt. Varför skulle han annars i allt detta komma ihåg att stryka tiden?!

Skorna ja. Det fattas ju ett par andra skor. Jag är inte ens säker på att han visste vilka skor hon hade på sig den dagen. Det är lätt att bara slänga ett par och säga att det var de hon hade på sig när hon gick ut. Om han nu mördade henne vid FP, varför då inte göra sig av med de skorna istället?

Ja. Det där med tvättiden är centralt, samt att Mats initialt hävdade att de körde ned i garaget.

Jag tror det hade varit oerhört svårt att få med Linda någon annanstans än hemåt med nyinköpt pepparbiff i bilen. Mats ändrar sin historia om garaget när han förstår att den inte går ihop med rundturen (att snabbt lämna av pepparbiffen hemma).

Om Mats hade planerat att mörda Linda någon annanstans än i lägenheten borde han ha känt henne tillräckligt väl för att inse att det inte är någon bra idé att släpa med henne på något hon absolut inte vill göra, dessutom med pepparbiff i bilen. Hon hade blivit rosenrasande på honom i så fall. Som någon skrev i tidigare inlägg kan ju det i sig vara ett sannolikt händelseförlopp - att hon blev helt tokig på honom i bilen - men tvättiden, hans initiala uppgifter om garaget o.s.v. tycker jag stärker tesen att hon dödades i lägenheten.

Men det som stör mig betydligt mer än vilken plats som är mordplatsen är detta med att Mats ledde söksällskapet med sin och Lindas familj till "rätt" plats redan några dagar efteråt. Planen kan ju omöjligen ha varit annan än att Linda skulle påträffas? Vad var det som fick honom att ändra sig?
Citera
2017-07-27, 10:21
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Ja. Det där med tvättiden är centralt, samt att Mats initialt hävdade att de körde ned i garaget.

Jag tror det hade varit oerhört svårt att få med Linda någon annanstans än hemåt med nyinköpt pepparbiff i bilen. Mats ändrar sin historia om garaget när han förstår att den inte går ihop med rundturen (att snabbt lämna av pepparbiffen hemma).

Om Mats hade planerat att mörda Linda någon annanstans än i lägenheten borde han ha känt henne tillräckligt väl för att inse att det inte är någon bra idé att släpa med henne på något hon absolut inte vill göra, dessutom med pepparbiff i bilen. Hon hade blivit rosenrasande på honom i så fall. Som någon skrev i tidigare inlägg kan ju det i sig vara ett sannolikt händelseförlopp - att hon blev helt tokig på honom i bilen - men tvättiden, hans initiala uppgifter om garaget o.s.v. tycker jag stärker tesen att hon dödades i lägenheten.

Men det som stör mig betydligt mer än vilken plats som är mordplatsen är detta med att Mats ledde söksällskapet med sin och Lindas familj till "rätt" plats redan några dagar efteråt. Planen kan ju omöjligen ha varit annan än att Linda skulle påträffas? Vad var det som fick honom att ändra sig?
Tror inte han ändrade sig, men han kan samtidigt inte leda familjen allt för mycket till FP, det hade varit väl misstänksamt.
Citera
2017-07-27, 10:22
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

Kan han i all hast på kvällen, när han dumpar LC i NB den 1 aug gjort något ödesdigert misstag eller fått för sig att han gjort något sådant, som han var tvungen att korrigera i efterhand? alt. försäkra sig om att han inte gjort något sådant?

Vad skulle ett sådant misstag kunna handla om, rent hypotetiskt?

Alt. Kanske var planen att "hitta" henne, men misstag som gjorts i samband med dumpningen fick honom att överge planen?

Förvisso konstigt att dra med sig sällskapet i sådana fall om planen inte var att hitta henne. Jag håller med dig om att det är störande. Mats mentala status var nog inte klockrent dagarna efter mordet.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-07-27 kl. 10:35.
Citera
2017-07-27, 10:44
Medlem
Citat:
Tror inte han ändrade sig, men han kan samtidigt inte leda familjen allt för mycket till FP, det hade varit väl misstänksamt.

I och för sig så. Men, det finns oändligt många platser i trakten att leda folk till. Det är märkligt att han väljer närområdet till fyndplatsen.

