2017-07-28, 02:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror nog du ska backa ur en diskussion gällande kön, det har aldrig varit värst givande..

Poliserna på plats får en magkänsla av att nåt är konstigt, att JMs känslor inte verkade äkta, att det finns saker på plats som gav en felkänsla, men det kan inte ses några direkta tecken på annat än olycksfall, det fanns inget konkret att ta på.
Efter samtal med vakthavande befäl beslutas det att ingen förundersökning ska inledas.
En inspektör som var handläggare för ärendet ansåg visst att hon inte skulle ha kontakt med IF efteråt som ville ha ett samtal med dem.
Han hade "avrått dem från att medverka i förhör med IF och uppgett att han själv skulle ta hand om kontakterna med IF."
Fortsättningsvis kan man undra över kvalité på tjänsteutövande, snarare än kön, via det som sen sker framöver.
När JM sen är förhörd och framstår mer än wierd, Akis anhöriga signalerar hej vilt, allt IF har lagt fram sitt i tel- och mailkontakt med polis, så är det ännu mer förunderligt i mitt tycke att ingenting sker.
Inte en reaktion trots mängder med information om indicier. Eller beror det på nåt annat?
Det luktar riktigt skit kring hela detta ärende i mitt tycke.

Ja det är inte poliserna på plats initialt (uniformer el ev andra) som felet tycks ligga hos, eller ansvaret i alla händelser, utan högre upp. Men frågan är om de som var på plats var kvalificerade att bedöma och om och "vakthavande befäl" var kvalificerad att avstyra en brottsplatsundersökning. Borde det inte ha varit kriminalpoliser på plats?
Citera
2017-07-28, 02:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Javisst!

Ville inte hoppa bland kapitlen.

Jo polyteismen är tillbaka sedan länge. Kanske var den aldrig riktigt försvunnen.
Citera
2017-07-28, 02:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är nog lite synd om den ansvariga Rättsläkaren Ybo idag. Lite trist att ha gjort ett så pass stort fel, det är ju liksom hennes enda uppgift med rättsobduktionen - att säkerställa att ingen annan förorsakat döden. Att missa det ja, det är ju som att missa precis hela arbetsuppgiften, totalmisstag. Där sitter nog en liten skämskudde på idag, i vart fall om man är självkritisk som de flesta seriösa personer är.

Nu verkar hon ju dock gjort sitt jobb som hon skulle i det stora hela - men missat kiselalgprover och vi har inte fått läsa obduktionsrapporten vilka prover man tagit, analys på magsäcksinnehåll etc. Andra obduktionen skedde väl med ytterligare rättsmedicinare närvarande förutom Ybo, och del var väl bra.

Om jag var Akis anhöriga skulle jag IVO anmäla den första Rättsmedicinska obduktionen och konstatera att anhöriga riskerar att förlora massvis med pengar för att misstag gjorts. Tidsintervallet för IVO anmälan är två år. Även söka efter om det finns annan ansvarig som Rättsobduktion i Uppsala sorterar under.

Så borde nog ske.
Citera
2017-07-28, 02:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja det är inte poliserna på plats initialt (uniformer el ev andra) som felet tycks ligga hos, eller ansvaret i alla händelser, utan högre upp. Men frågan är om de som var på plats var kvalificerade att bedöma och om och "vakthavande befäl" var kvalificerad att avstyra en brottsplatsundersökning. Borde det inte ha varit kriminalpoliser på plats?
Det är ditlarmad bil som gör bedömning inledningsvis (platsundersökning, den dödes kropp, ev vittnen, räddningspersonals uppgifter), sen finns jourhavande som handhar larmkontakterna (inre tjänst). Så där går det väl korrekt till kontaktmässigt, slutsatsen är det värre med sett retroaktivt.
Det är ju inte förrän det klassas/misstänks som brottsplats som platsen säkras (spår, krim.tekniker etc). Då handlar det om Fu. Det sket sig.
Men sen väller det ju in varningssignaler och blir ännu konstigare som sagt.
Citera
2017-07-28, 02:36
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:

Fel, fel, fel ... som till och med Brasse Brännström skulle haft det, grabben.

Kriminalpoliser för att en full finne drunknat i svenska vatten?

Orka ... så naiv är väl inte ens du?
Senast redigerad av Sleeptalker 2017-07-28 kl. 02:40.
Citera
2017-07-28, 02:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är ditlarmad bil som gör bedömning inledningsvis (platsundersökning, den dödes kropp, ev vittnen, räddningspersonals uppgifter), sen finns jourhavande som handhar larmkontakterna (inre tjänst). Så där går det väl korrekt till kontaktmässigt, slutsatsen är det värre med sett retroaktivt.
Det är ju inte förrän det klassas/misstänks som brottsplats som platsen säkras (spår, krim.tekniker etc). Då handlar det om Fu. Det sket sig.
Men sen väller det ju in varningssignaler och blir ännu konstigare som sagt.

Hur har de tänkt sig att klassa det som brottsplats i tid när de inväntar obduktionen för att få reda på att han drunknat helt naturligt? Tror fan han har drunknat helt naturligt när det inte finns någon brottsplats kvar som kunde ge ledtrådar om annat.

Nu vet jag inte exakt när rapporten kom till polisen men jag misstänker ju att JM hann städa bort en turkos elefant innan poliserna åkte dit ut igen.

Jag ger mig i fan på att det fanns de som insåg misstaget, men då var det för sent att rätta till det utan att förlora ansiktet.

Så If fick göra polisens jobb. Och det vet vi ju hur det gick.

Nånting luktar riktgt illa.
Citera
2017-07-28, 02:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Fel, fel, fel ... som till och med Brasse Brännström skulle haft det, grabben.