Att Mats väljer att ha kontakt med sierskan tror jag beror på att det är på så sätt han tänker sig få "alibi" för att Linda hittas. D.v.s. "skylla" på sierskan.

Dessa två faktorer tycker jag talar för att han faktiskt ursprungligen hade tänkt att Linda skulle hittas.
Citera
2017-07-27, 10:48
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
I och för sig så. Men, det finns oändligt många platser i trakten att leda folk till. Det är märkligt att han väljer närområdet till fyndplatsen.

Att Mats väljer att ha kontakt med sierskan tror jag beror på att det är på så sätt han tänker sig få "alibi" för att Linda hittas. D.v.s. "skylla" på sierskan.

Dessa två faktorer tycker jag talar för att han faktiskt ursprungligen hade tänkt att Linda skulle hittas.
Det tror jag också.

Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Kan han i all hast på kvällen, när han dumpar LC i NB den 1 aug gjort något ödesdigert misstag eller fått för sig att han gjort något sådant, som han var tvungen att korrigera i efterhand? alt. försäkra sig om att han inte gjort något sådant?

Alt. Kanske var planen att "hitta" henne, men misstag som gjorts i samband med dumpningen fick honom att överge planen?

Förvisso konstigt att dra med sig sällskapet i sådana fall om planen inte var att hitta henne. Jag håller med dig om att det är störande. Mats mentala status var nog inte klockrent dagarna efter mordet.
Om det vore så att han har gjort ett misstag tror jag knappast att han tar med sin och Lindas familj dit för att korrigera det.
Citera
2017-07-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise

Sett i sin helhet vill Mats att Linda ska bli funnen. Annars hade han aldrig själv "hittat" Linda den 18 sep 2009, och mycket tyder på att han hade tänkt att hon skulle hittas redan den 6:e aug.

Mats hade, ifall han hade tänkt sig att hon inte skulle hittas, alla möjligheter i världen att ordna detta. Han hade kunnat anmälan henne försvunnen ett dygn senare och under tiden grävt ned kroppen o.s.v.

Om han ändrade sig avseende att hon skulle hittas redan den 6:e aug tror jag det har med rädsla för spår att göra, eller att han insåg (eller fick klargjort för sig) att det där med sierskan inte var ett så bra "alibi" som han trodde.

Utav detta får vi följande:

1) Mats lät bli att ringa 112 och motsvarande i samband med Lindas död. D.v.s. vi har minst likgiltighetsuppsåt där.

2) Mats ville att Linda skulle hittas.

Att han ville att hon skulle hittas tror jag dels har med pengar att göra (jag tror inte att försäkringen var "orsaken" till att hon dog, men jag tror att Mats såg det som väldigt "praktiskt" om han skulle kunna få ut en slant...) men också har med relationer att göra.

Det finns en hel del i FUP som talar för att Mats inte ville gifta sig - men också att han var intresserad av en ny relation. Att inleda en ny relation när ens tilltänkta fru är "försvunnen" är ju inte världens bästa idé och det insåg nog Mats också. En sådan situation ser jag som inte helt osannolik i alla fall.
Citera
2017-07-27, 12:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt FUP 837
Chris hade även frågat hur blir det nu med nycklarna, och då hade Aino kontrollerat med Mats och han hade fått en nyckel tillbaka från Chris och övriga sällskapet. Mats uppgav att det är enbart Lindas nyckel som är försvunnen. Aino spekulerar om det kan vara så att Chris har Lindas nyckel eller om det var en felsägning. Aino berättade att Chris varit så arg över testamentet och hon hade förklarat för honom att man måste vänta 10 år innan något görs beträffande Lindas tillhörigheter och Chris hade frågat om det var så att ingen får ta något från lägenheten. Aino hade sagt till honom att Linda kan komma tillbaka men då hade han sagt att Linda är död. Aino reagerade över att han verkade veta att Linda är död.

Chris hade naturligtvis genomskådat din polare mördar-Mats för länge sen .
Försök inte flytta fokus från din älskling mördar-Mats till andra oskyldiga som vanligt .
Du bör titta på GW:s Mord på TV4-play så ska du se att allt klarnar .
Där förklarar han bl.a varför Linda inte kan ha lämnat lägenheten kl 22 .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in