Kriminalpoliser för att en full finne drunknat i svenska vatten?

Orka ... så naiv är väl inte ens du?

Jag är inte helt säker på vad du försöker säga men är det misstanke om mord så tror jag snällt kriminalerna får släppa munkarna, kamma sig och puttra ut, finne eller inte.
Citera
2017-07-28, 02:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur har de tänkt sig att klassa det som brottsplats i tid när de inväntar obduktionen för att få reda på att han drunknat helt naturligt? Tror fan han har drunknat helt naturligt när det inte finns någon brottsplats kvar som kunde ge ledtrådar om annat.
Njae. Det räcker givetvis om saker på platsen eller personer på plats är suspekta; att det kan misstänkas handla om brott. Alla döda har väl inte en yxa intryckt i skallen direkt.
Sen får de väl backa på den fronten om obduktion säger nåt annat.
Gällande drunkning är det vanskligt, där lär indicer och kringomständigheter spela stor roll, fortsättningsvis råfakta som inkommer. IF matar dem ju med fakta men ingen respons.
Ja, det luktar skit kring hela handläggandet.
Senast redigerad av develi 2017-07-28 kl. 03:05.
Citera
2017-07-28, 03:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart.framtid
Det är därför jag aldrig håller på med trådar om mord jag har blivit avstängd när jag har sagt .

Hallå rätt person sitter För brottet vad finns det mer att suga ut?
Nu hoppas jag verkligen inte att tråden dör för detta?

Man kan suga på ett mordfall i en evighet. Men vem fira en som J.M
Rättegång pågår är väl det kortaste och enklaste svaret.
Fira JM lär ingen göra förrän hon sitter inom lås och bom där hon hör hemma.
Citera
2017-07-28, 03:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Njae. Det räcker givetvis om saker på platsen eller personer på plats är suspekta; att det kan misstänkas handla om brott. Alla döda har väl inte en yxa intryckt i skallen direkt.
Sen får de väl backa på den fronten om obduktion säger nåt annat.

Ja, det luktar skit kring hela handläggandet.

Jo förstås, men om någon ligger bredvid sin cykel under ett stup (eller vad som kan vara jämförbart) så är det ju inte självskrivet hur eller varför han kom dit eller om cykeln kastades ner efteråt.

Åfan han cyklade vilse. Dödsorsak: cykelfall från hög höjd. Och inga kiselalger som stör i diagnosen.

Polisen svalde ju med hull o hår precis det teaterstycke som JM spelade upp, och med alla fördomar om tokig fylledrunkning som den naturligaste sak i världen.

När åkl (eller if eller poliser) sen tittar närmare på saken så upptäcker de ju ganska snabbt att hennes historia inte håller ihop (larmsamtalet och fåren och temsnimgen).
Citera
2017-07-28, 03:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo förstås, men om någon ligger bredvid sin cykel under ett stup (eller vad som kan vara jämförbart) så är det ju inte självskrivet hur eller varför han kom dit eller om cykeln kastades ner efteråt.

Åfan han cyklade vilse. Dödsorsak: cykelfall från hög höjd. Och inga kiselalger som stör i diagnosen.

Polisen svalde ju med hull o hår precis det teaterstycke som JM spelade upp, och med alla fördomar om tokig fylledrunkning som den naturligaste sak i världen.

När åkl (eller if eller poliser) sen tittar närmare på saken så upptäcker de ju ganska snabbt att hennes historia inte håller ihop (larmsamtalet och fåren och temsnimgen).
Misstänk mord till motsatsen är bevisad som sagt.
Antingen så svalde de henne med hull och hår (blev manipulerade) eller så har hon nån hållhake (lägger locket på) eller så är det prestige och dåligt ledarskap (jag bestämmer) eller så är det ett dåligt sätt att sköta jobbet (nonchalans, lathet). Nåt är uppenbart galet.
Citera
2017-07-28, 04:04
Medlem
Grandiosos avatar
Just som man trodde att det inte gärna kunde bli sjukare än vad det är så blev det...det...

"Jag hoppas människor vill vara med o bygga upp fonden.
Jag kommer att lägga en grund från min privata ekonomi: 100 000
Det är inte mycket men det är en början."

Jösses, människan har knappt hunnit installera sig åter på häktet förrän det är dags igen med
brev till media, denna gång bestående av hela 46 sidor skräp.
Man nästan önskar att hon råkat ut för nåt med händerna så de vore bandagerade och
allt tokigt och skamlöst i skrivväg omöjliggjordes för en längre tid. Men då hade hon väl
tränat upp tårna till att kunna greppa en penna och skriva med istället så besatt som
hon verkar vara att få uttrycka sig skriftligen.

Hur hon nu tänkte med det senaste hon släppt ifrån sig, att här ska startas en fond minsann
i den mördade faderns namn, ja, det vete fan. Möjligen ger sig en oerhörd naivitet här
till känna hos henne; en sån grej och ingen kan väl längre tro att hon haft med sin fars
död att göra. Men det kan man. Hon lurar ingen med detta och inte med några andra
upptåg heller. Hon förefaller underskatta "publiken" en hel del om man säger så.
Hon står där på sin scen och krumbuktar sig förgäves.
Alla utom två möjligen skakar bara på huvudet åt hennes konstiga konster.
Det är burop och visslingar; stig av scenen och skäms. Det räcker nu.

Precis som i tidigare brev är hon kritisk mot hur hennes barn behandlats under utredningen, och skriver att en av hennes söner inte fått höra hennes röst på elva månader.
”Mitt hjärta blöder”.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/VVMJV/johanna-moller-vill-starta-fond--i-sin-mordade-pappas-namn

Det kan inte blöda från något som inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in